Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2009.08.05. 09:00 Petrow

BöFöGőverseny

Vasárnap délután a jó időt kihasználva nagyban festegettem a Deathwing terminátoraimat a teraszunkon, hogy minél előbb befejezzem a róluk íródó cikksorozatot. Egyszer csak az elmélyült mázolásból a szomszéd, 60 körüli néni riasztott fel, aki ősökhöz jött át egy kis tereferére.

 - Nahát milyen aranyos kis figurák, kiskorunkban mi is festegettünk ilyet, de azok piros sapkás törpicsekek voltak!
Különösen fejlett túlélőérzékről téve tanúbizonyságot odáig nem merészkedett, hogy hozzányúljon az éppen száradó Belialhoz, de a tekintetemből leolvashatta, hogy a Citadel festékesdoboz nem igazán férne le a torkán, így elpályázott. Bezzeg ha horgásznék, és egész nap a bot mellett maximum a f****mat fognám, az más lenne, "mert akkor legalább jó levegőn vagy!"

Ömm, kicsit elkanyarodtam. A felvezető lényege, hogy alátámasztja azt a vélekedést, miszerint a figuratologatást az "asztalon kívüli" társadalom tipikusan rétegelfoglaltságnak tekinti.
Még érdekesebb, hogy a tabletop sci-fi univerzumokon belül is vannak olyan játékok, amelyek az abszolút "underground" kategóriába esnek. Mivel a blog profilja is változik, és egyre inkább tolakodnak be az eddig elfeledett wargame-ek, én is meghallotam az idők szavát. Egy olyan darabbal szemezek már régóta, amihez ugyan se figurám, se játszótársam, mégis baromi hangulatosnak és élvezetesnek tűnik. Nem sokat hallani róla,  és a Gothic Sector hadjáratának lezárása óte eléggé mostohagyereke a gyártónak (bár kétségkívül vannak elhanyagoltabb darabok is). Ez nem más, mint a Battlefleet Gothic (továbbiakban BFG).

A játék elhagyja a 40k pár tucat modelles harctereit, az Epic 40k hatalmasabb, Titán-légiókat és páncélos ezredeket felvonultató összecsapásait, és a föld helyett a világűrbe teszi át a léptéket. Itt csapnak össze egymással a különböző fajok hajói, akiknek egy-egy nagyobb bárkája akár egész bolygókat képes letarolni. Ahogy a szlogenben is áll: There is no peace among the stars. Ez igaz is, a földi csaták vérfürdőitől semmivel nem maradnak el a jéghideg űrben vívott ütközetek. A küldetések roppant változatosak, az egyszerű adok-kapok mellett ugyanúgy bejátszik pl. a konvojvédelem, erőd-ostrom, fejvadászat, de akár olyan egzotikus dolgok is, mint egy bolygó elpusztítása, egy Exerminatus levezénylése, vagy egy kaptárflotta megállítása. Lássuk akkor az alapokat:

A játéktér: a terepasztal itt kicsit más megközelítést kap. A standard, 3'X4'-es, 4'X4'-es, vagy 6'X4'-es méretek továbbra is használhatóak, de itt a tereptárgyak nem erődök, vagy tankfedezékek lesznek, hanem nebulák, bolygók, aszteroidamezők, holdak, vagy akár egész naprendszerek. A léptékek eléggé le vannak egyszerűsítve, látszik, hogy a készítők teljes egészében a játszhatóságot tartották szem előtt. Az űr ugyan végtelen, de itt a játéktér azt a kis szeletet jeleníti meg, ahol a flották egymásnak esnek. Aki elhagyja ezt a teret, az kivonta magát a további csatározás alól, és a legénység számára véget ért a harc (kvázi visszavonult).

