Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2013.09.27. 14:30 Petrow

Miért jó játszani az Űrgárdistákkal? - Part 1.

ca60bc641451bab0f6edb944b06b64a3.png"- Kapitány! Felderítőink befejezték az erőd átvizsgálását. A véderő kb. 1000 kultista a környező területekről, 500 főnyi milícia, 100 fős elit gárdával, és 10 közepes páncélossal.

- A jeladók a helyükön?

- Igen uram. A 3. századból az 5 kijelölt szakasz készen áll.

- Rendben. Indítsák a leszállóegységeket."

 

Ha van a Warhammer 40k univerzumnak ikonikus figurája, akkor az az Űrgárdisták serege. Hacsak nem a Kalahári sivatag kellős közepén ledobott Tau Battleboxxal kezdted a 40k-val való ismerkedést, akkor kizárt, hogy záros határidőn belül ne kerülj kapcsolatba a Föld Istencsászárának kiválasztottjaival. Óriási, golyóálló páncélban feszítő, hős lovagok, akik az univerzum legszörnyűbb rémségeivel bocsátkoznak harcba, és győztesen kerülnek ki - valljuk be, sokan képzeltünk el messzeringó gyerekkorunk világában ilyen hősüket, akikkel azonosulni tudtunk.

SMart5.pngVagy, akik a Tom és Jerry-ben Tomnak, a Csillagok Háborújában a Császárnak, a Titanicban pedig a jéghegynek drukkoltak, szívből utálhattak.Előre szólok, hogy egy újabb, roppant hosszú értékelő előtt állsz, lévén az eddig külön codexként szerepelt Black Templar sereg is bele lett forgatva a Marine codexbe, így ehelyütt tárgyalom ki. Nem hülyülök, több mint 50 egység került a codexbe, és még csak nem is mind kap külön bejegyzést!

Az űrgárdista az emberiség urának, az Istencsászárnak kiválasztottja, aki már nem ember, hanem ember feletti lény. Egy űrgárdista nem egyszerű "katona", hiszen a harcban tucatnyi képzett baka erejével ér fel. Egy űrgárdistát nem utasít sem az Eklézsia, sem a Birodalmi gárda. Ő egyedül a Császárnak, és Káptalanjának tartozik hűséggel. Ő a fölénk tornyosuló óriás, aki lelkének tisztaságával, és harci képességeinek tökéletessé csiszolásával védi az Impérium bolygóit, purgálja az eretneket, és leszámol az idegen fajok fenyegetésével.

No, eddig tartott a propaganda. Aki részletes képet akar kapni az űrgárdista élet viszontagságairól, az vesse bele magát Ian Watson Űrgárdistájába, ami ától zettig leírja, min kell keresztülmennie egy bolyvárosból összeszedett, elkényeztetett kamasznak, mire az emberiség bajnokává, és aztán kapitánnyá válhat. És ez az út finoman szólva se fenékig tejfel. Az űrgárdista megvet és gyűlöl minden idegent, mutánst és eretneket - gyakran az őrület határáig. Egy űrgárdista szó nélkül írt ki bárkit, az eretnek útra tért, és/vagy káptalanja és Császára ezt kívánja.

Az űrgárdista hadereje nem a létszámban rejlik. Az Impériumnak több a bolygója, mint ahány űrgárdista összesen létezik a világegyetemben. Az űrgárdisták (többnyire) ezerfős káptalanja nem száll le mindenféle csip-csup konfliktusok közepébe. Ahová ők beteszik a lábukat, ott a szar általában már igen komolyan eltalálta - vagy készül eltalálni - a ventillátort.

SMart3.jpgA Birodalmi Gárda az emberiség fő hadereje, a Császár kőtörő kalapácsa. Nagy, órmótlan, de oda üt, ahova köll'. Egy űrgárdista káptalan ezzel szemben precíziós lézerszike, amit egy Omega-danos harcmester forgat, aki pillanatok alatt lecsap, kivágja az Impérium testét csúfító gennyes gócot, és már áll is tovább. Na, ez nagyon pátoszosra sikerült, de remélem, a lényeg lejött.

Ahogy az első iraki háborúban a szövetségesek, úgy az űrgárdisták sem a lövészárok-háború kedvelői. Shock and awe - ez a két kulcsszó a hadviselésükben. Lepd meg az ellenfelet brutális erőfölénnyel a gyenge pontokon, és még azelőtt vívj ki döntő győzelmet, mielőtt az egyáltalán feleszmélne arra, hogy harcol.

 

A te fejed káptalan?

Ember legyen a talpán az a kezdő játékos, aki elsőre át tudja látni a különbséget páncélos gárdista, és páncélos gárdista között. Hiszen mind 3+-os mentőben van, és fura sisakban mászkál, akkor miért van az egyiknek külön codexxe, a másiknak meg nem?

Hadd ragadom meg az alkalmat, hogy rendet tegyek a fejekben. Ha te kiigazodsz a power-armour-ok terén, akkor ezt a szakaszt nyugodtan ugord át. Alapvetően a 40k univerzumban 7 frakciót szoktak a varázslatos "MEQ" jelzővel illetni, ami a "Marine Equivalent" fogalom rövidítése. Vagyis "harcértékében az űrgárdistákéhoz közelít". Ez azt jelenti, hogy 4-es átlag-statisztikákkal flangál (WS, BS, S,T, I), egy sebpontja, és ugyanennyi támadása van, valamint 3+-os mentővel rendelkezik.

SMart1.pngMEQ sereg a Codex: Space Marines rendházai (vagy káptalanjai, ezt a két fogalmat tessék csereszabatosként érteni), a Blood Angels rendház, a Dark Angels rendház, a Space Wolves rendház, a Grey Knight sereg, valamint a Codex: Chaos Space Marines légiói. A hetedik a kakukktojás, a Black Templar, aki ezzel a seregkönyvvel megszűnt önálló rendháznak lenni. Szomorú történetéről ezen fejezet végén időzünk el.

Szóval, a Birodalom hajnalán megalapított 20 űrgárdista légió meghódította a galaxist, majd a győzelem kapujában, a Hórusz eretnekség közepette jól egymás torkának is estek. Az eddigre már 18-ra fogyatkozott válogatott (drámai zene, bariton narrátor, titokzatos hangon: SENKI nem tudja biztosan, mi lett a másik kettő sorsa...) fele átállt a káosz isteneinek szolálatába. A Terra ostrománál a büntetőrúgásokkal vesztett meccs után elmenekültek, és belőlük lettek a káoszgárdisták légiói.

