Az előző cikk folytatása.
Vanguard Veterans: Közelharci veteránok, akik visszakerültek az amúgy eléggé túlzsúfolt Elite részlegbe. Szinte a codex összes közelharci fegyveréhez hozzáférhetnek, viszont itt se lépett színre a szabálykönyvben lévő heavy chainsword. Hogy hova tartogathatják, ha nem ide?... A Sternguardok 22 pontos áráért ők ennyiért már ugrórakétát is vehetnek, és a standard marine-hoz képest +1 Ld és +1 Attack virít náluk. A hozzájuk adott műanyag készlet nagyon pofás, és a 3 pont az ugrórakétáért szinte semmiség; mégis, így látatlanban azt mondom, nincs nagy jövőjük. Már csak azért sem, mert a korábbi (és a BA codexben valószínűleg végnapjait élő) Heroic Intervention szabályt teljesen lebutították. Az eddigi DS utáni roham helyett ugyanis most már a többszereplős rohamnál megkapják a rohambónuszt, és a kihívásban az aktuálisan kihívott helyére történő beugrás kezdemény-tesztjét is automatikusan megdobják. Szóval, egy nagyon baba képesség helyett sikerült egy "alig", és egy "semmi" értékű speckót kapniuk. Ahogy a másik hátizsákos bagázs, ők is inkább egy erre kihegyezett seregben lehetnek érdekesek - aka. Raven Guard.
Dreadnought / Venerable Dreadnought / Ironclad Dreadnought: A rendház ősöregjei, akik a nyugdíjas otthon melege és a fásymulató helyett a harctéren teszik a dolgukat, mint mozgó fegyverplatformok, adamantium köntösben. Ugyan közelharcra is ki lehet őket gyúrni (mit gondolsz, miért az a Dreadnought CCW neve, ami?), de a 6. kiadásban a gépek gyorsan halnak, így inkább a lövésre célszerű rámenni. A már unalomig ismertetett Rifleman konfiguráció (2 linkelt autocannon) pl. most is bagóért elérhető. A fenti megállapítás még az Ironclad változatra is él, akinek pedig 13-as front-és oldalpáncélja, beépített extra armour-ja, és Ironclad Assault Launchere (nincs rohambónusz az ellenfélnek, neki meg kezdemény-büntetés, ha nehéz terepen át rohamoz) méltó ellenféllé tenné. Inkább vegyünk rá 2 Heavy Flamert, vagy meltát, és drop poddal irány az alpha strike, és a first blood! Ha mégis közelharc, akkor azt inkább járművek ellen tegyük meg, ui. a Power Fist mellett a Seismic Hammer nevű AP1-es fegyver igen fájdalmasat tud ütni. A veterán változat most már jobb árral van jelen, a +1 BS/WS, valamint a penetrate hit effekt újradobatás már "csak" 25 pont, de továbbra se fér hozzá pl. a tank hunter veterán képességhez.
Legions of the Damned: Most komolyan, ha volt olyan olvasónk, aki az 5-6. kiadásban, akár tét- akár sörmeccsen eddig a pályára tett LotD osztagot, az kérem, jelentkezzen. Mert eddig a codex legnagyobb pontsüllyesztői voltak; terminátor pontértékért kb. semmit nem mutattak. Most egy fél LR áráért megkapjuk őket, és ezért még használható egység is pottyan az ölünkbe. Ugyan senki nem csatlakozhat hozzájuk, nem érvényesül rájuk a káptalan CD bónusza, és mindig DS-ből kell jönniük, a szóródáskockát újradobhatják, ezzel kb. 55%-ra növelve az esélyt. hogy pontosan érkeznek meg. Emellett az egyetlenek, akik a sternguardokon kívül vehetnek Heavy Flamert. Mentőjük ugyan 3+ sebezhetetlen, de ezt túl tudja tölteni egy nagyobb volumenű lövés. Ami igazán különlegessé teszi őket, az a slow and purposeful szabállyal kombinált Ignore Cover képesség a lövéseknél. Vagyis, egy plazma-cannont a kezükbe adva azok leérkezés után, fedezékmentő nélkül tudnak vele lőni - nyami. Nem mellékesen, igazán eltalált figurákat adtak ki hozzájuk.
