Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2014.03.28. 11:52 Petrow

Miért jó játszani a Tyranidákkal?

"A Birodalom testét emésztő kór marcangolja. Minden évvel egyre beljebb rágja magát, és csonttá aszott, halott világokat hagy maga után. Ez a rettenet gondolkodik, és számunkra felfoghatatlan, galaktikus léptékben készül megvalósítani terveit. Ösztönösen árasztja ránk gondosan megtervezett bio-szörnyeit, és mi csak annyit tehetünk, hogy megpróbáljuk megállítani őket. Hogy félelmünket enyhítsük, neveket aggatunk rájuk: ők a Tyranidák. Ha pedig ők egyáltalán felfigyeltek a létezésünkre, akkor is csak egyféleképpen tekintenek ránk: prédaként."

tirart00.jpgA legtöbb sci-fi univerzumban jelen van az aktuális harcoló felek mellett egy nagybetűs KÜLSŐ ELLENSÉG. Ő az, akit nem érdekel a többi faj elve, célja, létezése, egész egyszerűen csak el akarja pusztítani / asszimilálni / felprédálni azt, aki szemben áll vele. Többnyire rejtélybe burkolózó, homályos hiedelmekkel szegélyezett, és nem egyszer, abszolúte non-humanoid fajról van szó. Ez az ellenség a Warhammer 40000-ben a Tyranidák faja.

Menjünk kicsit vissza az időben, amikor is bő 4 éve vettük őket először górcső alá. Mert kik is ők?

"Hatalmas horda, amiről senki sem tudja, honnan jött. Először csak hébe-hóba látsz közülük egyet különösen sötét és elhagyatott helyeken, aztán amikor úgy találják, hogy a hely ideális a megszállásra, akkor megjön a raj nagyja. Innentől kezdve mindent elárasztanak, szaporodnak, mindent és mindenkit felzabálnak, emellett az őshonos létformákat gyökerestől kipusztítják, majd ha már nincs felprédálni való zsákmány, akkor szépen tovább állnak. Nomármost ez a bekezdés akár változtatás nélkül is mehetne tovább bizonyos jobbkormányos, "K" betűs hírportálokra, de várj a megosztással ifjú náczik- ehhez vegyél hozzá egy alien-szerű kinézetet, rakd őket hatalmas, elnyújtott mandulás sütire hasonlító bio-űrhajókra, és máris megkapod, kikről van szó."

A képlet tehát pofonegyszerű: nincs diplomácia, nincs fenyegetés, nincs alku, megvesztegetés, vagy területi igény. Háború van, és ha egy közeledő kaptárflottával szemben nem egy erőd-bolygóra vetett a jó sors, és nincs melletted pár hősies space marine rendház, aki visszapofozza a bogarakat alapállásba, akkor a World War Z-t idézve "kiss your ass, goodbye!"

Hadd tegyem azért hozzá, hogy a 40k egyik legidegesítőbb fluff-hangere a már 4 kiadás óta húzott rétestészta a kaptárflottákkal. Volt nekünk ui. egy Behemoth flottánk, akikkel az Ultramarine rendház vívta a történelmi ütközetet Macragge-n. Volt egy Kraken kaptárflotta, amit az eldák, és az Ichar IV-on lézengő Ultramarine veteránok vállvetve vertek le (a legtöbbjüket). És van egy Leviathan, ami utoljára a Tarsis Ultra-n lett elkenve; a másik szárnya akadálytalanul tör előre. Az elmúlt bő 10 évben annyit sikerült a fluffon előre menni, hogy az Astronomican lett kinevezve a lepkecsalogatónak (erre mozdult rá a kaptárflotta), plusz két nevenincs, érdektelen bolygó végzetét is kibővítették 3-4 oldalra a fluff-írók...

tirart02.jpgDe lépjünk túl ezen, nézzük meg, hogy a codextől mit is várhatunk.

Warlord traitek: a 6. kiadásban bevezetett táblázat itt egyaránt tartogat kvázi-nélkülözhetetlen, és "bár ne lenne" elemeket.

1 ) 12"-en belül egy erdő húsevő dzsumbujjá változik. Sok szerencsét ehhez egy városi harcban. A S5 AP- találatok még nem is lennének rosszak, de finoman szólva is szituációfüggő a képesség használhatósága.
2) night vision az osztagnak és a warlordnak. Ez viszont nagyon funky képesség, pláne, ha a lord egy védelmi ágyú mögött kempel. Igen, a nidák is vehetnek maguknak védelmi létesítményeket - amíg a GW ezt meg nem faq-zza. A mostani update-kibocsátási tempót nézve nyugodtan invesztálj Qauad Cannonba.
3) .+6" synapse a Warlord-nak. Mivel a synapse.fontossága felértékelődött, talán a legjobb képesség.
4) +2 VP minden, kihívásban megölt independent Character után. A gond csak az, hogy nagyon kevés azon modellek listája, akik IC-k, és akik nem közelharcra vannak gyúrva. Akik meg mégis beleesnek ebbe az intervallumba, azok a.) jól el vannak dugva b.) legalább egy osztag védi őket.
 5) Egy kiválasztott tereptárgy fedezékmentőjét rontja 1-el. Sajnos vásárolt erődökre nem használható, így főként az ellenséges romok tönkretételben lehet szerepe..
 6) Feel No Pain képesség, miután a warlord megsebesült... Hát ezen kár volt spórolni, igazán megkaphatta volna alaból.

