"- Tudod, szeretnék egyszer olyan lassan gondolkodni, mint te - biztosan nagyon pihentető. Sajnos a kisagyam eltávolításával, és a létező összes nyugtató szer bevételével se menne a dolog. Már az fizikai fájdalmat okoz, hogy a primitív kifejezési szintedre kell levinnem a szellemi nívómat. Beszélsz itt háborúról, meg közös ellenségről, stratégiáról... BESZÉLSZ!... jajj, ne haragudj, én kérek elnézést. Szóval, hangok törnek ki a torkodból, amik valami -számodra - felfoghatatlan, kozmikus véletlen folytán értelmesnek tűnnek, pedig az értelem pislákoló csillagnak tetsző fénye is olyan messze esik tőled, mint Slaaneshtől a szüzességi fogadalom. Tessék, már a primitív hasonlataidat is átvettem. Úgy tűnik, ez a szellemi mocsár ragadós... Szóval ne vesztegessük az értékes időmet, embermajom, lefordítom, hogy te is megértsd: miféle szövetséget kínálsz?
- Ezt b+! <BUMM!>"
Kivonat a néhai Jensen tábornoknak az Eldák látnokával folytatott, sikertelen diplomáciai tárgyalásáról.
Röpke bevezetőnk illusztrálni hivatott a galaxis második legősibb fajának, az Eldáknak a hozzáállását az élet mindennapi dolgaihoz. Ha a fantasy vonalról indulunk, a (High) Elfek vonaláról közelítve jó úton haladunk űrbéli testvéreik, az Eldák megértése felé. Technikailag iszonyatosan fejlett nemzetről van szó, akiket az Old Ones néven emlegetett náció hozott létre, még a Necronok elleni háborúban, hogy fegyverként használhassák őket a C'Tan csillagistenek és szolgáik ellen. Mivel a Necronok háború lecsengése után nyomtak egy IDDQD-t, és bevermelték magukat kriptavilágaik mélyére, az eldák évmilliókon át uralták a galaxist. A többi fajra legjobb esetben is lenézéssel tekintettek - ha egyáltalán észrevették őket.
Az átlag elda felfogását vázolandó, végy egy Havas tanár(?)úr(?!?), puzsérrobi, egy SZTK keretes bölcsész-hipster és fridisanyi természetéből gyúrt szerelemgyereket, emeld négyzetre, és még mindig csak satírozgatod az elda arrogancia és felsőbbrendűség-tudat magasságait. Az eldák népe olyannyira magasan állt a többi faj felett, hogy aztán idővel szöget is ütött a fejükben a gondolat: miért is kezdjek akármilyen fizikai erőfeszítésbe, amikor a technikám bármit megcsinál helyettem? Helyette inkább gondolkodjunk el a világegyetem dolgairól. Ha senki nem hallja, hogy egy mérnork felrobbantja magát a fegyverével, akkor annak van hangja? Az USA sosem fogja megérteni a futball lényegét? Próbáljam ki bal kézzel is?
Drága dédapám szavaival élve "a kutya is jó dolgában veszik meg", így ez a hozzáállás elindította a fajt a lejtőn. Az egyre elborultabb és sötétebb mélységeket elérő pszicho-rejszolás eredménye pedig az lett, hogy 40k világába is beköszöntött (anno még 30k környékén) a 4. káoszisten, Slaanesh, a kéj és mértéktelenség ura. Születését milliárd számra elnyelt elda lelkek, bekebelezett világok, és a valós űr szövetén ütött lyuk jelezte, amit a 40. évezredben az Iszonyat Szemeként ismernek, és a Káosz első számú átjárója a valós űrbe.
