Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2013.04.30. 17:51 Petrow

Miért jó játszani egy Chaos Space Marines sereggel?

ChaosStar.jpgKezdjük egy apró megemlékezéssel. Valamivel több mint 5 éve, hogy SAM apó elindította a "Miért jó játszani?" sorozatot, melynek tartalma azóta  - hiteles szemtanúk beszámolója alapján - számos esetben nyújtott segítséget bizonytalankodó újoncoknak, elsőbálozós játékosoknak a seregválasztás rögös útján.
Jómagam  2008 decemberétől lettem a MJJ végrendeleten kívüli örököse, és ez úton éreztem helyénvalónak tisztelegni az ihletadónak. Ui. a sorozat első része a Chaos Space Marines volt. 5 év után visszatérünk a
kiindulási alaphoz, hiszen a GW tavaly ősszel elérkezettnek látta az időt, hogy megjelentesse a káoszgárdisták legújabb seregkönyvét.
Szedjük is darabokra.
Lóhús heresy

Hórusz,  a kedvencgyerek nem tarthatott háziállatot, az Istencsászár lehúzta a halait a csatacirkáló sloziján a Keleti Peremvidék közelében, mire rá pár évre a Császárból élőhalott, Hóruszból vagdalthús, a halakból pedig 5000 év múlva Tau lett. Képes verzió itt.

Aki nem fogja a hasát ezen sommás összegzésen, vagy nem legyint "ezt_már_láttam_b+_a_tengerszemből_is_nájngeg_lesz_f@szom" felkiáltással, annak kifejtem részletesebben.
Khm, az alábbi részhez tessék Sinkovits, vagy Szabó Gyula hangját képzelni:

chaosmarines.jpgTörtént  pedig a 30. évezred hajnalán, hogy az Istencsászár megteremtette légióit, kik az Ő vezetésével végigpurgálták a Földet, letörve minden ellenállást, eltörölve minden vallást, és egy zászló alatt egyesítve az
évezredek óta megosztott emberiséget. A Császár titkos laborjában, a Terra mélyében azonban már egy másik terven dolgozott. 20 emberfeletti harcost nemesített ki génjeiből,  kik majdan a belőlük továbbszármaztatott harcosok légióit vezetve nem csak egy bolygót, de az egész univerzumot visszahódítják az Emberi Birodalom javára.

A Káosz örökké rontásra éhes istenei nem szenvedhették a Császár munkáját, és ördögi hatalmuk lévén szétszórták az épp világra jött primarchákat, szerte a galaxisban. Ez akár a végét is jelenthette volna a nagy tervnek, mielőtt az még egyáltalán elkezdődött volna, de az Emberiség Ura nem csüggedt. A gén-adatbázisból
létrehozott, és klónoztatott 20 (mínusz kettő) légiót, akik a Nagy Kereszteshadjárat eredményeképp ugyanazt valósították meg galaktikus léptékben, mint a Császár a Földön.

Hódításaik során a légiók ráakadtak elveszett alapító atyjaikra, akik azon nyomban az élükre álltak, hogy tovább folytassák a Császár által rájuk bízott feladatot. Vezéreiben bízva a Császár legkedvesebb hadurára, Hóruszra bízta a légiók vezetését, ő pedig visszatért, hogy Terrai palotája homályos folyosóinak mélyén még titkosabb machinációkba fogjon.

Azonban  a Káosz istenei csak visszavonultak, de nem futamodtak meg. A Word Bearers rendház fanatikus Káplánjain keresztül megkísértették minden hadurak legerősebbikét, Hóruszt, aki engedve a kísértésnek, magával
rántotta légióját, és még 8 Primarcha társa haderejét a romlásba. A csata lefolyása gyors, és brutális volt, nyomában pedig lángba borult a galaxis. Hóruszt tudta, hogy ellenfelei előbb-utóbb szintén egyesítik erejüket, így gyors elhatározásra szánta el magát. Egyenesen a Császár bolygóját,a Szent Terrát vette ostrom alá, hogy itt vihesse győzelemre hadjáratát.

Mikor már a diadalt a kezében érezte, Hórusz a Császári Palota ostromának végső óráiban leengedte csatahajója pajzsát, ahonnan addig szemlélte az eseményeket. Az Istencsászár, megérezve valaha szeretett fia jelenlétét, közvetlen környezetében lévő híveit összeszedve felteleportált az áruló hajójára, és ott emberfeletti küzdelemben
elpusztította valaha szeretett fiát. A csatában ő is halálos sebeket szerzett, és bár teste meghalt, lelkét életben tartja mind a mai napig az Arany Trónus néven ismert ősi szerkezet. Innen kezdődött uralkodásának 10000 éves története, és kezdődött a Káosz légiók menekülése is az Iszonyat Szemébe.

Innen indítják azóta is rablóhadjárataikat, melynek célja nem más, mint az emberiség urának elpusztítása, és a Birodalom romba döntése a Káoszt istenek dicsőségére. Bár a Káosz istenei az eretnekség vége óta folyamatosan próbálják (olykor sikerrel) átállítani az új káptalanok űrgárdistáit az oldalukra, a Káoszgárdisták "magját" az eredeti 9 légió több tízezres, azóta kisebb csoportokra bomlott hadereje adja, melyet csak Abaddon hadúr tudott időről időre egyesíteni. És ők bizony nem tettek le bosszúálló terveikről...