Természetesen itt sem maradhatott ki a saját pszí-tábla. Kezdő játékosok nyilván a szemüket forgatják, hogy miért kell ez a Biomancy és a Telepathy jófejségek mellé, de rossz hírekkel kell szolgálnom: sajnos mindkét általános pszí-iskola kikerült az új codexből. Az új tábla a következőkből áll:
- Dominion: +6" synapse táv - ez az alapképesség
- Catalyst: FnP a psykernek és/vagy az osztagának, 12"-en belülre
- The Horror: 24"-en belülre lőhető, -2-vel dobott pining teszt.
- Onslaught: 24"-en belülre lőhető, futás után lőhetsz is.
- Paroxysm: -D3 WS és BS.
- Psychic Scream: 6"-en belül minden ellenséges egység 2D6 + 2 - LD számú sebet kap, páncél és fedezékmentő nélkül.
- Warp Blast: a zoáknál megismert képesség, Str 5 AP3 kissablon, vagy Str 10 AP2 Lance.

Mint látható, fasorban sincs a korábbi pszí-iskolák képességeivel, leginkább a korábbi codexes pszík, illetve az alap diszciplinák felhígított változatai. Ennek köszönhetően azért a taktika is változik; nincs már az, hogy ha valaki kidobja az iron arm-ot, akkor az ellenfél seregének nagy része mehet is malmozni a T8-9 lények miatt. A codexben tett egyéb változtatások miatt azonban az egyes pszík kulcsfontosságúak lehetnek.

Még a pszíhez tartozik egy fontos szabály, a régóta ismert Shadow in the Warp. Ez most -3 módosítót ad az ellenfél pszí-használóinak, de ezúttal nem csak a pszí-tesztekre, hanem általánosságban az Ld-re. Nyami. Vagyis, a legerősebb varázslók esetében is ~50%-os eséllyel bukhatnak el egy módosítatlan morált (és máris értelmet nyer a Tzeentch jel bónusza démonéknál). Külön móka, hogy ugyan csak 12" a hatótávolsága, de az ellenfél eddig nem igazán akadályozott blessing dobásait is tönkre tudja tenni.

Synapse: a nidák kizárólagos spec. szabálya, amit mindenki megismer már az első találkozásnál. 12" hatótávon belül a synapse lény fearless-é változtatja az osztagokat, és a visszavonuló egységek is azonnal összeállnak.

tirart04.jpgKorábban nem volt túl nagy szerepe, hogy ha a lényeink irányítás nélkül maradtak. Sőt, a közelharci bunyik még kifejezetten jól is jöttek ki belőle, ha a +2 rohambónusszal zúzhattak rá az ellenfélre. Most azonban 50% az esély, hogy valami gebasz történik a synapse-tól megfosztott hordával. Irányítás nélkül ui. kell dobniuk egy Instictive Behaviour tesztet. Ennek eredménye nagyban befolyásolja viselkedésüket, aminek a mikéntje is megváltozott. Most már Lurk, Hunt és Feed osztályozással jelölik, hogy az adott lény mit fog csinálni a Hive Mind irányítása nélkül.

Lurk-nél 1-3 ra visszavonul az osztag, 4-5-re ugyan mozoghat és futhat, de nem rohamozhat, és lőni is csak area terrain-ben tud. 6-ra ez az eredmény kiegészül egy Stealth szabállyal.

Hunt-nál 1-3-ra hasal az osztag, illetve fearlessek ugyanazt csinálják, mint 4-5 esetében, amikor az egység nem fut, és nem rohamoz, hanem a legközelebbi ellenségre lő. 6-oson ezt a Preferred Enemy szabállyal kiegészülve teszi.

Feed-nél 1-3-ra a teljes osztag elszenved annyi sebet, ahányan vannak, a többségi alap-erővel, és AP0-val. Páncélmentő van, cover nincs. 4-5-nél nincs lövés, vagy futás, de van roham, a legközelebbi látható ellenfélre. 6-oson ugyanez van, csak Rage szabállyal.

Fontos: közelharcban, visszavonuláskor, tartalékból érkezésnél, illetve földön lapuláskor NEM kell IB tesztre dobni.