Terminator Squad: Aki egy kicsit is belevetette magát a marine codexbe, vagy túl van első 3 játékán, biztosan találkozott már terminátorokkal. Ha mégsem ismerné őket, készüljön, mert megfelelő fegyver (= AP2, vagy AP1) nélkül szembe találkozni egy osztagukkal felér egy kisebb gyomorba rúgással. Lőni stormboltereiknek hála a közepesnél jobban tudnak, ezt aztán a nehézfegyverekkel (minden 5. főnek egy Assault cannon, heavy flamer vagy Cyclone launcher) még jobban ki lehet domborítani. Közelharcban meg egyes kezdeménynél, de 8-as erővel, és AP2-vel csépelnek mindenkit, aki az útjukba kerül. Szépséghibája a dolognak, hogy az esetleges túlélőket nem tudják üldözni, így a visszakézből kapott pofonokat állniuk kell. Mondjuk ez a 2+ mellett nem nagy kunszt, de a már említett AP1/2 dolgok ellen azért nem árt, ha az 5+ sebezhetetlen mentőjük helyett van egy cover save is tartalékban.
Assault Terminator Squad: távolsági harcra teljesen alkalmatlan bagázs, ehelyett mindenkinél dupla lightning claw van. Persze, ez a 2+ páncél ellen nem sokat ér, így érdemes befizetni az 5 pontba kerülő upgrade-re, amivel a Wolverine kosztümöt lecserélik egy hangzatos Storm Shield + Thunderhammer kombinációra. Így már csak a legkeményebbek állnak meg előttük - aki nem hiszi, olvassa el az alapszabálykönyv "közelharci fegyverek" fejezetét. A pajzsaik (aka kazánlemez) adta 3++ sebezhetetlen mentő pedig a termipáncél 2+ mentőjével kombinálva jó eséllyel ver félre mindent, a bugylibicskától az atomrobbanás lökéshullámáig. Azért érdemes észben tartani, hogy kevesen vannak, így a horda egységek le tudják gyűrni őket; különösen, ha előbb is ütnek, mint kalapácsos haverjaink. Meg persze az se szerencsés, ha a több száz pontos osztagunk egy fearless, 100 pontos nyüzsivel kénytelen malmozni körökön át...
Sternguard Veteran Squad: a lövős marine alfája és omegája, köszönhetően a boltereikbe tölthető különleges lőszernek. Ezekkel ugyanis bármilyen élőerő ellen fel tudják venni a harcot, legyen az szörnyeteg (2+-on sebző lőszer), tau gyalogság (30" AP4), loota boy romban (fedezéknegáló Dragonfire bolt), vagy másik marine (Kraken Pattern skuló, AP3-al). És hogy a gépek, vagy 2-es mentő ellen se legyenek védtelenek, vehetünk nekik 10 pontért kombifegyvert is. Az erre gyúró káptalanokban (Ultrák, Crimson Fist) veszélyesen hatékonyak tudnak lenni, de bárhol örömmel vesszük a fellépésüket.
Assault Centurion Squad: Új fiúk, akik első ránézésre úgy festenek, mintha egy kisgyereket beleszíjaztak volna egy jéghokis kapus-szerelésbe. Ez megint egy olyan modell, amit majd az után tudok megítélni külsőre, ha majd élőben láttam, mert így egyelőre borzalmasak. Exopáncélra húzott exopáncél, két lábon járó tank, S5T5 stattal, 2 sebbel és 2+ mentővel. Fegyverük nagyon hasonlít az Ironclad drenyához, és ostromfúróik 9-es erővel, normál kezdeménynél adják le az AP1-es támadásokat. Sajna lassú a bagázs, így az első számú kérdés: hogyan juttassuk őket a harctérre? Pláne, hogy darabonként 3 helyet vesznek el a csapatszállítótól. Elsőre inkább azt mondom, hogy a termi-osztag jobb befektetés, őket meg csináljuk meg lövős változatra.