Evolúciós káosz

Az előző CSM codex sok rajongó szemében hatalmas visszalépés volt. Rengeteg fluff-elem kigyomlálásra került (armoury, isten-specifikus és légiós listák, démonok, kultisták, stb.), és előtérbe került a Slaanesh kéznyomát magán hordozó mindenki-mindenkivel felállás. Ez lett volna a kisebb gond, de a CSM sereg rendkívül gyorsan kinevelte a maga mindent vivő listáját, amitől eltérőt csak az elvakult fluff hívők, vagy a baráti játékot bevállalók hoztak.

Szóval, a jelenlegi teamnek könnyű dolga volt a káosz-hívők kegyeiért vívott versenyben: visszahozni azt, ami jó volt a 3. codexből, megtartani azt, ami működött a 4.-ből, és aztán vodkaparty. Hogy ez sikerült, azt már a PDF codex első pár oldalán tetten érjük. Kérem szépen, oly hosszú idő után visszakerült az Armoury a seregkönyvbe. Ami nem más, mint a választható holmik listája, szépen felosztva, és pontértékkel ellátva. Viszont látjuk a Démonfegyvereket is, amik még mindig vissza tudnak harapni használóik kezébe, de így már nem veszik el az összes támadását a karakternek.
Emellett több, seregszintű különlegességet is megcsodálhatunk. Az első a Veterans of the Long War nevet viseli, ami nem más, mint egy morci marine upgrade. Segítségével szabályszinten is elkülöníthető az eredeti 9 légió veteránjait a pózer zöldfülőektől (red corsairs és tsai). Ezzel a fejlesztéssel a harcosok +1 Ld-t kapnak (max. 9-ig), és hatred szabályt az ÖSSZES marine sereg ellen (vagyis minden második játékos ellen az országban...).

Champion of Chaos és Chaos Boons: a kihívások az új kiadás nagyszerű újdonságai.  Ennek adtak még egy kis extra csavart, lévén a CoC képességű egységek kötelesek kihívást intézni, és elfogadni is. Ez mondjuk nem mindig veszi  ki jól magát, így a féltve óvott karakter mellett nem árt, ha van egy-két "baráti szövetséges", akit szükség esetén oda lehet vetni az ellenfél viharkalapácsa elé, míg hős HQ-nk az osztagot henteli. Persze, a
kihívásban elért győzelemnek -többnyire - pozitív hozadéka is van a nyert párbajon kívül. Ilyenkor ui. random bónuszal "jutalmazza" a kocka káoszhívőt. Külön dobva az egyes és tízes helyi értékekre a 11-től 66-ig
terjedő tábla opciói káoszosan... őőőő... kaotikusak: a semmitől a Spawnná változáson keresztül a statline bónuszon át egészen a Démonherceggé előléptetésig terjed. Ugyan mókának nagyon jó, igazából
komoly stratégiai előny nem nagyon várható tőle - ha csak nem cinkelt kockával dobsz boon-ra.

Jelek, arcok, hegek, hosszú skandináv éjszakák: visszatértek a káosz istenek jelei (visszatérteeeek? El se'
mentek!), és sok ismerős dologgal találkozhatunk. Nurgle +1 szívósságot, Slaanesh +1 kezdeményt ad, Khorne pedig rohamból 2, bekapott roham esetén pedig 1 plusz támadást ad az eddigi fix +1 Attack helyett (Rage+Counter-Attack). Tzeentch huekocsog, mert csak 6+ invut ad, de továbbra is egyel javítja a már meglévőt. A Véristen kivételével a többi három varázslója kötelezően kell, hogy legalább egy pszít patrónusa képességei közül vegyen meg. Még egy helyen tetten érhető a visszakacsintás, az isteni viszályok dolgában. Independent Character ui. csak a saját mark-ot viselő osztagába csatlakozhat - viszlát Berzákat vezető Sorcerer.

Felragyog újra a napod - az eddigi káoszikonokat felváltották az egyenként adható markok, ami a pontérték változáson túl azt is jelenti, hogy az új ikonok másfajta bónuszokat adnak. Van itt Feel no Pain, Furious Charge, Fearless képesség, de ezek többnyire csak az adott Mark-ot viselő osztagoknak elérhetők. Ugyan egyik sem éri el a Dark Angel-féle standard-eket tápolásban, de hasznosak lehetnek.

Hadúr képességek: bár a korábban pennahegyre vett DA codexben is megjelentek az adott fajra jellemző Warlord traitek, mégis csak a CSM codex volt az első, ami ezt bevezette. Önmagában nem túl táp dolgokat kapunk, de okosan felhasználva jól lehet velük operálni, és kicsit kisebb az esélye a használhatatlan képességek felbukkanásának, mint a standard táblázaton. Lehetőségünk van pl. D3 osztag infiltrálására, 12"-en belüli Preferred Enemy SM adására, vagy éppen az Lord és osztaga közelharci fegyverei rendelkezhetnek a Soul Blaze képességgel,

Régi csibészek...

