Remélem, mindenki kipihente a húsvéti páleszmárgezés és sonkatúladagolás utóhatásait. Enyhítésnek itt van az underground káptalanokat bemutató sorozat utolsó része, a Black Templars káptalannal.
Essünk is neki.
A BT az egyetlen második alapítású (tehát az eretnekség után létrehozott) űrgrdista káptalan, ami a játékban külön kódexet kapott. "Vérvonaluk" lekövetéséhez egészen a Hórusz eretnekség végéig vissza kell mennünk.
A Terra füstölgő romhalmaz, a Császár megtört testét Rogal Dorn, a Birodalmi Öklök kapitánya éppen csak bele tudta építtetni a színarany Trónprotézisbe, az áruló légiók menekülnek, és az egész Birodalom területén milliárdok vesztették életüket. Dorn, és az Ultramarine rendház feje, Guillman külön utakon képzeli el az új világ(egyetem)rendet. Guillmann szerint az eretnekségnek nem szabad megismétlődnie, ezért a légiókat fel kell bontani kisebb káptalanokra, ezerfős haderőkre, amik aztán külön tevékenykednek.
Dorn épp az ellenkezőjét akarja: szerinte a Terra védelmét csakis egy egységes haderő tudja kézben tartani; és különben is, az ne ugasson neki, aki nem volt ott a Császárt védelmezni, amikor szükség lett volna rá.
A két oldal egymásnak feszül, béke és újjáépítés helyett úgy tűnik, a lojalista légiók fogják megadni a kegyelemdöfést az emberiségnek. Az Öklök egyik csatabárkáját lelövik, mire ők és hozzá hű társaik válaszcsapást mérnek, kitör a háború, visszatérnek az árulók, és velük a világvége is; örök sötétség, függöny...
... na, így is le lehetett volna zárni a történetet, ha mondjuk Warhammer 30000 lenne a játék neve, de itt kicsit másképp történt. Dorn az utolsó pillanatban engedett, és az Imperial Fist légióból létrehozott két utódkáptalant, a Black Templar és a Crimson Fist színei alatt. A templomosok vezetésével leghűbb bajnokát, a Császári palota védelmét irányító Sigismundot bízta meg. Mivel kikényszerített mivolta miatt a káptalan megalakulását sokan nem nézték jó szemmel, Sigismund elhatározta, hogy megmutatja, mennyire is tökösek Dorn utódjai: keresztes hadjáratot hirdetett, amiben felesküdött az eretnek, az áruló és a mutáns eltörlésére.
A lap aljára elfelejtette odaírni a tervezett befejezés dátumát, így a káptalan mind a mai napig járja az univerzumot, és purgálja a meglehetősen bővében levő gonoszt. A sok-sok "Holy Crusade" miatt a Black Templar sereg sosem mutatkozik egyszerre nagyobb számban, helyette nagyjából a többi káptalan századainak megfelelő haderőt mozgósítanak egy-egy hadjáratra, amit egy Marshall irányít. Ugyan vannak erődjeik is a különdöző meghódított bolygókon, de ezek leginkább az utánpótlás biztosítását szolgálják.
Az évezredek alatt a káptalan száma jelentősen felduzzadt (a birodalom ugyebár elég nagy hely ahhoz, hogy akár egy egész káptalannyi plusz se tűnjön fel a leltárban), jelenleg úgy 4-6000 közé teszik a számukat. A legrégebbi konfliktusoktól kezdve egészen a legfrissebb csetepatékig mindenhol ott voltak, ahol csak szükség volt rájuk, így nem csoda, hogy a birodalom egyik legfanatikusab seregeként tartják őket számon.
Lássuk, mit vesztettek, vagy éppen nyertek az új könyvek kijövetelével.
A Black Templar sereg alapvetően mindig közelharcra volt optimalizálva, számos speciális szabályuk miatt ott tudták igazán megmutatni, mire is képesek. A seregkompozíció meglehetősen egyszerű volt: 2 darab 20 fős Crusader Squad, káplánnal, meg némi sallang, oszt' előre! Az 5. kiadás ugyan pár dolgot elvett tőlük (pl. a gyalogos osztagba hozott powerfist most már csak egyet támad), de a közelharc hangsúlyosabbá tételével ennek a többszörösét nyerték. Az egész seregnek megvehető Preferred enemy szabály (részletesebben majd a különleges egységeknél) valami eszméletlenül tápossá teszi a sereget, emellett pedig a többi jellemző seregkombinációt (Drop Assault, mechanizált támadóék) is jelentősen erősítették.
