Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2010.03.04. 17:06 Ladislaus

Kitekintő: Okko, era of the Asagiri

A komoly wargamer játékok nyomdokvizén több „kisebb” társasjáték (igazából határesetek, nehéz rájuk megfelelő terminust használni, ínglisül „tactical board game”-nek nevezik őket) is megjelent az elmúlt évek során (pl: a Doom, vagy a Descent) és ezek közül egy érdekes kis gyöngyszem az Okko, amiről most szeretnék írni.

Először is, egy kicsit a kiadó üzletpolitikájáról írnék, ami kissé rombolja ennek a remek játéknak az imidzsét, ami nem más az ára, pontosabban amit ezért a pénzért kapunk! A kiadó honlapján lévő szép illusztrációk, és a kifestett szamurájok-démonok után kissé lehangoló, hogy az alapdobozból lespórolták a babákat, és egy olcsó, kartonnyomattal helyettesítették őket, amelyek kidolgozása és minősége eléggé szegényes, még arra se vették a fáradságot, hogy a figurák „hátulját” megrajzolják. A grafikusok simán megtükrözték a figura kontúrját, és nyomtak rá egy fekete fill parancsot, majd rábiggyesztettek egy – a frakciójuknak megfelelő színű – ikont, oszt’jónapot! Szóval ez a tény elrettentett attól, hogy 7200 Ft-ért (Szellemlovas ár) megvegyem, mikor a GW-s modellekkel is olyan jól elvagyok papercraft sztájlban! :-)

Amit vártam!

 És ami lett belőle - az ominózus karton-figurák!

Rögtön neki is álltam nézelődi a neten, mégpedig a boardgamegeek.com-on, ahol rengeteg hasznos dolog fellelhető (sőt, a később megjelent kiegészítők egy része is megvan!), többek között az alapdoboz beszkennelt figurái, egy csomó terepelem, amelyek ingyenesen letölthetők! A figurákhoz tartozó kártyákat pedig a kiadó volt oly szíves és angol (a mazochisták számára pedig franciául) nyelven felrakta a honlapjára, ahonnan a mágikus print screen paranccsal le lehetett porszívózni. Egyedüli gond, hogy a felszerelés kártyákat sehol se találtam a neten, de végül is nélkülük is élvezhető a játék, de későbbiekben természetesen saját kútfőből is ki lehet találni cuccokat.

Szóval ezen kissé negatív felvezetés után jöjjön a konkrét ismertető a játékról, amelyben – ígérem - már több negatívum nem fog szerepelni!

A világ:

Az egész sztori az Archaia Studios Press, Okko című képregény-sorozatán alapul, amely egy Pajan nevű, a középkori Japánra rendkívül hajazó alternatív univerzumban játszódik. A főhős, a ronin szamuráj Okko, és kis csapata, amely különböző fura figurákból áll, folyamatos küzdelemben áll a birodalmat fenyegető gonosz erőkkel (oni-k és szellemek, bűnözők) és ezt az alapsztorit ültették át a játékba is. Maga a képregény nagyon szépen illusztrált, sajnos még nem állt módomban megszerezni őket, és történetek is izgalmasnak tűnnek. Aki esetleg játszott már a Legend of the five Rings-sel, az tudja, hogy kb. mire számíthat.

A játék kellékei:

Az Okko alapjáraton két játékos üzemmódra van tervezve, ami sajnos a nagyobb társasági játéknak nem kedvez, max. négyen (2-2 játékos szövetségben van) lehetséges játszani. Páratlan számú játékosoknál kissé gondban van az ember, de esetleg a karakterek elosztásánál lehet trükközni. A játékhoz szükség van terepekre, min. 4 darabra. Ezek kvázi négyzetrácsozott alaprajzok, amelyek kikötőt, fogadót, kertet, stb. ábrázolnak. Egy-egy terepkarton két oldalas, így elég széles választéka van az embernek, hogy ne mindig ugyanazt a pályát rakjuk ki. Természetesen még szükség van a figurákra és a figurákhoz tartozó profil-kártyákra, valamint 4, vagy 5 darab speciális, ún. inspirációs kockákra is. (erről majd később)

A profil kártyák (profile cards):

Az adott karakter kártyája két oldalas, a sötét tónusú háttér a figura Éber (Vigilant), míg a vörös színű háttér jelzi a Megrendült (Shaken) állapotát. Itt rögtön ki is kell térnem a játék egyszerű sebzés-mechanizmusára, hogy érthető legyen. A kiinduló állapot ugyebár az éber, és ha a karakter sérül, vagy kimerítő cselekedetet hajt végre (menekülés, speciális képesség, stb), kap egy sebet, amit a kártyalap Shaken állapotára fordításával jelzünk. Ha kap még egy sebet, akkor kész, vége, kiesett a játékból.

