Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2009.08.21. 15:30 Petrow

...és az ég megnyílik, és tüzet okád magából...

Látom, azért páran túléltétek a bevezető gyötrelmeit, így itt az ideje, hogy egy tisztességes áttekintést kapjatok a GW legújabb 40k-s kiegészítőjéről, ami a Planet Strike nevet viseli. Aki éppen munka közben, vagy vacsora előtt olvas minket, esetleg az asszony rágja a fülét, hogy inkább őt masszírozza az egér helyett, az scrollozzon a végére egy gyors verdictért.
 

No, ha tovább olvasod, akkor íme az áttekintés: a Planetstrike egy kiegészítő könyv az V. kiadáshoz. Éppen ezért ha meg akarsz ismerkedni a 40k-val, ne ezzel kezd. Ez a füzet félúton helyezkedik el egy mezei 40k-s meccs, és az Apocalypse között. A hangsúlyt a konvencionálistól eltérő hadrendre tették a készítők. Felejtsd el az asztal előkészítését, a váltva történő objektíva-felhelyezést, vagy a felfejlődést a hosszú oldalakon. Itt a harc teljesen más léptéket vesz.

Ahogy a könyv címe is sugallja, itt döntően légi deszantokat, űrhajókról indított földi inváziókat fognak a vállalkozó kedvű játékosok lejátszani. Aki a Dawn of War első részének intrójára gondol most, az nem jár messze az igazságtól. Olyannyira nem, hogy nehéz is elhinni, hogy a készítők nem innen vették az
inspiráció nagy részét.

A 86 oldalas könyv vérfürdőt, pergő csatákat, és új dimenziót ígér. A PS lényegében egy új keretet ad a 40k-hoz, és ehhez eddig nem látott missziókat is szállít. A füzet lényegét kb. 10-12 oldal tartalmazza, amit ennek megfelelően igen könnyű elsajátítani (ez adott is egy ötletet, de erről majd később). A könyv 10 pontban foglalja össze egy PS csata részleteit, aminek a mentén én is haladnék.

A támadó és a védő kiosztása
Ez eléggé egyértelmű: ahogy az Apocalypse-ben, itt is lehet bárkiből támadó, vagy védő. A könyv jó pár fluffos lehetőséget kínál arra, hogy ezekhez a szerepekhez háttértörténet is járjon, de minimális gondolkodással további lehetséges forgatókönyvek tucatjait lehet összedobni.

Seregek választása
A PS csaták a normál codextől eltérő seregsémát (Force organization chart) használnak. A védő részére a standard 1 HQ + 2 troop felállás marad, de további 2 HQ, 6 Troop és 6 Heavy Support választást hozhat a 3 Elit és 3 Fast Attack mellé. A támadó ezzel szemben minimálisan 1 HQ választást köteles hozni, de akár 6 Elit és 6 Fast Attack választással is megtömheti a seregét, és további 2 HQ-val bővítheti az inváziós haderőt. Érdekesség, hogy a játék sehol nem említi, hogy a harcok azonos pontértékből játszódnának, ami valóban roppant fura csatákat hozhat.

A harcmező előkészítése
Az első igazán kemény változás itt játszik be, ugyanis a terepet teljes egészében a védő rendezi be. Vagyis olyan szemét / ravasz / g*ci / áttörhetetlen erődöket állíthat fel, amilyet nem szégyell. Ennek tetejében az erődökre elhelyezett fegyverek is teljesen ingyenesek, valamint a támadó első körében leadhatnak lövéseket az érkező seregekre. Erre mondjuk szüksége is lesz, hiszen egy rosszul felállított erődítményt a támadó már a megelőző bombázás során meg tud tépázni, és a különleges speciális szabályok is többségében nem a védőt segítik. A könyv részletesen taglalja a különböző épülettípusokat, és a hozzájuk tartozó fegyvereket, mint pl. a minden körben automatikusan tüzelő fegyvereket, a beérkező ellenségre lövő interceptor gun battery-ket, a 4+-os sebezhetetlen mentőt adó leszállópályákat, a bástyákat, vagy a védelmi vonalakat. Ez a szekció - amellett, hogy a kiadott, nem túl bővében lévő tereptárgyakat mutatja be - nagyon jó inspirációs forrás is.

