2012. őszétől roppantmód felpörgött a GW codex-gyártó gépezete. Kaptuk először is a Káoszgárdistákat, majd a Dark Angels és a Démonok kódexét, most pedig, Húsvét tiszteletére nyakunkba zúdították a 40k legifjabb fajának, a Tauknak a codexét.
És ez bizony örömteli esemény, mert eléggé afelé mutat minden, hogy igyekeznek a srácok egy szintre hozni az összes, lejárt codexxel rendelkező fajt, így nem lesznek 2-3 kiadáson áthúzódó seregkönyvek. Persze, aki az aktuális táp-fajt akarja begyűjteni, az most szívja a fogát, és/vagy árendába bocsájtja ingóságait, de hát ő így járt.
Térjünk is rá ismertetőnk tárgyára.
A Tau Birodalom egy meglehetősen ellentmondásos példánya a 40k univerzumnak. Egyrészt nincs egyéretelműen megfeleltethető faja a testvérjáték Fantasy-ben, másrészt, design-ban talán a legkevésbé "Grimdark" az összes többi közül. Aki a különféle mangák környékén keresgél inspirációforrás után, az jó helyen jár. Tömören összefoglalva, nagy, extra-shooty, szögletes harci páncélba öltözött, kékfejű idegenek gyülekezete.
Civilizációjuk alig 6000 éves, de sikerességüket mi sem bizonyítja jobban, hogy a galaxis számtalan másik fajával ellentétben nem kerültek a történelem soha nem olvasott oldalainak lábjegyzeteibe a "Kiírtott fajok" közé, hanem fokozatos terjeszkedésbe kezdtek a galaxis keleti peremén. Olyannyira, hogy egy idő után már olyan ellenlábasokkal akasztottak tengelyt, mint az Impérium, az Orkok, vagy éppen egy Tyranida kaptárflotta.
Ez persze nem a hosszú élet titka, de hihetetlen technikai fejlettségük, egységes civilizációjuk, és szigorú kasztrendszerük biztosítja, hogy hatékonyan tudjanak fellépni bármilyen külső fenyegetés ellen. Belső viszályokról ui. nem nagyon beszélhetünk, hiszen a kezdeti sötét kor után a fajt eonokkal korábban az "egy a tábor, egy a zászló" útjára terelték a vezetők, a titokzatos Ehereals (legyen mondjuk "Éteriek"). Azóta erről le se tértek, és a 4 kaszton belül (föld-víz-tűz-levegő) mindenki pontosan tudja, hol a helye. Nem mellékesen, az Emberi Birodalommal ellentétben a Tauk teljesen immúnisak a Hipertér hatásaira - mind a pozitív, mind a negatív vonalon. Lefordítva: warphajtómű hiánya miatt évekig tartó űrutazás > hátsó fertájadból előmászó Slaanesh démon.
A Birodalom képviselői bőszen hirdetik az általuk vezérlő elvnek tartott Nagyobb Jó (Greater Good) fennhatóságát, minek nevében minden idegen fajnak megadják a lehetőséget a csatlakozásra. Eleddig többször is sikerrel jártak, hiszen sok egyéb mellett soraikban tudhatják a Vespid nemzetséget, valamint a vadállatias Kroot fajt is. Ez alapján ők lennének az ideális jófiúk, akit a 12 éves, LGS-be konzervatív (hosszú szokányás, furulya nincs, csak tradícionális pózban) anyucival kézenfogva betérő fejőstehénnek potenciális vásárlónak is teljes mellszélességgel lehet ajánlani.
Nos, röviden, NEM. Jobban megnézve látszik, hogy a "GG" nevében azért elég sok mindenre lehet indokot találni - pl. kizárólag "taktikai megfontolásból", de valamiért mindig a Kroot és Vespid szövetségesek vannak az első vonalban bevetve, illetve ők azok, akik fedezetet nyújtanak a "teljeskörű" visszavonulások idején. És azt sem lehet nem észrevenni, hogy a diplomata-küldöttség többnyire mindig egy komplett hadosztály támogatásával jön tárgyalni... Szóval a mézes-mázas körítés ellenére a Tau ugyanannyira "jó" faj, mint akármelyik másik. Hosszasan lehetne róluk filozofálgatni, de a Fall of Damnos regényből klasszikussá vált "Surrender and die" idézet itt talán még sötétebb értelmet nyer.
"- Noble Ethereal, our rearguard forces were killed to the last, but we managed to evacuate our retreating Tau units.
- Good.
- By the way, our rearguard forces were the 13th Kroot and 7th Vespid auxiliary units.
- GREATER good."
