A kéréseknek eleget téve itt van a Mechwarrior cikksorozat első részét.
A növekvő érdeklődésnek hála újra előszedtem a régi WizKids Games (azóta már elhalálozott, béke poraira) kiadó tabletop játékát, és újfent elmerültem a Battletech univerzum óriásrobotjainak a világában. Ezen cikkemben a MechWarrior játék Dark Age (első kiadás) bemutatásával foglalkozom, majd a továbbiakban taglalom a továbbfejlesztett (Age of Destruction-ra keresztelt) változat ismertetését is.
Szóval akkor pörgessük fel azokat fúziós reaktorokat, töltsük fel csurig energiával a fegyverrendszereket és vágtassunk előre a XXXII. századi csataterek több emelet magas harci robotok uralta mezejére!
Mielőtt azonban nagyon belemerülnék a részletekbe, először összefoglalnám egy kicsit a Battletech/MechWarrior univerzum történelmét és a főbb eseményeket.
Rövid történelmi áttekintés:
A Kearny-Fuchida hiperhajtómű kifejlesztésével az emberiség gyorsan terjeszkedett a galaxisban, sorra kolonizálva a lakható (és kevésbé lakható) bolygókat. Az egyetemes rend és béke biztosítására létrehozták a Csillagligát (StarLeague), amely a sok éven át virágzott és fejlődött.
Azonban a béke nem tarthatott örökké. Egy árulás következtébe a Csillagliga összeomlott, Kerensky tábornok vezette Csillagliga Védelmi Erők (SLDF) az őrült káoszt látva inkább a Belső Szférán túli ismeretlen csillagok felé vették az irányt, majd a felügyelet nélkül hátra hagyott nemzetállamok egymás torkának estek.
Több, a néhai Csillagliga vezetői posztjáért vívott ún. Örökösödési Háború (Succession War) után azonban új játékosok léptek színre, a Klánok személyében, akik a Kerensky féle haderő erősen megváltozott leszármazottai voltak. A Klánok tökéletes harcos létrehozásának álmát dédelgették több évszázadon át, és számos genetikai változtatásnak (valamint a fejlett technológiájuknak) hála hamar a legnagyobb veszedelemmé nőtték ki magukat. Céljuk a Belső Szféra és a Föld (Terra) visszahódítása volt, és sikerülhetett volna nekik, ha a ComStar erők Tukkayyid-nál meg nem állítják őket.
A későbbi háborúk, mind a Klánok, mind az utódállamok között folytatódtak, egészen a Blake Szava Jihad-ig, amely szinte a pusztulás szélére sodorta az egész galaxist. A Jihadot végül Devlin Stone karizmatikus személye mögé felsorakozott nemzetállamok csapatai megállították, és sok évszázad után végre az emberiség egységessé vált a Szféra Köztársaságának (Republic of the Sphere) zászlaja alatt.
A Szféra tíz, ún. Prefektúrákra osztotta fel az ismert rendszereket, és komoly mech-leszerelési programba fogott. A legtöbb mechet bezúzták, egy részüket ipari-gazdasági célokra alakították át, és egy keveset a Szféra hadserege birtokolt. A béke végül újfent beköszöntött…
…ám a régi nemzeti ellentétek parazsa továbbra is ott izzott a felszín alatt, és egy titokzatos merényletsorozat következtében a Szféra teljes hiperpulzus-generátor (HPG) rendszere (ezek a szatellitek biztosították a csillagközi kommunikációt) megsemmisült, és pillanatok alatt eluralkodott a káosz. A nemzetállamokhoz, Klánokhoz hű frakciók, multi-milliárdos üzletemberek és ügynökök elérkezettnek látták az időt, hogy újra mecheket küldjenek a csatába, és ehhez minden elérhető forrást felhasználtak: gyalogságot, tankokat, tüzérséget, valamint az ősi bunkerekben rejtőző mechektől kezdve a dízelüzemű ipari-, sőt mezőgazdasági mecheket is hadi célokra alakították át… és így beköszöntött a Sötét Kor!
A Sötét Kor frakciói:
- Acélfarkasok (Steel Wolves)
- A Sárkány Dühe (Dragon’s Fury)
- Bannson Fosztogatói (Bannson’s Raiders)
- Felföldiek (Highlanders) (megjegyzés: A Hegylakók fordítás annyira elcsépelt)
- Kardhit (Swordsworn)
- Szellemmacskák (Spirit Cats)
A későbbi kiegészítőkben megjelent frakciók:
- A Szféra Köztársasága (The Republic of the Sphere)
- Liao Ház (House Liao)
- Viharkalapácsok (Stormhammers)
Acélfarkasok
Helyi vezető: Kal Radick Galaxis Parancsnok, a IV. Prefektúra prefektusa
Idézet: “Elveszem a fegyveredet, és a hideg, halott kezedet is.”