abi.jpgAbaddon: a Káosz jelenlegi legnagyobb hadvezére, akinek a 13. keresztes hadjárattal csak sikerült elérnie, hogy 40999 szilveszterére a pezsgők és a petárdák helyett bolterek és earthshaker ágyúk durrogjanak Cadia utcáin. Egy újabb cliffhanger, de nem emiatt szeretjük. Kettős démonfegyvere vagy közepesen szeleteli a 2+-os mentőt, vagy cséphadaróként a 3+-os mentőt. Emellett megtartotta Eternal Warrior státuszát is, és segítségével a Choosenek troopként jönnek (sajnos csak ők, a terminátorok nem). Az összes káoszisten jelét magára vette, és ez meg is látszik a statjaiban. Ha a seregünkben van, kötelezően ő a hadúr, és a fentebb megénekelt 12"-es PE aurával rendelkezik.

kharn.jpgKharn: az igazi keménylegény, akit még a császári palota ostrománál mellel levett ágyúlövés sem tudott végleg megfektetni, állandó szereplője a káosz-codexeknek. Hatred Incarnate warlord traitje nagyszerűen enyhíti a védjegyévé vált Betrayer szabályát, mivel utóbbi a közelharci to-hit egyeseket a saját csapattárs ellen irányítja, míg előbbivel ezek újradobhatók. És bizony, nem szeretnénk a Gorechild láncbalta rosszabb végén lenni. Alapból normál kezdemény mellett, S6-tal, egy kis segítséggel pedig akár S7-tel is lengetheti AP2-es fegyverét, ami valóban méltóvá teszi az Armourbane képességet a nevére. Amellett, hogy a pszí-pengék nem
tudják azonnal megölni, 2+-ra leveszi az ellene irányuló varázslatokat is. Kötelező minden fluffos World Eater seregbe, és nem csak azért, mert Khorne jeles lordként Troopokká teszi a Berzerkereket.

lucius.jpgLucius: az alakváltó Slaanesh bajnok ha mást nem, annyit már elért, hogy kitűnő alapot szolgáltat a fentebb megénekelt WMS képregényekhez. Emellett inkább fluff-bunny, ugyanis energiakardjával és korbácsával semmit nem tud kezdeni közelharcban egy 2+-os mentővel... szomorú. Mindazonáltal, ha Totya azt mondta, balhé lesz, a srác megállja a helyét (egy ideig, és ha nincs instant kill-es fegyver az ellenfélnél), ui. minden sikeres mentője egy db S4 AP2-es találatot jelent az opponensnek, emellett korbácsa egyel csökkenti annak támadását. Kihívásban is csavaros a dolog, ui. ilyenkor Lucius támadásainak száma megegyezik ellenfele WS-ével. Egy Lelith-el vívott párbaj pl. tuti  érdekes lesz.

fabius.jpgFabius Bile: mottója lehetne a "semmi sem idegen tőlem, mi emberi". Egy Dark Elda Homonkulussal bizonyára igen jól elcseverésznének a humán és xeno anatómia rejtelmeiről, lévén mindkettejüknek lételeme a különböző biológiai kísérlet, és fájdalomküszöb vizsgálat, nem (feltétlenül) a páciens túlélését szem előtt tartva. Bile önmagában szerethető a mérgező sorozatlövőjéért, tengernyi, instant killes sebet okozó támadásáért, illetve azért, hogy egy CSM osztagot alapból +1 Erővel indít - ohne Preiszuschlag. A sebezhetetlen mentő hiánya, és a 4-es kezdemény azonban sokakat visszatart a srác szerepeltetésétől, pedig megfelelő célpontnak nekieresztve van benne fantázia.

huron.jpgHuron Blackheart: A new-wave légiók leghírhedtebb kalózkapitánya, eléggé extrém megjelenéssel. Fluff-bukta, de ahhoz képest, hogy egy másod-alapítású káptalan vezéreként állt csak át a káosz oldalára, megkapta a VotLW szabályt. Random pszí-képessége szimpatikus lore-okból jön, de akkor már inkább a sima sorcerer. Warlord Traitjével D3 egységet infiltrálatunk. Jobb karja nem a sok magányos éjszakától nőtt ekkorára, hanem egy meltapuska találat után a káptalan orvosa gondolta, kiéli szórakozós kedvét, és átoperálta egy lightning claw-ba épített lángszóróvá. A fegyver 6-os ereje mellett 2D6-tal dob páncélátütésre, emellett a rontott sebzésdobást újraszórja, 2+-os páncél ellen pedig baltájában bízhat.

typhus.jpgTyphus: Nurgle kedvenc mezőgazdasági szakmunkása ebből a codexből sem maradhatott ki. A karakteres kinézetű kaszás nem csak marcona közelharci képességeivel hívja fel magára a figyelmet (kaszája amúgy is AP2-es démon ÉS pszí-fegyver), hanem Plague Zombies nevű okosságával is, aminek segítségével az egyszerű kultisták zombiként is pályára hozhatók (részletesebben lásd lent). Van még neki egyszer használatos közelharci
szellentése is, S4 Ap2-vel, ami mindenkit visz, mint a piros hetes. Emellett még 2 Nurgle pszí-képeség is jár neki, szóval húzós ára ellenére is igazán jó vétel a csóka. Csak tartsuk távol a 10-es erejű holmiktól.