A hátramaradt erőket aztán a Császár csókos gyermeke, Roboute Guillman felosztotta 1000 fős káptalanokra, vagy rendházakra, az eddigi több tízezres légiók helyett, hogy az eretnekség ne ismétlődhessen meg, és még egyszer ekkora hatalom ne összpontosulhasson egyetlen ember kezében. (Miközben a káoszlégiók ugyan warbandekre bomolva, de továbbra is a régi struktúrában vannak; nagy ötlet volt, Roboute, nagyon nagy ötlet...).

Az így létre hozott katyvaszból tudunk azóta megkülönböztetni első. második, illetve sokadik alapítású rendházat. Akik a 9 eredeti, lojális légióból lettek az azonos nevű káptalan tagjai, ők az első alapítású káptalanok. Név szerint az Ultramarines, a Raven Guard, a White Scars, az Iron Hands, az Imperial Fists, a Salamanders, valamint a már említett Blood Angels - Dark Angels - Space Wolves trió.Utóbbi három volt annyira egyedinek ítélve, hogy külön codexet kapjanak (ezekről lásd a MJJ sorozat korábbi részeit), így az ő seregüket hiába is keresed ebben a könyvben.

A lojális légiók persze sokkal többen voltak, mint a penzumban kiszabott 1000 fő, így tovább osztották őket utódkáptalanokra. Ők lettek a második alapítású káptalanok, mint pl. a Crimson Fist, vagy a Black Templars sereg. Persze, a kb. 1000 utód-káptalan fogyását pótolni kellett az elmúlt 10000 évben, így a Terra titkos génbankjaiban elhelyezett sarjmirigyekből (amik felett kizárólagos ellenőrzést gyakorol az Administratum) folymatosan hoztak létre újabb rendházakat. Ezzel meg is van teremtve a háttér a "stevesmith14's warriors" káptalannak, és társainak.

SMart4.jpgAz egyetlen kakukktojás a fenti felsorolásból a Grey Knights sereg, akiket a Császár az eredeti 20 légió után gründolt, titokban, állítólag már az eretnekség alatt, arra az esetre, ha mégis bukná a Hórusz elleni meccset. Ők a mai napig főként démonokat abajgatnak, és az eretnekség után felállított Inkvizíció ökleként funkcionálnak.

És végül regéltessék el a Black Templar sereg szomorú története. Ki született a Codex Armageddon nevű seregkönyv viharos éveiben, majd egyedül a másodalapítású rendházak közül önálló codexet is kapott, és éldegélt ezzel boldogan, a Császár kegyelméből, egészen 2013 őszéig. Mikor is gondoltak egy nagyot a GW szabályírói, és az egészet úgy, ahogy van, beforgatták a "standard" SM seregkönyv lapjaira. Nehéz ezt megérteni akkor, amikor jószerivel a SM feliratú üres dobozok is százával kelnének el. De még mindig örülhetünk, hogy a BT nem jutott a squatok sorsára, és csak átalakult, nem elveszett. Vendégem vagy egy Don Perignon-ra*, ha nem készül belőlük külön supplement (* jelen hirdetés nem minősül ajánlattételnek, a változtatás joga fenntartva). Nem mellékesen, a BT sereg integrálásával azért az eddig külön lézengő káptalanok feje felett is meglebegett  Damoklész kardja, hogy esetleg a köv. kiadásban már a Codex: SM oldalairól mosolyognak vissza ránk... bár valószínűleg akkor nem kevesen indulnának Notthingam-be lincselni.

OK, de ebből mi jön át az asztalra?

Nem véletlen, hogy az SM seregek összességükben ennyire népszerűek. Amellett, hogy a GW orrba-szájba nyomatja őket, plasztik készleteik rendkívül könnyű kezdést adnak az egyszeri makettezőnek (amott meg egy elhaló sirám kél' a Sisters of Battle játékosok ajkin'). Relatíve kevés figura = kevés festés = pofás sereg, gyorsan. Statjaiakt nézve igazi svájci bicskák, jobban közelharcolnak, mint a lövős fajok, és jobban lőnek, mint a közelharcos fajok.

SMart2.jpgSpeciális szabályaik már olyan szinten integrtálódtak a 40k világába, hogy nem egyet már az alap-szabálykönyvben is megtalálsz. Ilyen pl. az "And They Shall Know No Fear" szabály (ATSKNF), ami lényegében a bukott moráltesztek és sweeping advance hatását küszöböli ki. És amire minden Chaos Space Marine irigykedik.

Combat Squads szabályuk továbbra is flexibilitást ad teljes látszámú osztag esetén. Ha pontszerzőkre van szükség, feloszthatjuk őket 2 osztagra, ha ölésre megy a dolog, akkor pedig együtt bandázhatnak. Az eddig Chapter Tactics néven futó különlegességet felváltotta a Chapter Doctrines nevű speciális szabály. Ez - tessék megkapaszkodni - minden, első alapítású, a codexben lévő káptalannál más és más, valamint a második alapítású rendházak közül egyedüliként a Black Templarok önálló doktrinákat kaptak. Megint csak egy olyan dolog, ami miatt fogja a fejét az ember, hogy ez egy elda, vagy CSM codexbe miért nem fért bele... de inkább hagyjuk a sírást, nézzük meg részletesen ezeket az újdonságokat.

Alapszabály, hogy első alapítású káptalan a megadott CD-t használja, az utódrendház pedig az alapító káptalanét (ne aggódj, ez benne van a codexben, hogy ki honnan származik). A saját készítésű rendházaknak olyan CD-t választasz, ami csak tetszik, de arra érdemes figyelni, hogy ha egy másik rendház speciális karakterét is bele akarod tenni a seregbe, akkor az ő CD-je lesz érvényes - tehát nem biztos, hogy nyersz vele. Végül, codexes Space marine lehet szövetségese codexes Space Marine-nak (mint Battle Brother), ekkor mindkét detachment megtartja a saját CD-jét.

UM logo.jpgAz Ultramarines CD talán az egyik legfluffosabb darab. Három, egyszer használatos taktikai tápot ad detachment szinten (!) , aminek használatát a köröd elején kell bejelentened. Körönként csak egyet használhatsz el. Az első a Tactical, amivel a to-hit 1-eseket újradobod (kivéve a Tac.Squadok, akik minden rontott lövést). A második az Assault, amivel a rohamtávot dobod újra (kivéve assault squad, bike és attack bike, akik fleetet kapnak). A harmadik a Devastator, amivel a snap-shotokat (roham előtt dobott Overwatch-nál is) dobod újra. Emellett a Devastator osztagok Relentless szabályt is kapnak, hacsak nem abban a körben szálldak ki a csapatszállítóikból.

