Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2009.03.09. 15:16 Petrow

Viselkeggyé' fiam!

Gondolom, nem lövök nagyon mellé, ha azt mondom, hogy sok, kezdő, vagy a játékkal éppen csak ismerkedő ember olvassa ezt a blogot. Éppen ezért, ahogy a legutóbbi SM cikkben ígértem, kicsit elkanyarodom a hobbi vonal felé.

A téma nem más, mint a társasjáték illemtan, vagyis hogy mit tegyél, illetve mit ne tegyél 40k játék közben. Monte Carlo elit kaszinóitól a legutolsó késdobálóig mindenhol van egy olyan írott, vagy iratlan viselkedési gyűjtemény, amit ha nem tartasz be, retorziókra számolhatsz.

Előbbi helyeken a zongorapakoló-pankrátor-kidobó emberszabású udvariasan közli veled, hogy "Sajnos ilyen felszerelésben nem engedhetjük be, uram.", míg utóbbinál a "Közöd? Köcsög!" felkiáltás az utolsó jel, ami figyelmeztet egy feléd repülő jobbegyenesre.

Persze, a terepasztal mellett ennél jóval lazábban mennek a dolgok, de itt is készülj fel arra, hogy ha nem megfelelően állsz a dolgokhoz, előbb-utóbb mindenkinek hirtelen más elfoglaltsága lesz, amikor ellenfelet keresel. Bármilyen lerágott csont, a GW aranyszabályt mindig maximálisan tartsd észben; mindegy, hogy egy rossz témazárót követően, egy családi veszekedés után, vagy hulla másnaposan ugrasz le játszani: a játéknak az a célja, hogy szórakoztasson, és MINDKÉT játékos jól érezze magát.

A posthoz nem csak saját élményeket írok le. A neten sok külföldi forrást is fellelhetsz a témában, valamint az azóta jobblétre szederült Happy Bolter Friends fanzine is hozott le egy ezzel foglalkozó cikket.

Ha teljesen ki akarnám bontani a dolgot, valószínűleg SAM örökre megvonná a társszerzői jogkörömet (egyáltalán nem, maximum csinálnánk belőle cikk-sorozatot. SAM), így csak a szerintem legfontosabb dolgokat írom le.

Kérdezz, kérdezz, kérdezz – és beszélj.

Tetszik, vagy nem, a 40k,  WHFB, a H/WM, és az összes többi társasjáték bizony nem a néma leventéknek lett kitalálva. Alapvető, hogy folyamatosan kommunikálj az ellenfeleddel, a játék elejétől a végéig.

„A csókánál flamer van, de valójában meltát visz, nem baj?”

„Ez legyen nehézterep, de akkor hányas fedezéket adjon, 5+,vagy 4+? Járművel rá tudok menni?”

„Van ez a Lictor nevű szörny a seregedben, ez mit tud?”

2 percnyi kérdéssel a játék elején rengeteg vitát, sértődést, vagy félreértést kerülhetsz el. A játék közben fokozottan igaz, hogy minden cselekedetedet kommentáld. Így te is jobban nyomon követed, hogy mit csinálsz éppen, másrészt az ellenfeled is reagálhat a mozgásaidra.

"- Mozgatom a Scarab Swarm-okat az erdősávból kifelé, 11”-et, mert Jetbike-ok, de a speciális szabályuk miatt veszélyes terep-tesztet nem kell dobniuk. Rendben, be is értek rohamtávba. Akkor most rohamozok a Daemonette-jeidre, az 5 talpra annyi, mint 5*3 ütés, + 5*1 rohamból.

- Állj, nem kapod meg a rohambónuszt, mivel a démonoknál van védelmi gránát.

- Ok, akkor csak 15 támadás. Te ütsz először, 6-os kezdeménnyel."

És így tovább. Mindig mondd, hogy melyik egységgel éppen mit szándékozol tenni, még akkor is, ha egyértelmű. Nincs idegőrlőbb az olyan párbeszédeknél, mint a „Ja, ez már a sebzés volt? Azt hittem, még csak a találat!” vagy „De még dobnod kell 2 fedezékmentőt! - Azt is már dobtam a többivel együtt!”

Ugyanez vonatkozik a további élethelyzetekre, kiemelten a másik játékos figuráinak a fogdosására. A seregem olyan, mint bármelyik más tulajdonom: nézni nézheted, de csak akkor nyúlj hozzá, ha megengedem. Nem kerül semmibe sem megkérdezned, hogy „Megnézhetem ezt a figurát?” - normális játékos tízből tízszer igent mond.