Az új SM codex játékszerei itt is kimaradtak, és a felszereléseket (Cyclone Launcher, Typhoon launcher, Stormshield, stb.) sem hangolták össze, de a hogy említettem, az alapszabályokban lefektetett változások miatt ez nem is igazán hiányzik.
Már megpendítettem a különleges egységeket és szabályokat, úgyhogy pár szóban szólnék róluk. A sereg minden tagja közelharcban Fearless, emellett ha lőnek rájuk, és nem bukják el a moráltesztet, D6"-et előrerohannak, Righteous Zeal szabályuknak köszönhetően. "Kill them all!" szabályuk a lövésben szivatja őket, ugyanis minden lövés előtt -1-es módosítóval Ld tesztet kell tenniük, különben a legközelebbi modellt kell lőniük. Emellett semmilyen psyker szövetséges nem tűrnek el maguk mellett, a Grey Knights kivételével.
Ha a sereggel van a Császár Bajnoka, akkor kötelező neki felvenni egyet a 4 fajta eskü közül, ami az egész seregre kiható tápkat ad. 750 ponttól mindenképp kötelező az Emperor's Champion, így ez leginkább csak a kisebb csatákban alernatíva.
És ezzel a huszárvágással el is érkeztünk a különleges egységekhez:
Emperor's Champion: HQ modell. Amellett, hogy qrvajól néz ki a figura, a képességei sem rosszak. WS6, 3 db 6-os erejű, powerweapon támadás, emellett 4+-os sebezhetetlen mentő közelharcban. Command squad mellé ugyan nem tehető, de osztagokat vezethet. A legújabb FAQ szerint egyedül kitöltheti a sereg HQ követelményét. Spec. szabálya miatt mindig ki kell hívnia az osztagával közelharcban álló önálló karaktereket, és azokat kell bőszen csapkodnia. Rá ilyenkor nem vonatkozik a 6"-es "defender reacts", illetve "pile-in" mozgás, akár egy 30"-re kihúzott konga-vonat végéről is ott terem az IC arcában. Igazi különlegessége a 4 fajta eskü, amiből egyet meg kell venni neki, és ez az egész seregre kiható tápokat ad. Lássuk, mik ezek:
- Suffer not the unclean to live: Nem az igazi. A Neophyte-ok kivételével minden modell +1 erővel, de -1-es kezdeménnyel üt. Ráadásul ez a képesség nem is kummulatív a Furious Charge képességgel, így az esetek többségében felejtős.
- Uphold the honour of the Emperor: kalap kaki. A pinningre ugyan immunisak lesznek az egységek, és kapnak egy 6+-os invu mentőt, de cserébe nem dobhatnak fedezékmentőt. Amikor már a kéthete nem nyírt fű is 4+ cover-t ad, nem kell mondani, hogy ez mekkora hátrány...
- Abhor the witch, destroy the witch: ha az ellenfél seregében van psyker, minden osztag (még a szállítójárművek is) D6"-et megy előre a felállás után, de még az első kör előtt. Emellett 5+-os mentővel rázhatják le magukról a pszí-képességeket. Eléggé seregfüggő a használata (démonok ellen pl. egész jó lehet) de az utolsó esküvel nem veszik fel a verseny...
- Accept any challange, no matter the odds: Egy eskü mind felett. Minden gyalogos (a Neophyte-ok kivételével) és a Dreadnought-ok is megkapják a Preferred Enemy szabályt, vagyis újradobják a találati dobásaikat. Atomtáp. Különösen a Terminátor osztagokkal mutat jó kompatibilitást, de a sima Crusader osztagok is kellemetlen meglepetéseket tartogatnak majdnem minden ellenfélnek.
Marshall/Castellan: A rites of battle képességük miatt roppant fontosak, a Crusader osztagok ugyanis relatíve alacsony morállal vannak megverve. Célszerű közelharcra felfegyverezni őket, bezuttyolni egy Command Squadba, és előre! 130-140 pontért igazi közelharci mészárost kapunk belőle.
Sword Brethren: a BT elit osztagai. Mehetnek gyalog, termi páncélban, utóbbiban közelharcra, és lövésre is optimalizálva. Emellett 3-4 fajta veterán képességet is vehetnek. Ugyan nem veszik fel a versenyt a C:SM Sternguard veteránjaival, de tény, hogy a sereg egyik legjobb közelharcos alakulata. Pair of lightning claw + Couter-attack + sebzés újradobás az eskü miatt = nem sokan teszik zsebre. Emellett a hozzájuk kiadott 5 fajta miniatúra is párját ritkítja az SM figurák között.