ahriman.jpgAhriman: A játék eleddig egyetlen Mastery Level 4-es varázslója, nagyon hangulatos miniatúra, érdekes és
tragikus fluff...drága komám, pedig én tényleg szeretnélek szeretni... Na jó, nem tehetségkutató zsűribe készülök, úgyhogy elég a drámából. A lényeg: hiába rakták tele bónuszokkal, hiába a körönkénti 3 Witchfire képesség, a Master of Deceipt warlord képesség, a 4+-os sebezhetetlen mentő; egy Land Raider áráért Ap4-es közelharci fegyverrel feszíteni pofátlanság. Pláne, hogy két detachment-re elegendő alap-sorcerert hozol ennyi pontért.

tlord.jpgCSM Lord: a codex Opel Astrája. Nem ezt küldik reptérre a pápa elé, az Autobahn-on az etikett alapján félrehúzódik az Auditól felfelé minden német márka elől, de amit tesz, azt jó ár/érték aránnyal teszi. És ugyan olcsón kerülhet a kezedbe fapadosan, extrákkal nagyon el tud szállni az ára. A fearless mondjuk nem mindig a legjobb dolog, ahogy a fentebb hivatkozott Champion of Chaos sem, viszont széleskörű hozzáférése van szinte az összes káosz-holmihoz. Akár a hírhedt Chaos Artefact-ekhez is, ami között egyaránt van fluffos és tápos elem is. Példa az elsőre a Dimensional Key, ami tiszta jó lenne, ha a Deep Strike szóródást megakadályozó, és 12"-en belül veszélyes terep dobató képessége nem csak az UTÁN működne, miután a hordozó megölt egy ellenséget. Vagy Magnus tekercse, ami ugyan random bónuszt ad, de legalább jó eséllyel megsüti a használója agyát. Van itt viszont Murder Sword-unk, ami egy adott, ellenséges karakter ellen szó szerint gyilkos bónuszokkal jutalmazza meg a felhasználót, vagy a Burning Brand of Skalathrax, ami egy igen cudar lángszóró. A lord különlegessége még, hogy bár Tzeentch jelével ugyan nem, de a másik 3 isten mark-jait hordozva különböző, elitből hozott egységek troopként fognak szerepelni (Khorne-Berzerker, Nurgle - Plague Marine, Slaanesh - Noise Marines). És ami a prímet viszi - alapáron már 65 pontért hozzáférhető.

sorc.jpgCSM Sorcerer: Dark Angel testvérénél is olcsóbb választás, és akár mastery 3-as szintig is felgyúrható. Apró szépséghibája, hogy ha vesz magának mark-ot, akkor egy pszí-képességet kötelezően a patrónus isten Lore-jából kell gurítania. Ami - hát eléggé felemás. Tzeentch képességei inkább a tűzijátékban vannak otthon, és ami Blessing, az is támad - igaz, saját modellre. Nurgle főként rontással operál (gets-hot szabály a fegyverekre, különféle stat.-negatívumok), de az offenzív képességek is megtalálhatóak nála - jellemzően igen rövid hatótávval. Slaanesh pedig abszolúte a szívatós spellek mestere - nagy kár, hogy ebben a kiadásban már mindenki hozzáfér a pszí-védelem ilyen-olyan fajtájához. Specialitása viszont, hogy az armoury-hoz hozzáférve a pszí-pengén túl más, kölezharcban csúnya dolgok  művelésére képes holmit is felvehet, a Sigil of Corruption + Mark of Tzeentch kombóval pedig egy-az-egyben lenyúlja a sima SM 3++-os storm shieldjét, és még csak a bónusz támadásról se kell lemondania.

dprince.jpgDaemon Prince: szegény zsebszörnyünk abszolúte mostohagyereke lett ennek a codexnek. Persze, nehéz visszaszokni, hogy anno 130 pontért kaptunk egy röpképes, W4 Eternal Warrior szörnyet, most meg belépőszinten kell érte csengetni 155 pontot, és egy kósza S10-es sablon, vagy pszí-penge végez vele... A picsogóknak jelezném, hogy ez az egység  most került árába, és eddig cefetmód alá volt lőve a pontértéke (lásd az előző előtti codexek 200-220 pontért felcuccolt szörnyei). Ha túltettük magunkat a kezdeti síráson, akkor azért tiszteletet parancsoló értékekkel nézünk farkasszemet. WS9, röpképes szörnyeteggé fejlesztés, 3+-os mentő lehetősége, valamint 8-as kezdemény - igaz, fedezéket negáló gránátok nélkül, de akit elkap, azt jó eséllyel küldi a sweep miatt a sunyiba (már ha nem Marine/fearless az illető). Kötelezően valamelyik istennek kell dedikálni őkelmét, ami egyéni bónuszokkal ruházza fel (Khorne- Rage, Nurgle- Shrouded és S&P, Slaanesh - Fleet és +3" futás, Tzeentch - az 1-es mentőket újradobod).


berz.jpgKhorne Berzerkers: a véristen mészárosai sajnos nem tértek vissza a 4. codex okozta fluff megszentségtelenítésből, és továbbra is lobotomizált őrültekként vannak beállítva. Frusztrációjukat tovább növelendő, ezúttal elit választásban foglalnak helyet, ahonnan csak egy Mark of Khorne jeles hadúr tudja őket áthozni a Troop szekcióba. Statisztikáik nem sokat változtak, bár egyel kevesebb támadásuk van, és a Furious Charge kezdeménybónusz is megszűnt, azért a Rage miatt nem szívesen leszel egy Berzerker roham fogadó oldalán. Védjegynek számító láncbaltájuk most AP4-es közelharci fegyver lett, mindenféle sallang nélkül, ami azért nem csak a vérpistiknek ad okot egy "meh" reakcióra.