A biomorph-ok rendszere is változott. Egyrészt, nem kerültek vissza a 4. kiadás darabjai teljes egészében, másrészt, pár darab tulajdonsága is megváltozott. A legfontosabb az Adrenal Glands, ami most a Furious Charge (innentől fogva FC) mellé Fleet-et is ad, kötelezővé téve ezzel a közelharcra gyúrt lényeinknek. Másrészt, a fegyverek most már hiába vannak párban, extra támadás szempontjából 1-nek számítanak.

Van itt még nekünk egy speciális artefact listánk is, a többi codex relicjeihez hasonlóan. Nem tagadom, vannak benne érdekes dolgok (Norn Crown +6" Synapse, +3 kezdemnényt adó Shred-es kard), de pontjaik is ezzel vannak pariban (40-45 darabja).

EGYSÉGEK

Tyrant.jpgHive Tyrant: a sereg megbízható magja, némiképp olcsóbb lett. A képességeit nézve pedig egyaránt kapott pluszt, és mínuszt is). Egyrészt, Level 2-es varázsló, ami jó. Másrészt, a vásárolható speciális képességeit kicsit butították, A Hive commander még OK (egy troop outflank-elhet), a Horror már nem annyira (Fear teszt 3D6-tal, és a nagyobbak számítanak - ne felejtsük a SitW-ot!), de a legfájóbb az Old Adversary, ami egy kvázi-preferred enemy-t ad, de csak közelharcban, és csak a Tyrant-nek. A frag-spines hiánya miatt a legnyerőbb felállás most is a szárnyas, dupla-ikerkapcsolt Devourer-es változat lesz, ami a keresztségben régóta dakka-flyrant néven ismert. Ha ránéztek a képességeire, egyet fogtok velem érteni: 12 db linkelt, S6-os lövés kevés modellt hagy sértetlenül. Vegyük hozzá, hogy karakter, így 6-os találati dobásai precision shot-nak minősülnek - ezekből a statisztika alapján 2-3 azért be szokott csúszni. És ez már bőven elég egy Powerfist-es / meltabombás modell megfektetéséhez, vagy egy karakter kinyírásához az osztagban, aki máskülönben visszafogna minket egy kihívással.

Tyranid_Tyrant_Guard_2.jpgTyrant Guard: ha a tyrant-ből mégis a sétálós változat mellett döntünk, ezek a srácok ideális kíséretet adnak. A hozzájuk csatolt Tyrant így automatikusan megdobja a Look out Sir! dobásokat, ha pedig mégis elpatkol, az osztag Rage és FC szabályokat kap. Hátránya, hogy a becsatolt Tyrant legközelebb csak az osztag pusztulásával hátrálhat ki. Közelharca lehet őket gyúrni, a Crushing Claws adta +1 S AP2 pl. kifejezetten szimpatikus, de 20 pont nagyon sok érte.

Swarmy.jpgSwarlord: A mezei Tyrant-hez képest +1 WS, S, W és I, közelharcban kapott 4+ invu, instant death-es közelharci pengék, plusz fix warlord trait miatt 18"-es synapse táv. Hogy ez megér-e 120 pont többletet a normál tyrant-hez képest? Kétséges. A pozitív oldalon van továbbra is a +1 reserve bónusz, a Mastery Level 3, és a 18"-en belüli egységnek bemondásra adott monster hunter (LOL), Preferred Enemy és FC. A negatív oldalon van, hogy őkelme gyalogolni kényszerül, és a 3+ mentő nem érzi magát jól a krak rakétáktól, 5 sebpont és T6 ide, vagy oda. Az áráért pöttyre kijön egy felhúzott Dakka flyrant, regenerálódással (4+-ra visszagyógyul 1 sebet), toxic sacs-el (mérgezés) és Adrenalin mirigyekkel. A repülés adta bónuszokat már nem is nézem. Röviden: aki közelharci verekedő, az kellemetlen élményeket fog szerezni a Senor de la Horda-val történő párbajban - mindenki más inkább szénné fogja lőni.

Old one eye.gifOld One Eye: HQ-vá előléptetett Carnifex, barátságosabb, de még mindig brutális árcédulával. Maradt az előző codexben lévő overkill unit - 10-es erő, 4+1 támadás, és mindegyik sikeres találat után újabb +1 támadás. Emellett D3 Hammer of Wrath ütést ad le, akárcsak a normál carnifex. És végre, előbb is üt, mint egy powerfist. Akkor miért nem örülünk? Hát mert nem synapse creature, vagyis csak félig, 12"-en belüli osztagok használhatják a 8-as Ld-jét. Nem az igazi. Pláne, hogy alap statjait nézve a nála lévő fegyverekből egyedül a Crushing Claws ad bónuszt neki, egy armourbane-t, amire a legkevésbé van szüksége.