WScars logo.pngA White Scars rendház különlegességei inkább a motorokat tápolják. Born in the Saddle szabályukkal ui. a motorokat nem fenyegeti a veszélyes terep teszt, és +1-et kapnak a fedezékmentőikhez, amit a Jinx szabály ad (ha ehhez hozzáveszed mondjuk a DA rendházból való Sammael Skilled rider képességét, egész mocsok módon tápos dolgokat lehet kiállítani). Emellett, a becsapódáskor (Hammer of Wrath) +1 erőt kapnak támadásaikhoz. Végül, a termik és Centurionok kivételével mindenki rendelkezik a Hit&Run képességgel. Kezdők kedvéért, ez a közelharcból rizikó nélkülo való, kezdemény-teszt után történő hátrálást biztosítja, akár egy újabb rohamra, akár visszavonulásra. 

IF logo.pngAz Imperial Fists káptalan képessége kicsit átmenetet képez az Ultramarine-ok CD-jével, lévén boltereik az összes 1-es találatot újradobhatják (a pisztolyok, és nehéz sorozatvetők is), kivéve a speciális bolter lőszereket. Ezeket lásd majd a Sternguardoknál. Ezen felül Devastator-eik, és Devastator Centurionjaik megkapják a nagyon veszélyes Tank Hunter képességet, és épületeket is hatékonyabban rombolhatnak (+1 a sebzéstáblázaton).

IHands logo.pngAz Iron Hands rendház képessége a fentiekhez képest kicsit ergyábbnak tűnik, az alapból adott 6+ Feel no Painnel. Ezen a másik képesség sem segít sokat első látásra, amivel a karakterek és járművek "It Will Not Die" szabályt kapnak, valamint a techgárdistáik +1-el javítják a gépeket. Azonban ne feledjük, a mostani meta eléggé temeti a járműveket, így aki direkt erre hegyezi ki a seregét, ott komoly meglepetéseket okozhat pár HP visszagyógyulós land raiderrel, vagy FNP-s terminátorral.

salamander logo.pngA fegyvereik tökéletesítésében jártas Salamanders káptalan végre a fluffjukat tükröző CD-t kapott. Segtíségével a detachment lángszórói (lásd az alapszabálykönyvet) újradobják a to-wound dobásokat, valamint a páncélátütést, ami nem okozott glance/penetrate effektet. Ezen felül az ellenfél lángszóróitól kapott sebekre újradobják a páncélmentőket. Végül, a detachmentben minden karakter egy fegyverét ingyen Master Crafted-dé teheti (ezzel körönként egy rontott találati dobást szórhat újra).

Rguard logo.pngA Raven Guard rendház mindig is a lestámadásról szólt, most végre tényleg erre lehet őket kihegyezni. CD-juk a scout szabály mellett az első körben Stealth képességet is ad, kivéve a Bulky és Very Bulky modelleknek. Ez rendben is van, tonnás termipáncél ne sunnyodjon a sisnyásban. Az ugrórakétás modellek pedig a mozgási és a rohamfázisban is használhatják jump-packjeiket, és újra kell dobniuk a sikertelen Hammer of Wrath támadások sebzését.

BT logo.pngVégül, az egyetlen, második alapítású, de megkülönböztetett rendház a tömegben, a Black Templar sereg, akik szintén fluffos újításokat kaptak. Egyrészt, karaktereik közelharci kihívásokban újradobják a találati dobásokat, és megkapták a Rending szabályt. Másrészt jutott nekik egy Crusader és Adamantium Will USR, és kizárólagos hozzáférés a Crusader Squad-hoz, valamint az Emperor's Champion-hoz, mint HQ választás..

 

Egy mondat erejéig időzzünk el a Warlord traitek mellett, amik talán a codex leggyengébben sikerült része. Semmi igazán átütőt nem találunk benne, 2 kivétellel, és meglehetősen szituációfüggő a használatuk. Az etalon démon-seregnek nyomába se ér. Természetesen ez a codex sem maradt különleges, egyedi felszerelések nélkül, amik relic néven futnak. Ebben 2 darab az, ami homlokráncolást okoz, (egy artificer armour, játékonként egyszer egy 2+ sebezhetetlen mentő lehetőségével, valamint egy sokat ütős kard, Str. +2, AP3, Melee, Rampage, Specialist Weapon, Strikedown szabállyal), további 2 darab pedig heveny káromkodásra is sarkall, ha nem nálunk vannak (3+ invut, Eternal warriort és Adamantium Will-t adó pajzs, valamint Str. +3, AP 2, Blind szabályos penge, ami vissza is haraphat). Nem mellékesen, egy modellnél több csecse-becse is lehet, de mindegyikért borsos árat fizetünk (pl. a pajzs+kard egy Thunderfire cannon árát is felülmúlja).

 

Lássuk akkor a modelleket, Új, speciális karakter ugyan nem került színre, de így is kellően hosszú a nevesített hősök sora.

sicarius.jpgCato Sicarius: Az Ultramarine-ok poszter arca, akinek a fluff alapján legalább 3 alteregójának kell még lennie, annyi helyen harcolt már. Védettsége megfelelő (2+/4++, feel no painnel), fegyvere viszont meglepően gyenge, ha a 45 ponttal olcsóbb Emperor's championéval hasonlítom össze. Kapitánytól idegen módon inkább támogatásban jeleskedik, ui. egyik taktikai osztagot fel tud ruházni Counter-Attack, Infiltrate vagy Scout.képességgel. Emellett a tartalékdobásokra +1-et ad, ami hasznos lehet a Damnos hadjáratos fluffjában leírt, Drop-podos - sokk taktikás sereglistákban. Ennek ellenére inkább a fluffos, harcban so-so kategóriába tenném.

vulkan.jpgVulkan Hestan: A Salamanders rendházának ügyeletes Indiana Jones-a, akinek legfőbb dolga felkutatni a Primarcha elveszett ereklyéit. Jó István öcsénk warlordként jelölve az összes meltát linkeltté teszi. Ez fasorban sincs korábbi bónuszaival, de a melta fegyverek már 3 kiadás óta töretlenül népszerűek - így neki is lehet létjogosultsága egy megfelelő sereglistával. Digitális fegyvere kicsit fura módon a lángszórójába került át, és összességében még mindig komoly ütőerőt képvisel közelharcban, átlag feletti védettsége, és 6-os erejű pengéje miatt (ami hogyhogy nem, sajnos csak AP3-as).