thousand.pngThousand Sons: Az előző codex pontsüllyesztője itt továbbra is S&P, AP3-as bolterrel rohangál, valamint 4+ sebezhetetlen mentővel néz szembe az univerzum cudar dolgaival. Pontban ugyan olcsóbbak lettek, és a rapid
fire változásával fel kellett volna derülnie a napjuknak, de összességében nem sokkal fogunk belőlük többet látni, a másik választások jobb ár/érték aránya miatt. 150 pontos kezdő-árukkal ui. messze a legdrágábbak a kult-troopok között. Nagy meglepetés, hogy egyedüliként ők kapták meg alapból a VotLW szabályt a kult-troopok közül.

plaguem.jpgPlague Marines: Az instant Death szabályok változásának és a T5-nek hála a srácok sokkal ellenállóbbakká váltak, 4+-os mérgezett pengéjük pedig lassan kiemeli őket a homokzsák szerepkörből. Továbbra is nyerő választás, pláne, ha Typhust, vagy más, MoN Lordot a seregünkben tudjuk, ekkor ui. troopként teszik tiszteletüket.

 



echildren.pngNoise Marines: Sápasztó távolsági tűzerő, diszkontált árú lőfegyver-fejlesztések, amiért azért még mindig a
zsebünkbe kell nyúlni. Salvo-s sonic blasterükkel minél közelebb vannak, annál gyilkosabb össztűzre képesek. Különösen, hogy a fedezékmentő is hasztalan ellenük. Nem mellékesen, továbbra is gyorsabban ütnek, mint egy alap űrgárdista.

 

Chaos Space Marine Squad: a jó öreg mindenes, immáron 13 pontért tiszteletüket teszik, azonban a közelharci fegyver a bolterrel karöltve már +2 pontért kerül a kezükbe. Fifikás donefek a fejlesztők; így ugyan olcsóbbak alaphangon, mint a sima Marine, vagy a Grey Hunter, fejlesztve viszont pont egy árba kerülnek. Tipikus "ésszel
játssz" osztag - a fejlesztésekkel nagyon fel lehet tápolni őket, viszont brutális mennyiségű pontot fizet(het)ünk ki értük.


bike.jpgCSM Bikers: nagy visszatérésnek lehetünk szemtanúi. Korábban a codex Fast Attack részét 10-ből 9 játékos átugrotta. Most tele vannak nagyon jó ár/érték arányú választásokkal, és ez a motorokkal kezdődik. Nagy újdonság nincs, elvégre linkelt bolter, spec fegyver, közelharci arzenál és a különféle jelek eddig is voltak, azonban a Nurgle jellel 27 pontért hozható T6 motorok követelik maguknak a figyelmet. Olcsó, jól daráló, átkaroló haderő készíthető belőlük.

spawn.jpgSpawn: sokáig az "egész játékrendszer leghasználhatatlanabb egysége" címmel volt felruházva: Most egy istenesebb tweaknek hála polcdíszből a "megfontolandó" kategóriába került. Pontértékben szinte utánunk dobják,
és párban hozva, fejlesztve sem fogja sokkal súrolni egy CSM osztag árát. Random támadásaival, gyors mozgásával és homokzsák karakterisztikáival tökéletes a gyengébb pontszerzők lekötésére, vagy golyófogónak. Különösen egy Nurgle jellel, ahol a hagyományos fegyver már instant megölni sem tudja.

rapt.jpgRaptors: a legendásan sérülékeny figurákat műanyag készlet dögös, Heresy-era kit váltotta. A Raptor squad olcsó, gyors, speciális fegyverekkel felvértezett rohamosztag - még kevesebb pontért, mint az előző codexben. Sajnos a Fast attack slot nagyon hívogató választásokat tartogat, és emiatt kicsit hanyagolva vannak a srácok. Pedig nagyszerű shock-troop lehet egy képzett játékos kezében.



posses.jpgPossessed: korábban a "futottak még" cím hordozói voltak ezek a végletekig lebutított elit-osztagosok, most viszont... a "futottak még" cím hordozói ezek a már nem annyira lebutított elit-osztagosok. Ugyan roppant gyorsan közelharcba jutnak (fleet), és ott aprítanak is, de még mindig roppant drágák, és kevésbé kiszámíthatók, mint a hasonló pontértékben hozott más elit választások. Jegyeztessék fel azért, hogy most a mutációk már értelmesebb bónuszokat adnak (AP3-as ütés, sebzés újradobás, +1 I és A), ami kvázi-létképes választássá teszi őket a fluffot kedvelő, de győzelemre is hajtó játékosok körében.

termies.jpg

Terminators: olcsó alap, drága fejlesztések - így lehet összefoglalni a Terminátor páncélosok gyülekezetét, akik minden csilli-villi holmijuk ellenére nem igazán a közelharcra vannak kihegyezve. OK, 10-ből 7-szer elverik, aki szembe kerül velük, na de üldözni és levágni nem tudják, plusz a 6. kiadásban már meg sem tudják jelenlétükkel akadályozni az összeállást, ami megint csak könnyebb lett, mint volt. Lövésben viszont odateszik magukat: kombifegyvereik, nehéz-lángszórójuk, és reaper autocannonjuk nagyon jól felkészíti őket bármilyen ellenféllel szemben a tűzpárbajra.