Az objektívák felhelyezése
Természetesen ez is a védő feladata, akárcsak a terep előkészítése (ekkor a könyv is azt ajánlja, hogy addig a támadó hűtse be a söröket a csatára:)). Az objektíva fogalmát meglehetősen szabadon kezeli a játék, de az esetek többségben valamilyen épületet ért alatta. És itt egy kis csökevény, ami a 4. kiadásból visszatalált az ötödikbe: NEM csak a troop választások, hanem minden egység tarthat objekvítát, a létszámától függetlenül. Ezt úgy teheti meg, hogy talpkontaktba mászik vele, és a játék végéig ott marad. A támadó dolgát könnyíti az a szabály, hogy ha mindkét oldal talpkontaktban van a célponttal, akkor a védő automatikusan bukta a birtoklást.

A támadó előkészítése
Ez az a pont, ami miatt SAM anno a Deep Strike codex nevet aggatta a játékra. A támadó ugyanis az összes egységét tartalékban hagyja, majd választ, hogy honnan, és milyen módszerrel szeretné behozni őket a csatatérre. Az infantry / jump infantry / moszta (!) / jetbike és deep strike képességgel rendelkező járművét lehozhatja a normál DS útján, vagy a többi, DS-re képtelen egységhez hasonlóan az egyik általa választott asztalszélről. A tartalékok behozatalát megkönnyíti az is, hogy az eddigi Reserve tábla helyett itt már az első körtől 3+-ra jöhetnek az egységek, a 3. körtől pedig automatikusan bejönnek. Itt ejtenék szót a másik speciális szabályról, ami a PS küldetésekben debütált. Ez talán a legdurvább (és leginkább elnagyolt) táp, ami lehetővé teszi, hogy a DS-re képes egységek a leérkezésük körében rohamozzanak. Ha démonsereg / SM termi-osztag tulajként felcsillant a szemed, akkor szeretnélek lelombozni: kizárólag azok az egységek tehetik ezt meg, akiknek az egységleírásánál (unit entry) ott szerepel 10 varázslatos betű, ami a DEEP STRIKE szavakat formázza. Ha nem, akkor szopóág. Vagy legalábbis FAQ.

Stratégiai elemek választása
Ahogy az Apocalypse küldetéseiben, itt is lehetőség van különböző stratégiai elemek "vásárlására". Általában objektívánként 1-1 Strategem pontot költhet mindkét oldal. Az elemek pontértéke 1-4 pont között változik, ami nem mindig van arányban a használhatóságukkal. A különböző fajokhoz, a támadó és védő oldalához, illetve a csatamezőket befolyásoló strategemekhez nem szeretnék most túl hosszú leírást adni. Összegezve annyit, hogy jópár ötletes darab van közte (meg pár kvázi használhatatlan is), és 60%-uk valamilyen tüzérségi csapás más-más név alatt, illetve morálromboló dolog. Utóbbinak mondjuk nem nagy jelentőségét látom, mert a Táp Workshop lassan mindenkinek vagy fearless, vagy stubborn / újradobható Ld10-es képességeket ad...

Védő elhelyezi az egységeit az egységeit
Természetesen a védő fél sem csak az épületekkel fogja várni az ellenséget, bár adott rá a lehetősége, hogy a teljes sereggel tartalékban kezdjen. Ezzel ugyan kivédhető a megelőző bombázás, de a későbbi részekben eléggé komoly hátrányba kerülhet. Ugyanis amíg a támadónak a felmozgásra fix landolási zónája van, addig a védőnek véletlenszerűen dől el, hogy melyik oldalról jönnek az egységei.

A támadó megelőző bombázása
Nagyon durva része a csatának, az objektívák száma + D6 darab, S9 AP3-as, Ordnance Barrage bombázás, ami átlagos dobásokat feltételezve is tökéletesen alkalmas arra, hogy komplett épületeket, seregrészeket tartoljon le. És akkor a strategemeket még nem is említettem.