Legtöbb klántársától eltérően, Kal Radick a történelem tudósa. Megveti azt, amivé ő és klántársai a Köztársaság éveiben váltak: Farkasok, akik Stone ölebeivé szelídültek. Amíg a Köztársaság ereje teljében volt, nem volt lehetősége változtatni ezen a szégyenletes állapoton, ezért aztán annak szentelte életét, hogy a katonai ranglétra tetejére kapaszkodjon talán azért tette, hogy felülről változtassa meg a dolgokat, talán csak személyes hatalomvágyból, ki tudja. Most, hogy leszállt a sötétség, a Köztársaság pedig széthullani látszik, Kal Radick nyíltan kezdte maga köré toborozni a többi Farkast, és megalakította saját al-klánját, az Acélfarkasokat.
Évtizedekkel ezelőtt, a nagy Vlad Ward kán alatt a Farkas klán dicső Keresztes klán volt, aki a Belső Szféra meghódításán és a Csillagliga újjáélesztésén fáradozott. Az önjelölt kán, Kal Radick kijelentette, hogy olyan hódításra vezeti Farkasait, amilyet az első klán-inváziók óta nem látott a világ. A régióból kiszivárgott kevés számú információ alapján arra következtetünk, hogy a Farkasok ismét vadásznak, de cselekedeteik kissé céltalannak tűnnek.
A Sárkány Dühe
Helyi Vezető: Katana Tormark Hercegnő
Idézet: “A Sárkány ereje tiszta és megállíthatatlan.”
Katana Tormark a kommunikációs háló megszűnése előtt a III. Prefektúra prefektusa volt. Kimagasló harci képességei miatt felajánlották neki a megtiszteltetést, hogy a Köztársaság Kóbor Lovagja legyen. A többség legnagyobb megrökönyödésére, ő visszautasította ezt a megtiszteltetést. Családja előkelő helyet foglalt el a Kurita-házban, már jóval azelőtt is, hogy csatlakoztak volna Devlin Stone mozgalmához – amit, Katana szerint inkább az apja által Stone iránt érzett hűsége motivált, mint a család hosszú távú, jól meggondolt érdeke. Katana szemlátomást soha nem hitt igazán a Köztársaságban, és megingathatatlan Bushido neveltetése miatt soha nem fogadhatott el egy ilyen rangot. Tormark egy szélsőségesen agresszív szamuráj, aki úgy látja, eljött az ideje annak, hogy a bukott Köztársaság, és a szerinte elöregedett és elbolondított mai Kurita-ház romjaiból egy új, egységes Kurita-ház emelkedjen ki. E cél érdekében mondott le prefektusi rangjáról, hogy új hatalmi bázisának kiépítésére koncentrálhasson. Mivel leghatalmasabb és legtiszteletreméltóbb családjaink egyikéből származik, mindig is komoly figyelmet szenteltünk neki. Bevallott céljával, a Drakónis Szövetség egyesítésével mélységesen egyetértünk, ám attól tartunk, hogy ambíciói itt nem érnek véget. A kommunikációs fennakadás által okozott Szövetség-béli káoszban azonban nem tudjuk törekvéseinket érvényre juttatni a köztársasági űrben, és ezzel nem is próbálkozhatnánk meg a többi Ház és Klán megtorlását elkerülve. Katana Tormark pillanatnyilag tökéletesen szolgálja a céljainkat, és a Sárkány Dühe a Kurita ház oldalán áll, ám ki tudja, mit hoz a jövő?
Bannson Portyázói
Vezető: Jacob Bannson
Idézet: “Vagy együtt dolgozunk, vagy egyáltalán nem dolgozol.”
