Ímhol egy kis kitekintés a "klasszikus" csaták világába, Ügyfélszolgálatos barátunk tollából!
Imre barátom már régóta mutogatta a Tide of Iron táblás játékot, hogy milyen jó és szép, tele van tankkal, próbáljuk ki. Pár hete mivel Ladislaus elhúzott a pocakos görögök közé gyrost enni, kipróbáltuk.
Maga a játék Normandiában 1944-ben a partraszállás után játszódik. A játék egyszerű egy hexa felosztású táblán zajlik. Lehet a németekkel és az amcsikkal nyomulni.
Vannak lapok amikkel változatosabbá lehet tenni a terepet. A küldetések változatosak és ez egy nagyon fontos szempont rettenetesen kiegyensúlyozottak. Abban a két küldetésben amit aznap nyomtunk a legutolsó pillanatig nem lehetett tudni, hogy ki fog nyerni.
A szabályok roppant egyszerűek. Minden egységnek van egy mozgási értéke, egy távolság, hogy hány hex a lőtávja és hány kockát kap támadásra jármű vagy gyalogság ellen. A tankok még kapnak egy páncél értéket is. Mint a fenti képen látjátok a gyalogság 4 talapzaton álló gyalogosból áll, van veterán és reguláris verzió, illetve van tiszt figura is. A poén az, hogy a talapzaton 4 lik van amibe tetszés szerint válogathatjuk össze a gyalogosokat. Minden gyalogsági egység támadási erejét a rajta lévő gyalogosok kockáinak száma adja. Kaphatnak még egy specialista jelzőt vagy fegyvert (pl.: szanitéc, utász, stb.). Sérüléskor 1 sebzés 1 figura veszteséget jelent. A járműveknél egy darab modell jelent egy járművet. Van még két speciális gyalogos egység az aknavetős és a géppuskás. Ők a talapzaton 2 helyet foglalnak el és 1 talpra csak 1 darabot lehet tenni. A legtöbb egységnek van valamilyen spec képessége is.
Az erősítések és egyéb nyalánkságok és tápolások kártya formájában kapják a harcoló felek. Külön paklik vannak a németeknek és az amerikaiaknak. Azt hogy a különféle erősítés, parancsnoki vagy támogató (a felsorolás nem teljes) melyiket lehet használni a küldetés dönti el. A kártyákat körönkénti húzás után parancsnoki pontokból lehet aktiválni (parancsnoki pontot az ojjektíva birtoklással körönként lehet szüretelni).
El is érkeztünk a lényeghez a fázisokhoz. A játékban három fázis van akció, parancsnoki és a státusz fázis.
Az akció fázisban lehet mozogni lőni stb. Nem túl sok féle dolgot lehet csinálni, de minden olyan benne van a szabályokban amire a harcmezőn szükség van. A játékosok köre felváltja egymást, de tudni kell, hogy a kezdeményezést meg lehet szerezni elegendő parancsnoki ponttal. Meghatározott számú egységgel lehet cselekedni (szintén a küldetés határozza meg). Ha mindenki kész akkor jöhet a parancsnoki fázis. Itt meg kell határozni, hogy ojjektíva birtoklásban volt e változás, megkapni és elkölteni (ez nem kötelező) a parancsnoki pontokat és eldönteni, hogy a következő kört ki kezdi. Ez az a fázis ahol a már meglévő stratégiai kártyákat ki lehet játszani (mindegyiknek van valami ára).
Ezek után a státusz fázis jön. Itt húz az ember startégiai kártyát ha még van a pakliból. Ilyenkor már nem lehet őket kijátszani majd a következő körben. Ez vonatkozik az erősítés kártyákra is. Utána a különböző jelzőket kell leszedni az egységekről pl a fáradságot vagy az ellenséges tűz miatt beszart egységek is magukhoz térnek (ezért fontos a kezdeményezés mert aki a második a körben az hiába teszi taccsra egy egység morálját, ebben a fázisban magukhoz térnek). Még lehet a gyalogosokat pakolgatni a talapzatok között (pl.: két sérült szakaszból egy teljesen épet csinálni). Utána már csak a küldetésben megérkező esetleges erősítések maradnak, illetve speciális események. A vége pedig az, hogy a kör jelző egyel feljebb ugrik, mivel a legtöbb küldetés időhöz kötött, néha nem árt sietni.
Nagyjából ennyi, ami most hirtelenjében eszembe jutott. Azt tudom javasolni, hogy mindenféleképpen érdemes kipróbálni, bár az ára egy GW-s battelforce set-tel van egy kategóriában. Kellemes kikapcsolódást jelent a 40k mellett és lényegesen gyorsabban megtanulható szabályai is vannak.
Üdv,
ügyfélszolgálatos
Utolsó kommentek