Roham!
Mivel automatikusan a támadóé az első kör, ezért ő kezdi a játékot. Ezt a "seize the initiative" szabállyal sem lehet felülírni.

Tartalomhoz a forma

A Planet Strike a szokásos, igényesen megszerkesztett PDF kemény borítású könyv formában talál rá a gyanútlan 40k-s játékosra. Az első 8-10 oldalon keresztül válogatott jelzős szerkezetekkel sorolja, hogy mennyire brutális, véres, és kegyetlen egy bolygó lerohanása, majd következnek az érdemi szabályok és egy standard küldetés leírása. Ezt követi majd' 20 oldal gazdagon illusztrált rész a már korábban beharangozott különböző épületekről, ezek szabályairól, illetve az asztalok előkészítéséről. Látszik, hogy nem nagyon akarták maguk alatt vágni a fát, ugyanis a scratchbuild részre sikerült majdnem másfél bekezdést összeollózniuk. A rengeteg strategem ismertetését követi 5 további küldetés, és egy kampány szerkesztésének csúfolt valami, végül majdnem 30 oldal hobbirész,amin erősen érződik az újonnan jött Marine és IG codex hatása (különösen a fotós részen).

Baggio lőőőő... és MELLÉ!

Bár formailag egy rossz szavam sem lehet a PS-re, azért vannak olyan ordító, kihagyott ziccerek, ami mellett nem mehetek el szó nélkül. Egy-az-egyben kimaradtak pl. a repülők. Nulla. Semmi. Ló...z. Sem az Imperial Armourból, sem az Apocalypse-ból, sem a 40k skimmer szabályaiból nem vettek át SEMMIT ehhez a részhez. Pedig szinte adja magát, hogy a támogatás nem merül ki pár megatonna, csatahajóból lehajigált robbanóanyagban.
A fluff a kiadós terjedelem ellenére is elbírt volna egy kis részletezést. Elismerem, New Rynn's City csatája is fordulópont volt a Crimson Fist chapter esetében, de sokért ne adtam volna, ha a Dark Elda fosztogatók, vagy az Inkvizíció Exterminatusra készülő erői is megjelentek volna, legalább egy fél oldalon. Emellett olyan csatákkal is bővíthették volna  a kínálatot, mint pl. Tyran eleste.
A Scratchbuilt épületeket taglaló rész egy vicc. Ok, nyilván el kell adni a "How to make wargame terrain" könyvet is, de akkor már inkább bele se tették volna. Ugyanez a helyzet a kampányok szervezésénél: "a kampány jó, a kampány finom, a kampány különleges - szervezz, ha akarsz". Nem túlzok, kb. ennyiben tényleg kimerül a könyv ezen része. A Necron kódex hátuljában lévő kampányszervezéses rész így közel 6 év távlatából is túltesz a PS-en (még olyan eretnekséget is mertek mondani, hogy nyugodtan szőj bele BFG, vagy Inquisitor elemeket). De hogy ne a múltba révedjek: a Bell of Lost Souls amatőr csapata által összekalapált Badab War kampányrendszere is mérföldekkel megelőzi a "hivatalos" próbálkozásokat.
És egy utolsó sirám: a meglehetősen szerény épületkínálat mellé kicsit több fajta / féle tereptárgyat is el tudtam volna képzelni. Arról már nem is beszélek, hogy az újonnan, a PS kijövetelével megjelenő figurákat (Kor'Sarro Khan, Vulkan H'estan) nem is szerepeltetik, illetve a War of Dakkához maximálisan illő Flash Gitzeket nem adták ki miniatúrában.