Tervigon.jpgTervigon: a netes fórumokon elképesztő mennyiségű savat kapott egység. Drágább lett, nincs default FnP, nem adja át a bónuszait a termelt lényeknek. Csak azt tudom mondani, mint a Chaos Démonhercegnél: ez az egység nem le lett butítva, hanem most került árába. 195 pont nem sok egy hat sebes szörnyért, aki körönként tud új troopokat termleni nekünk (3D6-ot, igaz, dupla eredmény dobásánál bedugul a szülőcsatorna). Továbbra is megvan a SitW képessége, és azért 1 gurításra ő is jó a nida pszí-táblán. Az is apró szépséghiba, hogy az eddigi 10 darab gaunt helyett pontosabn 3× ennyit kell hozni, hogy őkelmét (őnagyságát?) troopként is hozhassuk. Szóval minden sírás ellenére, a nida listáknak továbbra is fontos összetevője marad. Pláne, hogy kezdeménye most már 2, így megelőzi a powerfisteket, és 3 alaptámadását kiválthatja 2 Smash ütésre. Bug-hegyek: a Tervigon nem karakter, így nem választható warlord-nak, tehát Rules-as-Wording nem állíthatsz ki HQ-nak csak tervigont.

Alhpa warrior.jpgTyranid Prime: Independent Character warrior, a korábbról megismert jósággal. Értsd: osztaghoz csatolható, precíziós lövéssel kezehlet Quad Gunt, kap look out sire-t, stb. Sajnos a Flyrant annyira jónak tűnik, hogy mellette a képességei (Warrioroknak átadott WS és BS, Synapse) csak úri huncutságnak tűnik. Még úgy is, hogy ő végre tud olyan wargear-t venni, amivel kezdemény-sorrendben üt.

 

Deathleaper.jpgDeathleaper: újabb nevesített karakter, aki átkerült a HQ-k közé. Mondhatnánk, hogy ugyanabban a betegségben szenved, mint az Old One Eye (nem Synapse lény), de fél oldalnyi speciális szabályai között azért találunk érdekességet. Infiltrate, Outflank és Deep Strike (utóbbi nem szóródik), Move through Cover, Fear, Hit&Run és Stealth. Ehhez jön még T4, 3 sebpont, és 5+-os mentő, 9-es(!) weapon skill és 7-es kezdemény. Ha ebből egy szinte megfoghatatlan orgyilkosra asszociálsz, aki azonban az első szerencsés Powerfist visszaütésbe belepusztul, akkor jó helyen kapizsgálsz. Ezt tovább erősíti két speciális szabálya, ami egyrészt, D3-al csökkenti egy kiválasztott karakter Ld-jét, amíg a Deathleaper él. Vedd hozzá a Shadow of the Warp -3-át, és láthatod, hogy okosan játszva nagyon könnyen kiütheted az ellenfél egyik varázslóját. Másik speciális szabályának hála csak snap-shot tehető ellene, ami ugyan a masszív pulse rifle/bolter/lasgun sortűznek nem akadály, de a nagysablonos tankok, vagy éppenséggel a lángszórós egységek (igen, a Helldrake is) csak (sz)állnak bután, hogy akkor most mi is van... Őkelme az offenzív oldalon 5 db rendinges támadással, és S6-tal rendelkezik, így keresve seb találhatunk jobb modellt a hátul sunnyogó tűztámogatók / minimál troopok kifüstölésére.

Warriors.jpgTyranid Warrior: Szegényem, már legalább 3 kiadás óta nincs normális szabálya. Mindenféle fuxos fegyver, meg 3 sebpont 30 pontért van, de hát kérem, a 4+ páncél nem sok mindentől fogja megvédeni. Sok nida játékos álma lenne, ha ezek a lények a mostani statokkal és a 4. kiadásos biomorphokkal jöhetnének… És sajnos hiába van náluk frag-gránát kiváltó eszköz, a leszálló spóra eltűnésével kicsi rá az esély, hogy közelharcba kerüljenek.

Tyranid_Broodlord.jpgGenestealer: A faj egyik, ha nem A legikonikusabb egysége, a rejtőzködő, árnyak közül lecsapó, beszivárgó karmos rettenet. A korábbi codexes betegség (terepen átrohanva I1-nél ütnek) sajnos tőlük sem távozott, illetve, egy látszat-kúrát azért kaptak. A Brood Lord kvázi-támadógránátként működik, ui. fixen megkapta a Nida Horror pszí-t. Így be tud pinnelni egy osztagot, akiket egy sikeres roham után kezdemény szerint tudunk ütni. Mivel ez 24”-re terjed ki, és egy SitW segítségével a psykert is tartalmazó osztagokra -5-tel tehetünk tesztet, jól tud működni a többi egység támogatásában is. Azonban vegyük csak számításba: tegyünk egy sikeres pszí-tesztet. Az ellenfél rontsa el a deny dobást. Majd rontson el -2-vel egy pinning tesztet. Majd dobjunk meg egy sikeres rohamtávot. Nagyon sok „ha” és „amennyiben”, de a korábbi 0% esélynél a kevés is messze jobb.