Bannson pragmatista. Azt állítja, hogy Devlin Stone soha nem tér vissza, és hogy a Köztársaság, amit Stone hátrahagyott, csak a hatalomhoz való ragaszkodást szolgálja. Ezenfelül Bannson a IV. Prefektúra leggazdagabb embere – sőt, egyike a Köztársaság leggazdagabb embereinek is – de mivel nem nemesi vérvonalból származik, az arisztokrácia, sőt a szenátus is gyakran akadályozta ambíciói valóra váltásában, ami egyre duzzadó keserűséggel töltötte el Bannsont. Most, hogy a kommunikációs hálózat összeomlott, és mindenki a saját pecsenyéjét igyekszik sütögetni, ő is nekilátott kielégíteni hatalomvágyát, és visszafizetni minden vélt vagy valós sérelemért a nemességnek. Bannson, karizmatikus vezető lévén, könnyedén ügye mellé állította a közembereket, és mágnesként vonzotta magához a katonákat – a képzett mechpilótákat éppúgy, mint az egyszerű utcai keményfiúkat. Szemlátomást meg van győződve arról, hogy amennyiben a többi csoport hallgatna rá, ők is belátnák, hogy Bannson az a következetes parancsnok, aki elvezethetné őket egy szebb holnapba. Erőfeszítéseiben nagy segítségére van az a kimeríthetetlen tőke, amivel a kerekeit olajozza, bármilyen irányba tartson is. Bannson Portyázói opportunisták, akik hatalom iránti sóvárgásukat a Rimward Prefektúra szegényeinek támogatása mögé rejtik.
Az ember azt hinné, hogy Bannson opportunista természete könnyű prédává teszi őt ügynökeink számára, de profilkészítőink szerint ez nem így van. Kutatásaink szerint emberei ugyan csak a pillanatnyi előnyöket hajszolják, neki, magának azonban sokkal tisztább törekvései vannak, és bár minden lépése átgondolatlannak tűnik, azok valójában mindig egy nagyobb, jól kitervelt célt szolgálnak.
Felföldiek
Helyi vezető: Tara Campbell grófnő, a III. Prefektúra prefektusa.
Idézet: “Devlin Stone nevében, megmaradunk.”
Campbell grófnő, a jelenlegi gondok beköszönte előtt Northwind legátusa volt, most pedig döbbenten látja, milyen gyorsan megfeledkezett a III. Prefektúra népe arról, mit is tett a Szféra az ő biztonságuk és boldogulásuk érdekében. Sőt, mintha teljesen megfeledkeztek volna Devlin Stone-ról is, és a dicső ideákról, melyeket ő hirdetett. Tízszeres az undora a Prefektúra többi vezetője iránt, akiknek példát kellene mutatniuk, nem pedig hagyni, hogy a kapzsiság tévútra vezesse őket. Döbbenetének legfőbb tárgya Katana Tormark, aki alatt Tara korábban szolgált, és akit éveken át tisztelt. Mikor Tormaknak felajánlották a Lovagi rangot, és ő elutasította ezt, Campbell az irtózat és hőse imádata közt tépelődött. Neki magának ugyan nincsenek személyes ambíciói, ám meggyőződése, hogy csakis ő akadályozhatja meg, hogy a Prefektúra anarchiába süllyedjen. Így aztán jelentkezett Katana Tormark helyére, mikor az távozott, hogy megalapítsa a Sárkány Dühét. Campbell grófnő ezután maga köré gyűjtött mindenkit, aki hű maradt Devlin Stone emlékéhez és a Köztársasághoz, hogy harcba szálljanak a leszálló sötétséggel. A környező Prefektúrák Köztársasági seregeit vette alapul, és önkéntesekkel, valamint helyi milíciákkal egészítette ki azokat. Türelmesen várja, hogy a Köztársasági Hadsereg kellő számú egységét mozgósítsa, hogy azok segítsenek neki a Nagy Kísérlet összefogásához. Ismerve saját hasonló gondjainkat a Kurita házon belül, elemzőink nem bíznak benne, hogy a grófnő a közeljövőben sok segítséget kapna.
Kardhit
Helyi vezető: Aaron Sandoval herceg, a IV. Prefektúra kormányzója
Idézet: “Ha egy Mech-re van szükségem, akkor azt használom, de egy tőrt egyszerűbb használni, és megszabadulni is könnyebb tőle.”
Aaron Sandoval herceg korábban megelégedett a IV. Prefektúra kormányzója címmel. Devlin Stone nevében uralkodott, az emberében, akiről apja azt tanította neki, hogy mindenki más felett tisztelje. Ám Stone hirtelen visszavonulásakor és eltűnésekor magára hagyottnak érezte magát. Hamar bekövetkezett a kiábrándulás, és nagyapja meséi az egykoron hatalmas Davion házról egyszer csak nagyon valósnak tűntek. Ezen felül vérrokona is volt a Sandoval családnak, aki évszázadokon át uralta a Davion ház területének jelentős részét. Egyszer csak fellángolt benne a vágy, hogy kapcsolatba lépjen elődei házával. Most, hogy a Köztársaság összeomlani látszik, a herceg meggyőződése, hogy ideje kiállni a Davion ház mellett, és magával vinni a IV. Prefektúrát is. Természetesen, ha sikerrel akar járni, Radick prefektust is meg kell győznie. A III. Prefektúrához fűződő szoros viszonya miatt hiszi, hogy az ottani urakat is fel tudja sorakoztatni a Davion ház lobogója mögé. Ez azonban közvetlenül szembeállította őt Katana Tormarkkal, valamint saját családjával – új fejezetet nyitva ezáltal az ősi Davion-Kurita rivalizálás történetében.