Persze, ha ennyivel függöny lett volna, akkor nyilván nem írnék most MJJ cikket. Szóval, a faj túlélése kétféleképpen lett biztosítva. Az egyik, aki a 24. órában kapott észbe, próbálja elodázni a halálát, amihez Slaanesh lélekszívó hatása miatt nem probiotikum és vitaminkúra vezet, hanem a más fajok életesszenciájának elfogyasztása. Ők lennének a már korábban megénekelt Sötét Eldák. A másik vonal, akik már azelőtt leszálltak a magas lóról, mielőtt az levetette, megtaposta, és arcon ****ta volna őket. Ők voltak azok, akik óriási, csillagközi hajókon - mestervilágokon - nekivágtak a végtelennek, hogy minél távolabb kerüljenek dekadens testvéreiktől. Ez a codex az ő seregüket írja le.
DISCLAIMER: mivel a sorozat alapvetően a fajjal ismerkedőknek íródott, így feltételezem, hogy olyanok is vannak, akik éppen csak ismerkednek a 40k világával. Az ő okulásukat szem előtt tartva kicsit több most a magyarázós rész, vagyis az egyes szabályok és rövidítések kifejtése, mint szokott lenni. Kommentekben jelezzétek, hogy ez maradjon-e így.
Nem meglepő ugyanis, hogy a maroknyi, életben maradt Elda harcolni készül a túlélésért. Bár a valaha volt legfejlettebb technika áll a birtokukban, a múlt már megmutatta, hogy kizárólag erre hagyatkozni hová vezet. Seregeiket jövőlátóik útmutatása alapján vezetik, az átlag elda pedig sorkatonai szolgálat helyett különféle "utakra" specializálódhat, amin aztán éveken-évtizedeken keresztül sajátítja el az adott iskola minden csínját-bínját. Persze, sokszor az egyszeri kézművesnek, vagy kereskedőnek is fegyvert kell fognia, így a köznapi emberek is megfordulnak a csatamezőkön.Ők alkotják - az aktuálisan nem "úton lévő", kvázi leszerelt harcosokkal karöltve - a Guardian-eket, azaz az ágyútöltelék reguláris osztagokat.
A harci stílust tekintve tehát a - a guardian derékhadat nem nézve - végletekig specializált erőkkel lesz dolgunk. Ez persze csak azoknak újdonság, akik most ismerkednek az eldákkal. Összességében elmondható, hogy
az átlag hegyesfülű az amerikai oktatás ideálja: valamiben nagyon otthon van, aztán minden másban katasztrofális. Rapírral nem mész tankra, ahogy tüzérként sem állsz le vívni. Épp ezért a "ki-mit-mikor-hol üt" kérdés helytelen megválaszolása sok elhullott elda életben, és lapátszámra merhető lélekkő-lerakatban fog testet ölteni.
A faj 2 darab speciális szabállyal rendelkezik. Egyik az Ancient Doom nevet viseli, amivel egyrészt Hatred képességet kapnak Slaanesh szolgái ellen, viszont cserébe -1-es Ld-vel dobják az esetleges Fear tesztet.
A másik a Battle Focus névre hallgat, és egy új upgrade sprue-t ad, amivel a Wave Serpent csapatszállítót alakíthatod át egy reaktív páncélzattal ellátott Ford Focussá.
Bocs. Szóval, a szabály sokkal jobban hangzik, mint az általa takart fogalom, vagyis a lőj és fuss, vagy fuss és lőj képesség. KEzdőknek annyit, hogy ez más fajoknál kölcsönösen kizárja egymást, de a fürge léptű Eldák egymás után is meg tudják csinálni. Ez roppant aljas, bár a fajhoz képest fluffos húzásokra ad majd lehetőséget. Nem kell hozzá nagy fantázia: a mozgási fázisban kirobogsz a rom mögül, lövési fázisban megeresztesz egy lövést, majd vissza a takarásba. Vagy esetleg előre zúzol a csapatszállítóval, kiszállsz, mérsz, hoppá, még épp kívül vagy a melta-távolságon. Nosza, futsz egyet, majd lősz. Nem mellékesen, mindezt elég sokszor a fleet képességgel megtámogatva. Sajnos csak a futásra képes modellek kiváltsága a BF, így skimmerek és jetbike-ok nem részesülnek az előnyeiből - a lépegetők viszont igen.