Játéktechnikailag a codexxel nem egy, hanem rögtön 3 faj irányítását kapjuk a kezünkbe. Ugyanis az előzetes pletykákkal ellentétben a Kroot és Vesdpid kontingens továbbra is szerepel a könyvben. Nagy sajnálatunkra azonban a Demiurg faj kimaradt, így továbbra sincs "hivatalos" mód a valaha volt Squat seregek újrahasznosítására.
A Tau kimondottan a lövős harcmodort preferálók fogják szeretni. Alapvetően egyetlen kékbőrű sem szereti azt a pillanatot, amikor a codexben a WS, az I és az A oszlopokban lévő számokat kell keresgélni, ezekhez ui. többnyire alulról súrolják a D3-al kidobható legnagyobb értékét. A fenti gyengeséget orvosolandó, mindent meg is tesznek, hogy aki közel akar kerülni, az drágán megfizessen érte.
Supporting fire szabályuk seregszinten érvényes, ezzel a 6"-en belüli Tau egységek is lőhetnek fedezőtüzet, azon felül, akit megrohamoztak. Az 1 Overwatch/unit továbbra is megmaradt. Továbbra is a codex lapjain található két jó ismerős, a marketlight, és a Seeker Missile. Előbbi ugyan egyszerű laser pointernek tűnik, de sokkal alattomosabb a felhasználási módja, mint az egyszerű célmegjelölés. Ha betalál, az ellenfél kap egy Marker-markert (d'oh), és ezt az adott lövési fázisban be lehet váltani. 1 markerért cserébe kilőhetünk egy Seeker Missile-t (1 osztagra akár többet is), vagy 1-el javíthatjuk a BS-t, nem csak normál lövés, hanem snap-shot és overwatch esetére is. Ez is halmozható, és ha összeadjuk a fenti Supporting fire képességgel, roppant cudar világ köszönthet arra az ellenfélre, aki nem jól választja ki a roham célpontját. 2 markerlight-ért pedig a legdurvább képességhez, a fedezék-negáláshoz juthat hozzá az osztag - viszlát, Aegis fal mögött kempelő egységek. A Seeker missile nemes egyszerűséggel egy nagy lőtávú, S8 AP3-as rakéta, amihez LOS sem kell, BS5-el lőnek ki, nem számít bele a jármű által használható fegyverek számába (de ugyanoda kell, hogy lőjön a rakéta is, mint a többi fegyver) és a legjobb, hogy nincs ellene fedezékmentő.
A Warlord-táblázat itt sem maradhatott ki. 2 cudar képességtől (szóródásmentes deep strike, és nincs a lövések ellen Look out Sir) a többi eléggé szituáció függő, vagy kiszámíthatatlan, és összességében inkább a harci öltözetes warlordok tudnak belőle profitálni. Még úgy is, hogy az értelmetlen eredmények (DS-re képtelen warlordnak kidobott szóródásmentesség, stb.) újradobhatók.
Commander: Elsőre nem sokban tér el az alant lévő crisis öltözéktől, hacsak a jobb statokat nem nézzük. Közelharcban már pontosan olyan értékekkel üt, mint 2 Grey Hunter, mégis, önmagában ne nagyon keménykedjünk vele. Akkor sem, ha a 0-1-es, signature rendszernek keresztelt fejlesztések között ott van a failsafe detonator (S5 AP5-ös robbanás, ha a modell meghal közelharcban), a stimulant injector (Feel no pain), az Iridium armour (2+ mentő és +1 toughness), vagy az onager gauntlet (az összes alaptámadásért cserébe egyetlen, S10Ap1-es ütés). Gyúrjunk rá inkább a lövésre, amiben igazán otthon van. Itt aztán akad minden az alapból megkapott éjjellátó, és a 2 fegyverrel egyszerre lövésmellett (amit alapból megkap minden harci öltözetben feszítő kékfejű). Fedezékmentő-negáló, vagy effektíve linkelt lövést adó holmi (ekkor a commander nem lő), különböző USR-eket adó kisagy piercing, interceptor és skyfire szabályt, vagy épp az ellenfél fegyverének túlforrósodását adó szenzor. Kísérő drónokkal kiegészíthető, emellett külön is érdemes drónokhoz csatolni, ha megvettük neki a Drone controller rendszert. Segítségével ugyanis a drónok megkapják a Commander BS értékét. Sidenote: a failca$t modellnek rengeteg rákfenéje akadt, így rövid időre vissza is hívták a teljes mennyiséget, lévén napon kint hagyva a hő hatására hajlamos volt megolvadni (!), emellett az egész figura súlyát a bokaízület tartja - szóval, ha javasolhatom, mindenki vegye elő a konvertálós / makettezős vénáját, aki Commandert akar a seregébe.