calgar.jpgMarneus Calgar: Az Ultramarine rendház feje, akit sokszor csak Törppapa néven látunk emlegetni. Iszonyat ára van, 275 pontjával a codex legdrágább HQ választása. Hogy akkor mi lehet ok rá, hogy szerepeltessük? Egyrészt, most már alapból 2+ páncélban jár. Meg mégis, azért egy Chapter masterről beszélünk, 4 sebponttal, Eternal Warrior szabállyal, dupla powerfisttel, aminek az alján egy AP2-es bolter figyel, és minden, jármű ellen gurított átütést újradobhat. A terminátor páncélt most már laza 10 pontért megkapja (beépített nyomkövetővel, de cserébe a gránátokat le kell raknia), emellett pedig 3 dobása van a warlord táblán, és ő dönti el, melyiket használja ezekből. Ez mondjuk a létező legidiótább korlátozás, ha az elda főnix urat, Asurment, vagy a DA káptalan fejét, Azraelt nézzük. Ami viszont extra crispy: a fent ismertetett UM chapter doctrine-ból egy szabadon választott al-doktrínát kétszer alkalmazhatunk. Bemondásra. Pluszban, Calgarral 3 osztagnyi Honor Guardhoz is hozzáférhetünk. Szóval (nagyon) nagy pontértékű csatákban bizony van létjogosultsága Papa Smurf-nek.

Shrike.jpgKayvan Shrike: A Raven Guard kapitánya, az orkok réme, az árnyékból lesújtó karom. Fekete-fehér barátunk eddig sem volt a táp listák előkelő helyén, és ezen az új codex sem változtat. 185 pontjával így is bitang drága, és hiába vannak rendingelős karmai, védettsége csak átlagosnak mondható Marine viszonylatban. Ugyan folyamatos Stealth-et, és Infiltrate-et ad osztagának, mégis, megkötötték a kezét azzal, hogy csak ugrórakétás osztaghoz csatlakozhat felrakáskor. Értem én, hogy meg akarták szüntetni az 5. kiadás "10 Assault termi lopakodik előre, csak csendben, csak halkan" felállását, de ez azért kicsit túlzás. Emellett Fleet-jét is elvesztette, így mostanra abszolút a fluff-felállást futtatók érdeklődésére tarthat csak számot. Érdemes összehasonlítani a Forge World-ös Korvydae kapitánnyal, aki 20 ponttal kevesebbért sokkal többet tud. De még egy sima Captain-ből is jobbat lehet összerakni. A figura viszont menő, amit hozzá adtak.

lysander.jpgDarnath Lysander: Az igazi keménylegény, aki az Öklök élén a legdurvább harctereken küzdötte fel magát a kapitányi rangig. Eddig is bőven egyenértékű volt akármelyik szörny-kategóriás lénnyel, és most pontértékében (230) is kicsit közelít hozzájuk. A szokásos forma: 4 sebpont, 2+/3++ védelem, Eternal Warrior (!), és egy 10-es erejű, master crafted AP1-es kalapács, aminek ütésétől nem sokan kelnek fel. Bolter drill képességét elfelejthetjük, mivel az most már az egész káptalant jellemzi, cserébe az Öklök 12"-es körben újradobják a rontott pinning és morál teszteket. Akinek futott már el Ld 8-al az utolsó körben pontfoglaló osztaga az objektívákról, az tudja, milyen hasznos is tud ez lenni. Champion of Humanity nevű warlord traitje szinte ordít azért, hogy warlordként a darálóba küldjük, ui. ha kinyírja az ellenfél vezérét, akkor D3 extra victory pontot kap. Ez, egy First Blood-os Tau Ethereal kiiktatásával akár 5(!) pont is lehet...

tigurius.jpgTigurius: Na kérem, elérkeztünk a codex üdvöskéjéhez. Tigurius korábban csak a legfanatikusabb UM játékosoknál szerepelt a pályán (ott is a Macragge inváziót újrajátszó sörmeccsen), most viszont érdemes lesz mindenkinek megtanulnia a nevét, mert valószínűleg gyakrabban fogja látni, mint a 4. kiadásban Eldradot. Hogy mire fel az örömködés? Egyrészt, alig több, mint 3 Speeder áráért hozható. Másrészt, Mastery level 3-as varázsló, aminél erősebbek elenyészően kevesen vannak a játékban. Ne feledjük, hogy ez azt jelenti, hogy a legtöbb varázslatot 4+-ra le tudja szedni. Ami viszont a hab a tortán: az összes varázslat-iskolát ismeri, és a belőle kiválasztott dolgokat újradobhatja. Ezzel a leginkább kiszámítható pszík egyike lett. Tápolás kell? Divination és Telepathy. Védeni kell, mint Warlordot? Biomancy. Offenzívában kell segítenie horda ellen? Pyromancy, vagy telekinesys. Csuklyájával a rontott pszí teszteket is újra próbálhatja, emellett pedig a teljes detachment-je tartalékdobásait is újradobhatja, bármi is lett az eredmény. Sicariussal már kész is a tökéletes béta-strike sereg. Emellett simán elnézhető neki, hogy közelharcban, és védelemben nem sok mindent tud felmutatni - valószínűleg így is a szövetséges slot egyik üdvöskéje.

cassius.jpgOrtan Cassius: Morc káplán, aki túlélt egy Carnifex bodycheck-et. Ezek után alaposan összefércelték pár implantátummal, ami még morcabbá tette. Hogy agresszióját levezesse, elkezdte gründolni az Ultramarine-ok Tyranida vadászait, ami azután több csatában is kifizetődő lett (Tarsis Ultra, Ichar IV, stb.). Ezt reprezentálandó, rendelkezik a Preferred Enemy - Tyranids képességgel. Káplánként meg természetesen "Zealot" is, vagyis közelharcos osztagokkal érdemes a csatatérre ereszteni. Van nála mérgező lőszeres bolter, lángszóróval, de a leginkább figyelemre méltóak a statisztikái: 6-os szívósság, 3+/4++ védelem, és feel no pain. Vagyis a játékban kevés dolog tudja róla instant leabálni a 2 sebpontját. 130 pontját az előző kódexben még a "simán" kategóriába tettem volna, azonban a többi HQ olcsósodása miatt jelentősen inflálódott az öreg harcos értéke. Akárhogy is, azért egy IWND szabály kijárt volna neki...

tellion.jpgBrother Sergeant Tellion: Nem sok minden változott az Ultrák legtökösebb mesterlövésze körül. Továbbra is 36"-re vivő, rendinges, Heavy 2 bolterrel lő, amivel minden találatot te osztasz le. Ha pedig nem lő, 6-os célzóértékét egyik csapattársa is felhasználhatja. Természetesen továbbra is csak egy scout osztag részeként jöhet, aminek instant adja a Stealth szabályt. Ez nem helyettesíti a Camo Cloak adta +1 fedezékmentőt, így nagyon könnyen összeszedhetünk akár 2+-os fedezéket is. És hogy miért maradt még mindig a Scoutoknál kiképzőnek? Itt megtudhatjátok...