Nem maradhattak ki természetesen az elda Warlord traitek sem. A démon kódexxel ellentétben ezek nem rendelkeznek túl nagy befolyással az alapvető játékstílusra, amolyan tipikus "tartsd észben, mert jó, ha van" dolgok.Itt tennék még képet az Exarch képességekről, valamint a pszí-erőkről, hogy ne kelljen megszakítani vele az egyes egységek leírását.
Exarch képességhez meglepően sokan juthatnak hozzá, többek között az Avatar is. Az univerzális speciális szabályokat (USR) adó képességek mellett van pár kimondottan egzotikus darab, pl. az 5+-on célzott találatot biztosító trait, de van itt 4+ invu mentő, kicsit kacifántos to-wound újradobás, +1 erő, +1 lövést adó, vagy kihívásban 3+ invut adó specialitás is. A legviccesebb a disarming strike, ami egy szerencsés dobás esetén bármilyen speciális közelharci cuccból egyszerű bugylibicskát (close combat weapon) gyárt. Persze, nem mindenki fér hozzá mindenhez, de érdekes kombinációkat lehet kiállítani belőle.
Az anyagi univerzum legnagyobb varázslói természetesen nem maradhattak saját pszí-tábla nélkül. A Runes of Fate kis eltéréssel a korábbi codex varázslataira hajaznak; van itt Guide, de ugyanúgy helyet kapott a doom / mind war / Eldritch Storm / Fortune spell is. A másik csoport, a harci rúnák kis csavarral lettek megoldva, ami leginkább a pályázati pénzek elbírálásához hasonlóan működik. Ha a mi kutyánk kölyke, akkor jó lesz neki, ha ellenségé, akkor nagyon rossz. Eléggé egy sablonra készülnek a dolgok, pl. az egyik +1 erőt ad , az ellenféltől pedig ugyanezt vesz el. Különösen a 4-es képesség durva, amivel simán ki lehet állítani 2+-os mentőjű lidércharcosokat is, ami valljuk be, ellenfélként annyira üdítő, mint egy gyomormosás. Veér Pistáknak disclaimer: az egyes varázslatok vagy-vagy üzemmódban működnek. Harci tapasztalat nélkül, némi armchair-general gondolkodással azt mondanám, hogy a véletlenszerű választás nem lesz akkora probléma, lévén aki a pszíre gyúr, össze tud szedni annyi dobást a táblázaton, hogy nagy eséllyel megszerezhesse a neki tetsző képességeket. Persze, ebben benne van az, hogy kevésbé szerencsés kockajárásnál idomulnia kell a taktikának, de hát egy Elda játékos erre legyen is felkészülve. Vagy ha nem, akkor lesz pár kellemetlen meglepetése.
Ittennék' meg már a képek jönnek, szóval lehet is nézni, mit kapunk, ha ezekre az egységekre költjük a zöldhasút.
Avatar: a véres kezű isten Avatarja sokáig az egyetlen modell volt, ami WS10-el feszengett, és 155 pontjával nélkülözhetetlen része volt szinte minden elda seregnek. Most közel másfélszeresére emelkedett az ára, fejlesztve pedig el is hagyja azt, de ennek ellenére is a "megfontolandó" kategóriába került. Továbbra is képes melta-egyenértékűt lőni tüzes pengéjével (fast shot fejlesztéssel akár kettőt is), 12"-es körzetben Fearless-t ad, és nem mellékesen, a tűz / melta / soulblaze alapú dolgok továbbra sem sebzik. Hadd jegyezzem meg, hogy itt a disarming strike képesség valami egész extrém módon tudja szívatni a közelharcra gyúrt darálókat. Tessék csak belegondolni: kihívás, majd ha visszautasítja, szecskázod az osztagot. Ha elfogadja, akkor először is jó eséllyel tönkreteszed a speciális közelharci fegyverét (a 10-es WS miatt szinte garantált a +1 a dobás eredményénél), majd küzdhet a tiszteletet parancsoló értékek ellen egy szál almahámozóval. Akkor kell csak vigyázni, ha az ellenfélnek 2, vagy több durva bökője van, mivel ekkor hiába hatástalanítjuk az egyiket, a másik attól még fájdalmas élményekben részesítheti Khaine küldöttét.