Chosen: a terminátoroknál leírtak itt is igazak. Bár az osztag hozzáférhető extráit fél oldalon keresztül darálja a codex, pontértékeik igen gyorsan elszállhatnak. Tegyük meg őket egy adott feladatra, és abban hozni fogják a közepesnél jobb szintet. Példának okáért, az osztag rendesen kitömhető plazmafegyverekkel, ami bárkinek kellemetlen perceket tud okozni (különösen, ha nem gazdája kezében robban fel). Abaddonnal troopként jönnek a srácok, és igazán dögös konverziós lehetőségeket villantanak meg előttünk. Nem is beszélve, hogy a Dark Vengeance alapdoboz készletében lévő Chosen osztag pedig talán a valaha volt legszebb modellek, amit kezdőszetthez adtak.

helbrut.pngHellbrute / Dreadnought: Igen, az alapdoboz talán legkarakteresebb figuráját már láthattuk korábban, ő a Dreadnought új köntösben. Most kapott egy nagyra nőtt obliterator maskarát, de fegyverzete és szerepe közel azonos. Az őrület-dobásokat most már csak sérülés (glance, vagy penetrate hit) esetén kell tennie, emellett pedig a játék azon ritka egysége, aki normál kezdeményérték mellett képes lóbálni egy Thunderhammert. S10-el... ami bizony fájni fog. Multipart modell sajnos nincs hozzá, így mindenki előveheti a konvertálós vénáját, hogy a Dark Vengeance kezdődobozban lévő kis aranyost a saját szájíze szerint mutáltathassa. Mondjuk arra készüljünk fel, hogy láttán minden meltás csapatnak viszketni kezd az ujja a ravaszon.

clr.jpgLand Raider: almozottan hátrányos helyzetű gépezet - továbbra is csak 10 fő fér el benne a marine változat 12-jével szemben, de legalább Machine Spiritje sincs, hogy külön célpontra lőhessen... A 6. kiadásban azonban az egyetlen életképes választásunk a mozgás után történő kiszállásra és rohamra, valamint fegyverei még mindig képesek Snap shot-ra, így nem érdemes egyből letenni róla - hiába a borsos árcédula. Ha már hozzuk, érdemes a
jármű-felszerelések között is körülnézni - egy extra bolter mindig jól jön a Weapon Destroyed effekt káros hatásainak csökkentésére. Dirge Casterrel az ellenfél nem lő roham előtt Overwatch-ot, míg a Death Spike-al tanksokk idején kiosztunk egy pontosan feleakkora erejű találatot, mint az Orkok deffrollája. A Daemonic Possession-nel meg frankón megszívatjuk magunkat, ui. a shaken/stunned immunitásért cserébe egyel rosszabb BS-el, valamint az utasok közötti potenciális veszteséggel fizetünk (a démon ui. néha hajlamos el-elfogyasztani pár főt az utasállományból).

rhino.jpgpred.jpgVindicator / Rhino / Predator: ezeket a járgányokat már több codex óta együtt tárgyalom, lévén mindegyik Rhino
alvázra épült, és a harci változatok vastagabb front-páncéljától eltekintve azonos statisztikákkal is rendelkeznek. Az új játékosok kedvéért azért végigmegyünk rajtuk. A Rhino a sereg megbízható, olcsó, gyors, de könnyen elhulló csapatszállítója. Az Immobil hatást 6-oson megjavítja, de ilyenkor nem lő. Legnagyobb hibája, hogy nem lehet belőle kiszállás után rohamozni. A Predator mozgó tűzplatform, gépek és/vagy gyalogság elhárítására alkalmas tűzerővel. Alapból piszok olcsó, de a fejlesztések nagyon gyorsan felnyomják az árát abba a kategóriába, ahol már jobban jövünk ki egy Havoc osztaggal. A Vindicator igazi sörétes puska, közelre (24+6") lő csak, de akit elkap az S10 AP2-es nagysablon, az nem igen kerül ki alóla élve. Ennek köszönhetően mondjuk az ellenfél is a legritkább esetben hagyja közel jönni.

obli.jpgObliterator: a korábbi "legalább hatot minden seregbe" Heavy Support egység kicsi butításon esett át, lévén LD-jét levitték 8-ra, de fegyverarzenálja tovább bővült. A linkelt flamert felváltotta a még cudarabb Heavy Flamer, valamint színre lépett az assault cannon is, mint választható újdonság. Aki ui. nem ismerné, kedvenc lakatosaink seperc alatt olyan mutálnak magukra távolsági arzenáljukból, amilyet úri kedvük tart. Persze, vannak annyira sznobok, hogy a hőterheléstől elszíneződött puskákat lestrapáltságra panaszkodva már dobják is félre, így két lövési fázisban két azonos fegyvert nem használhatnak. De félre a bút, a választék így is elég széles ahhoz, hogy ne essünk kétségbe. Nurgle jellel pedig visszakapjuk a régi, 3,5. kiadásos szörnyeteget a seregünkbe.

defi.jpgDefiler: Szegény robotpók, pedig én tényleg bírom az arcát. Battlecannon, alapból 8as erő, rengeteg Powerfistes támadás, 3-as kezdeménynél, és jó védelem az S6 körüli tűzerő ellen - ez mind felkerül a "pro" oszlopba. Sajnos a "kontra" részen meg ott van a 12-es páncélzat, a 195 pontos árcédula, és a anyagi természetű világi gondok, miszerint a nagy test itt nem nagy élvezet, hanem nehéz bújtathatóság, és hatalmas céltábla.