Szellemmacskák
Helyi vezető: Kev Rosse Galaxis Parancsnok, a III. Prefektúra szenátora
Idézet: “Mikor a tűzbe nézek, én is lánggá válok, hogy elpusztítsalak.”
Kev Rosse parancsnok a Köztársaság szenátora ugyan, de szíve mélyén minidig is egy Nova Cat volt. Mikor beállt a csillagközi csend, kijelentette, hogy csak egyetlen dolog számít: a Nova Cat-et meg kell őrizni. A Nova Cat klán mindig képes volt megváltozni, hogy túlélését szavatolja mint akkor is, mikor ősei csatlakoztak a Köztársasághoz. Ám Rosse most arra törekszik, hogy visszavezesse a klánt a Macskák egy “tisztább” formájához. Bár hűsége a Köztársaság, illetve a Kurita ház felé húzza, ahol a többi Nova Cat él, ám állítása szerint egy látomásában megmutatkozott előtte, hogy e két ösvény közül egyik sem vezet harcosai túléléséhez. Ehelyett el kell határolniuk magukat attól, amivé a Nova Cat vált – innen a Szellemmacskák név – és közelebb kell kerüljenek ahhoz, ami a Nova Cat egykor volt. Szerinte ez azt jelenti, hogy nem léphetnek szövetségre és nem csatlakozhatnak a Belső Szféra államaihoz. Sőt, állítása szerint látomásában megjelent egy hely is, amit fel kell kutassanak, hogy biztosíthassák a klán fennmaradását és függetlenségét. Ha ez az összes korábbi szövetség felbontásával jár, ám legyen. Ő meg van győződve arról, hogy látomásai és vezetése révén a Nova Cat a túlélés ösvényére lép.
A Szféra Köztársasága
Vezető: Damien Redburn exarcha
A Szféra Köztársaságát – amit röviden csak Köztársaságnak neveznek – Devlin Stone alapította, miután végleg legyőzte a Blake Szava csapatokat. Egy hatalmas koalíciós csapat vezéreként, melynek több tízezer közönséges civil is a tagja volt, meggyőzte a Házak vezetőit, hogy segítsenek neki egy új birodalom megalapításában, mely a Terra 120 fényéves körzetében található bolygókra terjesztené ki hatalmát.
Devlin Stone hitt abban, hogy csak úgy törölheti el a kulturális különbségeket, melyek több évszázados háborúskodást szültek, hogy összekeveri egymással a Köztársaságot alkotó világok lakosságát. Ugyanakkor azzal is tisztában volt, hogy bolygóméretű kilakoltatások és betelepítések lebonyolítása lehetetlen feladat. Ehelyett olyan programokat indított, melyek politikai és gazdasági segítséggel ösztönözték a bolygóközi költözéseket. Ez csekély mértékű, de számottevő népvándorláshoz vezetett szerte a Köztársaságban. A hadiüzemek békés termelésre való átállításával a Köztársaság piaca robbanásszerű növekedésnek indult. Az egyre szélesedő polgári elégedetlenség hatására a Házak és a Klánok vezetői is kénytelenek voltak Stone példáját követve hadiiparuk rovására erősíteni a békés termelést, hogy felzárkózva a Köztársasághoz kielégítsék népeik igényeit. Ez a béke és boldogulás aranykorához vezetett, melyben egy teljes generáció nőtt fel mit sem tudva a háborúról.
A jelentősebb Házak / Klánok jelenlegi helyzete
Kurita Ház
A Kurita ház a Shogun-kori japán társadalom mintájára alakította ki belső felépítését, melyben a becsület előbbrevaló az életnél, és az egyén ura iránti szolgálata csak a halállal ér véget.
Davion Ház
A Davion ház a feudális Európa modellét követi a nemesség uralkodik, a közrendűek pedig engedelmességgel tartoznak uruknak, és az Első Hercegnek.
Liao Ház
A kínai eredetű Liao ház a birodalmi dinasztiák teljes pompájával és komolyságával uralkodik, mely fanatikus odaadást szül népessége körében.
Marik Ház
A több évszázados polgárháborúktól meggyötört Marik Ház a Blake Szava Dzsihád nyomása alatt számos csillag-álammá szakadozott: vagyis kettő-harminc bolygóból álló politikai szövetségekké, melyek mindegyike a Nagy Marik Ház újraalakításán fáradozik.