Autarch: "...-a HQ-m pedig ha jó látom egy autó. - Nem inkább Autarch? - Lehet, de annak semmi értelme." A fenti mondatok kis túlzással még egy tapasztalt elda játékos szájából is elhangozhattak volna, hiszen az Autarch dobogós a legkevésbé használt HQ-k versenyében. Tipikusan az a fajta ezermester választás, aki bármely codexben jól venné ki magát, de nem a végletekig specializált Elda seregben. Ahhoz, hogy érdemben segíthessen minket, nagyon célirányosan kell vagy az ő felszerelését, vagy a sereget összeállítani. Szinte minden harci kaszt felszereléséből vehet magának valamit (a skorpiók sisakját, a Windriderek robogóját, de akár szárnyakat, vagy ugrórakétát is), ami akkor érnek igazán valamit, ha egy hasonszőrű osztagba tudjuk becsatolni őkelmét. Azért koncepciószinten érdemes rajta gondolkodni, lévén a reserve-re adott tetszőleges +1/-1 képessége nagyon jó kis "beta strike" seregek alapjává teheti.
Spirit Seer: Közelharci képességeiben említésre se méltó karakter, össz-vissz 2 db forrasztópákás (értsd: armourbane, fleshbane, soul blaze) támadásra képes, ellenben Level 2-es pszíként a kimondottan dögös Telepathy és elda iskolák varázslataiból válogathat. Emellett alapfigurája az Iyanden Mestervilág-témájú seregeknek, ugyanis közreműködésével a Lidércharcos gyalogság Troopként jöhet. Ráadásként ott van rövidtávú agy-lézer pointere, amivel 12"-en belül megvakuzva valakit a to-hit 1-es dobásokat újradobhatjuk lidércharcosainkkal (igen, a Lorddal és Knighttal is). Itt jegyezném meg, hogy a megboldogult Eye of Terror és Codex Armageddon szellemét felidézve a GW kihozott egy Iyalden Codex Supplement néven ismert kiegészítő terméket. Fentiekkel ellentétben ebben új egységek nem, csak scenariók, egy külön warlord táblázat, pár armywide special rule (pl. Wraithlordot is hozhatsz HQ-nak, 1 slotba hozhatsz 5 Spirit Seer-t), egy új pszí-képesség, és persze,hihetetlen mennyiségű fluff meg kép került be. És nem mellesleg, az Elda codex is kell ahhoz, hogy játszani tudjunk velük.
Farseer: általában a Warlock-okkal közösen alkotják "A" HQ választást. Bár első látásra nem túl marcona dolgok vannak nála, level 3-as pszí-képessége, valamint az extra-funky Divination iskola jelenléte a Spiritseer-nél már említettek mellett sejteni engedi, hogy csúcsos fejű barátunk / barátnőnk szénné varázsolja a pályát. Speckói ugyan többnyire egyszer használatosak, akkor viszont életet mentenek. Runes of Witnessing-el újradob egy rontot pszí-tesztet. Sisakjával alapból szedhet le Warp Charge-al egy démontámadást (perils of the warp), ha másodjára is elvétené a tesztet. És bár a runes of warding jelentősen gyengítve lett (az eddigi "ki se vedd a dobozból a pszídet" szintről), +2-es bónuszával szinte garantálja, hogy a legnagyobb mágus varázslatát is 3+-ra röhögve levéded. Nesze neked rúnapengés Space Wolf Rune Priest... Erejét pedig még tovább fokozza, ha motorra pattan, és jön mellé egy...