Crisis Team: A faj leginkább ismert, szögletes harci öltözetei továbbra is elitosztagosok (bár sokan azt várták, hogy Farsight-tal lehetséges lesz troopként hozni őket). Emellett a Commander testőrségeként is tiszteletüket tehetik. Utóbbiban igencsak brillíroznak, ugyanis ilyenkor automatikusan sikeresnek minősülnek a "look out Sir!" dobások. Nagyon jóárasított fegyverplatformok, 22 pontos alapáruk már magában hordja 2 sebpontjukat, 3+-os normál mentőjüket, a Blacksun filter, valamint a multi tracker fegyverrendszert. Vezetőjük felszerelhető a Commandernél is ismertetett Signature rendszerekkel is. Kérdés, hogy a Riptide mellett mennyire fog nekik babér teremni. MIndenesetre, ha a Commandert inkább elektronikai hadviselésre - támogatásra tartjuk, akkor érdemes mellé adni 2 kísérőt, hogy a tűzerő se vesszen el.
Broadside: A közkeletű magyar nevével ellentétben nem a széles vállukról (ami meg hol széles? Láttad te eVlad-et?), hanem a 16-17. századtól előtérbe kerülő ágyúnaszádok oldalán lévő ágyúsorról, a broadside-ról kapták a nevüket. Szóval legyen inkább "Sortűz" öltözet. Népmívelő félpercünket látták. Visszarázódva, a valaha volt legrettegettebb páncélos-elhárító öltözetből minden, magára valamit is adó Tau játékos legalább hármat betárazott. És minő meglepetés, mi lett nerfelve? Pontosan... Azért nagyágyús barátainkat nem kell félteni akkor sem, ha a Railgun S10 helyett már "csak" S8, ui. ezt skyfire képességgel tudják kombinálni, megtartva az AP1-es statot. Vagyis, amit átüt, azt 50% eséllyel megsüti. Márpedig repülő nem nagyon van 12-es páncél felett. Emellett másodlagos fegyvere lehet plasma rifle, illetve SMS (160 karakterbe belesűrített, lővonal nélkül is működő Smart Missile System). A railgun-t lecserélve hozzáférhetünk egy Heavy 4-es rakétához is, így egyetlen modell 8 db, közepesen erős (S5-S7), linkelt lövést ad le, felét fedezék nélkül. 3 hozható egy osztagban, akár missile drónokkal kiegészítve. Így mindenkinek a fantáziájára bízom, mennyire is méltó eredeti nevére ez az osztag... Védelme a szokásos 2+ páncél és 2 wound, ami pajzs-drónokkal tovább húzható. Záróstat: darabja 65 pont.
Fire Warrior team: 9 pontért szinte úgy dobják utánunk, továbbra is BS3-al lőnek 30"-re, S5 AP5-ös puskájukkal. Nem elhanyagolható dolog, hogy alapból van védő gránátjuk, így egy aegis line mögött közelről lődözve máris 3+-os fedezékben pihenhetnek. Mint a Tau faj sok egysége, önmagukban nem rejtenek nagy fenyegetést, de a többi egység / képesség kombinálásával bőven okozhatnak kellemetlen perceket. Vehetünk nekik EMP gránátokat is, amivel járművek ellen vehetik fel a kesztyűt, de ilyenkor valamit duplán rosszul csonáltunk, mert 1.) az ellenfél rohamtávba ért egy járművével 2.) a FW csapatunk maradt a legjobb ütőerőnk, amivel ki tudjuk ütni a gépet (már ha nem szállt ki belőle senki, hogy felaprítson minket).
Vespid Stingwings: Továbbra is a "futottak még" kategória képviselői, 18 pontért 4+-os páncélban repkednek, (Jump infantry-k), Hit&Run, fleet, move through cover, és romokban stealth képesség. 6-os kezdeményükkel génorzói magasságokban vannak, támadógránát nélkül, és egy, azaz 1 db támadásukkal, valamint alapból 6-os Ld értékükkel (vezérrel 9) viszont kétséges, hogy akárki ellen nyertesen kerülnének ki a közelharcokból Az egyik leginkább túlárazott osztag. Még akkor is, ha neutron blasterük 18"-ről úgy rágja át magát a testpáncélon, mint kés a vajon.
Ethereal: az éteri kaszt aszott képű egyedei a Tauk lelki vezetői, és elsőre a codex rossz viccei. WS4 mellé S3 T3, W2 I3 A3, mentő nuku, és közelharci fegyvereket vehet? Úgy, hogy blacksun filter van nála? Csórikám inkább csak húzza meg magát, amíg egy kósza Marine Scout pengevégre nem tűzi. Már csak azért sem érdemes vele keménykedni, mert halála +1 victory point az ellenfélnek. Vagyis, ha ő a warlord, akit mondjuk Belial az első körben elsőnek kikap a pályáról, akkor az rögvest 4(!) Victory point az ellenfélnek. Osztogassa inkább az észt, meg a parancsokat a körülötte lévőknek, abban úgyis nagyon jó. Ugyanis 12"-en belül minden baráti (tehát nem csak Tau), nem-jármű osztag részesülhet az áldásból, ami lehet 6+-os Feel no pain, futás után megejthető snap-shot (add hozzá a markerlight BS-növelő képességét), féltávra egyel többet lövő pulse-fegyver (újfent a Markerek), vagy stubborn szabály. Nem mellékesen, már 50 pontért hozható a seregbe, ami az "ennyiért a hülyének is megéri" szinonímája.