Land Raider / Crusader / Redeemer: ikonikus járművek, valószínűleg, aki SM sereget futtat, egyszer elér arra a pontra, hogy kell neki ilyen, ha más nem, polcdísznek. Nézzük a propaganda szervizkönyvet. Extrém erős, páncélozott óriás (AV 14 körbe), aki a hős gárdistákat biztonságban a harc sűrűjébe szállítja (a normál 10-et, a Crusader és Redeemer 16-ot), hogy ott kirohamozva (assault Vehicle) a Császár nevében kardélre hányhassák az ellenséget (az utóbbi kettőnél frag launcher is segíti ezt). Eközben fegyverük halált köp mindenkire, aki túl közel merészkedik (lascannon+Heavy Bolter, vagy flamestorm lángszórók, esetleg Hurricane bolterek, assault cannon-nal, és multi-meltával - jah, és PotMS különleges szabállyal)... És most nézzük a kijózanító valóságot. Egy jó sikerült 6+ és 5+ egy lascannonból = 1 halott Land Raider. Most akkor hozzuk, vagy ne hozzuk? Az igazság a kettő között van. Minden pozitív tulajdonsága ellenére egyik LR változat sem auto include választás, mert ezt is meg kell tanulni használni. A rohamseregek szállítására az egyik lehetőség, a Drop-podon, vagy teleportáláson kívül. Hogy melyik rejt nagyobb rizikót? Azt mindenkinek az egyéni játékstílusa dönti el. Mindenesetre tény, hogy amint egy LR felbukkan a színen, az ellenfél MINDENT meg fog tenni, hogy megállítsa - akkor is, ha a csak elterelésként szolgál, és a fő csapásmérést egy másik osztag adja. De innentől fogva ez már stratégia, taktika és meta-játék elemzés, ami nem feladata ennek a cikknek.
Predator / Vindicator / Whirlwind: az ismert hármasfogat, Rhino alvázon, és a Whirlwindet leszámítva 13-as front páncéllal. Mindegyik olyan választás, aminkek van helyük a seregben, jó áron adják őket, de vannak gyenge pontjaik, amiket egy jó ellenfél ki tud aknázni. Egy Vindi megőrül, ha gyors, távolra lövő terepsiklókat kell levadásznia, amit a lascannon-os Predator csuklóból megold. Ugyanezen Predatort a hajadra kenheted, amikor 10 motoros ork özönlik feléd - Oda vindi kell. Ugyanezen Vindit megsütheted a fedezékben csücsülő Loota Boyok ellen, akik között meg a Whirlwind végez agyaggalamb-lövészetet. Egyértelmű tehát, hogy némi rutin elengedhetetlen a használatukhoz, de mint említettem, mindegyik hasznos kiegészítője lehet a seregednek.
Stalker / Hunter: Megint csak új arcok, eddig ugyanis maximum a méltatlanul jégre tett Epic rendszerben láthattad ezeket a tankokat. Elsődleges feladatuk a légelhárítás, amihez Skyfire fegyvereik jó alapot szolgáltathatNÁnak - azonban nem interceptor egyik sem... Éppen ezért az aegis defense line-nal ellentétben ne tegyük ki őket a pusztába, mert az első kósza lascannon őket fogja megtalálni. Még akkor se, ha végre fel tudták tornázni 12-esre az első és oldalsó páncéljukat. 6" mozgás után még mindig lőhetnek, használjuk ki tehát a terep adta lehetőségeket. És azért ne feledjük, skyfire-el a repülő szörnyekre, és a Skimmerekre is normál BS mellett tudunk lőni. A Hunter egy rakétát ereszt meg, ami önmagában is elég marcona (S7 AP2, armourbane), és ha nem találja el a célt, a rakéta cirkáló módba kapcsol, és a következő baráti lövési fázisokban 5+-ra eltalálja a célt - mégpedig hátulról. Flying Monster dögök a cover, a több seb, és a sebezhetetlen mentő miatt annyira nem kell, hogy féljenek tőle, de pl. egy Helldrake-et igen kellemetlen helyzetbe hozhat. Persze, a rakéta lerázható, ha a célpont kimegy a pályáról. A Stalker az ellenfelek dögösen kinéző egyedeit kutatja fel facebookon, izgul rá a lenge ruhás fotóikra, és küldözget zaklató üzeneteket, amíg távoltartási nyilatkozat nem lesz a vége. Amikor meg nem, akkor Icarus Stormcannonjával egy célpontra lő annyit, mint egy def.line ágyúja, vagy 2 külön célpontra négyet-négyet, de ezt csak BS2-vel, és nem linkelve. Az meg már a FAQ dolga, hogy eldöntse, Chronus vajon felülírja-e ezt? RAW alapján nem.
Devastator Squad: Ismerős felállás, 5 (+5) marine, akik 4 nehézfegyvert cipelhetnek magukkal. A korábbi codexeket nézve várható volt az olcsósodás, ami be is következett. Természetesen megkapták a régóta áhított flakk rakétát is, ami miatt lehet sírni, hogy micsoda pontkidobás... Akárhogy is, a srácoknak azért érdemes némi "ablatív húst" (=golyófogó csapattársat) adni, hogy az első eltévedt autocannon ne egy nehézfegyveressel végezzen. Nagyon jó választásokkal kell versengeniük a helyekért, így ízlése - és chapter doctrine - válogatja, hogy beválasztjuk-e őket a csapatba.