Seer Council: mint mondtam, többnyire kéz-a-kézben járnak a Farseerrel ezek a varázslók - már ha ugye többen vannak, mert egyedül is jöhet. A Wolf Guardhoz, vagy a Necron Court-hoz hasonlóan ők is maradhatnak egy osztagban, vagy szétspriccelhetnek a többi elda egységhez, támogatónak. Ezt mondjuk két okból is megfontolásra javasolt. Egyrészt, 8-as Ld-jük nem kifejezetten teszi őket megbízható varázslóvá, másrészt, jelenleg a pszí képességeket deploy után dobod ki. Vagyis lutri, hogy hol, kinek, milyen képessége lesz. Ha pedigh egy osztagban hagyod őket, akár 10-en is lehetnek, ami azért elég jó esélyt biztosít a szimpatikus spellek megszerzésére (ui. mindenki dob egyet a neki tetsző iskolából). Motort véve nekik ezzel újra előhozható a rettegett jet-council, ami akár 2+-os mentőben, 4+ újradobható invuban, és 2+ fedezékben hasít - már ha a megfelelő varázslatokat kidobtuk. +5 pontért a sima witchblade-et egy még durvább Singing spear-re cserélik, amivel járművet, és élőerőt egyaránt hatékonyan tudnak meglékelni. Minden primary detachment-ben csak 1 osztag teheti tiszteletét, ami sikeresen megakadályozza, hogy "szövetséges" címen magunkkal hozzunk 5-600 pontnyi durván tápos motorost. Szóval most már némileg nagyobb kockázattal, de a jetlock-ok napja még mindig magasan ragyog.
Illic Nightspear: a Necron codex oldalain már szerepelt mesterlövész, akinek akkori kis "alakításától" diszkréten tekintsünk el, lévén történetét finoman szólva sem a 40k fluffjának arany iniciáléval szedett díszlapjai közt tartjuk számon. Legyen annyi elég, hogy "közös múltjukra" tekintetel Preferred Enemy-t és Hatred-et kap a konzervek ellen. A csóka az energiakard + pisztoly páros mellett mindössze egy sniper puskával villog, ami azonban AP2, to-wound 6-on azonnali halált okoz, és 120"-re visz el, emellett minden lövése precision shot. De 195 pontos árát ezen felül több más dolog is indokolja. Egyrészt, BÁRMILYEN távolsági megkötés nélkül tud egységet infiltrálni (magyartanárom most kap a szívéhez). Hadd ne ecseteljem, hogy egy dupla lángszórós-meltás osztag, ne adj isten, egy adag tau pathfinder szövetséges mennyire is kívánatos a soraid közvetlen közelében. Másodsorban, +13 pontért a mezei Rangerekből Pathfindert képez, akiknek Stealth képességükhöz jön egy Shrouded USR is, és minden lövésük precíziós találatnak fog minősülni. Ennek jelentőségét sokan lebecsülik, pedig lényegében nem történik más, mint hogy az osztagba rejtett spec-fegyveres hirtelenjében magányos figurává válik, akire aztán szabadon lehet leosztani a találatokat. Karakterek nyilván védettebbek a "look out Sir!" miatt, de azért a 4+ (2+) is elrontható... nem is beszélve, ha mondjuk egy Quad gunhoz tesszük kezelőnek az egyik tagot, és mi döntjük el, ki kapja a 7-es erejű lövéseket.. Vagy egy Artillery osztagból célirányosan csak a kezelőt szedjük ki, használhatatlanná téve ezzel az egységet.
Eldrad Ulthran: itt nagyon kíváncsi voltam, miként oldják meg egy igazán csavaros háttér-béli ellentmondást. Volt ugyanis századunk elején egy Eye of Terror nevezetű kampány, amit a fél 40k-s közösség tolt, és anno drakula ezt úgy tervezték, hogy majd a hadjárat kimenetele befolyásolni fogja a 40k univerzum sorsát. Ennek a végjátékában történt, hogy a 13. Fekete Hadjárat idején Eldrad, minden látnok leglátnokabbika szépen megdeglett, elvesztvén egy Slaanesh nagydémon ellen vívott csatát. Hát kérem, itt a remek megoldás az volt, hogy a fenti kérdést SEHOGYAN nem tisztázták. A 40k univerzum egyik ikonikus szereplőjének történetét némi hebegéssel-habogással üti el a codex, de ezen már csak megszokásból háborgok. Ha ettől el tudunk tekinteni, Eldrad a jól ismert formáját hozza. Mindennel felcuccolt Farseer, akinek extra felárát 4-es szintű pszí-használat, warp-charge visszaszerzési lehetőség, valamint a legnagyobb aduász, a felrakás utáni egységátpakolás indokolja. Nota bene, AP3-as Force pálca, és 3+-os invu mentő van nála, warlord traitje pedig játékonként egyszer 12"-en belül Stealth szabályt ad.