Aun'va: a tauk ősöreg vezetője, az állami egységesség képviselője, ha úgy tetszik, a faj köztársasági elnöke... aki Putinnak képzeli magát, de valójában már napjaink Gönczárpi bácsinál is lejjebb tendál erőnlétben. Harci képességei ennek ellenére említésre méltók; már úgy értve, hogy a Mad Dok elfekvőjéből frissen kitámolygott grot is az egyik kezét zsebre dugva, másikat hátrakötve lebólintja az öreget. Lövések ellen már védettebb, lévén a nála lévő különleges penge sebet okozó lőfegyver AP-jének megfelelő Save-et ad neki, mintha csak egy fedezékmentőt dobna meg. Vagyis, AP1-es fegyverrel lehetetlen megsebezni, ellenben a bolter és a lasgun vagdalt hút csinál belőle, és két kísérőjéből. Még úgy is, ha összesen van 8 sebpontjuk. A "normál" Ethereal-hez képest annyi bónusza van, hogy két testőr védi, körönként 2 Ethereal képességet is használhat, valamint a sereg egésze újradobhatja a rontott Fear, morál, pinning és összeállás-teszteket. 100 pontjával az egész játék legolcsóbb spec. karakterei között van.
Riptide: a legnagyobb harci öltözet, ami bármelyik mangában simán megállná a helyét. A GK Dreadknight-hoz hasonlatosan egy exopáncélra húzott exopáncélra hasonlít. Bár sokan fújtak a koncepcióra, az ötlet nem újdonság. A 3. kiadás után már felbukkantak pletykák egy Tau titánról, ami kisebb, mint a birodalmi változata, így nagyon nincs mit csodálkozni, hogy ezt is tető alá hozták. Tau tulajdonosok pénztárcája számára rossz hír, hogy sajnos nagyon jól használható egységnek tűnik, bár fegyvere első látásra nem túl ijesztő (linkelt SMS és egy nehéz burst cannon - HBC - valamint egy 5++-os páncél-generátor). Azonban az SMS lecserélhető plazmára / meltára, a HBC pedig ion accelerator-re. Ez utóbbi kettő már cudarabb dolgokad köp az ellenfél felé (Heavy 8 S6 AP4, ileltve heavy 3 S7 AP2, túltöltve S8 Ap2 H1 Balst). A legdurvább dolgokra mégis akkor képes, amikor felpörgeti a hátán lévő Nova reaktort, (1-2 esetén bedöglik, 3+ esetén működik), mert így mellékes fegyverével lő duplán, de ez fasorban sincs ahhoz képest, amikor 3+ sebezhetetlen mentőt generálunk magunknak, vagy 4D6-ot ugrálunk rohamfázisban, vagy a fő fegyvert bebikázzuk Nova-charge üzemmódba. Mert ilyenkor aztán hiába melegedhet túl a fegyver (2+-os páncél mellett kb mindegy), de a HBC 12-t lő rendingelve, míg az ion accelerator egy S9 AP2-es ordnance nagysablonnal teszi tiszteletét. "Hát majd jól leverem/lelövöm", mondhatnánk, de az öltözet amellett, hogy monstrous creature, S6 T6 W5 statline-al rohangál, és hiába a nevetséges WS2/BS3, a 2 kiegészítő rendszer megvásárlásával a még meglévő gyengéi is orvoslohatók. Így ugyan eléggé drága modell lesz, de hihetetlen tűzereje, és strapabírósága miatt megkockáztatom, hogy versenyseregekbe minimálisan 2-3, vagy 3-3-as választásként fog szerepelni az elite slotban. Mondjuk közelharcba érve meg lehet fogni, mert ott egy minimál tactical squad is jó ideig le fogja kötni, na de hát ugye ahhoz be is kell érni, plusz nyilván a tau játékos sem hagyja CC-ben egyedül malmozni a sereg leginkább lövős modelljét.