De nem ritka az, hogy valaki napokat áldozott egyetlen figura festésére, és éppen még nincs lelakkozva. Vagy SAM ólomsúlyú postjából kiindulva: lehet, hogy ott, ahol meg akarod fogni a figurát, folyton elengedi a ragasztás, így a tulaj tud figyelmeztetni.

A szabályokat a győzteseknek írták

Ennél jobban nem lehet összefoglalni, amit ezerszer elmondanak: ha győzni akarsz (és egyáltalán játszani), ismerd a szabályokat, és a saját sereged dolgait. Persze, elhiszem, hogy nem egyszerű a száz oldalnyi alapszabály mellé még tucatnyi dolgot benyalni a saját seregedről is.

De a KRESZ vizsgára sem engednek be, ha nem tudod, melyik a jobb és a bal kezed. Itt is van egy alap szint, amit ismerned kell ahhoz, hogy ne akadjon meg a játék, ne okozz magadnak, és az ellenfelednek fejfájást.

Nem várja el senki, hogy elsőre fejből vágjad egy Ork boy statisztikáit. Viszont ha tucatnyi játék után is keresgetned kell az alapkatonád alapfegyverének az értékeit, az elég nagy szegénységi bizonyítvány, agyonvágja a játék ritmusát, mellesleg az ellenfelednek is idegesítő.

Van itt is egy fokozatosság, amit célszerű végigjárni, aztán ha beletanulsz, már sokkal gördülékenyebb lesz az egész:

- ismerd meg, és tanuld  a játék alapvető mozgatórugóit (fázisok, körök, ezek sorrendjei)

- játssz le pár sima csatát ezeknek a gyakorlására, minimális pontból (akár 3-4 figurával), minden speciális szabály nélkül

- ismerd meg a játék speciális szabályait (épületek, USR-ek, stb)

- ezzel párhuzamosan ismerd meg a sereged szabályait

- játssz ezekkel a kiegészített szabályokkal

- ismerd meg az ellenfél szabályait

Ne menj dugni a farkad nélkül...

...apósom örökérvényű mondását lefordítva: egy játékra felkészülten illik odaállítani. A kockák, a sablonok, a mérőszalag, a sereglista, a szabálykönyv, és a fajod codexe mind ugyanolyan fontos része a játéknak, mint a sereged. Mondom ezt úgy, hogy gyakran elfelejtem én is - de kicsit önnevelő szándékú is ez a post :)

A fogadatlan prókátor díja

Bár TÁRSASjátékról van szó, ha nem játszasz, akkor az utolsó kockadobásig csak nézőként van helyed az asztal mellett. Ha kibickedni támad kedved, ne csodálkozz, ha finomabb-durvább módon elhajtanak az asztaltól a halál véreres ... őőő... mérőrúdjára.

Ha játékosként úgy érzed, hogy kell egy "külsős" segítsége a csata közben, akkor előre beszéld le az ellenfeleddel. Alapszabályként fogadd el, hogy kívülállóként taktikai tanácsot sem közvetve, sem közvetlenül ne adj az éppen játszó feleknek.

Saját esetem volt, amiből ezt megtanultam. Ork és Necron játékos meccsen az ó'kok foglalták az objektívát, és közelharcoltak két necron osztaggal, mögöttük a Nightbringer nem tudott átmenni. A Necron játékos ecsetelte nekem a dolgot, mire visszakérdeztem, hogy miért nem fújta ki a főnökkel az orkokat közelharcból? Kiderült, hogy neki ez eszébe se jutott, és ezzel elég komoly hátrányba került volna az ork játékos. A srác szerencsére normálisan állt a dologhoz, így rávettem, hogy mivel erről a képességről nem tudott, ezért nem is használnta volna, így mindent hagyjon az eredeti kerékvágásban. Akkor még alig pár hónapja játszottam, mai fejjel biztosan elhajtottam volna az "anno-Petrow-ot" az asztaltól :)

Az egyetlen kivétel, amikor - szerintem - beleszólhatsz a játékba, ha durva, és szándékos, szemmel láthatóan csalás történt - ezt azonban eddig szinte egyszer sem láttam meccsek közben.

A kockás zászló után nincs vigaszfutam

Ha vélt, vagy valós sérelem ér játék közben, ha szerinted nem úgy kell értelmezni a szabályt, ahogy az ellenfeled tette, vagy valamit elnézett, akkor azt ott, helyben, a játék alatt beszéljétek meg. Az utólagos anyázás, a szájkarate elég szánalmas. Vedd hozzá azt is, hogy nem feltétlenül akarnak áthúzni a palánkon: a szabálytévesztések 90%-a egyszerű feledékenység, 8 %-a félreértelmezés, és csak 2%-a szándékos csalás. Ha pedig benézted a dolgot, találj megoldást, és lépj tovább; kérd ki tapasztaltabb játékosok véleményét, less rá a hazai fórumokra, esetleg nyálazd át a külföldi FAQ-kat. Ha ezután sincs egyértelmű megoldás, marad a 4+ esete: a két legvalószínűbb eseményből 1-3 esetén az „A”, 4-6 esetén a „B” történik.