A figurák: a BFG modellkínálatát - nem túl nagy meglepetésre - a hadihajók uralják. Vannak ugyan fegyvertelen járművek is (kereskedők, teherszállítók, evakuációs flotta), de ezek elhanyagolható számban képviseltetik magukat.  Többségében fémek, és kisméretűek, de a birodalmi és káoszflották egész jól el vannak látva műanyag-hajókkal is. A modellek többnyire 5 osztályba sorolhatók: Csatahajók, fregattok, kísérőhajók, vadászgépek és immobil objektumok.

- Csatahajók: a legnagyobb és legbrutálisabb gépek találhatók itt, ők azok, akik egy-egy sorozattal komplett hajórajokat tudnak eltüntetni. Hátrányuk, hogy meglehetősen lomhák, így a könnyebb társaik védelmére szorulnak.

- Cirkálók: a csatahajók kistestvérei, gyengébb (de még mindig figyelemre méltó) fegyverzettel és szerkezettel, de nagyobb manőverezőképességgel. A szabálykönyv a fenti két osztályt nevezi főhajóknak (capital ships).

- Kísérőhajók: a kisebb korvettek és fregattok tartoznak ide, olcsók, feláldozhatók, és kitűnően használhatóak arra, hogy az ellenséget zaklassák. Többnyire nem bírják a gyűrödést, így a nagyobb hajók könnyen végeznek velük.

- Vadászgépek: ez teljesen szabadfordítás, az angol szabálykönyv "Ordnance"-ként hivatkozik rájuk. Itt találahtók meg a különböző torpedók, csaptszállító repülők, rakéták, és hasonló gyilkos apróságok. Ezek ellen a nagyobb hajók csak mérsékelten védettek, és ha elérik az ellenség vonalait, nagyszámban még a csatahajókra is veszélyesek lehetnek. Ezek általában egyszerű papírfecniként jelennek meg, miniket nem nagyon adnak ki hozzájuk.

- Immobil objektumok: ide tartoznak a különböző védelmi állások, orbitális dokkolóhelyek, vagy űrállomások. Mozogni nem tudnak, de tűzerejük és megnövelt védelmük gondoskodik róla, hogy ne legyenek könnyű prédák.

A vadászgépek kivételével mindegyik modell egy kisméretű, kerek talpon áll. A talp mutatja azt a területet, ahol a hajó veszélyben lehet a különböző robbanásoktól, aknáktól, stb., a talp szára pedig az a pontot, ami a hajó ténylegesen elfoglal, így az összes távolságot ettől a szártól kell mérni. Sok modellező a könnyebb játszhatóség miatt a talpakat 4 részre osztja fel. Ezek az ívek határozzák meg, hogy a hajó melyik részére (orr - tat - jobb vagy bal oldal) lehet rálátni, illetve megmutatja, hogy az adott részen található fegyverekkel lehet-e tüzelni. Letölthető egy "gyári" iránytű is, amit a modellek fölé lehet tenni, ha bizonytalan, merre is néz a hajó.

A játékszabályok

A BFG szintén körökre osztott játék, és a "mezei" 40k-hoz hasonlóan itt is először az első játékos cselekszik, majd a kör végével jön a másik játékos. Minden hajónak van karakterisztkiája, amin a következő információk olvashatók le:

- A hajó típusa, illetve a "Hits" sorban, hogy mennyi találatot képes elviselni (40k-ban ez lenne a Wound)

- A hajó sebessége, cm-ben. Körönként alapesetben maximum ennyit tehet meg.

- Turns: a hajó fordulékonyságát mutatja. Egy kistestű fregatt akár helyben is el tud fordulni egy negyedfordulatot is, a nagyobb hajóknak pedig még a kisebb ívű kanyarokhoz is előre kell haladniuk.

- Shield: a nagyobb erejű lövések ellen védi a hajót. A Titánok Void Shieldjeihez hasonló, minden találat után egy-egy összeomlik.

- Armour: a fegyverek elleni védelmet mutatja, találat esetén az ellenségnek a páncélzat értékénél nagyobbat, vagy egyenlőt kell dobnia, hogy kárt okozhasson a célpontban.

- Turrets: a torpedók és vadászgépek elleni védekezésnél van szerepe.