Havocs: az Obli mellett az első számú kedvenc a Heavy Support oldalon - gyakorlatilag ők lettek a Káosz long-fangjei. Bagóért hozható autocannonjaikkal minden káoszhívő legjobb barátjai lesznek. Egyetlen bajuk, hogy a nagy dérrel-dúrral beharangozott flak missile kemény 10 pont / darab áron vehető meg nekik, ami az egység alap-pontértékét hozzáadva jó másfélszerese egy Aegis Defense line + Quad gun kombónak. Ami ugyan nem mozog, de Interceptor, és twin linked is, vagyis földi célpontok ellen is maximális BS-el lőve tökéletesen feleslegessé teszi ezt az opciót. Ezt leszámítva azonban a HS slot nagy visszatérőiként üdvözölhetjük őket.


New kids in the Warp

dapos.jpgDark Apostole: inkább nagyon-régi visszatérőnek nevezném, ui. anno a Word Bearer légió exkluzív hozzáféréssel rendelkezett a Káosz-káplánokhoz. Most újra visszahozhatjuk a szó- és gerinc-csavarás mestereit. Hatred képessége magáért beszél, buzogánya helyett azonban nem árt neki valami cudarabbat is adni a közelharci verekedéshez. Beseech of the Dark Gods képességével a Chaos Boon táblázat eredményeit újradobhatjuk. És alapból feszít nála egy 4+-os sebezhetetlen mentő.

warpsm.jpgWarpsmith: a káosz-codex nagyszerűen kinéző techmarine-ja, sajnos inkább érdekesség, mintsem kötelező választás. Shatter defense képességével egyel ronthatjuk egy ellenséges zónában lévő fedezék értékét (vicces, ha ő meg egy DA techmarine bolster defense-el visszajavítja), Közelharci támadásai, és védelme pedig még jó is lenne, azonban előbbiek mind egyes kezdeménynél jönnek, utóbbi pedig nincs felkészülve arra, ha valaki AP2-vel esik kedvenc Dr. Octopusunknak. Mechatendriljével nem csak lövésben pirít oda, hanem plusz támadást is kap,  így azért kihívásokban még mókás dolgokra lehet képes. Lojális tesójához hasonlóan ő is képes gépjavításra, illetve újdonság, hogy átkot is tud szórni az ellenfél járgányára. Utóbbi, ha talál, Gets Hot szabállyal sújtja a gép fegyvereit - ez a 6. kiadásban a sokat lövő dakka-tankok (Dark elda gépek, LR Punisher, Necron Ark) réme lehet.

muti.jpgMutilator: közelharcos obliteratorok, akik szabadon lévő kezükre egyujjas kifordított bundakesztyűt is mutáltathatnának, ehelyett mindenféle Power meg Lightnning, meg Chain kezdetű dolgokat vesznek fel. Nem is csoda, hogy a nagy hidegekben bőrük kipállik és megrepedezik. Ahogy az ellenfél páncélja is, mert a szabadon választott közelharci arzenálból körönként mutálnak magukra új fegyvert. A 2+ páncél mellet csak egy 5+ invu védi őket a harcmező bajosabb dolgaitól, és ha mellé megy a deep strike, Slow and Purposaeful tulajdonságuk miatt csak nagyon lassan képesek a helyváltoztatásra. Szóval mindenképp ésszel használandó osztagok. Diszkréten eltekintek annak a megemlítésétől, mennyire ocsmányak a figurák...oh, wait, mégsem tekintek el.

Warp Talons:felcuccolt Raptorok, 30 pontért dupla villámkarommal érkeznek, és Deep Strike után 6"-en belül az ellenfél blind tesztet dob. A net össztüzet zúdított rájuk magas (?) pontértékük miatt, és legjobb esetben is csak
Raptor proxinak ajánlja őket. Tény, hogy közel sem annyira flexibilisek, mint olcsóbb testvéreik, de szerintem lenne bennük potenciál, ha a FA slotot nem a motorok / robotsárkány bérelné ki.

cultist.jpgCultists: Ugyan az 5. kiadáson szocializálódott káoszhívőknek újdonság lesz, de a korábbi codexben az
Alpha Legion keretein belül már felbukkant ez az ágyútöltelék osztag. Most is hasonló szerepre vannak kárhoztatva, annak azonban tökéletesen megteszik. 3-as átlag statjaik mellett olcsók, könnyű / opcionálisan közepes fegyverzettel, és papírpáncéllal rohangálnak, de segítségükkel (és a szövetséges rendszer áldásával) kitűnő alapot adnak a valaha volt Lost and the Damned listák újjáélesztésére. Igazi móka őket Typhussal hozni, ahol roppant lassú, de ellenálló Zombisereg lesz belőlük. A feel no pain mellett slow and purposeful képességgel csoszognak, és extra fegyvereiken túl minden távolsági harcra alkalmas flintájukat is el kell, hogy hajítsák. Csoszogásukkor a  Thriller, vagy generációs szakadékra tekintettel a Party Rock Anthem éneklendő.