Termagant.jpgTermagant: Az ágyútöltelék. Mostani felszerelései között meggondolandó, hogy mindenképp lecseréljük-e az eddigi favorit devourer-re, vagy hagyjuk meg az alap fleshborert, esetleg a spine fistet alkalmazzuk. Nevetséges, 4 pontos értékével szinte állandó szereplője a nida listáknak - cserébe egy közepesebb tüsszentéstől lehullanak. Lehet őket tuningolni, de ekkor pont az olcsóságuk, és a tömeg adta előny veszik el. 30 darabért cserébe 1 Tervigont troopként hozhatunk.

Hormagant.jpgHormagaunt: a korábbi fire-and-forget rendszerű mészárosok a synapse szabály változásával veszélyesebbek lettek - leginkább saját magukra. Mivel vezető (synapse) híján jó eséllyel magukat ütik, valamint hogy ezekbe a sebekbe bele is halnak, létfontosságú, hogy biztosítsuk nekik a Hive Mind oltalmazó (=túlélési ösztönt elnyomó) jelenlétét. Most már alapból két támadást kapnak, ami rohamból 3 lesz, így egy 10 fős osztag is tisztességes mennyiségű ütést ad le, ha odaér. Ezt segíti, hogy a fleet és move through cover mellett a futásra +3"-et kapnak, és hogy alapból 5-ös kezdeménnyel ütnek. Ha éppen nincs valami fedezék a körzetben, mert akkor a már ismertetett nida-nyavaja őket is eléri. Őket is lehet fejleszteni, viszont full upgrade mellett pont kétszeresébe kerülnek az induló összegüknek.

Ripepr.pngRipper Swarm - Sky Slasher: Igencsak semmibe vett osztag, pedig most már nem is halnak meg synapse távon kívül. Igaz, Ld 5 értékük és Feed viselkedésük miatt irányítás nélkül széttépik saját magukat, de az igazi végzetük, hogy a Terma és Horma osztagok ennyire olcsók lettek. Így pedig hiába a 19 pontért leadott 4 db mérgező támadás, vagy ugyanez 24 pontért, Hammer of Wrath-el keigészítve, ponthatékonység tekintetében nem vehetik fel a versenyt a többiekkel.

Hive Guard.jpgHive Guard: az eddigi fő lövős egység továbbra is megtartotta S8 AP4 Assault 2-es fegyverét, ami LOS és fedezék nélkül oszt halált, sajnos ezúttal már csak BS3-al. Alapfegyverét lecserélheti egy S5-ös blast puskára is, ami a jármű-elhárításban jeleskedik, lévén Haywire spec. szabállyal rendelkezik. Sajnos erre nem vonatkozik az Impaler cannon adta bónusz, így nem hiszem, hogy sokszor fogjuk látni, pláne, mivel hatótávolsága is 6"-el kisebb.

Zoa.jpgZoanthrope: Az eddigi fő tanknyitó egység jóttányit se változott. Továbbra is vehet magának még egy pszí-képességet a Warp Blast mellé, ami pirítóst gyárt bármilyen modellből. Sajnos a Smash-ütésre képes modellek túlburjázása miatt eléggé meg kell küzdenie a listába kerülésért. Különösen, mivel most is az elite slotba került a legtöbb jó egység.

venomtrope.jpgVenomthrope: Zero-to-hero eset, az eddigi 5+ cover helyett most már shrouded-et ad. Ez elsőre nem tűnik nagy változásnak, mivel nyílt színen továbbra is 5+ a fedezék. Nade. Night fightban ez alaphangon 4+. A szörnyeink előtt igyekező nyüzsi így máris 3+-ra védi be a hátsó támadóéket. A romban kempelő tüzérség 2+-ban feszít. A többit kitalálod. Persze, elég sok faj elég sok fegyvere figyelmen kívül hagyja a fedezéket (köhh... Tau), de az általánosságban rettegett, nyíltszíni bolter / lasgun / deffgun sortűz így máris kevésbé fegyegető. Magukra a modellekre tessék vigyázni, mert hiába mérgeznek 2+-on, hiába viszik le az ellenfél kezdeményét talpkontaktban 1-re ad a mi kezdeményünkhöz +3-at, egyetlen S8-as seb kivégzi őket, és máris ott a first blood az ellenfélnél.

Tyranid_Lictor_3.jpgLictor: kicsit javult egység, már nem köteles tartalékban kezdeni, Deep Strike-.ból érkezve nem szóródik, és a Deathleaper-nél írt lopakodós-lecsapós képességek többsége néla is megvan. A Deep strike-ot továbbra is segíti 6"-en belül, de továbbra is csak akkor, ha a pályán van. És ezzel végére is értünk a pozitívumok felsorolásának, mert közelharcban, vagy nyílt színi lövésnél még mindig elolvad, ha egy közepes, vagy jobban közelharcoló ellenfél elkapja. Kár érte, mert pl. nagyszerűen el tudtam volna képzelni egy spórabombát célra vezető markerlight-os szerepben.