- Leadership: eléggé hasonló a 40k-s értelmezéshez, főként a speciális parancsok kiadásánál (lásd később) van szerepe. 2D6-tal kell az értéknél, kisebbet, vagy egyenlőt dobni.

- Fegyverzet: a különböző fegyvereknél a távolság / sebesség eléggé egyértelmű. Egy 30 cm-re lövő Battery ekkora távolságból találja el az ellenséget, egy torpedó pedig körönként ennyit megy előre. A Firepower/Strength 40k-ra lefordítva gyakoraltilag a lövésszámnak felel meg, vagyis alapból egy 6-os erejű Lance-nél 6 kockával dobsz. A Fire-Arc roppant fontos tulajdonság, megmutatja, hogy a fegyver merre tud lőni. Többnyire az orrfergyver előre, a starboard, vagy port fegyver jobbra vagy balra lő, de vannak olyan holmik is, amik körbe, vagy több ívben is tudnak lőni.

A játék különlegessége még a "Speciális parancsok" alkalmazása, amelyből körönként egy hajó egyet alkalmazhat. Ezek mindeyikéhez Ld-tesztet kell tennie a személyzetnek. Hogy melyik mit csinál, azt folyamatosan leírom az adott fázisnál. A körök 4 részból (fázisból ) állnak: Mozgás, Lövés, Tüzérség, Zárófázis

Mozgás: A Warhammer 40k-tól eltérően a BFG centiméter skálát használ. Minden hajónak a max. sebessége legalább felét meg kell tennie, hacsak nem adtad ki neki a "Burn Retros" parancsot. Az "All ahead full" utasítás ennek pont az ellenkezője, a hajó még gyorsabban megy előre. Ide tartozik még a fordulás is, ami a fix helyzetű fegyverek miatt roppant fontos. A hajók többnyire körönként csak egyszer fordulhatnak, de itt is bejátszik a "Come to new heading" ukáz, amivel kétszer is fordulhat a hajó. Persze, semmi sincs ingyen, a különböző mozgásokat befolyásoló parancsok komoly hatással vannak a hajó egyéb rendszereire, így pl. "All ahead full" parancs esetén a hajó fegyverei csak félgőzzel működnek.

Lövés: Aki a 40k-s alapokon szocializálódott, annak nem lesz nehéz dolga. Meg kell nézni, hogy a hajó lőtávban van-e, megfelelő része néz-e a célpont felé, nem blokkolja-e valami a lővonalat, majd lőni. Különlegessége a rendszernek, hogy itt egy egység több célpontra is lőhet, így pl. külön célpontot választhatsz a bal- és a jobboldali lövegeknek. Innentől alapvetően meghatározza a teendőket, hogy mivel is akarunk lőni. A leggyakrabban előforduló "Weapon Battery-k" esetben a BS dobások helyett itt egy elsőre eléggé elborzasztó táblázat mutatja, hogy a lövésénél hogyan is kell számolni a találatokat. A tűzerő mellett szerepet kap az is, hogy a célpont milyen típusba tartozik, közledik, távolodik, vagy éppen oldalt halad-e a tüzelőhöz képest. A találatok után ki kell dobni, hogy történt-e sérülés, itt a hajó páncélértéke fölé, vagy azzal megegyezőt kell dobni. Ha a hajó bekapta a találatot, egyel csökken a "Hits" karakterisztikája, valamint dobni kell , hogy a találatoból lesz-e kritikus találat. 6-os dobás esetén ez össze is jön,  és ilyenkor a normál sebződés mellett mindenféle egyéb kellemetlen események történhetnek, a fegyverzet tönkretételétől a szerkezeti összeomlásig, vagy hogy a parancsnoki hidat elpusztítja egy robbanás. A Battery-k mellett a másik, gyakran előforduló fegyver a Lance és a Nova Cannon. A Lance az egyszerűbb történet, ha tudsz lőni a célpontra, akkor 4+-ra találatot, és kárt is okozol benne. A Nova Cannon még brutálisabb, az ugyanis területre hat, de bizonyos távolság megtételével egyre jobban szóródik a lövedék.