A legfontosabb infó természetesen a karakter jelleme (alignment), ez mutatja meg, hogy melyik csapatban játszat. Három jellem van:

Démonvadász (daemon hunters), vörös (!! :-) !!) színű maszk jelzi, ők a jó tábor
Zsoldos (mercenaries), szürke maszk jelzi, bármelyik táborban szerepelhetnek
Gonosz teremtmények (evil creatures), fekete maszk jelzi, ők a gonosz tábor.

Az adatkártyán, a karakter állapotától függő értékekkel szerepelnek az értékei, amelyek egy-egy őselemhez vannak hozzárendelve.

Támadás (attack)      – Tűz
Védelem (defense)    – Föld
Mozgás (movement)   – Szél
Akaraterő (willpower) – Víz

Értelemszerűen, minél jobb egy érték, annál jobb benne egy karakter, pl. a ninja apprentice a 6-os mozgásával kimagaslóan gyors, míg az Oni sumo a maga 2-es értékével nem lesz sprint-bajnok.

A kártya szövegmezejében találhatók a speciális képességek, amelyek igazán élvezetessé teszik a játékot. Ezeket a speceket aktiválni kell, (de vannak permanens képességek is) amelyekhez az inspirációs kockákra lesz szükség.

Legvégül pedig a jobb alsó sarokban a kis pénzérmék jelzik, hogy mennyibe kerül a karakter, ez a csapat összeállításánál játszik szerepet.

Az inspirációs kockák (inspiration dice):

Ezek a speciális szimbólumokkal (tűz-víz-föld-levegő-torii/kapu/) ellátott hatoldalú kockák adják a játék sava-borsát! A lényeg, hogy minden csapat a köre elején négy (ritkább esetben 5) inspirációs kockával dob, és a kapott szimbólumokból gazdálkodhat a köre során. Az inspirációs kockákat lehet allokálni a karakterek között, de lehet tartalékolni is. Az inspirációs kockákat fel lehet használni a karakter alap stat-jainak a növelésére (max 1 ponttal), értelemszerűem pl egy tűz kocka feláldozásával +1-el lehet támadni, vagy egy szél kockával még gyorsabbá tehetjük a figurát. Azonban, a legfontosabb, hogy a speciális képességek aktiválásához is inspirációs kocka kell (legtöbbször pont az, amit nem dobott az ember), így jól meg kell fontolni a csapat lépését, mert hiába a szuper képesség, ha már nincsen kocka, amivel aktiválni is tudnánk. A kör végén, a még fel nem használt inspirációs kockákat eldobhatjuk, vagy elhelyezhetjük a karaktereken is, ebben az esetben mindaddig a félretett kockákkal megegyező számú kockával kevesebb dobunk az új körünk elején, amíg fel nem használjuk, vagy el nem dobjuk azokat.

A mozgás:

A figurák a mozgási értékükkel megegyező számú mozgási fázist hajthatnak végre, amelyeket a terepadottságok módosíthatnak.

- Egy lépés előre, vagy átlósan 1 pont
- Minden mást érintő mezőre lépés (oldalra, vagy hátra) 2 pont
- Negyed fordulat  1 pont
- Gátolt/vizes terepre való mozgás +1 pont a szükséges pontokhoz

A mozgást a blokkoló falak (a terepen lévő vörös vonalak), ellenfelek kontroll zónája (az előttük lévő 3 mező) és természetesen más karakterek által elfoglalt mezők gátolják.

A harc:

Mivel ez egy harci játék, így elengedhetetlen, hogy a karakterek lemészárolják egymást. A modell előtti három mező az a táv, amire tud támadni (kivéve a lőfegyverek, ami általában látótáv függő) egy figura. A harc amúgy nagyon egyszerű: a támadó a támadási értéke (plussz az esetleges inspirációs kocka és spec. képességek tápolhatják) +d6-al dob, míg a védekező fél a védelmi értéke (szintén mindenféle dolog módosíthatja) +d6-al dob. Aki nyeri a párbajt, az sebez, szóval csak óvatosan! :-)

A két dobás közötti különbség mutatja meg, hogy mi történik:

Döntetlen  - Semmi sem történik, mindketten kontaktusban maradnak.
1-2           - A vesztes karakternek vissza kell vonulnia (retreat)
3              - A vesztes karakter Megrendült (shaken) lesz
4+            - A vesztes karakter kiesik a játékból.

A visszavonulás egy kötelező elem, ebben az esetben a karakter a rá zúduló csapások elől hátra kell hogy lépjen, ami kellemetlen tud lenni, ha gátolt, vagy blokkoló terep van mögötte, ilyenkor kap egy sebet, így erre is vigyázni kell, nehogy egy Megrendül karakter pont a visszavonulásba haljon bele.