Hammerhead: a tauk ikonikus, rail gunnal felszerelt tankja, akit sajnos eléggé kiszorítottak harci ruhás változatai az előző kiadásban. Most újra felvirradhat a HH napja, ugyanis a faj egyetlen, S10-es fegyverét hordozza, ami emellett Ap1-es is. A sablonos submunition lőszert most már extraként kell megvenni hozzá, de ára így is alatta marad a korábbi codex hasonszőrű változatának. Ionágyúja a túltöltéssel még jobb lett, egy S8 AP3-as nagysablonnak senki nem örül. Sajnos sok kihívóval kell megküzdenie a Heavy Support részlegen belül, de ne felejtsünk egy apróságot: 10 pontért vehetünk rá Precision Shot-ot adó felszerelést, amivel szerencsés dobás esetén könnyen kiszedhetünk egy bújkáló nehézfegyverest, vagy karaktert... mondjuk egy motoros főnököt, vagy egy T5-ös Warlordot (köhh...Typhus...köhh...).
Sky Ray Gunship: Trónfosztás van készülőben a légelhárítás frontján. Mert hogy mim van nekem? Velocity Tracker, amivel full BS mellett lövök repülőre. Meg networked markerlight, amit szintén BS4 mellett lövök el, és a kilövés után máris hatással van, akár AZ ADOTT JÁRMŰ fegyverére is... nyami. Meg fent sorakozik vagy 6 db Seeker Missile, ami letojja a Jinx fedezékmentőjét. Ezek után tessék számolni: 115 pontért ez a kis aranyos nagyon gyorsan múltidőbe tesz bármilyen repülő szörnyet, illetve repülőt. Egy Aegis Quad Gun ugyan 100 pontért interceptor is, de cserébe a SRG nincs helyhez kötve, a csapat többi tagját is segíti a pontosabb lövésben, és még SMS-el is felszerelhető. OK, ha mozog, akkor a markerek csak snap shottal lőnek, de akkor is, messzebb vándorolhat, mint egy Aegis line. Ha nem is váltja fel, de igen hasznos kiegészítője lesz a légvédelemben.
Pathfinder team: ugyan szégyenletesek a statjaik, de alapból rendelkeznek Markerlight-tal, ami kiemelten fontos az új codexben. Fegyverük fejleszthető ion, illetve rail rifle-é, de többségében úgyis pöttyözni fognak. Most már nem kötelező nekik a Devilfish csapatszállító, ellenben cipelhetnek magukkal mindenféle kísérleti drónt. Az egyik a reserve-ből való érkezést segíti (outflank esetén a saját táblaszélről is jöhetnek az osztagok, ha elég közel vannak a drónhoz), a másik 6"-el növeli meg az osztag pulzusfegyvereinek a hatótávolságát, míg a harmadik az ellenfél rohamtávolságát csökkenti D3"-el. Ezek a játékszerek jónak tűnnek, de a srácok inkább önnön magukban értékesek. És a markerjeik miatt 99%, hogy a hozzáértő ellenfél elsődleges célpontjaivá válnak. Épp ezért hasznos a náluk lévő védelmi gránát, amivel 8"-en belüli lövések ellen már kapják a stealth szabályt.
Devilfish: 80 pontos, skimmer csapatszálíltó, az IG chimeránál egyel vastagabb frontpáncéllal, és attól kicsit elmaradó tűzerővel (burst cannon és 2 gundrone). Ha nem sajnáljuk rá a pontot, fejleszthetünk neki smart missile drónokat (10 pontért), valamint a vicces jármű-felszerelésekből is vásárolhatunk rá (6-oson javítás, precision shot-ra való képesség, NIght vision, 4+ invu interceptor lövések ellen, Stealth, overwatch lövése 5-ös, vagy gyengébb erejű fegyverekkel, Move through cover, vagy I10-nél S4 találatot leadó repeszbomba) - azt azonban tartsuk szem előtt, hogy nem feltétlenül érdemes egy átlagos csapatszállítóból karácsonyfát csinálni. Annyiban lehet hasznos, hogy az Overwatch rendszert megvásárolva, supporting fire adásánál a Smart Missile System nem igényel rálátást a célpontra, tehát kellően közel parkolva a rohamozott osztaghoz akár egy ház háta mögül is képesek fedezőtüzet adni.
