Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2009.04.20. 11:08 tengerSAM (törölt)

Hazánkba is begyűrűzött (frissítve!)

A Games Workshop méltatlanul keveset említett harmadik nagy terepasztali játéka a Lord of the Rings. Erről annyit kell tudni, hogy a Warhammernél kisebb, 25mm-es modellekkel kell játszani, valamint a játék felépítése is eltér a megszokott Warhammeres kialakítástól. Alapvetően ún. skirmisher típusú a játék (lásd: 40k), azaz ha vannak is egységek, az azokban lévő figurák egymástól függetlenül, szabadon mozoghatnak - ellentétben az ún. formation típusú játékokkal (lásd: WHFB), ahol az egységek szigorú alakzatban (általában base-contactban) egyszerre, együtt mozognak, egy irányba néznek.
Megjegyzés: Warhammer fantasy és 40k játékokhoz hasonolóan van egy "epic" jellegű változata is a LotR-nak, a "Battle of five armies", melyet 10mm-es figurákkal játszanak.

A nemrég megjelent "War of the Ring" szabálykönyv gyakorlatilag az előző kettőt próbálja bizonyos szinten ötvözni, méghozzá úgy, hogy a LotR egységeinek figuráit egy speciális tálcára kell tenni (lásd a post végén), így skirmisherből formation jellegűvé válik a játék. Természetesen ehhez a szabályokon, sőt a figurák pontértékein is változtatni kellett, viszont - szerintem - jobban le lehet modellezni egy nagyobb (de még nem epikus méretű) csatát.
Lássuk hát nagy vonalakban, hogy hova is tehető a játék a terepasztalos wargame-k között. Ha a legismertebbeket nézzük, akkor a Warhammer Fantasy Battle és a Warmachine íven a bonyolultság tekintetében a vonal másik felére kell helyeznünk, lévén jóval egyszerűbb mindkettőnél, viszont ez nem jelenti azt, hogy rosszabb, hiszen nagy előnye az előbb felsorolt játékokhoz képest, hogy (relatíve) sokkal gyorsabban le lehet játszani egy nagyobb csatát, mert sokkal kevesebb kockadobást, szabályböngészést igényel, mint a "nagy testvérek". Nem véletlen, hogy ezt szokták a GW "beetető" játékának is nevezni, amit szinte direkt a legfiatalabb korosztályra "méreteztek", hiszen a Gyűrűk Ura filmtrilógia (és PC játékok) miatt ismert és népszerű világ közelebb áll egy hétköznapi emberhez, mint mondjuk a Warhammer.

De lássuk, hogy mitől is egyszerűbb a rendszer (és innentől kezdve a WotR-ról beszélnék). Ha egyik egység megtámadja a másikat, akkor egy (sorozat) kockadobással dől el, hogy mennyi is a veszteség. A kockák száma függ a támadó osztag létszámától, illetve a támadás (A) értéküktől, a F (Fight) tulajdonságuktól, a fegyverek speciális tulajdonságaitól, illetbe egyéb bónuszoktól. A támadók S (Strength) tulajdonságát (esetleges bónuszokkal megnövelve) kell összehasonlítani a védők D (Defense) tulajdonságával, és a könyv egyetlenegy táblázatából kell kikeresni azt, hogy a kockákkal milyen célszámot kell megdobni. Nézzünk egy egyszerű példát: 8 fős ember íjász csapatunk lő orkokra, S értékük 2, az orkok D értéke 3, tehát a nyolc kockával a táblázat szerint 5+-t kell dobni ahhoz, hogy meghaljon egy figura (ennél azért picit bonyolultabb a rendszer a módosítók miatt, de ebbe most nem mennék bele). Nincs külön támadás, külön sebzés és külön páncéldobás - egy dobással lezavarják az egészet. Aki őszült már meg egy nagyobb csata közben a kismillió dobások és a hatvancsillió módosító értékek kiszámolása közben, az nagyon tudja értékelni az ilyesmit. Természetesen a harcrendszer megalkotásakor nem a valóság 100%-os lemodellezése volt a cél, hanem az, hogy gyorsan, egyszerűen, és a lehetőségekhez mérten reálisan meg lehessen oldani egy csata lemodellezését. Megjegyzem: nagyon jól sikerült.