chronus.jpgSergeant Chronus: A kékgatyások tankparancsnoka jobb lett, de még mindig elég drága. A már ismert 5-ös ballistic skill és shaken/stunned immunitás mellett most már egy IWND (it will not die) szabállyal is felruházza a gépet, amiben ül (5+-ra visszagyógyul egy elvesztett Hull Point-ot). Ha gépét kilövik, úgy kell kiszállnia, mint egy benne utazónak. 50 pontos árcédulája miatt megfontolandó a használata; én azt mondom, talán az egyik légvédelmi tankban van helye.

cantor.jpgPedro Cantor: A kihalás szélén táncoló Crimson Fist rendház feje, a Chapter Masterség minden tápjával. Megtartotta sorozatlövőjét (ami a BS5, és az anyakáptalan Imperial Fist CD miatt lényegében linkelt), energiaöklét, és +1 támadást adó auráját is - ezúttal sajnos csak a saját detachment-nek, és ha ő a warlord. A Crimson Fist Sternguard Veteranok pedig továbbra is pontszerző egységek (ami nem, ismétlem, NEM keverendő a troop választással). A BT játékos lelkem ujjong, hogy milyen fluffos kis Brotherhood of Crusade-et lehet majd kirakni 2000 pont felett, egy Helbrecht - Cantor - Lysander kombóval. Jah, apróság, de  az Imperial Fist CD azt is magával vonja, hogy Lysanderrel böntetés nélkül lehet egy detachmentben.

khan.jpgKor'Sarro Khan: A White Scars rendház fővadásza, aki olyan prédákat üldöz, kik korábbn harcoltak már a káptalannal, és valahogy túlélték a csatározást. Khanunk NAGYON jó ár/érték arányú kapitány, pengéje 6-os sebzés dobáson instant killt okoz (in ya' face, Sicarius!), motorját maga alá kapva pedig D3 Hammer of Wrath támadást okoz - a CD miatt 5-ös erővel. Warlord traitje miatt az ellenfél vezérét célszerű vele levadászni, emellett a motorral együtt a többi Scars motorost is trooppá teszi (Scout bikereket nem). Továbbra is megmaradt Furious Charge képessége, emellett Warlordként minden baráti White Scars osztagnak (a járműveket kivéve) scout képességet ad. Szóval, motoros seregben gondolkodók, itt a Ravenwing alternatívája. Azaz nem is egészen alternatívája, mert amolyan "Ebony and Ivory" felállásban érdemes kipróbálni egy White Scar motoros osztagot, Sammaellel. Minden ellen, ami nem Tau, fájni fog a 3+ cover sima esetben, és a turbo boost utáni 2+-os fedezékmentő.

helbrecht.jpgHigh Marshall Helbrecht: A Templarok fővezére, aki jó Imperial Fist leszármazotthoz méltón a harcok sűrűjében bizonyította képességeit, mielőtt a fekete sereg élére állt. Eddig nem volt az asztal sztárja, és most is "se hideg, se meleg" érzésem van vele kapcsolatban. Védelme OK, viszont milyen már, hogy egy flotta alapú káptalan vezéreként elvették az Orbital Bombardment-et? Ha valami FAQ-ért kiált, akkor ez az. Fegyverzetében a kardja figyelemre méltó, ami D3 plusz támadást ad - sajna most már csak rohambónuszként. Ugyan master crafted, de se erőbónusz, se semmi nem jár vele, amivel eséllyel vehetné fel a harcot egy 2+ páncélos ellenféllel szemben. Már ha nem hívja ki ugye, mert akkor a CD miatt még rendingelheti - de akkor meg minek a master crafted?... Crusade of Wrath speciális képessége játékonként egyszer minden BT CD-s egységnek Hatred és Fleet szabályt ad, nagyon fluffos, huszáros rohamot előidézve. Warlord traitjével meg még FCharge-al is megtámogathatjuk a dolgot - ez azonban mind egyszer használatos trükk. Egyszer tuti kipróbálom, kíváncsi vagyok, hogy muzsikál majd az asztalon.

Grimaldus.jpgGrimaldus: Helsreach hallgatag hőse, akit az se tudott megállítani, hogy egy komplett szentistvánbazilika a fejére esett. 3 sebpontjával, és IWND szabályával a codex legtökösebb káptalanjává lépett elő. A - most már külön vehető - servitorai által cipelt relicekre, és az általuk 6"-en belül adott sebezhetetlen mentőre inkább nem pazarolnék karaktert. Arra ellenben igen, hogy Grimmy még a káplánnál is káplánabb, ugyanis Zealot auráját minden, 6"-en belüli BT modell megkapja. Adja magát, hogy fekete ruhás barátunkat valami jó nagy szállítójárműben, vagy akár egy méretesebb épületben hagyjuk prédikálni. Értelemszerűen 30-40 Crusader, és mondjuk egy 50 fős Imperial Guard Infantry Platoon élén.

chapter master.jpgChapter Master: Végre, a korábbi codexxel ellentétben értelmesen különbséget lehet tenni egy egész káptalan vezére, és egy rangban alatta álló kapitány (force commander) között. A templaroknál ők a Marshallok, illetve a fő-fő főnök a High Marshall. Korábbi önmagához képest 5 ponttal drágább lett, azonban továbbra is megtartotta az orbitális bombázási képességét (S10 AP1-es nagysablont hív házhoz), emellett pedig +1 sebpontot, valamint 4 alaptámadást kapott. Hozzáférése van a teljes sereglista minden jóságához, az Artificer és Terminator Armoron át a relicekig. Utóbbiakkal félelmetes közelharcost lehet belőle gyártani, de érdemes figyelembe venni, hogy az ereklyéket igen elszállt pontértéken mérik. Különlegessége, hogy az eddig csak a kapitányoknál megkapott Mounted Assault szabállyal a minimum 5 fős motoros osztag troopként érkezik. Ami viszont LOL: nem unique karakter, így egy seregben dupla listával akár 4(!) vezért is berakhatunk egy rendházhoz -hiába, no, a klónozást a technika sötét kora se tüntette el…

HGuard.jpgHonor Guard: A rendház főnökkel elérhető egység, a káptalan ősöregjei, tanácsadói, és legkeményebb harcosai. Masszív pontcsökkenésüknek hála, "sohasem" egységből megfontolandóvá léptek elő. Lássuk csak, 26 pontért szabadon választott energiafegyver, zászlóval akár 4 alaptámadás (bajnoknál 5), 2+-os artificer armor, és SM viszonylatban ritka, 10-es Ld. Igaz, hogy vannak náluk jóval variálhatóbb egységek is, de ennyi pontért kevés jobb közelharcos akad a codexben. Csak az AP2-es dolgoktól kell őket távoltartani.