Kroot Carnivores: van, aki szereti az űrdínókat, és van, aki nem. Aki nem, az most kárörvendjen, mert sajnos a végletekig lerontották ennek az osztagnak a közelharci hatásfokát. Korábban még csak-csak hasznukat vettük (4-es erejükkel jó esetben még egy tankot is kinyitottak), most viszont nem sok másra lesznek jók, mint hogy a "bújj a csokik mögé" hadműveletben ők legyenek a 5-ös zászlóalj (- Nem hallott még a Felszabadítási Proklamációról? - Nem hallgatok hiphoppot!). Összeadva a supporting fire képességgel, ez mondjuk meglehetősen aljas taktikai húzásokra ad lehetőséget - de összességében a közelharcot, mint felhasználási módot, bátran felejtsük el. Inkább húzzuk meg magunkat, amiben az erdőkben kapott Stealth és Move through cover lesz a segítségünkre. 1 pontért vehetünk nekik sniper lőszert is, így azért egy olcsó, jól rejtőzködő lesipuskás alakulathoz juthatunk. Az osztagba szerepeltethetünk még Shapert is (magasabb Ld, több támadás), kroot kutyákat (acute senses képességet adnak), illetve Krootoxokat (48"-re rapidoló, S6-os lények), de az egy szem (azaz ténylegesen 1 db) kroot kutya kivételével mind inkább az "érdekes apróság" kategóriája marad.
Commander Farsight: teljes nevén Shas'O Vior'la Shovah Kais Mont'yr, a Tau Birodalom renegát parancsnoka. Matolcsysan unorthodox módon kezeli a seregépítkezést, pl. nem fut meg a közelharc elől, és nála van a faj egyetlen AP2-es közelharci fegyvere. Ha valami jármű-félével kerül össze, Armourbane szabállyal aprítja meg. Nem mellesleg, a codex első, közelharcban is komolyan vehető egysége, mert WS,I és A értékei még marine viszonylatban sem megvetendők. Minden fux ellenére a parancsnok nem ettől nagyszerű, nem is a shield generator-ától, még csak nem is a plazma-pöttyögetőjétől... hanem hogy akár 7 Crisis testőrt is vihet magával, Warlord traitjének hála pedig nem szóródik DS-ből érkezésnél. Vegyük hozzá, hogy az Űrgárdista könyvtárosokkal Battle Brotherként szövetkezik. Akik a Gate of Infinity teleportálós spellt alapból tudják. Vagyis übermensch barátunkat storm shieldes terminátor páncélba téve legyárthatunk egy kvázi-lelőhetetlen (ne feledjük, a look out sir automatikusan sikerül), a pályán a második körtől szóródás nélkül össze-vissza ugráló halálosztagot, ami mindenre veszélyes lehet a játékban... valószínűleg a Ally slot egyik üdvöskéjét tisztelhetjük Farsight komában.
Razorshark és Sunshark: Az első vadászgép, a másik bombázó. Meglepő módon, a Razorshark jobb bombázónak, a Sunshark pedig vadászgépnek. Miért is? Hát mert a Razorshark Quad ionfegyvere túltöltött állapotában majdnem kétszer akkorát sebez, mint bombázó párjának impulzus-bombája, és két seeker rakétáját sem tudja önállóan kilőni. Ehhez képest, a Sunsharknak egyetlen (igaz, 2+-on újratermelődő) bombája van csak, emellett networked markerével azonnal útjára tud indítani egyet a két seeker rakétája közül. És ha ez nem lenne elég, van még 2 interceptor+skyfire drónja is, S7-es ionpuskával, mellé egy rakétavetővel, ami linkkeltté is tehető. Mondjuk mindkettő papírból van, és a fast attack választásban valószínűleg bérelt helyük van a Pathfindereknek, de azért egy szinergiára épülő seregben lehet helyük. Még akkor is, ha kinézetben elmaradnak a többi Tau repülő mögött (jó, az Orcánál jobban néznek ki, ez nem is kérdés).
Cadre Fireblade: a HQ szekciót ékesítő, agresszív Fire Caste tag, akit közelharcban már majdnem annyira komolyan lehet venni, mint 2 Elda Guardiant, - leszámítva, hogy hegyesfülű társaik már a Times-t is kiolvassák az ötórai tea mellett, a benne lévő rejtvénnyel, mire a Fireblade meglendíti a pengéjét. Igazi ereje abban rejlik, hogy IG módra az egyhelyben álló pulzus-puskáknak és karabélyoknak +1 lövést ad (ami kumulatív az Etherteal képességeivel), valamint split fire szabálya is van, tehát a markerlight-ját pl. nem muszáj ugyanoda ellőnie, mint az osztaga lövéseit. Igeális lehet egy Quad gun kezelésére is. 2 drónt vehet fel kísérőnek.
Darkstrider: 100 pontos HQ választás, aki az említés határát megütő, közepes közelharci képességei mellett csak Fire Warrior, vagy Pathfinder osztagokhoz csatlakozhat. És az utóbbit javaslom, annak ellenére is, hogy a PF-ek többnyire a markerlight ellátmányt fogják biztosítani. Két alattomos képessége van: az egyik, hogy overwatch után még D6"-et konszolidálhatunk vele, és osztagával. Add hozzá a pathfinder kísérleti drónt, ami az ellenfél rohamát csökkenti D3"-el, így nagyszerűen megteremtjük az alkalmat, hogy a nem kívánt roham elől egyszerűen kimanőverezzünk. A másik, hogy Structure Analyzer nevű cuccával az ellenség szívósságát egyel lerontjuk az osztag lövése idejére, így a sima Fire Warrior is 2+-ra sebzi az űrgárdistát. Ha meg egy űrgárdista könyvtárost teszünk hozzá, annak Vortex of Doom képessége egy lövésre tüntet el akár egy nagydémont is.