Haruspex.jpgHaruspex: omm-nyom-nyom. Az új óriáskitek egyike, egy kigyúrt Carnifex. 5 sebpont, S6 T6, és 3+ mentő, emellett 3 támadás, amiből ha egy is kinyír egy sebponttal rendelkező modellt, akkor az plusz támadást generál - nem mellékesen 1 sebponttal gyógyítja a zsebszörnyet. És azért jegyezzük fel, ez rohamból 3 db 10-es erejű smite támadás, és semmi nem tiltja, hogy ezeket az extra attack-okat is Smah-ként kezeljük. Vagyis, ha elérünk egy 5-10 fős osztagot, azt jó eséllyel befaljuk, ott, ahol van. A gondot az jelenti, hogy miként érünk be, ui. a figura csak cammogni tud, és fleet képesség híján a terepen történő rohamot is bebukhatja. Nem is beszélve róla, mennyire szereti az ellenfél nehézfegyvereinek figyelmét.

Pyrovore.jpgPyrovore: Végre, az eddig polcsísznek használt modelledet újra bevetheted érdemi üzközetben... nos, nem. Bár most már a Tzeentch Screamerekhez hasonlóan le tud adni egyetlen, S5 AP2-es közelharci támadást, továbbra is elhanyagolható offenzív és defenzív képességekkel rendelkezik - még akkor is, ha a hátán figyel egy nehézlángszóró. A Zoa-Hive Guard-Veno trio mellett pedig valószínűleg szökőévente fog csak felbukkanni a listákban.

 

Shrike.jpgShrike: Szárnyas warrior, aki azonban nem Flying Monstrous Creature, hanem csak Jump infantry, megfejelve ezt egy 5+-os mentővel. A Warrioroknál leírt minden rossz hatványozottan igaz rájuk, így sajnos továbbra is életképtelennek ítélem meg őket. Ha ez nem lenne elég, jelenleg hivatalos miniatúrát csak a Forge World aranyárban mért szárny-konverzióival tudsz kiálíltani. Mondjuk NAGYON kíváncsi lennék, hogy ezekből az abszolút fanatikus gyűjtőkön és konvertálókon kívül ember rendelt-e már egyáltalán, amióta az öntőformát megcsinálták hozzá...

Ravener.jpgRavener: warriorok, akik tudnak deep strike-olni, és beast-ként mozogni. 3 sebpontjuk és T4 mellett továbbbra is fenyegeti őket a powerfist és az S8 fegyverek réme, de de legalább megbízhatóan tudnak száguldani a célpont felé. Nota bene, nem synapse lények, és Feed-es, alacsony LD-jű jószágok, ami az álmoskönyv szerint is rossz párosítás. Synapse mindig legyen mellettük. két talonjukból az egyik lehet rending claw, és egy távolsági fegyvert is magukba szippanthatnak (Throax mounted) - de ez eléggé megdrágítja őket. HA mondjuk a nagyobb dögöknél írt throax biomorphokból vehetnének, akkor valószínűleg elsőszámú Fast Attack váalsztás lennének, de így marad a középkategória.

Red terror.jpgRed Terror: nevesített Ravener, aki 3 kiadással később újra tiszteletét teszi a codex lapjain. Az 5 alaptámadása mellett 1-el jobb WS-el és 2-vel jobb Ld-vel rendelkezik. Az igazi poén az elnyelős képessége, ami akkor aktiválható, ha támadásaiból legalább 4 betalál. Ekkor válassz egy szimpatikus Infantry, Jump Infantry vagy Jet Pack Infantry modellt talpkontaktban, A szerencsés kiválasztottnak van egy invu mentője, vagy már csúszik is le egészben a Ravener torkán (remove from play). Jó játékszer, de inkább poén, mintsem stratégiai építőkő. Jah, és Very/Extreme Bulky modelelkkel ne próbálkozzunk, mert a torkán akadnak.

GArgoyle.jpgGargoyle: olcsó jump infantry, bolt pisztollyal felérő köpettel, ami közelharcban Blind fegyverként, és 6+ mérgezésként alkalmazható. Ez eléggé gagyi a korábbi codexben lévő cucchoz képest; nem véletlen, hogy a nida tulajok inkább a Skyblight formációban keresnek felhasználási lehetőséget szeretett röppencseiknek,

Harpy.jpgHarpy: végre, 6 évvel a kiadása után kapott miniatúrát a codex kettes számú repülő szörnye. Fegyverzetében inkább a sablonos tömegírtás dominál. Pláne, hogy le tud dobni sikló üzemmódban egy spórabombát is, ami fáj, ha talál, de még inkább, ha nem (részletek kettővel lejjebb). Sonic Screech képessége -5-öt ad az ellenfél kezdeményére közelharcban, egy Bloodthirsterrel is egyszerre tud ütni. Védelmi tulajdonsága teljesen megeyezik az alant látható Crone-nal.