Prince Yriel: az Iyanden mestervilág elveszett és megkerült hercege, és a Nida flotta kiseprűzése óta ünnepelt hőse nem más, mint egy fuxos Autarch. Egy Autarch, roppant marcona nézéssel (S6 Ap3- találatot okozó nagysablon, egyszeri használattal, CC-ben), aki warlord képességével to-wound újradobást ad játékonként egyszer, 12"-en belül. És hát itt van a már említett reserve módosítás is. Emellett Space Marine egyenértékben védett, 3+-os armour, és 4+ invu .jár neki, ha a 3-as szívósságát megsebzi valami (tehát bármi, a csúzliból lőtt szilvamagtól fölfelé). Mondjuk szüksége is lesz rá, mert fegyvere miatt a 6-os közelharci mentőket újra kell dobnia... és ez utóbbi képessége nagyon könnyen visszafelé sülhet el.
Főnix urak: az eldák legendás vezérei, akiknek szellemét a páncéljuk örökíti tovább, így lényegében halhatatlanok. A harcos, aki felvette a páncélt - nos hát, az így járt, ugyanis a Főnix úr szelleme felülírja a viselő tudatát. Mindegyikük 2+ páncélban áll csatába, emellett eternal warrior-nak számítnak. Tudom, hogy ezek a cikkek már így is jócskán felette vannak annak a kapacitásnak, amit valaki hajlandó egyáltalán elolvasni, így külön ismertetésüktől eltekintenék. Inkább távirati stílusban, 1-2 mondantban emlékezzünk meg róluk. Asurmen a Dire Avenger-ek ura, 2+ 4++ védelme, S5 AP2-es pengéje, és D3(!) Warlod képessége jó véltellé teszi, 220 pontja ellenére is. Jain Zar a Howling Banshee-k ősanyja - hiába az assault 4-es termiszeletelő penge, az Acrobatics képesség, és a párbajhős felszerelésnek tökéletes 2 db AP2-es CCW, valamint az ellenfél WS-ét és I-jét büntető szabály, a 2+ páncélon kívül semmi nem védi (csak összehasonlításként: a Dark Elda Lelith 5 ponttal kevesebbért 3++-ban mászkál közelharcban). Karandras egy újabb közelharcos "út", a Striking Scorpions hírnöke, akinek felszerelésében az egyetlen említésre méltó dolog a Scorpion's Claw, ami azonban bárkit megdönt, mint Heffner a playboy villában 30 éve. Sajnos Invu save őt sem védi, mégis, életképesebbnek tűnik, mint harcos nővére. Fuegan nevéből kiérezhetően a Fire Dragons színesfémgyűjtő brigád góréja, aki dupla lövetű meltéja mellett egy AP1-es baltával hadonászik; utolsó sebpontján S6-tal, 6 darab támadással. Az a ciki, ha még az előtt elfogynak a sebpontjai, mielőtt közelharcba érne... Baharroth a Swooping Hawk út vezére, és bár a fentebb említett invu mentőt megkapta, mégis, a legszürkébb választás az összes közül. Maugan Ra pedig elvileg minden Dark Reaper közül a legtökösebb rakétavetővel kéne, hogy rendelkezzen, ehelyett a kezébe toltak egy 36"-re lövő Assault Cannont. Relentless szabálya sem sokat ér, mert ami a codexben heavy fegyverrel lő, az többnyire enélkül az USR nélkül is meg tudja tenni.