Commander.jpgCompany Captain / Terminator Captain: A káptalanok általában 10 századból állnak, és élükön 1-1 kapitány áll. Megnevezésük különböző, lehet Force Commander, esetleg Master of Akármi (Watch, Hunt, Marches, Recruit, Ordnance, Fleet, stb), de a templomosoknál pl. Castellan-nak hívják őket. Érthetetlen módon külön bejegyzést kapott a termi páncélos kisfőnök, amúgy meg a Chapter Masternél írt extrákat leszámítva teljesen megegyezik a big bossal. Segítségével azonban nem a Honor Guardhoz, hanem a Command Squadhoz férhetünk hozzá. Jah, és ők is hozzájuttatnak minket a motoros sereghez, szóval semmi akadálya pl. egy Crimson Fist motoroshordának.

command squad.jpgCommand Squad: Pofonegyszerű képlet: 5 veterán, akiből egyikük bajnokká, másikuk pedig Apothecary-vé fejleszthető. Bagóért (35 pont) az egész csapat motorra ülhet, méginkább bagóért (10 és 15 pont) pedig vehetnek storm shieldet és zászlót. Ez utóbbi messze nem olyan tápos, csak morál és pinning újradobást ad, 12"-en belül. Ellentétben ők is hozzáférnek a relic zászlóhoz, ami ugyanezt adja, plusz 6"-en belül (minden SM egységnek, tehát nem csak egy adott detachment-nek) Hatred-et, és +1 közelharci eredményt ad. Emellett a cipelők Fear-t okoznak. Na most ez 65 pontért nem sok, de inkább kevés.Lobogózás helyett vegyünk inkább melta, vagy grav fegyvereket nekik. A honor guardhoz hasonlóan ők sem foglalnak HQ helyet, emellett most már káplánnal, és könyvtárossal is hozzáférhető választások.

Chaplain.jpgRechlusiarch / Chaplain:A káptalan szellemi vezetői. Rengeteg, dögösnél dögösebb korábbi kiadású figurát találni a használt piacon, így a mostani, monopose műanyag darabot nem annyira erőltetném, pláne, hogy egyelőre csak a "Rechlusiarch command squad" dobozban található meg, ahol árukapcsolás címszóval hozzávágnak egy command squadot és egy razorback-et is. Különösen a BT játékosok számára fájdalmas, hogy koponyás sisakban feszítő barátaink mostanra a frontharcosból a támogató szerepkörbe estek vissza, és elit választásként sem lehet őket hozni. Ennek ellenére,a Cassiusnál megénekelt Zealot szabály (Fearless és Hatred) rendkívül kompatibilis mindenféle közelharci egységünkkel.

librarian.jpgLibrarian: Valószínűleg a HQ slot csúcsa, az eddig megjelent codexekhez hasonlóan jóárasított varázsló. Káplán kollégájával együtt szintén támogató karakter. A korábban volt önálló pszí táblának (és ezzel a démonsz*pató Null Zone-nak) búcsút mondhatunk, cserébe a Divination iskola kivételével bármelyik diszciplinából válogathatunk. Könyvtárosunk így kiválóan hozzászabható akár offenzív, akár defenzív terveinkhez. És emellett szemtelenül olcsó is, Mastery Level 2-vel, és termipáncél + Stormshield védelemmel 125 pontban áll meg az ára.

MOTF.jpgMaster of the Forge: az 5. kiadásos codexben megjelent (vagy inkább visszahozott) HQ választás nagy hibája, hogy semmilyen értelmes módon nem tud magának invu mentőket szerezni. Ez kellemetlen. Persze, vehet magának cefet drága relic-pajzsot, de ezt inkább ne tekintsük opciónak. Közelharcban olyan, mint a csontritkulás, lassú, de fájdalmas. 2/3 támadása mellett fel van fegyverezve servo harnessel is, amin a servo arm most már sima közelharci fegyver, igaz, spec. kivitel, de így a powerfist / lightning claw adja neki a búnusz támadásokat. Az idióta megfogalmazás miatt egyelőre mégsem mondhatom, hogy 2 servo-arm támadása van - ezt majd a FAQ tisztázza. Hátizsákját lecserélheti a már ismert conversion beamerre, ami egy kis-sablonos fegyver, és minél távolabb áll a célpont, annál fájdalmasabban érinti. Végül, de nem utolsó sorban, segítségével a Dreadnoughtokat (mindenfélét) továbbra is lehet elit ÉS heavy support választásként is hozni.

EmpChampFront.JPGEmperor's Champion: Egyedi karakter, aki főként a templomosoknak fog majd bejönni, lévén az ő CD-ukat használja. Korábbi titulusával ellentétben most már HQ helyet vesz el, és esküi is megszűntek - vagy inkább bele lettek forgatva a káptalan szabályaiba. 140 pontos ára borsosnak tűnik egy 90 pontos kapitányhoz, aki 2+/4++ védelemmel, és energiafegyverrel éppen 15 ponttal olcsóbb. Ráadásul nem is köteles elfogadni és intézni a kihívásokat, a bajnokkal ellentétben. Nade. A 15 pontnyi felárért a Black Sword nevű energiafegyver AP2-es, Mastercrafted, és kihívásban 6-os sebzés dobás instant killt okoz a célpontnak. Ne feledjük a CD-t, amivel a to hiteket újradobjuk, ha valaki személyesen belénk köt. Van egy kettes állás is a kardon, ekkor +2 erővel, de kétkezes fegyverként ütünk, és I1-el, tehát ez az üzemmód ellenfél függvényében megfontolandó. Pláne úgy, hogy ekkor az IK-s specialitást is elvesztjük.

0ed65b876e5c285dc6d2d2b5b47a9786.pngTechmarine:Korábban az elit helyeket csak azért kaphatta meg ez a modell, mivel Bolster Defense képességével egy rom adta fedezéket a térképen +1-el javított. Mostantól nem kell rá semmilyen slotot beáldozni, mert minden HQ választással (kivéve command sq, és honor guard, meg persze a többi techmarine) 1 techgárdista kerülhet a seregünkbe. Bolster képességét most már bármilyen tereptárgyra ellőhetjük, a felrakási zónánkon belül. Továbbra is ülhet motorra, és továbbra sem kaphat jump pack-et.