Crone.jpgHive Crone: az új kötelező, repülő szörnyeteg, elsőre nem túl elvetemült statokkal - T5, S5 Sv 4 - vagyis a heavy bolter már kellően durva ellene. Azonban nézzük tovább. Repülő szörny, tehát alapjáraton nem lesz könnyű eltalálni. Aztán ott van még 5 sebpont - vagyis egy telibe kapott quadcannon sorozat sem képes leszedni! Fegyverzetében kiemelkedik a Vector Strike, amit S8 mellett ad le - cover nélkül. Hmm. Már a helldrake-et is szerettük emiatt, de így, hogy egy Monolith-ot is képes szétglancelni,  még durvább a kép. Fegyverzetében egy 6-os erejű nehézlángszóró van, ami hatástalan repülők és repülő szeörnyek ellen. Nem úgy 4 db tentaclid nevű élő rakétája, ami a röpködő célpontok ellen újradobja a to-hit dobást, valamint S5 Ap5 képessége mellett haywire is. És igen, jól látod, nyilvánvaló inspirációs forrás volt a Starcraft 2 Broodlord-ja.


Sporemine.jpgSpore Mine Cluster: direktben is hozható osztag, kár, hogy a repülő szörnyek 99% eséllyel szorítják ki. Már csak azért is szomorú ez, mert végre értelmes szabályokat kaptak. Ui. ha nem robbantak fel leérkezéskor, akkor szépen tovább lebegnek, ezúttal fixen 3"-et, és arra, amerre mi szeretnénk. Igaz, hogy futni és rohamozni csak féltávval tudnak, de az ellenféllel talpkontaktba érve I10-nél berobbannak egy nagysablon képében. Az alapból 4-es erő mellé pedig minden, a clusterben lévő modell +1-et ad. S10-es nagysablon az arcba? Yes, please! Így adott is a tökéletes elterelő osztag - kilövöm, vagy megkockáztatom, hogy a pofámba lebeg, és ott berobban?

Tyranid_Carnifex_4.jpgCarnifex: A nidák fő ostromszörnye - amikor az aprólékot szépen legéppuskázták, ő becammog, ét mindent szétcsap.. Jelentősen olcsóbb lett, emellett pedig továbbra is az elszabadult teherautó finomságával megy végig az ellenfélen, ha az hagyja. Kezdeményét végre, hosszú-hosszú idő után megemelték, így egy kósza powerfist nehezebbe tréfálja meg. A Dakkatyrant mintájára megalkotott Dakkafex most ár korántsem olyan olcsó, mint volt a 4. kiadásban, de továbbra is hozható akár 3-as osztagban is. És ellenfél legyen a talpán, aki egy kör alatt kilövi őket T6 W4 Sv3 védelem mellett. Ha meg ki is lövi, as ereg többi része még mindig ott marad.

Tyranid_Trygon_2.jpgTrygon: Sic transit gloria mundi. Korábban az egyik legjobb közelharci egység volt a codexben, most a "futottak még" kategóriába esett vissza. Köszönhető ez a Scything talon adta nevetséges bónusznak (ami csak dupla párban, vagy más közelharci fegyverrel együtt ér valamit, alapból semmi pluszt nem ad egy szörnynek), ami megfosztotta az "újradobott 3+" találati lehetőségtől. Továbbra is van belőle Prime változat, aki synapse creature, és emellett sokat is lő, de az olcsósodó Carni-Mawloc-Tyrannofex mellett nem sokszor fog labdába rúgni. Pláne úgy, hogy alagút-fúró képessége továbbra sem engedi a reserve-ből történő rohamot. Mondjuk 3 Carnifexxel vicces lenne, de csak Infantry modellek használhatják, és ők is csak a Trygon érkezése UTÁNI körökben.

mawloc.jpgMawloc: Nagyot fordult a kocka, köszöntsük az eddig ritkán látott szörny-modellt, a Trygon kitből. Lőni nem tud, offenzív képességei alatta maradnak a Trygonnak, akkor miért is ajnározzuk? Mert azon kevés modellek egyike, aki direktben deep strike-olhat az ellenfél modelljeibe. Ekkor letesz egy S6 AP2-es nagysablont, felfalja, aki útban van, majd felkerül az asztalra. Ha az első támadás után még maradt ellenfél a porondon, még egy kísérletet tesz, és csak ha ez után is maradt túlélő, csak utána dob a mishap táblázaton. Bye-bye, Broadside osztagok, Long Fang-ek, ágyú mögött kempelő Coteaz-ok! Fedezékmentő sincs ellene, így az esetek többségében csak az 1-es sebzésdobással kell vigyázni. És továbbra is megtartotta a mozgási fázisban reserve-be visszahúzódós képességét, amit viszont nem kombinálhat a fenti sablonozással.