A Warhammer fantasyhoz szokott embereknek több dolog is új lehet (azért hozom ezt fel példaként  - és nem a 40k-t - mert szintén fantasy és formation típusú játék). Egyrészt míg fantasyben 90 fokban látnak előre a népek, itt a speciális tálca miatt kb. 123 fokos látószög van (a tálca átlói által befogott szög), aki ebbe beleesik, azt lehet lőni, rohamozni, egyéb módon bántani. Másrészt a mozgás tökegyszerű: nincs wheel, meg turn,formációváltások, meg ilyen hülyeség, csak mérd le a távolságot, és egyszerűen told oda a tálcát. Ennyi. Nagyságrendekkel gyorsabb, és egyszerűbb, mint WHFB-ben. Extra bónusz: bármikor (értsd: BÁRMIKOR) lemérhetsz bármilyen távolságot. Komolyan.
További érdekesség, hogy minden kör elején kockadobással dől el, hogy abban a körben ki kezd. Ő mozgathatja előbb a figurákat, majd az ellenfél mozog. Eztán a kezdő játékos lő, majd az ellenfél, utána jön ugyanígy a roham és a közelharc, ami számomra roppant szimpatikus megoldás - egyrészt az ellenfél sem unatkozik közben, másrészt véleményem szerint sokkal valósághűbb így.

Természetesen a rendszer nem ennyire pofonegyszerű, hiszen vannak több sebponttal rendelkező lények, harci gépek, varázslatok, pánik, a karaktereknek is vannak csatát is eldönthető speciális képességei, de alapvetően egy gyors, ám mégis (vagy talán éppen ezért) nagyon élvezetes játékról beszélhetünk.
Személyes tapasztalatom (szombaton a KCS-ben volt bemutató játék), hogy oldalanként kb. 10-10 egységgel felállva, a szabálymagyarázatok miatt nagyon lassú játékmenettel is  szűk másfél óra alatt lejátszottunk egy (egyszerűsített) meccset, ami a WHFB-ben megszokott 3-4 órához képest üdítően gyors és pörgős volt.
Számomra a játék további vonzerejét az adja, hogy a filmben is látott harcosokkal lehet játszani, és akár újra le lehet játszani a nagy csatajeleneteket is, főleg hogy a figurák a kis mérethez képest meglepően jól kidolgozottak, és a filmben látott lényekre is maximálisan hasonlítanak.

Egyelőre még a WotR-ben leírt egységek számottevő része nem került kiadásra, de az eddigi LotR figurákból is össze lehet rakni nagyon korrekt seregeket (főleg, hogy a egy dobozban 24 műanyag figura szokott lenni 5700 forintért, ami jóval barátságosabb a WHFB-s árakhoz képest).

Ami kimaradt: jó kérdés, hogy hogyan lehet alakzatba hozni a LotR figurákat, hiszen keres talpuk van, míg a WHFB figuráknak eleve négyzetes a base, hogy egymás mellé lehet szépen tenni. Hátránya viszont, hogy nagyon ügyelni kell arra, hogy a base-n túl ne lógjon semmi a figurából (fegyver, pajzs, dísz), mert akkor már nem tudsz pontosan egymás mellé tenni két figurát, mrt nem férnek el. No ilyen gond alig van a WotR-ben, ugyanis speciális "tálcákat" adott ki hozzá a GW:

Ezekkel kicsit több hely marad a figuráknak (bal oldali a gyalogsági, jobb oldali a lovassági tray). A monsterek meg maradnak a saját nagy, keres talpukon.
Ha már említésre került a három fő seregalkotó elem (warrior, cavalry, monster), essen szó a közelharc egy különleges részéről: a kezdeményről. Na ez ebben a játékban nincs. Pontosabban van, de pofonegyszerű. Számszerű értéket kár is keresni, sőt még dobni sem kell: a sorrend a következőképpen alakul: első a Fradi, akarom mondani a monszták, második a lovasság, uccsó meg a maradék. Tehát ha két warrior típusú egység gyepálja egymást, akkor pontosan egyszerre verik be egymás fejét. Primitív, mégis hatásos megoldás.

I love this game!

>> Itt folytatódik a post >>>" />

14 komment

Címkék: ismertető gw lotr wotr


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr1001075706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2009.04.20. 14:36:51

Jó ismertető, és kitűnően foglaltad össze: beetető-játék.

Az „átlagember” számára a tabletoppal való első találkozásnál többet mond a „Gandalf 20 rohírral berohanja a farkaslovasokat” történet, mint a „3 terminátor-páncélos káoszgárdista rohanja le a Birodalmi Öklök állásait egy Slaanesh jelét hordozó varázsló segítségével”.

Gyors, könnyen emészthető, élvezetes – valószínűleg nyerő lesz.

ügyfélszolgálatos 2009.04.20. 16:09:33

Ömm megvan.... Mea culpa maxima.

Huntroll 2009.04.20. 21:44:39

Kedvcsinálónak nagyon jó a cikk, szerdán élőben is kifaggatlak a játékról meg a skirmish verzióról is. A Fallen Kingdoms és a a Vasudvard seregek elég csábítóak, ahogy az a tény is, hogy a 40k/WHFB-hez képest pénztárcakímélőbb a játék... (mondjuk a Hordes-ról is ezt mondták amikor elkezdtem, ahhoz képest meg... :D)

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.04.21. 17:39:35

A post végér raktam pár dolgot, ami a nagy sietségben kimaradt, szerintem érdemes elolvasni azt is!