Stealth Suit: törnek, mint a ropi (T3), de cserébe folyamatos shroud+stealth szabállyal, és 3+-os mentővel rohangálnak. Fegyvereik (fusion blaster, burst cannon) meglehetősen rövid hatótávra működnek, és ha valaki elkapta őket, jó eséllyel reszeltek nekik. Még úgy is, hogy az Overwatch lövést Orkos precizitást idéző BS2-vel adják le. A folyamatos ugra-bugra megmenti ugyan őket attól, hogy könnyen a közelükbe érjenek, de amit már egy lasgun is 4+-ra megsebez, ott nagyon meg kell nézni, hogy hová lép velük az ember. A taktikus Tau vezér "lódarázs" osztagai: el lehet hessegetni, vagy lecsapni, de ha figyelmen kívül hagyod, nagyon fájdalmasat tudnak csípni.
Sniper drone team: 1 kezelő egy sima pisztollyal, és 3 lesipuskás drón - elsőre nem tűnik komoly fenyegetésnek, és komoly kihívónak sem a heavy support sloton belül. Még úgy sem, hogy 58 pont a teljes osztag. Aztán, ha nem csak a száraz tényeket nézzük, hanem kombinációban gondolkodunk, akkor láthatjuk, hogy első számú élőerő-vadásszal van dolgunk. 148 pontért ui. lazán összehozunk egy osztagot, ami 48"-re lő 9 db sniper lövést, BS5-tel (ne feledjük a directed hit-eket, vagyis hogy arra osztod a sebet, akire akarod). A rapid fire miatt ez bolter lőtávra már 18 lövés. Hatnak rájuk az ethereal féltávú pulzusfegyver-bónuszai, így legyen mondjuk 27. Egyetlen osztagtól. Hozz hármat, és az már 72, egyetlen körben! Emellett az egész osztag stealth-el bujkálhat. Mivel a drónok jump infantry-k, menjünk át extra szemétbe: kiugrunk - lövünk - rohamfázisban visszaugrunk, és várjuk a stealth-el mövelt fedezékben a viszont-választ. Már ha egyáltalán jön.
Aun'shi: játéktervezés szinten nem kicsit értelmetlen Ethereal hős, aki közelharcban érzi éli ki magát. Tök jó, hogy Farsight-hoz hasonlóan ő is otthon van a test test elleni afférokban (WS5, effektíve S5, I5 és 4 támadás, 4+ sebezhetetlen mentő), de 3 sebe, és T3-as karakterisztikája mellett sem mondanám azt rá, hogy a Khorne Berzerkerek az ő fotóit teszik ki az edzőterembe, vagy hogy minden Ork Boy Aun'shi-vé akarja gyúrni magát. Úgy sem, hogy kétféle harci mód áll rendelkezésére CC-ben: egyikkel újradobja a rontott mentőket, másikkal pedig rendingel. És hogy miért mondom ezt? Mert babaékék barátunk NEM independent character, tehát egyes egyedül kell harcba mennie.
Longstrike: azonnal mémhőssé avanzsált karakter, egy Hammerhead árát növelhetjük vele tovább, 45 ponttal. Cserébe a Tank Preferred Enemy-t kap az IG, és tank huntert mindenki ellen, képes Overwatch lövésére, és ami az igazán szép, ez utóbbit körönként többször is megteheti. Ami pedig külön móka: pilótaruhájával megkapja a Night Vision képességet, tehát az éjszakai harcra bazírozó parancsnokoknak különösen kellemetlen perceket fog okozni, amikor az első körben kiszedi a nyílt téren ténfergő páncélosokat.