Exocrine.jpgExocrine: a Haruspex kitből építhető másik modell, egy túlméretezett PYrovore-hoz hasonló felépítéssel, a 2+-os modellek elhárítására. Közelharcban nem olyan veszélyes, mint társ-modellje, de 24"-re tud lőni egy plazmapuska erejű nagysablont, vagy 6, ugyanilyen erősségű normál lövést - ha nem mozog, egyel jobb BS-el. Kérdés, hogy ez a snap-shotra is igaz-e, mert ez esetben nem lennék repülő szörnnyel a közelében... Sajnos elég drága ahhoz, hogy auto-include választás legyen, de tény, hogy az egyik legdögösebb új modell a seregben. Bújtatása mondjuk elég nehézkes, így egy Venomthrope szinte auto-include választás mellé.

Tyrannofex.jpgTyrannofex: Túl nagy a Biotitán, de kevés a Carnifex? Idegesít a sok kis k*csög rakétás Long Fang? Itt a megoldás, a Tyrannofex! Olcsóbb lett? Check! Olcsóbbak a fegyverek? Check! Shred+rending Throax Biomorh? Check! Mindkét speciális fegyver megvehető rá? Uncheck. De ahogy a Stones is énekelte, nem kaphatsz meg mindent, amit szeretnél. 205 pontért egy sétáló, 2+-os Land Raider, 10-es erejű ágyúval még mindig nagyon jó vétel. Csak legyen mellette fedezet, mert ha egy kósza bunyi osztag beköti közelharcban, a hajunkra kenhetjük az őrületes tűzerőt.

Falni, vagy nem falni?

Nem meglepő módon, ezt a kiadványt is világra szóló sírás fogadta. Hiába, sokan várták, hogy a 4. kiadásos "2 tyrant+6 carnifex= 2+ és nyertem" stílusból azért visszaköszön valami. Hát, nem köszönt, viszont most már az eddigi gyaloglós szörny-sereg helyett repülős szörny-sereget lehet kiállítani. Pontosabban, megmaradt az a vonal, hogy sok fenyegető dolgot kell hozni, és reménykedni, hogy az ellenfélnek nem lesz ideje mindet kilőni, mielőtt a maradék arcon csapja de úgy igazából. Sajnos jól sejtitek, ezzel eljött a spam listák ideje (eljött? el se múlt!), a legtöbb netes lista a "vegyél 2 dakkatyrant-et, meg 3 Crone-t / Harpy-t" formulával kezdődik. Pedig lenne benne kombinációs lehetőség, pl. egy Deathleaper + SitW+Horror okozta pinning összehozásával. De minek ezzel szórakozni, ha csak beküldök 5-6-9 szörnyet, és azok mindenkit lerendeznek?

tirart03.jpgFelróhatjátok nekem azt is, hogy annak ellenére, hogy a cikk igen lassan készült el, a szakajtószámra mért datasheet és formáció halom által megnyitott kombókat nem vettem bele. A hiba nem a ti készüléketekben van.

Ugyanis ennél a codexnél értem el a holtpontra, hogy a tököm tele van a hetente kiadott új kiegészítőkkel, DLC-kel, akármikkel. Akármennyire is makettgyártó cégnek reklámozza magát a GW, a pofátlanság netovábbja, hogy a súlyos ezrekért megvett könyvvel gyakorlatilag egy félkész produktumot kapsz. Majd valamikor, 6-7 hónap múlva újabb ezresekért vehetsz pár kiadványt, ami használhatóvá fog tenni pár alja-közepe figurát. Nem lenne ezzel gond, ha érdemi tartalom lenne benne, Láttunk mi már Codex Eye of Terrort, meg Armageddont. De arra nincs mentség, hogy ezeket a pár oldalas fércműveket miért nem az eredeti könyvbe dolgozták bele. Akár lehetett volna pofátlanul is nyúlni a WM/H rendszeréből, és mondjuk a tier-es listák mintájára megcsinálni egy orzó, vagy Deathleaper tier listát.

Megkérdezhetném, hogy Y U do dis GW, de nem teszem. A varázsszó az osztalék és a költség-bevétel hányad. Lehet éljenezni, hogy „végre azért valami van” – de ahogy mondtam, semmi olyan nem került porondra az eltelt időszakban, aminek a helye nem a keményfedeles codexben lett volna. Persze, értem én, digitális világ, digitális kiadás, haladni kell a korral, DLC, törpe-codexek / supplementek. Akinek ez kell, lelke rajta. Nekem a Codex Inquisition után ment el a kedvem ennek a nyomon követésétől.  És a pletykák alapján a következő kivesézőbe érkező Birodalmi Gárda sem ígér jót, mert már az "anyakódex" megjelenése előtt beharangozásra került egy Storm Trooperes mini-codex.

Nézzétek el nekem, ha a következő MJJ a szokottnál kicsit lassabban fog elkészülni.

>> Itt folytatódik a post >>>" />

1 komment

Címkék: miért jó játszani tiranida


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr555879990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása