Elérkeztünk a fejezet utolsó részéhez.
Ez a része volt a legkezdetlegesebb állapotban, így ezt tartott a legtovább befejezni. Az újonnan kiadott FAQ kicsit megkeverte a szószt, de komolyabb változásokat – sajnos – nem hozott.
Mint az előző két cikkben is említettem, ez is csak teóriahammerrel keveredett okfejtés, szóval kéretik nem szentírásnak venni :)
TÜZÉRSÉG
Itt alapvetően azt tartottam szem előtt, hogy egy választás nem választás, két azonos választás ér egyet, és hárommal már lehet valamit kezdeni. Ez alól talán csak a Land raider élvez kivételt. Nem akarom bővebben fejtegetni, próbálgattam más fajokkal is az „ebből is egy kicsit meg abból is egy kicsit” játékot, de nem igazán jött be. Csak egy rövid példa: 1 darab Thunderfire cannon a 4 sablonnal csak elrettentésnek jó, de hozz belőle hármat, és még a legdurvább MEQ seregek is dobnak majd annyi páncélmentőt, hogy bőven hullik majd belőlük.
Devastator Squad
3 dolog szól ellenük:
a spec. fegyvereket az osztagokba bagóért behozhatod
mindenki megkapta a combat squad képességet, aminek köszönhetően egyetlen lascannonért nem kell egy 10 fős osztagot egyhelyben állomásoztatnod.
bizonyos felállásokban drágábbak, mintha ugyanazt a fegyverkiosztást egy járművön behozni.
Ami mellettük szól:
a CS képesség miatt megoszthatod a tűzerődet
őket nem szedi ki egyetlen jól sikerült lövéssel, mint a járműveket
ha nincs a seregedben elég taktikai osztag, ők pótolhatják a kiesett tűzerőt.
körönként 1 darab BS5-el lövő nehézfegyver
Röviden szólva: ízlések és pofonok. Én inkább ellenük teszem le a voksot, mert ugyan kevésbé sérülékenyek a durvább tankelhárító cuccokra (railgun, lascannon, melta), de sokkal kevésbé mobilizálhatók is.
Thunderfire cannon
Itt is hangulat kérdése, hogy mit választasz. Ork, tömeg IG és apró bunyikat használó nida ellen jó választás lehet, ha van megfelelő tankelhárító kapacitásod, mert ezt a kis aranyost inkább élőerő ellen találták ki. A fedezék-negáló lőszer kitűnően viszi a fenti seregek alapegységeit, a nagyobb erejű skuló pedig a MEQ seregeknek okoz kellemetlen perceket. Egyedül a tremor lőszert tartom kicsit értelmetlennek... Sajnos artillery révén roppant sérülékeny jószág, így a következő trükkökkel meghosszabbítható a túlélése:
romokba pakolod, és bolster defense-el megerősíted a fedezéket
felállítasz elé egy osztagot, és airbursting lőszerrel lősz. Te kapod a fedezékmentőt, de az ellenfél nem
Drop-podot nem érdemes venni neki.
Whirlwind
A fenti alapigazság rá is áll. 1 darab nem fog komoly kárt okozni, de vigyél 2-3 ilyet a seregbe, és az ellenfél máris komolyan elgondolkodik rajta, hogy kiiktassa őket. 150 pontért 2 tüzérségi nagysablon / kör azért nem rossz vétel. Persze itt is maradjon elég cuccod a tankok ellen.
Vindicator
Ez az a gép, amivel kapcsoltban megörültem, hogy a könyv hátulja Barrage fegyvernek említette a lövegét, de aztán gyorsan korrigálták is a FAQ-ban. Hejj, pedig mekkora móka lett volna :) Általában a 24” elég kevés ahhoz, hogy az ellenség lőtávba engedje, de pont ezért ideális tűzmágnes. Mondjuk 115 pontért nem a legolcsóbb fajta, de ebből is vigyél többet, és az ellenfélnek garantáltan főni fog a feje...
Predator
A tökéletes antitézise a Devastator különítménynek. Olcsó, mobilis, nagy kapacitású tűzerő, amit viszont egyetlen jól sikerült krak-rakéta levesz a színről. Röviden fogalmazva: ha a Devák felé húz a szíved, ne hozz Predátort, ha viszont nem tetszenek a devák, ez a gép jó kiegészítése lesz a seregednek, akár élőerő, akár járművek ellen.
Land raider változatok
Itt kicsit elszaladt a ló a fejlesztőkkel, ugyanis annyira jól sikerültek ezek a gépek, hogy nem igazán képzelhető el SM sereg nélkülük. Nálam a sorrend a következő:
első a normál Land Raider, kibővített férőhellyel, és a gépszellem miatt folyton lődöző TL lascannonjával, amit egy ellenfél sem tesz zsebre. Multi-melta ide nem annyira ajánlott.
második helyen a LR Crusader áll, kötelező multi-meltával és extra páncéllal. Brutális csapatszállító, ami az élőerőt tizedeli útközben, és a gépek ellen sem esélytelen. A 16 férőhely kicsit túlzás, ami ellen 8 terminatort kell bevetnem, arra inkább lövök :)
Harmadik a LR Redeemer, aminél kicsit nehezen tudom összeegyeztetni a sablonok kb. 9”-es lőtávját, a 6”-es rohamtávolságot, és hogy mindezt egyszerre valósíthassam meg. Mindazonáltal 14-es páncélú gép, és a legolcsóbb a 3 verzió közül, és a modell sem néz ki rosszul.
HŐSÖK
Upgrade karakterek
Segreant Tellion
Ahogy a Scout-oknál leírtam, nagyobb csatákban mindenképp érdemes hozni. Ő maga 50 pont, és ha csak egyetlen power-fistes egységet is ki tud szedni, már nagyjából behozta az árát. Emellett kitűnő pszichológiai hadviselési eszköz, amikor az ellenfél megpróbálja a lehető legtöbb különböző felszerelést adni a figuráknak, hogy úgy ossza el a sebeket, ahogy ő szeretné, erre TE mondod meg, hogy kit szeretnél áldozatnak...
Brother-sergeant Chronus
Ő viszont túlontúl drága. Gyakorlatilag egy fordított Daemonic Possession, ami nem -1-et, hanem +1-et ad a lövésedre. Csapatszállítókba nem ültetném bele, mert azok vagy túl olcsók, vagy épp ellenkezőleg, már nélküle is eszement drágák. Whirlwind megint csak kizárva, a másik két jármű pedig jó eséllyel lesz elsőszámú tűzmágnes, ha egy 70 pontos karakter is benne ül. Még egy indok: ha túléli a robbanást és utána lelövik, Annihilation küldetésben még egy kill-point-ot ad az ellenfélnek...
Önálló karakterek
Marneus Calgar
Impresszív statisztikák közelharcban és lövésben, emellett a seregnek jó eséllyel nem lesz gondja a morálteszteknél (a pinning és Ld teszteknél azonban még igen), és ne felejtsük el az Orbitális bombázás képességet sem. Hihetetlenül jó miniatúra is jár hozzá, ennek ellenére ugyanaz a helyzet, mint Abaddonnal a káosz haderőnél: 250-265 pont már bőven eléri az ingerküszöböt, amit még hajlandó lenne rááldozni az ember EGYETLEN HQ választásra.
Kor’sarro Khan
Ahogy kijönnek az újabb és újabb codexek, úgy értékelődnek majd fel egyre inkább az outflank és infiltrate képességek is. Hiába állít majd fel valaki az „alapvonalra” egy pályát átlövő tüzérsége, ha 1-2 körön belül ott leszel a sarkában, és pár tankelhárító fegyverrel szétütöd. Ha a beszivárgós, alattomban támadós seregre építed a taktikádat, Kor’sarro jó választás lehet, elfogadható pontérték mellett. Egyetlen értelmetlen szabálya a Moondrakkan motor „Fleet” képessége, amit csak egyedül tud kihasználni, a mellette lévő osztag nem. Egyedül küldeni egy önálló karaktert meg mosatnság öngyilkossággal egyenértékű cselekedet.
Forgefather Vulkan He’stan
Igen korrekt közelharci képességekkel rendelkezik (S6-os energiafegyver, 1-1 újradobható találattal és sebzéssel), 3+ invu-mentő, a linkelt melták, lángszórók és mesteri viharpörölyök előnyét pedig senkinek sem kell ecsetelnem. Mivel a fenti hadfelszerelések joggal kaphatnak helyet a seregben, érdemes helyet adnod ennek a HQ-nak.
Shadow Captain Kayvaan Shrike
Első látásra a fleet képesség nem tűnik túl nagy dolognak a többiek mellett, de akit kapott már el egy ork WAAGH, az tudja, hogy ezt a játékot valószínűleg a designerek feleségei találhatták ki, mert itt bizony minden inch számít :) A kapitány természetesen egy Assault Squaddal érzi a legjobban magát, amivel kitűnően ki tudja használni a master-crafted, rendinges lightning claw hatásait.
Captain Darnath Lysander
A közelharci ász – szerintem még Marneus Calgarnál is jobb. Ha csak egy főnököt viszel, mert nem akarod kombinálni a HQ-k előnyeit, vagy nincs elég pontod, ő tuti befutó. akkor Nem igazán tudok olyan pontértéket mondani, ahová ne lenne érdemes behozni. Mastercrafted, 10-es erejű (!) viharkalapács, 4 sebpont, termi-páncél, viharpajzzsal, és nem lehet instant killel megölni... Ezen felül a stubborn képesség, a bolster defence, és a Bolter drill már csak ajándéknak tűnik... Utóbbival lehet trükközni, pl. egy assault bike osztag odarobog mellé, becsatlakozik, lőnek, majd a következő körben tovább hajtanak. Ugyanez a Sternguardok boltereivel már egyenesen a „bunkóság” kategóriába tartozik :)
Chapter Master Pedro Cantor
Igen kedvelt figura, nem véletlenül. A „mezei” kapitányhoz képest +25 pontért a teljes sereged stubborn lesz, kapsz egy 4-et lövő storm-boltert, az Inspiring presence képességet, valamint a kihagyhatatlan Sternguard osztagok pontszerzők lesznek. Eddig nem igazán találtam neki gyenge pontját. Max. annyit, hogy inkább támogató karakterként életképes, mintsem frontvonalbeli harcosként (amire én inkább használom a HQ-kat), és a pontszerző státuszuk miatt a Sternguardokat még inkább megpróbálják kiírtani. Bár ez nem mindig hátrány :)
Chaplain Cassius
Alacsony pontértékbe ideális választás, 1000 pont környékére viszont már hozok keményebb közelharcost is. Vagy olyan káplánt, aki tudja kísérni a terminátorokat, esetleg az Assault Suadomat. Mindenesetre roppant idegesítő lesz majd az ellenfélnek, hogy ami ellen nem dob FnP-t, az ellen majd jön a 4+-os mentő – már ha egyáltalán megsebzi a 6-os szívósságú karaktert :) A 2+-ra sebző combi-bolter-flamernek sok értelmét nem látom, ha ui. lő vele, nem fog rohamozni, márpedig mi másra tartanánk egy káplánt?
Chief Librarian Tigurius
Újabb káosz-párhuzam, mert sajnos ugyanúgy felejtős karakter, mint Ahriman. Ha outflank-re, Kor’sarro-ra, vagy drop-podokra, esetleg reserve-re épül a sereged, akkor TALÁN érdemes rajta elgondolkodni, de egyébként vigyázni kell rá, mint a hímes tojásra.
A tartalékokhoz kapcsolódóan: gyakorlatilag 3 körre vonatkozik a képességének hatása (első körben nincs reserve, ötödiktől automatikus), és már a 2. körben 50% eséllyel az fog történni, amit te szeretnél, Tigurius nélkül is. Most még korai lenne megmondani, hogy az új IG codex Fleet Advisorja mennyire lesz népszerű (-1-et ad az ellenfél reserve dopbásaira), de ha minden IG seregben fel fog bukkanni, talán akkor lesz Tiguriusnak létjogosultsága a szememben.
Captain Cato Sicarius
Nem igazán jöttem még rá az előnyeire. A normál SM 8-9-es Ld-je tipikusan olyan, hogy ha optimista vagyok, azt mondom, megdobom, ha pesszimista, azt mondom, hogy a Rites of Battle 10-es Ld-jét is elrontom :)
Ha közelharcra számítok, akkor inkább stubborn-t adó karaktert viszek. A surprise attack jópofa dolog, 17% helyett 31% az esélyed, hogy te kezdesz, és nem az ellenfél – már ha erre építed a stratégiádat... A battle forged heroes jónak tűnik, pláne egy tank-hunteres lézerágyúval, de Sicariusnak ehhez az osztaghoz csatlakozva kell kezdenie, ami eléggé nagy megkötés az én szememben (ezt rosszul értelmeztem, az osztag Sicariustól függetlenül is kezdhet). A tempest balde speciális szabálya pedig inkább érdekesség, mint komoly stratégiai előny.
A hősökből építhető kombinációkat nem nagyon feszegetem, azok ugyanis a pontértéktől, és az ellenfelektől függően adják magukat. Ahogy leírtam, az én szememben Lysander, Hestan és Pedro olyan karakter, akinek minden további nélkül helyet adnék a seregben, Kor'sarro és Shrike a seregkompozíciótól függően vegyíthető ezekkel, Cassiust csak kis pontban, vagy ha fluffos csatát akarok tyranida ellen:) A másik három Ultramarine hős ideális használatára pedig még nem siekrült rájönnöm.
Ennyit a pézsmarínokról, akik kicsit jegelve lesznek, ha minden a terv szerint halad, a következőkben elkanyarodok kicsit a hobbi-vonal felé
Utolsó kommentek