Commander Shadowsun: a codex egyetlen, igazoltan női modellje, Farsight kiebrudalásával vette át a parancsnoki széket a Tau expedíciós "békefenntartó" haderőknél. Elődje brutális, de célratörő módszereivel ellentétben ő a setétben ólálkodó, rémhírterjesztő ellenforradalmár, akinek minden egyes harci felszerelése és taktikája ezt a fajta hadviselést hivatott előmozdítani. Egy újfajta rejtőpáncélt adtak neki, ami az alap stealth suithoz képest egy 5+-os invu mentővel rendelkezik. Ez nem sok, de legalább kevés. Fegyverrendszerében viszont ott figyel 2 db 18"-re lövő fusion blaster, amivel 2 külön célra is lőhet, ráadásul 5+-ra precíziós lövést tud leadni velük. 2 drónt is vehet maga mellé, az egyik 3+-os sebezhetetlen mentőt generál, a másik egy 12"-en belüli baráti osztagnak teszi lehetővé a to-hit 1-esek újradobását. A hölgyemény alapból 135 pont, emellé a 20-25 pontos drónok úri huncutságnak tűnnek. Ami viszont nem, az a warlord (illetve itt inkább warlady) traitje, amivel a rohamfázisban végrehajtott extra mozgásra 3D6-tal dob. Ez átlagban 10" mozgás, így roppant nehéz lesz őt elkapni, miután kipukkasztott egy tankot, és visszavonult. Érdekessége még, hogy nem csak Crisis testőrei, de a hozzá csatolt Stealth suitok is megkapják a kevincostneres, golyó elé bevetődős sworn protector szabályt. Mégis, inkább javasolt a Crisis őrség, ugyanis ők is részesülnek a Stealth + Shrouded szabály fedezéknövelő hatásából.
Piranha: gyorsan lerendezzük, ui. minden extra nélküli, fast, open topped skimmer, az ork buggynál egy lehelettel vastagabb front-páncéllal. Alapból 2 gun-drone, burst cannon, (fejlesztve fusion blaster) szerelhjető rá, és egy osztagban akár 3-an is lehetnek. Ők a Tauk land speederei, csak deep strike nélkül. Fel lehet őket cuccolni a Devilfishnél leírt holmikkal, illetve 2 Seeker rakétával. Ha maradt felesleges pontod, jó kis tankelhárítót gyárthatsz belőle a seregbe.
Drónok: olcsó, töltelék egységek, a tauk mesterséges intelligenciával ellátott ketyeréi. A technológiailag eléggé bigott emberiséggel ellentétben kékfejű barátaink örömmel alkalmaznak AI-t ezekben a rendszerekben - eleddig egész jó hatásfokkal. A külön egységként vett squad háromféle drónnal szerelhető fel: marker, shield és gun drónokkal. Az első eléggé egyértelmű, egy markerlight-ot hurcolászik - bár a BS2 miatt megkérdőjelezhető a hatékonysága. A shield drón sima, 4+-os sebezhetetlen mentővel védi társait, míg a gun drón egy linkelt pulzuskarabéllyal rendelkezik. Közelharcban WS2 T4 I4 A1 és Sv4 értékekkel kell kitartaniuk, de volt már rá precedens a világtörténelemben, hogy lefejeltek egy berzerkert. Azért vérmes reményeink ne legyenek, a drón minél távolabb zümmög az ellenféltől, annál jobb. Nagy valószínűséggel inkább a különböző osztagok részeiként fogjuk őket viszont látni, a Fast Attack helyekért amúgy is komoly verseny van, hiába csak 14 pont egy röppencs ára. Na persze, egy Drone kontroller-es BS5-ös karaktert hozzájuk csapva mindjárt más megvilágításba helyezi a dolgot...
Greater Goo, vagy Greater Good?
Aki kombinálós, lövős fajra vágyik, és nem zavarja, hogy itt a grimdark hangulat egy elsőre mangás kinézet alatt lapul, az bátran kezdjen el a Tau codexxel játszani. Ez egy eléggé jutalmazó sereg - olyan, mint egy nagy doboz legó. Az alap-elemeket felvonultató, faék egyszerűségű gunline taktikát (kiállok a placcra, aztán lövök, amíg közel nem ér) alkalmazva is érhetünk el némi sikert, de a dolog igazi szépsége abban áll, ahogy rájövünk, hogyan kombinálhatók össze a különböző elemek még hatásosabb egésszé. Ide egy marker, oda egy fedezéknegálás, amoda egy üss-és-fuss taktika, emide egy átkaroló Riptide - értitek, na.
És amellett se menjünk el, hogy ez a negyedik codex a sorban, ami a 6 kiadásra készül. Ennek ellenére, bár számos táp kombináció ellen nagyszerű counter codex (Necron repülő túltengéses sereg, a példának okáért), nem nevezném mindent vivő, OP kiadványnak. OK, a Riptide-dal eléggé elszaladt a ló, de ennek ellenére nem merem azt mondani, hogy a Nercon - Imperial Guard - Dark Eldar fajok fémjelezte shooty klubban a Tau lenne az, aki minden asztalt borít majd.
Következőnek már feltűnt a radaron az új codex - ami nem más, mint az Eldák seregkönyve. Lévén a legrégebben frissített fajok egyike, és az író ugyanaz, aki a nagyszerű Dark Eldar codexet is elkövette, kíváncsian várjuk, mire jut a hegyesülűekkel.
Utolsó kommentek