Thunderfire cannon: A "tündérfájer" továbbra is a horda-seregek rémálma. 4 kis sablon, extrém távolságra, akár fedezék-negáló kivitelben is, plusz egy ellenálló, 2+ páncélban lófráló kezelő - ez bőven kárpótol azért, hogy maga az ágyú eléggé helyhez kötött. A már említett 5-ös erejű, "defense line sirató" lövedék mellett továbbra is jelen van a 6-os erejű alaplőszer, illetve a 4-es erejű, nehéz terepet dobató darab is. Utóbbi jelentősége a veszélyes terep szabályainak megváltozása óta inkább a rohamok lassításában, mintsem a direkt veszteségokozásban van. De ha még azt is megemlítem, hogy az ÖSSZES lövedék megkapta a 6. kiadásban reneszánszát élő Barrage szabályt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó érzésű SM játékos a budira se fog kimenni TFC nélkül.
Devastator Centurion Squad: A bőgatyások távolsági harcra optimalizált verziói, alapból heavy bolterrel, és hurricane bolterrel. Ezt a konfigot valószínűleg csak viccből csinálták, ui. jó érzésű játékos le fogja cserélni, egyrészt, egy rakétavetőre a kis bolterek helyett, valamint egy lézerágyúra, vagy grav cannora a nagy bolterek helyett. Utóbbi különösen vicces, mert a Salvo 3/5-ös fegyver fixen 5 lövést ereszt meg, ami a grav-amp miatt a sebzést is újradobja. Decimator protocoljuk itt végre értelmes szerepet kap, ami lehetővé teszi, hogy két fegyverrel is lőjenek egyszerre (ez az assault változaton is van, de itt inkább hangsúlyosabb). A főnöknek vehető split-fire és nightfight felszerelésen pedig ne spóroljunk. Halkan jegyzem csak meg, hogy a T5 W2 Sv 2 védelmet nem ingyen adják, fejlesztve már egy alap osztag értéke is bőven Land Raider árban lesz...
Stormraven Gunship: a flotta második repülője, ami szintén hivatalos része lett a seregkönyvnek. A Blood Angels és Grey Knight rendháznál már találkoztunk velük, és hát miért is ne szeretnénk? Szállíthat terminátorokat, assault marine-okat, és ezeket ki is tudja pakolni útközben. Továbbá, a hátsó csomagtartóra egy Dreadnought is felszíjazhatja magát. Emellett elismerésre méltó fegyverzettel, 12-es körpáncéllal, 3 Hull-pointtal,.és a kistestvérénél írt melta immunitással rendelkezik. Rakétái az eddig ismertekkel ellentétben nem okoznak Perils of the Warp-ot, mint a GK megfelelői, plusz, nem is AP1-esek, mint a BA rendházé. Cserébe viszont Concussive hatással bírnak, vagyis egy bekapott seb I1-re degradálja a célpontot. Tessék ehhez hozzávenni egy GK Warp Rift varázslatot, vagy még inkább egy Space Wolf "Jaws of the World Wolf" pszít, és képzeld magad elé az ellenfél arcát... Ha hátrányát kellene mondanom, akkor az lenne, hogy Heavy helyet visz, ahol sok életképes választás található.
Ma-ma-ma, ma-ma-mariiiina-aaa
Harmadszori újraírás egy zárszóhoz, úgyhogy rövidre fogom. A marine codex bőven megérdemli az 5 csillagos értékelést. Minimális mellényúlással, korrektül összerakott seregkönyvvel látta el a GW (a pénztárcájának) kedvenc faját. Ezt a codexet még akkor is érdemes átnyálaznod, ha a Spehs Mehrines említésétől is csuklógörcsöd lesz, mert biztos vagyok benne, hogy ellenfélként gyakran fogod látni az asztal túloldalán.
A következő MJJ tárgya bizonytalan, az eddigi favorit IG/Ork/Nida mellett a surranópályán olyan pletykák érkeznek, mint a Blood Angels, vagy a Sisters of Battle(!), igaz, egyelőre csak digitális ráncfelvarrásra. Akárhogy is, ha hozzájutok, lesz belőlük cikk - még ha a blogmotor makacskodik is.
Utolsó kommentek