heldrake.jpgHeldrake:  Egy káosz-sárkányon erőszakot tett egy Hell Talon káoszrepülő, és tadamm, a tojásból ez kelt ki. Talán efölött a modell fölött volt a legnehezebb napirendre térni a preview-kban. Mentségére legyen mondva, élőben sokkal jobban néz ki a legó-transformers-sárkány, mint a dobozfotón, vagy a képeken, videókon. Alapvetően egy flyerrel van dolgunk, aki Hover képessége mellett alapból egy Hades gépágyúval feszít (S8 AP4 Heavy 4, Pinning), ami nem rossz vétel. Mégis, érdemesebb lecserélni fegyverét egy Torrent / Soul Blaze USR-rel felturbózott lángszóróra, ami S6 Ap3 képességének hála villámgyorsan múltidőbe teszi a coverben lapuló 5 fős minimál troopokat. A gép a zooming módban leadott Vector Strike ütéseit (mert olyat is tud) S7-tel teszi meg, 3-as páncélátütéssel, fedezékmentő nélkül. Rohadt egy dög, annyi hétszentség, és emellett tökéletesen ellátja a földi egységek supportját is. Vegyük még hozzá, hogy démon (5+ invu), it will not die, és Daemonforge speciális szabályokkal is rendelkezik - vagyis nem lesz tűle könnyű megszabadulni.

mauler.jpgForge  Fiend / Mauler Fiend: jól látható kombinációja a Khorne Juggernautnak és pár Warmachine Jacknek, mégis, nekem maradéktalanul elnyerték a tetszésemet ezek az új játékszerek - legalábbis kinézetre. Mindketten garantálják, hogy elsősorban nehézfegyverekkel fognak nekiesni, 12-es páncéljukat és 3 hull-pontjukat ugyanis különleges szabályaik (Daemon, It Will Not Die) miatt a gyengébb fegyverekkel csak nehezen lehet elfogyasztani. A Forgefiend abszolúte firebase szerepkörre van kihegyezve. 8 db S8 AP4 lövés; igaz, csak BS3-mal, de ezen a Daemonforge szabály tud enyhíteni. Fegyvereit lecserélheti egy felturbózott plazmaágyúra (a keresztségben az Ectoplasma cannon nevet kapta), de ez meggondolandó, nem csak a túlmelegedés miatt. A Maulerfiend ellenben a közelharcos potenciált növeli. Beast mozgással az ellenfél arcába dobott Magma Cuttere további S8 Ap1-es támadással veri meg azt a szerencsétlent, akit eltaláltak az ütései. Lasher Tendrilje pedig a vele talpkontaktban állók támadásait csökkenti, darabonként 1-el - sajnos barátét és ellenségét egyaránt.

For the Dark Gods!

Hát kérem, az első, keménytáblás GW codex megtett mindent, amit csak lehetett, hogy elnyerje a kegyeinket. És bevallom, nálam sikerült is. Persze, nem minden (Slaanesh-tentacle) rózsaszín... Az elmúlt fél évben a net listabúvárjai arról panaszkodnak, hogy a grammra letisztult versenylisták között inkább csak Nurgle-nek van (jelenleg) létjogosultsága. Erről hadd ne nyilatkozzak, eddig csak fun játékban vezettem a Káosz híveit csatába. Emellett az irományban vannak apróbb botlások (Flakk missile bántóan gyenge, nincs új CSM erődítmény, káosz
pszík eléggé vegyes képet mutatnak, a kötelező kihívás sokszor nehezíti meg a dolgunk), de összességében, a HÁTTÉRHEZ VISZONYÍTVA egy nagyon jól összerakott codexel van dolgunk. Tipikusan az a nyomtatvány, ami miatt jó írni a MJJ sorozatot. És ha egy fantáziátlan tápgyűjtemény (az előző iromány), vagy egy kicsit gyengébb, de hangulatos, agyalósabb codex között kell választanom, akkor inkább az utóbbi.

Hozzátenném, hogy most már a káosz démonok teljes egészében eltűntek a codexből, de mivel a 6. kiadásban battle brotherként szövetkeznek a légiók és a hipertér lakói, így ezt igen nagyfokú illetlenség lenne hiányosságként felróni. És hogyhogy nem, következőleg megint elmaradást törlesztek, ugyanis pont a szívemnek kedves Chaos Daemons kerül sorra.

>> Itt folytatódik a post >>>" />

3 komment

Címkék: káosz miért jó játszani Címkék


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr254975414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ladislaus 2013.05.02. 19:51:59

Mint aktív CSM játékos maradéktalanul egyetértek Petrow barátommal, hogy ez egy piszok jól megírt seregkönyv, és végre a fluffot is remekül hozza! Ja , és köszi a halakat..izé a részletes ismertetést! :-)

Anonymu 2013.05.06. 12:57:49

Nagyon tetszett és hangulatos kis írás lett! Alig várom, hogy pacifista Tau seregemről is készüljön egy legalább fele ilyen jó!
süti beállítások módosítása