A Warmachine játékkal kapcsolatban már Geistwald kolléga írt egy ismertetőt, aminél jobbat én még nem olvastam, úgyhogy inkább arra koncentrálnék, hogy mi a különbség a Warhammer 40.000 és a Warmachine között.
Csapjunk is bele a lecsóba. Ami közös az a körös megoldás, azaz először az egyik játékos intézi az ügyeit, utána a másik, felváltva. Kis eltérés, hogy míg a warhammerben a közelharcnál mindkét fél üt (attól függetlenül, hogy épp kinek a köre van), addig warmachine-ban csak az osztja az áldást, aki a babákat tologatja (persze elvétve kivételek is akadnak, de ezt most hagyjuk).
A legnagyobb különbség, ami miatt sokat szívnak a WH switcherek, az az, hogy a warhammerben mindenkivel mozogsz, aztán mindenkivel lövöldözöl, majd mindenkivel közelharcolsz. Na WM-ben ez úgy néz ki, hogy minden figurával (vagy unittal) külön-külön kell lejátszani ugyanezt, tehát ha kiválasztasz egy figurát, akkor azzal mozogsz, akciózol, satöbbi, utána jön a következő manus. Így a sorrend is fontossá válik, szóval agyalni kell rajta.
A változatosság jegyében a 40k arra épít, hogy az egyes egységeknek különböző fegyvereket, felszerelést és extrákat lehet venni. A warmachine figuráknál fix fegyverek vannak, viszont rengeteg olyan különleges képesség, varázslat, vagy egyéb speckó van, amiket úgy össze lehet kombózni, hogy rengeteg lehetőségünk van arra, hogy az ellenfelünket megszivassuk.
A távolsági harc is különbözik, WM-ben sokkal rövidebbek a lőtávok (10-14"), míg WH-ban a 24" az átlag. Előbbiben (nagyon logikus módon) a különböző látást korlátozó tényezők (köd, fedezék, takarás) a találatot nehezíti, míg 40k-ban érthetetlen módon sebzésfelfogó jelleggel működik a dolog.
WH játékoknál általában akkor ér véget a játék, ha lejár a 6 kör, vagy minden figurát kinyírsz, esetleg teljesíted a scenario feltételeit. WM esetén mindig ott a "hirtelen halál" lehetősége, mert ha kinyírják a warcastert ("fővarázsló"), akkor bukta van. Warmachine-ban nincs kör megkötés, akár 20 kört is le lehet játszani, és persze a scenario feltételeinek teljesítése is game overt jelent, mégis a leggyakoribb az ún. caster kill.
A legfontosabb azonban, hogy míg a 40k-nál mozogsz-lősz-ütsz szentháromságban ki is merül minden (persze a jó helyezkedés nagyon fontos), addig a 'machine-ban kőkemény agyalás kell, pl. hogy a warcaster kinek és mennyi fókuszt allokáljon a kör elején, és azokat hogyan használjuk el, milyen kombókat lehet az adott helyzetből kihozni, satöbbi. Kis túlzással akkora a két játék közötti különbség, mint a kaland-játék-kockázat könyvek és a valódi RPG között.
Utolsó kommentek