Servitor Squad:Szintén a HQ slotba lettek áttéve, és minden techmarine / MoF után egy osztagot hozhatunk belőlük. Máskor szót se érdemes rájuk vesztegetni, azonban itt 10 pontért kaphatunk egy 4+ mentős, AP1-es powerfistes figurát, vagy 20 pontért egy heavy boltert. A dolog szépsghibája, hogy ha nem állnak össze az egyik műszakissal, akkor minden kör elején megvan a rizikó, hogy bejön a kékhalál, és 50% eséllyel nem csinálnak semmit.

tac squad_1.jpgTactical Squad:A fluff szerint minden káptalan gerincét alkotó osztag, a taktikai különítmény, akik végigjárták a szamárlétrát a deva osztagtól indulva, voltak assault marine-ok is, tanultak motorozni és speedert vezetni, és elérkeztek az utolsó lépcsőhöz, ahonnan már a veterán osztagok várják őket. Ehhez képest a korábbi codex szükséges rossza volt a Tac Squad... de most végre, 2 kiadás után megtalálták az arany középutat a "las-plas spam" felállás, és a "10 fő egy rakétavetőért" őrület között. Most 5 főért lehet hozni egy nehéz, VAGY speciális fegyvert, 10 főért pedig mindkettőt. A Dark Angels codexhez hasonlóan az árak itt is a mélybe süllyedtek, igaz, most már a veterán őrmesterért is külön kell csengetni. És hadd ejtsek szót arról, hogy az őrm'ster továbbra is hozzáfér a speciális felszerelésekhez. Az osztag legnagyobb újdonsága a graviton fegyverosztályhoz való hozzáférés, ami eddig nem szerepelt a "modern" 40k-ban. Érdekes jószágok, lévén nem szívósság, hanem páncélmentő ellen sebeznek. Mégpedig annak értékében - vagyis termipáncélt 2+-ra, Storm Troopert 4+-ra, Orkot, vagy démont 6+-ra. Külön poén, hogy combi-gravként , és grav pistolként is hozzférhetünk, ÉÉÉS, dobpergés, az új tactical dobozba ezek mind bele is kerültek. A GW-t ismerve ez azért nem kis fegyvertény.

scouts.jpgScout Squad:Szintén csak a zöld páncélos testvércodexre hivatkohatok, hiszen a "skótok" osztaga jelentős pontcsökkentésen ment keresztül - most már álcaköpennyel és mesterlövés-puskával kerülnek annyiba, mint korábban alapból. Azoknak, akiknek még nem volt szerencséjük hozzájuk, annyit érdemes tudni, hogy a Tactical Marine-nál rosszabb WS és BS értékkel rendelkeznek a srácok, de cserébe Scout, Move through Cover és Infiltrate képességük fokozott flexibilitást biztosít nekik. Fegyerük alapállásban bolter, de ettől célszerű inkább eltekinteni, akárcsak a shotguntól, és valami specializált cumót nekik adni. Lett légyen ez közelharci fegyverzet, vagy sniper fegyver, esetleg egy rakétavető (a Tac squadhoz hasonlóan most már flakk rakétával is), vagy egy heavy bolter, amibe aztán 2+-ra mérgező robbanógolyó is tehető.

Frederick_b.jpgCrusader Squad: Mi lesz, ha összekevered a Tactical és a Scout osztagot? A válasz: Crusader Squad! A Black Templar káptalan nem szarakodik scout company kiálíltásával, fogják B. József tanoncot, és odaadják a kiképzője mellé, aki genyófaktortól függően vagy kitanítja a rá bízott inast, vagy golyófogónak beveti az első gravitron devastator osztaggal szemben... A squad egyébként már 5 modelltől hozzáfér a "las-plas-spam" felálláshoz, vagyis heavy+spec fegyer kombóhoz - de aki erre használ egy crusader osztagot, hát az játszon inkább Tauval. A nehézfegyver helyett ui. a kiválasztott Initiate szerezhet egy powerweapont, vagy powerfistet, ami így védve van a kihívás áldatlan hatásától. Emellett boltereiktől is ingyen megválhatnak, egy közelharci fegyverért cserébe. Őrmesternek egy Sword Brothert vihetnek magukkal (leánykori nevén Sword Brethren), így egy osztagban 1 melta+2 PW felállással is szembe találhatja magát az ellenfél. Nem utolsó sorban, a Land Raider Crusadert dedikált szállítójárműként veszik - a terminátorokat nem számítva egyedüliként. Hogy akkor miért nem velük fog kezdődni minden Marine sereg? Mert kérem szépen, ez az osztag Templar CD-al rendelkezik, így a többi káptalan maximum szövetségesként láthatja viszont őket, ha nem a BT sereg doktrínáját követik.

LSStorm.jpgLand Speeder Storm:Korábban teljesen kiherélt választás volt a scoutok részére kreált csapatszállító, ebben a kiadásban viszont végre normális szabályokat kapott. Én elég erőteljes potenciált látok benne, mivel most már nem visz Fast Attack helyet, hanem a Scout osztag dedikált csapatszállítója. Ugyan csak 5 fő fér bele, de Open Topped tulajdonsága miatt rohamozni is tudnak belőle - erre megint csak nem sok gép képes a Marine arzenálban. 45 pontért cserébe ugyan papírból van, de fast skimmer, így mozgékony, és alanyi jogon kapja a covert. Zavaró-adója 12"-en belül duplájára növeli a szóródást az ellenséges deep strike esetén (vigyázat, ez battle-brother szövetséges szinttől lefelé mindenkire érvényes a saját sereglistánkban is!), jelentősen megnövelve a manőver kockázatát. Fegyverzete ugyan csak közepes, de Cerberus rakétavetője 12"-en belülre lőtt nagysablonjával vakságot okozhat az ellenfélnek. Onnantól fogva meg már mindegy is, hogy a rohamozó scoutoknak csak 3-as a WS-ük. Röviden: nagyon jó kis terroregység.

razorback.jpgrhino.jpgRhino / Razorback: Sok minden írni való nincs velük kapcsolatban, a sereg fő csapatszállítói. 10, illetve 6 fős kapacitás, és nagyobb modelleket (jump pack, terminator, devastator) nem szállíthat egyik sem. A Rhino fegyverzete elhanyagolható, viszont 2 utasa kilőhet a tetején. A Razorback feláldozza a lőréseket, és 4 főnyi helyet, cserébe komolyabb fegyverrel rendelkezik (Havy Bolter, Assault Cannon, Heavy Flamer, vagy Lascannon, mind linkelt kivitelben, esetleg linkelt plazma+ 1 lascannon). Szokás őket mozgó koporsónak is hívni, de mivel sok küldetésben a siker kulcsa a mozgékonyság, ezért nehéz eltekinteni a használatuktól.