Mint látható, roppant könnyű meghalni, egy rossz dobás, és annyi, így óvatosan kell azért bánni a támadásokkal. Ez a harcrendszer egyébként kiválóan illeszkedik a szamurájos filmekhez, az ellenfelek egy darabig kóstolgatják egymást, majd megvillan a penge, és az egyik fél holtan zuhan a földre. A rendszer egyetlen problémájaként talán a túlzott szerencse faktort emelhetném ki, mivel egy rosszkor jött 1-es (és az ellenfél 6-os) dobásba simán belehalhat a legerősebb karakter is, ami kissé anti-heroikus, de ugyanakkor jelentős izgalmakat is okozhat játék közben! :-)

Újult erővel:

Amennyiben egyik hősünk Megrendült lesz, még nem kell kétségbe esni! A játékkészítők gondoltak mindenre, és több lehetőségünk is van. Vannak olyan karakterek, pl: Okko, vagy az Oni Bushi, akiknek mindegy, vagy csak jót tesz, ha shaken állapotban leledzenek. Azonban a legtöbb karakter gyengül, ha kap egy sebet, de lehetőség van a gyógyulásra, egy ún. akaraterő teszttel. Ez roppant egyszerű, d6-al az akaraterővel egyezőt, vagy alacsonyabbat kell dobni. Ha ezt sikeres, akkor a profil kártyát visszafordíthatjuk Éber állapotra, és újra frissen küldhetjük csatába figuránkat.

Nos, elsőre ennyit írnék a játékról, szerintem nagyon hangulatos, és minimális rákészüléssel, vagy szkenáriók írásával (a honlapon, és a boardgamegeek-on vannak kész modulok) még élvezetesebbé tehetjük az összejövetelt. A profi modellezők is megtalálhatják a számításukat, a külön kapható festhető babák szépen kidolgozottak, és akinek nem elég az alapdoboz terepkészlete, meg is építheti a maga kis modelljét, lásd a lenti ábrákat! :-)

Sayonara, és a Kamik áldása legyen veletek!

- Ladislaus -

>> Itt folytatódik a post >>>" />

8 komment

Címkék: ismertető ladislaus


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr411808861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JadenFell 2010.03.04. 19:08:00

Végén a képek hangulata nagyon durva.

kabaman 2010.03.04. 21:31:08

Ha bejönne a jappó és a tűz-víz-föld hangulat, akkor rákattannék.

Mindenesetre érdekes volt olvasni új játékokról, köszi!

DolfikaVik 2010.03.05. 06:51:41

Szerintem a 7.200 forintos ár korrektnek tűnik. Vannak sokkal rosszabb kivitelű társasjátékok is drágábban.
Maga a játék pedig érdekes.

Gróf Úr 2010.03.05. 07:53:06

Domo arigato gozaimashita :-) Remek leírás, nekem kicsi szívem csücske a szamurájok kirisute gomen világa :-)

Ladislaus 2010.03.05. 09:47:04

@DolfikaVik: a Doom alapdoboz közel 10.000 pénz, és van benne egy rakat figura, jó nagy monsztákkal, és hozzá a szép - és flexibilis terep. Tehát alig 3000-el több mint az Okko, és 3x annyi műanyag figura jár hozzá. De ha pl a Rúnamestert veszem, az is sokkal tartalmasabb és csak 2000 Ft-al drágább. Furcsa mód, ott még babákra is futotta a kiadónak. Szóval ez a bajom ezzel, és végül is az alapdoboz helyett a papercraft-ba ruháztam be! :-)

Ladislaus 2010.03.05. 09:49:05

@Gróf Úr: Hai! Doitasi maste! :-) Örülök, hogy tetszett! :-)

ügyfélszolgálatos 2010.03.05. 10:22:52

@Ladislaus: NIIIIINNDDDDDDZZZZSSSÁÁÁÁÁÁÁÁ!!!! :P

DolfikaVik 2010.03.05. 13:57:13

@Ladislaus: A Doom alapdobozt (szerencsére) nem ismerem, de van jópár FFG-s játékom is, meg egyéb gyártóktól származó, sőt ma már unikumnak számító régi játékom is. Ezek közül a legdrágább a Conan volt, tonnányi műanyagfigu, rengeteg kártya, gyönyörű tábla, és bizony forintra átszámolva 19 rugó körül... Szóval a minőséget mindenhol meg kell fizetni, rétegjátékok esetében meg hát valahogy bevételt kell termelnie a forgalmazónak, a kisebb forgalmat magasabb árral kompenzálni :)
Megjegyzem, eddig nálam a csúcs a Chaos in the Old World. Warhammer fíling, káoszistenek, nagyon szép tábla, rengeteg részletes műanyagfigura, szép kártyák, hihetetlenül pörgős és fordulatos játékmenet, egymás szopatása. Tökéletes! És 14 rugó... De már nagyon várom a Horus Heresy-t, ami a maga 100 dollárjával szintén nem az olcsó kategória lesz, de tutira meg fogja érni.
Sajnos a színvonalas játékokat mindig meg kell fizetni :( És ez is érdekes játék, mégha papírral is van tele.
süti beállítások módosítása