Steiner Ház
A germán / teuton gyökerekkel rendelkező Steiner ház gazdaságilag igen erős fennállása során szinte mindig övé volt a Belső Szféra legnagyobb gazdasága.
Rasalhauge Uradalom
A Rasalhauge Uradalom az első igazi példa egy Klán és egy Belső Szféra-béli párt egyesülésének az Uradalom skandináv eredetű, némi japán mellékízzel, ami most a Klánoktól származó nagy adag spártaisággal keveredett.
Holló Szövetség
A Holló Szövetség egy fura keveréke a katonai és politikai vállalkozásnak, mely a machiavellisztikus Hó Holló klánt az Amish Külvilági Szövetséggel egyesíti.
Farkas Klán
Akárcsak névadója, a Farkas klán is saját erejében hisz, valamint abban, hogy joga van elvenni bármit, amire csak szüksége van.
Jáde Sólyom Klán
A Jáde Sólyom még a többi klánnál is erősebben hiszi, hogy ők a tökéletes harcos megalkotását célzó, több nemzedék óta tartó fajnemesítési program sikeres eredményei.
Nova Macska klán
Kiismerhetetlen. Felfoghatatlan. Idegen. Ez csak néhány kifejezés azokból, melyekkel a jellemezni szokták Nova Cat klánt, melynek tagjai látomásokat és előjeleket követve igyekeznek egy jövőbe, mely csak előttük tárul fel.
Pokol Lovai Klán
Minden klán bálványozza a harcosait, ám a Pokol Lovai nem képességeiért ünnepelik harcosaikat, hanem az ellenséggel szemben mutatott velük született vadságukért, merészségükért és hajthatatlanságukért.
Tengeri Róka Klán
A Tengeri Róka klán – amit Gyémántcápának is neveznek – a Belső Szférában utazik fel-alá, lehetőségekre, előnyökre és kedvezményekre vadászva, melyeket egy jó kis harccal, vagy egy még jobb alkuval szerezhetnek meg.
Végezetül még néhány szó a mechekről:
A haditechnika csúcsát képező csatamech-ek jelentették az emberiség leghalálosabb fegyvereit, amely ötvözte a vastag páncélt, a halálos tűzerőt, az emberi mozgékonyságot. A mechek „szívét” egy kisebb fúziós reaktor alkotja, amely energiával látja el a fegyvereket, a myomer (elektromos impulzusra összehúzódó mesterséges izmokat) rostokat. A mechpilóták egy ún. neurosisak segítségével közvetlenül gondolati úton vezérlik a mech mozgását, ezáltal növelve annak hatékonyságát.
A mecheket tömegük alapján kategóriákba sorolják, úgy mint:
Könnyű (Light) 35 tonnás, vagy könnyebb mech
Közepes (Medium) 40 és 55 tonna közötti mech
Nehéz (Heavy) 60 és 75 tonna közötti mech
Roham (Assault) 80 tonnánál nehezebb mech
A mecheknek azonban van egy gyenge pontjuk, ami pont a fúziós reaktor-technológia hiányosságából ered, mégpedig a túlmelegedés! A növekvő energia felvétel (különösen energiafegyverekkel megtűzdelt mecheknél) a reaktor kritikus túlmelegedését vonja maga után, amelyet hűtőrendszerekkel lehet egy darabig szabályozni, de a csata hevében nem mindig adódig lehetőség a hűtésre (coolant flush). Amennyiben a túlmelegedés már a robbanás küszöbére sodorja a reaktort, a vészleállító rendszer az igen kellemetlen, ún. teljes leállítást eredményezi (shut down), amely számos nagy harcos idő előtti halálhoz vezetett már, mikor a túlhajszolt Mechjük az ellenség orra előtt egyszerűen lekapcsolt…
A mechek fegyverzete igencsak változó. A klasszikus gépágyúktól (AC) kezdve rövid- és nagyhatótávolságú rakétákig (SRM, LRM) a lézerágyúk több fajtáján át (light-medium-heavy-pulse laser) a fejlettebb részecskeágyúig (PPC – Proton Particle Cannon) mindenféle nyalánkság megtalálható, sőt még egyes Mecheket különféle közelharci fegyverekkel is (kardok, balták) felszerelnek, hogy közelharcban is még hatékonyabbak legyenek.
Akkor a játék hátteréről ennyit, a következő cikkemben rátérek a konkrét szabályok elemzésére.
Seyla!
Ladislaus
Utolsó kommentek