drop pod.jpgDrop pod: A csapatszállítás másik alternatívája, a Deep Strike-kal érkező leszálló-kapszula. Szintén 10 fős szállítókapacitás, ami kiváltható egy Drednoughttal, vagy egy Thunderfire ágyúval, és kezelőjével - utóbbit nem ajánlom. Jobb páncélzat, viszont open topped, immobil jármű - tehát, lejön, kidobja a szajrét, és utána már nem megy sehová. A seregben lévő podok fele az első körben fixen megjön, a másik fele a reserve szabályok szerint. A fő gond, hogy leérés után nem lehet belőle rohamozni, és hogy az interceptoros fegyverek rá tudnak lőni a kiszállt osztagra is, így szinte ajándékba adva a first blood objektívát. Ne feledjük azonban, hogy leérkezésénél csak akkor van baleset, ha az asztalról lesodródik, így növelhetjük az esélyünket, hogy fedezékbe érkezve ne lőjenek minket egyből szitává.

bike.jpgBike Squad: Nagyon dögös koncepció a ránézésre 565/55-ös gumikon guruló, golyóálló motor, ami a való életben kb. annyira lenne kormányozható, mint Batman motorja a Dark Knightban (=semennyire). Pontértékük filléres tétel, a normál marine-hoz nézve 7 pontért kapunk +1 szívósságot, linkelt boltert, valamint 12" mozgást, és az emiatti spec szabályokat (Jinx, Hammer of Wrath, Relentless, Turbo Boost, stb.). Mint fentebb utaltam rá, minimum 5 fős osztagban hozva troopként is szerepelhetnek, ha pedig a minimál felállást erőltetjük, akkor érdemes megnézni a (FAQ óta legálisan is hozzáférhető) 2 Gravgun + Combi Grav gun kombinációt, az ellenfél keményebb dögeinek levadászására. Igazán a White Scars seregben érzik magukat otthon, a CD miatt, de más káptalannak is kellemes kiegészítői lehetnek. Teljes osztaglétszám mellett +1 Attack bike is hozzájuk csapható.

attack bike.jpgAssault Bike Squad:A fenti osztaggal rokonságot mutató, 2-3 rohammotorból álló különítmény. Sok különlegesség nincs bennük: heavy bolter, vagy multi melta egészíti ki a motoron található alapfegyvert, emellett se őrmester, se más spec fegyverhez nem férnek hozzá. 2 kezelőjük miatt mindkét fegyverrel lőhetnek, de összességében jelentőségük eltörpül a Bike Squadok mellett. Zaklatásra, hátországi páncélosok szexuálására azonban tökéletesek - ha a speeedereket nem szeretjük.

Assault squad.jpgAssault Marine Squad:Aki emlékszik a Dawn of War 2 intrójára, valószínűleg megjegyezte a romahosztagosok meglepően hatásos belépőjét. Az égből lecsapva, pisztollyal és karddal aprítják meg a körülöttük állókat. Jól hanzik, de... Nem véletlenül időztem el a motoros osztagnál a pontértékek miatt, ui. az assault squad jelentősen kevesebbet tud, jelentéktelen pont-előnyért. A két osztag összehasonlításából többnyire ők kerülnek ki vesztesen. Hiába a speciáls fegyverválaszték, ha egy nyomi meltagunhoz, vagy osztagszintű meltabombához sem férnek hozzá. Jó a jump pack, de ha a mozgási fázisban ellövöm, a rohamfázisban adott bónusz elveszik. Ezen valamennyire segíthet a Raven Guard sereg doktrínája, bár közel sem olyan mértékben, hogy ezentúl mindenki őket hozná. A lehetőség továbbra is él, hogy a hátizsák eldobásával ingyen juthasanak rhino-hoz, vagy razorback-hez, de így még a meglévő kevés kis versenyelőnyük is elolvad.

scoutbike.jpgScout bike squad:A Bike Squad olcsósodásával az ő értékük is degradálódott (alaphangon 7 pont van köztük). Spec. fegyver nincs, van helyette egy közepesen erős gránátvető, és a scout ostzagnál írt speciális szabályok. Emellett troopként sem tehetik tiszteletüket, amit már két kiadás óta nem értek... Egyetlen ok, amiért érdemes őket hozni, az a locator beacon, ami testvérével, a teleport homerrel ellentétben BÁRMILYEN deep strike-os egység szóródását meggátolja (inkluzíve drop pod, assault marine, speeder, stb). 

stalon.jpgStorm Talon: korábbról csak a Death from the Skies kiegészítőből, illetve a White Dwarfból ismert repülő, mostantól hivatalosan is az arzenál része. Páncélzata eléggé felejtős, ráadásul 2 glance lekapja az égről, árában pedig két, fuxosabb speedert tesz ki. Cserébe fegyverzete meglepően erős, és az assault cannon mellé különféle élőerő- vagy páncélozott célpontok elleni dolgokat vehet, nem is túl elszállt értékekért. Érdekessége, hogy a melta plusz átütést adó szabálya nem hat rá. Bár valószínűleg az AV11 leközdésével így is csak különösen szerencsétlen kockajárásnál lesz gondja egy melta-fegyvernek. Speciális szabálya az Escort Craft, ami nem, nem k***ákat fuvaroz, hanem egy reserve-ben maradt egység mellé rendeli hozzá a repülő féltéglát. Ilyenkor egy reserve dobással jönnek be. Nem mellékesen, visszakapta a korábban elvett Hover és Strafing run szabályt, így skimmer módban is tud sunnyogni, és földi csapatokat vadászni.

speeder.jpgLand Speeder Squadron: sok minden nem változott ezeknál a röppencseknél; csak pár fegyver-fejlesztés pontértéke ment lejjebb. Én imádom őket, mert bár egy kósza bolter is le tudja szedni, fürgék, mint a szöcske, és rettentő mennyiségű fegyver pakolható fel rájuk. A sereg igazi ezermesterei, felfegyverezheted őket bármi ellen, amivel a listád többi része nem bír. Emellett érkezhetnek deep strike-al is, skimmerként pedig jár nekik a Jinx adta 5+ save, ha már egyetlen centit is megmozdultál velük. És a ráadás, hogy osztagban is lehet őket hozni, ellentétben a fent tárgyalt Talonnal.

>>> Part 2. <<<

>> Itt folytatódik a post >>>" />

3 komment

Címkék: űrgárdista miért jó játszani


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr235531057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2013.09.27. 15:24:25

Itt a vége, hol a vége? Egyébként patent kis cikk, élvezet olvasni!

CyberPunK 2013.09.27. 20:54:49

Még egy apróság: Tiguriusnál kimaradt a Storm of Fire. :P
süti beállítások módosítása