Összességében:
- tartom magam a beharangozóban írt véleményemhez. Kevés munkával, nagyot akartak szakítani a srácok. DE! Ez nem jelenti azt, hogy a holmi rossz lenne. Jó alapokra építették, és ebből nehéz lett volna silány végterméket gyártani.
- pontosítok: részben tartom magam a véleményemhez. A jól megírt, bár nem túl bőven mért fluff, és a tény, hogy istenigazából komolyabb extra beruházás nélkül is élvezhető a holmi, arra sarkall, hogy adjak egy lehetőséget a PS-nak.
- a kihagyott ziccerek eléggé bántóak, kis továbbgondolással még pengébb lehetett volna a cucc
- bár sokan azt mondják, hogy a támadó óriási előnyben van, azért a védő által formálható terep rengeteg kihasználandó lehetőséget tart magában
- az egész könyv valahol félúton van az Apocalypse és a 40k szabálykönyv között, úgyhogy jó kóstoló lehet. Akár arra, hogy a 40k-t más aspektusból ismerjük meg, akár arra, hogy az Apocalypse felé tovább lépjenek a hezitáló játékosok. Erősen motoszkál bennem a gondolat, hogy a PS néhány elemét még a 6. kiadásba is átmentik majd, így ezt a könyvet egy széles körű tesztelésnek is fel lehet fogni, ami mindenképp dicséretes.

Ha jól számolom, ez 4 pozitív, és egy negatív indok, így az általam bevezetendő értékelés alapján 4 Kétfejű Birodalmi Sast kap az 5-ből :)

>> Itt folytatódik a post >>>" />

5 komment

Címkék: ismertető planetstrike


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr811308138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.08.21. 21:42:08

Szuper cikk, bár én már 2 nappal ezelőtt olvastam. :P

Petrow 2009.08.21. 22:27:21

@tengerSAM: hát most mondhatnám azt, hogy ez a cenzori jóváhagyási idő, vagy hogy időutaztál, de hadd reklámozzam széles körben a hülyeségemet, hogy elfelejtettem a "publikál" gombra kattintani :)

Mértkellnick? 2009.08.21. 22:44:09

Tényleg faja az ismertető, alapos és okos, nagyon köszi, én már csak azt nem értem, hogy mire jó ez az egész, lehet, hogy valaki egész életében bolygók megostromlására vágyott, dehát erről szól a játék, az eddigi 40k-s csatákban sem a helyi vidámparkban futottak össze a fiúk, hanem bizony ostrom volt, min változtat ez a könyv? Ja, hogy törvénybe iktat egy tucat szabályt, amit egy sör mellett, vagy lent a klubban fél óra alatt össze lehet dobni? Vagy előjáték volna a Warhammer univerzum "reformjához"? Nem is tudom, utóbbi ráadásul egyáltalán nem valószínű.

Összességében nem igazán tudom, hogy mit gondoljak erről az egészről, de ha valaki kipróbálja, az írjon majd róla, mert érdekel, hogy mennyivel több vagy kevesebb, mint egy mezei 40k-s meccs, illetve, hogy hogyan alakulnak az erőviszonyok, ilyesmi. Szerintem tanulságos volna...

kabaman88 (törölt) 2009.08.21. 23:02:23

"Ha démonsereg / SM termi-osztag tulajként felcsillant a szemed, akkor szeretnélek lelombozni:"

Igen, sikerült lelomboznod. :-(

A GW követi a kedvenc üzenetét ezzel a PS kiadvánnyal: "Vegyél mééég! Vegyél mééég!"

Ennek ellenére köszönöm a cikket, élvezet volt olvasni, mint mindig.

Petrow 2009.08.22. 10:59:03

@Mértkellnick?: meg is adtad a választ a kérdésedre: ratifikáltak 10 oldal friss szabályt, fellendíti kb. 1 tucatnyi mini eladását, és basta. Anno a Cities of Death is ilyen csodabogár volt, most pedig a "hivatalos" 40k-ban is megtalálhatod jópár ihletadó elemét.

A PS szerintem könnyebben emészthető, mint az Apo, és nem kell hozzá millió egy spec. szabályt meg új modellt venned (feltéve ha van kb 2000 pontnyi sereged...).

Egy klubnak tökéletes lehet ez a könyv, magánemberként pedig ott van a dokumentumolvasó barátom, vagy egy MÁSIK alternatíva...
süti beállítások módosítása