Dire Avengers: főként lövésre gyúró, csókos társaság, akik elsőként akaszthatták le a hadtápostól a jobbfajta surikenvetőket, amik 50%-al messzebbre visznek, mint a kopasz Guardian-eknek adott változat. Nem elfelejtendő, az ÖSSZES suriken nevű okosság rendelkezik a Storm of Blades szabállyal, ami járművek ellen ugyan semmit nem csinál pluszban, de élőerő ellen a rendinghez hasonló, AP2-es támadással jutalmaz minden, sebzésre dobott 6-ost. Így végre a vastagabb páncélt viselők sem csak ingyen victory pointot fognak látni ebben az osztagban. Bár eddig a távolsági harcról áradoztam, azért tegyük hozzá, hogy a Shimmershield fejlesztéssel az osztag közelharcban is tud némiképp villantani - bár inkább csak feltart, mintsem csatát nyerjen.
Pathfinders / Rangers: elda mesterlövészek, akik általában fajtársaiktól távol tengetik száműzött életüket. Persze nem seggfejek, csak remeték; ha valami szaharé közelít a mesterviláguk felé, akkor azért vannak olyan jó arcok, és szólnak róla a többieknek. Lesipuskásként rejtőzködő életmódot élnek; Infiltrate + Stealth párosuk sem a "fejjel a falnak" harcmodort sejteti. Sajnos precizitásuk jelentősen leromlott, most már nem okoznak AP1-es találatot kellően magas to-hit dobásnál. Emellett a Pathfinder fejlesztést is már csak Illic segítségével érhető el, de kárpótlásul mindössze 12 pontot kell csengetnünk darabjáért. Nagy dögök ellen egy osztag mindig jól jöhet.
Guardians: a felvezetőben megénekelt derékhad kétféle osztásban jön, egyrészt, a távolsági harcra gyúró Guardian Defenders, másrészt az elbizakodott / optimista / szuicid hajlamú Storm Guardians, aki közelharcban gondolja megállni a helyét. Namost, ez utóbbiaknál hiába a WS4 - I5, egy 5+-os páncélban, 3-as szívóssággal azért nem állnék le bunyózni. Akkor sem, ha 2 flamer, vagy melta is lehet az osztagban. A Defender osztag hozzáállása már szimpatikusabb, ahol is nehézfegyveres platformmal megtámogatva tud fedezőtüzet adni a többi alakulatnak. És ne feledkezzünk meg a minimax listák nagy kedvencéről, a Windrider Jetbike Squad-ról sem.
T4 és 3+-os mentő - erre nem sok Elda mondana nemet. Pláne nem egy linkelt suriken katapultra, és arra a speciális szabályra, hogy egyetlen körben akár 36"-et is turbo boostolhatnak. És a két legjobb dolog: 17 pont darabja, és mindig foglalónak számítanak. Érhetetlen módon van náluk Battle Focus, pedig nem is tudják jelenleg kihasználni...
Wave Serpent: először is nagy köszönet Dreamer kollégának, amiért volt érkezése megváltoztatni a "hunfortíkéjben" Hullámlovasként elterjedt gép nevét arra, aminek a készítők is szánták (igen, ez volt a kúltursznob ötperc). Másodszor, ez a csapatszállító a kitűnő példája annak, hogy egy egységet kizárólag a pontjai alapján megítélni - bohóság. Mert hogy egy használhatóra felhúzott WS árából hozol 3-4 drop podot, vagy Rhinót. Esetleg 2 Chimerát. Na de amit ennyiért tud az eldák legelterjedtebb csapatszállítója, az több, mint indokolja az árcetlit. 12-es elő- és oldalpáncélzata mellett Serpent Shield-je egyrészt 2+-on bármilyen penetrate hit-et glance-re változtat. Ha meg épp nem, akkor 60"-re lő 7-es erővel D6+1-et, ami lesajnálja a fedezéket... Jujj. Tehát, ne lógjon ki Rhinód takarásból, és Aegis mögé se tegyél gépet. Ehhez képest már a shuriken kiegészítő fegyverzet is csak hullagyalázás, pedig lehet még tovább húzni, akár nehézpáncélos gyalogság, vagy tank ellen is. Itt szólnék az elda járműfejlesztésekről is, amik közül a Ghostwalk mátrixot semmiképp ne hagyjuk ki, ha csapatot akarunk szállítani (Move Through Cover-t ad), ahogy a Holo field-et se (a +1 cover mozgáshoz, ami Turbo boost-ban 3+-os fedezéket ad, stealth-el pedig 2+-t), A Crystal targeting Matrix pedig egy abszolúte FAQ után kiáltó dolog, és nem amiatt, mert flat out után enged lőni. Sokkal inkább, mivel szövegezésének hála (full ballistic skill) kiűntően alkalmassá teszi légelháratásra is. Ez utóbbi szerencsére / sajnos csak egyszer használatos okosság.