Ebben a fázisban jut szerephez a "Lock on" speciális parancs, amivel azokat a lövéseket lehet újradobni, amelyek nem okoztak kárt.

Tüzérség: a név kicsit félrevezető, itt ugyanis a hajók mindennel lőnek, ami nem  tartozik a fenti három, úgymond egyenes vonalban tüzelő fegyverek kategóriájába. Felhőkarcoló-méretű torpedók indulnak halálos útjukra, rohamcsapatokkal megrakott leszállógegységek tartanak az ellenfél hajói felé, miközben vadászgépek vívják vérre menő csatáikat egymással, és a többi, a nagyobb hajók felé közeledő veszedelmes aprólékkal. A nagyobb hajók alapvetően nem sok mindent tudnak tenni a feléjük száguldó, apró célpontokkal, és ahogy a való életben, egy kisebb, jobban manőverező hajó könnyebben elkerülheti őket, mint egy lassú behemót. Fontos megjegyezni, hogy a tüzérségi eszközök alapvetően gylövetű fegyverek, minden hasznáalt után újra kell őket tölteni, amit a "Reload Ordnance" paranccsal lehet megtenni. A tüzérségi lövedékek alapvetően négyfélék lehetnek:

- Torpedók: egyenes vonalban haladnak, és ha elérik a hajó talpának a szélét, (mindegy, hogy barát, vagy ellenség) robbannak. Pár hajóval jó széles sávot be lehet velük teríteni, és akkor aztán meneküljön, ki merre lát. A lövedékek nem képesek irányt változtatni, így ha ellenséges torpedóba, tüzérségi jelzőbe, vagy robbanássablonba ütköznek bele, felrobbannak.

- Vadászgépek: az ellenséges tüzérségi objektumok levadászására lettek tervezve, a nagyobb hajók ellen nem igazán tudnak mit tenni.

- Bombázók: A vadászgépek ellentétei, a hajókat tudják súlyosan megrongálni, de a vadázok ellen védtelenek.

- Rohamjárművek (Assault boats): mivé lenne egy hajós játék (mégha az  űrben si játszódik) ha nem lehetne megcsáklyázni az ellenséges hajókat? A rohamjárművek pont ezt csinálják: rohamcsapatokat visznek a hajók fedélzetére, hogy ott azok behatoljanak, és károkat okozzanak.

Zárófázis: itt történik az esetleges károk javítása, és a játék közben a lövések során kialakult robbanás-jelzők levétele. Robbanás-jelzőket alapvetően a pajzsok által megállított lövedékek hoznak létre, valamint a kilőtt hajók is hagynak ilyeneket maguk után. Ezek több káros mellékhatást is okoznak a hajóknak, csökkentik a sebességüket, zavarják a célzást, és idő előtt eldurranthatják a tüzérségi lövedékeket, tehát sokszor jól jön, ha el tudjuk tüntetni a mindekt zavaró markereket. Itt említeném meg az utolsó speciális parancsot, ami a "Brace for impact" nevet viseli. A hajó felkészül az ütközésre, és egy 4+-os mentőt kap az okozott károk ellen, viszont a hajtóművei és fegyverrendszerei csak félgőzzel működnek.

Röviden ennyit érdemes tudni az alapokról. Vannak persze további, bonyolultabb fícsörök is, mint pl. a már említett csáklyázás (boarding action), a hajó belevezetése az ellenfél gépébe (ramming), vagy a tereptárgyak hatásai a hajókra, de az alapokat nagyjából fedi ez a kis szösszenet. És a legfontosabb: a GW szokásával ellentétben -FIGYELEM, FIGYELEM, DÍCSÉRET KÖVETKEZIK! - ingyenesen letölthetővé tette a szabályokat és seregkönyveket. A hajók ugyan eléggé húzós árúak, de 15-30000 Ft rááldozásával egészen korrekt seregeket lehet építeni. Emellett rengeteg konverzióval foglalkozó topic is fellelhető, valamint minimális erőfeszítéssel egy játékra teljesen alkalmas proxi flottát is ki lehet állítani. Ennek részleteit hamarosan :)