A GW a szabálykönyv végén írja, hogy a sereglistákat a meccs VÉGÉN kell megmutatni, ha az ellenfél kéri. Ez ordas nagy baromság szerintem. 2-3 óra megfeszített gondolkodás után az isten sem fog arra emlékezni, hogy az ellenfél hogyan is játszotta meg a különböző kombinációit. Lehet, hogy tévedésből pont egy olyan osztagnál használt meltabombát, akinél csak krak-gránát volt. Ez lehet szándékos, de még inkább véletlen keveredés,  épp ezért egyszerű az elején letisztázni az ilyen dolgokat, így te is vissza tudsz kérdezni.

Kompromisszumok és nyuszika sapkája

A szarrágást senki sem szereti. Te sem, az ellenfeled sem. Rengeteg helyzet van, amikor egy kis extra rugalmasság elengedhetetlen a játékhoz. Csak egy példa: egy domboldalban álló egysége rohamozni akarsz a káosz raptor figuráiddal (legendásan törékeny minik). A talpak éppen odaférnének, de a modellek annyira imbolyognak, hogy ha odateszed őket, tuti elborulnak, és eltörnek. Az egyértelmű megoldás, hogy egy figurát – vagy csak egy talpat – odateszel, és az jelzi, hogy hol az osztag.

Sokszor fogsz kompromisszumot kötni a játékaid során, a lényeg, hogy ezeket mindig konzekvensen alkalmazd. Újradobjátok a féloldalt álló kockákat? Ok, de akkor mindig, minden esetben dobjátok újra. Nem tudtál a 18"-re vivő fegyvereddel rálőni az osztagára? Rendben, de akkor a következő körben ő sem érhet el téged rohammal, hiába fleetelt 6"-et.

És a végjáték: az ellenfelednek minden meccs végén illik gratulálni, akár nyertél, akár veszítettél. Ha veszítettél, próbálj meg higgadtan viselkedni, ha nyertél, dettó. A meccsek után még van pár perc, amíg elpakoljátok a seregeket, elrendezitek az asztalt, ilyenkor hűlnek egy kicsit az indulatok, és meg lehet beszélni az esetleges botlásokat, nyerő helyzeteket, vagy vicces szituációkat.

Ahogy említettem, ez egy szubjektív lista, biztosan hagytam még ki tucatnyi dolgot, amit fontosnak gondoltok, úgyhogy tessék csak kommentelni! :)

>> Itt folytatódik a post >>>" />

6 komment

Címkék: hobbi vendégművész petrow


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr71982557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.03.09. 15:51:44

Kiegészítés: nem muszáj mindenkivel játszani. Ha van valaki, akinek zavar a stílusa / arca / serege / rokonsága / szaga, akkor ne akarj magadnak rosszat, és utasítsd el a felkérést. A legjobb megoldás, ha az ilyen emberre már az első esetben mindent ráhagysz, aztán soha többet nem ülsz le ellene.

Második kiegészítés: a szabályok végletes kihasználása még nem szőrszálhasogatás. Ha valamit megenged a rendszer, akkor azt nyugodtan használd ki. Aki szerint ez nem fair, azt nyugodtan röhögd arcon. Viszont ha valamit _nem tiltanak_ a szabályok, az önmagában még kevés. (Vesd össze: nincs benne a könyvben, hogy nem b*szhatlak arcon egy kenyérpirítóval, mégse teszem.)

The objective of the game is to win. The point of the game is to have fun.

Gróf Úr 2009.03.09. 16:36:28

Tök jó kis cikk :-)

Főleg a kibicelés kemény; tudom, h nem akar rosszat a másik, és átérzem a kínját, mert nekem is nagyon nehéz nem beleugatni mások játékába, de akkor sem esik jól senkinek :-D

Mértkellnick? 2009.03.09. 18:40:43

Végre! Szerintem hasznos lett, és ha eszedbe jut még valami, azt se tartsd majd magadban (vö. Sam kommentjével), még én is tanultam ezt-azt, szóval klafa! :)

Petrow 2009.03.11. 10:04:15

@tengerSAM: Ehh, igen, de jó, hogy nem csak írjuk, olvassuk is a blogot :D
süti beállítások módosítása