Crusader Squad: a sereg egyetlen Troop választása, ez azonban nem jelenti azt, hogy le kell őket írni. Mivel nincs dedikált felderítő különítményük, így ide osztják be az ígéretesnek mutatkozó jelölteket is (Neophyte) a tapasztaltabb, vén rókák mellé (Initiates). Ennek köszönhetően a létszámuk 5 és 20 (10 Neo + 10 Initiate) között változhat, ezen belül pedig a legkülönfélébb felszerelést kaphatják. Bolter, pisztoly és lánckard, speciális és nehézfegyverek, shotgun, energiakard és enegriaököl, mind-mind szerepel a repertoárban. Persze, nem érdemes karácsonyfát csinálni belőlük; jelöld ki, hogy mire fogod használni őket, és annak megfelelően állítsd be a felszerelést és létszámot. A 20-as méretet sem feltétlenül muszáj kihasználni, bár tény, hogy a 10 pontért veehtő Neo-k nagyon jók extra sebpontnak. Az osztag egyetlen hibája az alacsony morál (7-8), mivel a Righteous Zeal miatt akkor is kell tesztet dobniuk, ha csak egyetlen figura esett le. Ennek kivédésére 3 megoldás van: vagy melléjük csapsz egy káplánt, vagy viszel egy marshallt, vagy minél gyorsabban közelharcba mész.
Land Raider Crusader: maga a jármű nem nagy flash, a normál C:SM járművével megegyező tulajdonságokkal bír, leszámítva a butított Mechine Spiritet, és hogy az ára tartalmazza az extra armour költségét. A különlegessége, hogy a Black templar sereg boldog-boldogtalannak hozhatja dedikált szállítójárműként. Command Squad, Crusader Squad, Sword Brethren, de még a Techmarine különítmény is választhat magának LRC-t. A dolog szépséghibája, hogy a GW idióta FAQ-zása itt is megmutatkozott. A codex ugye felülírja az alapkönyvet, ezért a dedikált szállítójárművet "Rules-as-words" szerint csak az az osztag használhatja, akinek megvetted.
High Marshall Helbrecht: a csóka eléggé tökös közelharci képességekkel rendelkezik, viszont 175 pontjánál kevesebbért is vehetünk már egy igen jó Marshallt , így maximum a fluffos (és 1500 pont feletti) játékokba érdemes hozni. Különlegessége, hogy a Command Squadját kiegészítheti 5 Neophyte-tal. Ha kíséretet is csapunk mellé, akkor az egész osztagnak meg kell vásárolni a Furious Charge képességet, modellenként 3 pontért.
Chaplain Grimaldus: Sajnos csak 1500 ponttól felfelé hozható, és 195 pontjáért már majdnem egy fullos termi-osztagot kapunk. Kár érte, mert a képességei elég jók: 6"-en belül minden osztagnak (még ha csak egyetlen modell is van a körön belül) fearless képességet biztosít, emellett amelyikhez csatlakozott, rohamból ugyanúgy megkapja a találat újradobást, mint a többi káplánnál. 4 támadás, Twin plazmastukker, energiafegyver és 4+-os invu mentője van. De a legnagyobb flash a 3 cenobyte servitor, akik a righteous zeal mozgást 1"-el megnövelik, így akár egyetlen találattól 9"-et is előremozognak a srácok. "Only in death..." szabálya pedig igazi terminátor-feelinget ad neki: bármitől is veszti el az utolsó sebet, ha sikeresen letesz egy Ld-tesztet, egyetlen sebbel állva marad. Ezután mondjuk minden körében Ld-tesztet kell tennie, és ha bukta, akkor megy a lecsóba.
És akkor a nagy kérdés: mennyire éri meg belefogni? Azt mondom, nagyon. A 4 káptalan közül itt könnyebben beszerezhetők miniatúrák, mint a Wolfoknál, gyakorlatilag egy upgrade sprue-t kell megvenni a normál mariskákhoz (emellett a Black Reach doboz is jól használható). Nem fáj annyira a C:SM cuccainak a hiánya, mint a Dark Angel sereg esetén, és ráadásul nincsenek is annyira lebutítva az opciók, mint a Blood Angels káptalannál.
Külön öröm, hogy a codexük egyelőre marad, így ezzel a sereggel még jó drabig apírhatod majd az eretnekeket :)
A különleges káptalanok sorozat ezzel a végére ért, de ne nagyon vegyétek ki az RSS feedből a blogot (micsodaaa? még nem tettél minket RSS-re???), hamarosan egy extra ropogós cikkel folytatódik a hobbi-kedvhozó.
Utolsó kommentek