>> Itt folytatódik a post >>>" />

23 komment

Címkék: ismertető hobbi bfg


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr751285737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.08.05. 11:51:40

Naná, hogy ingyenes, az összes fiókba dobott, már nem támogatott játék (Necromunda, Mordheim, Blood Bowl, Battlefleet Gothic, Epic, Warmaster, Thr Battle of Five Armies, Inquisitor) szabályai letölthetőek a Specialist Games szekcióból. ("kukázzá g*ci!" jelszóval)

Én meg hetek óta itt ülök a Planetstrike fölött, hogy postot kreáljak belőle, de valahogy nincs hozzá kedvem...

ügyfélszolgálatos 2009.08.05. 12:07:45

@tengerSAM: Hmm Necromunda? Meg is nézem, mert Lacival akarunk majd egy olyan missziót ahol az IG-k a csatornában prurgálják ki a génorzókat. Ja és kipróbáltuk a DOOM társast, ha gondolod arról is írhatunk. És ha minden igaz és a Warboss is úgy akarja akkor ma lenyomom a bastion építős cikk első részét.

DolfikaVik 2009.08.05. 12:24:11

Újabb színvonalas cikk! Nekem dettó ez volt a bajom vele, hogy ti. érdekelne, de rajtam kívül a környékemen senkit... Meg bármennyire is ingyenes, csakazértsem fogok hozzá sok pénzért gw-s vackokat venni :)
Amúgy léteznek más űrhajós stratégiai játékok is, még boltos koromban a Mongoose kiadó (Starship Troopers) Babylon 5-ön alapuló stratégiájával simerkedtünk... Az is jópofa volt.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.08.05. 12:31:36

@ügyfélszolgálatos: A Doom társasról már régebben én is írtam ( geistwald.blog.hu/2007/08/30/a_trigger_happy_vasarlok_valasztasa ), csak az idők során eltűnt a süllyesztőben.
Nem rossz játék, csak túl hamar elfogy a lőszer, mi azt csináltuk, hogy a lőszerjelzők egyik felét áthúztuk, az mutatta a fele tárat, úgyhogy az első "kifogyott" dobásnálcsak fél tár fogyott. Plusz a fegyverekhez alapból járt 5 megfelelő tár is. Így kicsit több esélyük volt a marinoknak a durvább pályákon.

Petrow 2009.08.05. 12:44:54

@tengerSAM: hát esetleg "mutasd meg" a szabálykönyvet, és segítek kreálni :D

ügyfélszolgálatos 2009.08.05. 13:07:02

@tengerSAM: Ja tényleg. Mi extra kártyát engedélyeztünk a marine-oknak és eggyel több páncélt. Mondjuk 1 marine esetén meg ultratápos a marine az alap beállításokkal is.

Ladislaus 2009.08.05. 13:12:07

@DolfikaVik: igen, a B5 stratégia nagyon jól nézett ki, és sok jó ötlet volt benne...

Ladislaus 2009.08.05. 13:15:27

@ügyfélszolgálatos: igen, némi páncéllal már jobb volt a helyzet, de még így is szoros a meccs. Ha már táblás gáméknél járunk mint a DOOM, akkor én most az Okko, era of the Ashagiri-vel szemezek. Az internetnek és a photshop-nak hála szinte minden legyártható hozzá házilag! :-) Ez nem tudom mennyire vág a blog profiljába, de ha gondoljátok, erről is írhatunk, ha kipróbáltuk!

Ladislaus 2009.08.05. 13:18:03

@ügyfélszolgálatos: vagy maradhatunk a klasszikus Space Hulk szabályoknál, max egy-két kiegészítéssel mint a broodlord meg a Dreadnought.