Mértkellnick? 2009.04.21. 22:12:50

Örülök, hogy Sam pozitívan szólt a játékról, nekem is nagyon szimpatikus, gyors, egyszerű és nincsenek benne a GW szokásos hülyeségei (pl. a fedezék mentőt ad, nem pedig a célzást nehezítő módosítókat). A tálca mondjuk egy kicsit "bocs, ezt elfelejtettük korábban" trükknek tűnik, de jobban belegondolva nekem sem ártana néha a 30 fős Ork Troopjaimhoz... Ráadásul a közelharci bonyodalmakat is megoldja (pl. Tudja ütni? Ki tud ütni? Odaért már?), szóval jó ötlet.

Az pedig, hogy "beetető játék", szerintem nem is baj, ráadásul én inkább a film sikere miatt gondolnám annak, mintsem a szabályok "egyszerűsége" miatt, mert bizony nekem is jól jönne néha, ha nem kéne átnyálaznom a szabálykönyvet, a FAQ-t és három fórumot, hogy meg tudjam oldani a percenként felmerülő rendhagyó eseteket... (Túlzok.)

Továbbá a körönként kidobott kezdés és a felváltva történő cselekvés szerintem az egyik "legrealisztikusabb" és legigazságosabb megoldás, ami eddig a témában született; ráadásul az ár is nagyon baráti, korábban beszélgettem egy sráccal, aki azt mondta, hogy kb. 15e-ből össze lehet pattintani egy teljes értékű sereget (és egy-kettőt leszámítva a figurák se rondák).

Petrow 2009.04.22. 14:54:38

@tengerSAM: Léééégy átkozott, teee, és minden félszerzet! :)

Felnéztem a GW lapjára, erre az arcomba tolnak egy Rohirrim Battlehost-ot, 78 fontért... hát szakadjanak meg. AKKOR SEM FOGOK ÚJ SEREGBE KEZDENI! :D

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.04.23. 21:01:40

Megnéztem újra a filmtrilógiát (rendezői extended edition, nettó 12 óra), és engem egy dolog nagyon zavar.

Az rendben van, hogy óriási hadseregek vonulnak fel és harcolnak. Baromi látványos. De mit evett vajon Szauron tízezer orkja? Mit evett a gonoszok serege, míg odaért Minas Tirith/Deep Helm/stb. falaihoz?
És mit evett és ivott az a 6000 lovas és ló, akik legázolták Minas Tirith előtt az ork sereget? Mert a logisztika még jelzés szinten is kimaradt.

Huntroll 2009.04.23. 22:57:08

A könyvben Tolkien leírja, hogy Mordor déli részein vannak hatalmas, rabszolgamunkával megművelt földek, amelyekről a kaját az északon fekvő ork táborokba viszik.

A logisztika mellesleg senkit nem érdekel szerintem a célközösségből, de azért az tényleg érdekes, hogy Minas Tirith gyakorlatilag a pusztaság közepén fekszik, sehol egy szántóföld vagy legalább egy falu...
Apropó, Minas Tirith, melyik barom épít olyan erődítményt, amiről egyetlen katapultlövéssel komplett darabokat lehet lekapni, amelyek azzal a lendülettel az alsóbb szinteket is összezúzzák?

Gróf Úr 2009.04.24. 09:48:25

...izé, Frodó akkor üti Szauront és... talál.... sebez ...Szauron, a Setét Úr meghal...

Nemtom, ha a nevesített karaktereket (és a félszerzeteket kompletten) kihagyják belőle még jó is lehet.

Huntroll 2009.04.24. 14:55:07

@Gróf Úr: Miért, a "zoofil druidalány lebassza a teremtő istenség földi hírvivőjét" mennyivel jobb?

Petrow 2009.04.24. 15:23:28

@Gróf Úr: "Mikor már minden remény kihunyni látszott, Frodó felkapta Zsákos Bilbó kardját, és DUPLA HATOST dobva levágta a gyűrűt a Setét Úr kezéről!"
Ennyi erővel ki a thököm tudott volna biztosra menni a Szauron vs. Akárki meccsben?

@tengerSAM: a Két toronyban sem csináltak ebből problémát, amikor már unták a férges kenyeret, akkor egy ork feje nyissz, és már meg is volt oldva a gond. 1-2 troll szerintem simán elég volt kosztnak egy egész regiment ork részére.

Kryw 2009.08.12. 20:27:15

Király kommentek:D:D!!
Én is szoktam olyanokat mesélni néha teljesen kívülállóknak hogy a wirlwind az egész meccsen dobálta a nagy sablont de azok a tápos rangerek mindig megdobták azt a fránya coversavet, a vindicator viszont behozta az árát sok killpontot vitt be és végig kapta az ívet de a 13as front kitartott rendesen és szerencsére sokszor dobtam HITet is
süti beállítások módosítása