Gróf Úr 2009.08.05. 14:03:21

Jónak tűnik. Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni? :-D

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2009.08.05. 15:39:03

Egy pozsonyi szerepjátékos találkozón láttam először a BFG-hajóit, meg át is lapoztam a szabálykönyvet. Jól néz ki, de tényleg nagyon rétegjáték. És talán egy kicsit kevésbé hangulatos, mint az alap WH, én például alig tudtam megkülönböztetni egymástól a káoszos és a birodalmi hajókat.

yaneuh 2009.08.05. 18:07:16

Sokáig gondolkodtam rajta hogy ilyen (is) kell nekem, főleg nida/ork-on gondolkoztam konvertálhatóság miatt, meg CSM/IG a műanyag miatt, de aztán valahogy nem lett belőle semmi. Aztán lehet h ha elkezdődik a suli és befejeztem Hordes, Helldorado, és Bloodbowl projectecet, káosztörpikről nem is beszélve, ráállok majd erre is :)

UBorka · http://blog.ubipage.hu 2009.08.05. 18:11:49

Na, ez egy jó kis post. BSG még engem is érdekelne, de leginkább azt tart vissza, hogy így is nagyon sok minden érdekel. Mindennel nem tudok foglalkozni, és játszani sem. Minden esetre biztos ki fogom próbálni, mert egy régi barátom is játszik, és tett egy ilyen ígéretet ;)

@DolfikaVik: Ez a B5 ugyanaz, amit a WG is árul? Vagy valami másik?

DolfikaVik 2009.08.05. 19:47:07

@UBorka: Nem tudom, mit árul a WG :) És most még a honlapjuk sem jön be hogy megnézhessem.

Gróf Úr 2009.08.05. 19:55:23

Nna, eltartott vagy 20 percig, míg megértettem a Gunnery Table -t; és ezt nem éppen dicsekvésből mondom :-) Egyre jobban tecc.

DolfikaVik 2009.08.05. 21:23:20

Nnna, közben bejött a WG oldala, és igen, az ACtA-ról beszéltem. Úgy két éve kaptunk a kiadótól egy promócsomagot a játékról, és már akkor megnyerte a tetszésünket.

kabaman88 (törölt) 2009.08.06. 10:29:20

Nagyon jó cikk, gratula!

Remélem Gorkamorka is előkerül megint a süllyesztőből ;-)

Ladislaus 2009.08.06. 13:04:48

@DolfikaVik: Én is néztem, nagyon jó a Call to Arms!

Gróf Úr 2009.08.06. 21:17:18

Annyira belelkesedtem, hogy rácsúszok egy Chaos-flottára az E-Bayen :-D

Ha innen nincs jelentkező, hát megtanítom az Asszonyt játszani, az hétszentség .-DDD

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.08.06. 21:44:59

@Gróf Úr: én is belecsapnék a lecsóba, de ha egy fillért is költök most a hobbimra, akkor mehetek a kutyaólba lakni. De a klubban majd megnézem a meccset, ígérem neked fogok drukkolni! :D

Gróf Úr 2009.08.06. 22:14:22

@tengerSAM: Jó kézügyességgel még ez sem kell; nem akarom a szerző patronjait ellőni, de van flotta papírból is ;-)

Ladislaus 2009.08.07. 09:16:35

@Gróf Úr: Egyetértek! Egy kis netes keresgélés, vagy a ha van eredeti modell, arról gyorsan csinál az ember néhány képet - aztán egy kis gyors photoshop-os igazítás, és már kész is, lehet ráküldeni a nyomtatóra. A legtöbb hajónál elég egy oldalnézeti kép, és csak meg kell tükrözni, hogy a túlsó oldalát is megkapjuk. Az ember ráapplikálja egy talapzatra és már indulhat is a banzai! Én most a Call To Arms-hoz szedtem le egy csomó hajót, annyira megtetszett, tesztelnem kell! :-) :-) :-)

Gróf Úr 2009.08.07. 10:25:00

...no meg esetleg Vassalon?
süti beállítások módosítása