Wraithguard: halott eldák szellemei működtetik ezeket a meglehetősen idétlen fejszerkezettel megáldott harci öltözeteket. Fegyvereik iszonyat brutálisak, és ilyenkor gondolkodik el azon az egyszeri elda-rajongó mon'keigh, hogy ha egy halott elda által mozgatott páncélra (akit "hullagyalázást elkövetve az élők védelmében keltettünk fel") rá mernek bízni egy ilyen kézi atomágyú zajostücsköt, akkor vajh' miért hagyják szo*ni az egyszeri Guardian-t a shuriken-vetőkkel, meg bozótvágókkal... A kisebb fegyverek (S5 és alatta) ellen hihetetlen jól védettek; erről a 3+ mentő és a 6-os szívósság gondoskodik. Így aki lövéssel akarja őket megakasztani, az valószínűleg jobban teszi, ha odanyom egy karton cigit a raktárosnak, és leakasztja a plazma/melta kezdetű dolgokat a polcról. Mondjuk a védelemre szükségük is lesz, mivel 12"-re kell megközelíteniük ellenfelüket, hogy S10 AP2-es puskáikkal bárkit múlt időbe tegyenek. Opcióként egy kicsit szolídabb lángszóróra is cserélhetik alapvegyereiket, ami ugyan 60%-al csökkentett erővel, de továbbra is AP2-vel várja a romahozni vágyó Júdea Népe Front tagjait. Battle Focus nincs, de ha akarsz, ott az Iyanden lista, játssz azzal.
Wraithblades: van nekünk kecses, könnyű karddal hadonászó eldánk (Banshee), van nekünk kamuflázsban, lánckarddal hadonászó eldánk (Scorpion), pszípengével hadonászó eldánk (Witchblade-es 'Lock), teherautónyi pallossal hadonászó halott eldánk (Wraithlord) - na ezek alapján méltán teszem fel a kérdést, mi szükség volt rá, hogy a Wraithguardok kezébe is kardot nyomjanak? Mert ez az osztag ezt csinálja, nem is rosszul, és nem is rossz áron. Lényegében az eldák terminátorai lettek, mert ugyan csak 3+ páncél, de emellett S6/5 és T6 védi őket. Nem is beszélve, hogy ha csak 1 penge van náluk, meg egy pajzs, akkor bizony 4+-os invujuk pont felülmúlja egy normál termipáncél hasonszőrű védelmét. Alapból kardjuk 2+-on szeleteli a sima marine-t, és fejszével felszerelve, 7-es erővel a terminátoroknak is komoly fejtörést fognak okozni.
Howling Banshees: harcias menyecskék, botrányos frizurával, emellett a Slaanesh Fiend-hez hasonló -5-ös kezdeménymódosítót adó maszkkal. Tekintve, hogy az övék pedig 5 és 6 közé tendál, és támadógránátjuk is van, nyilvánvaló, hogy szinte bárkit lelépnek közelharcban. Azaz, lelépnének, mert hiába a power sword, a WS4, az extra 3" futás, ha ehhez S3 és 2 támadásos offenzív képesség, valamint T3 és Sv4 defenzív statisztika jár. Mondjuk egy Shield of Grace+disarming strike-os exarch elszórakoztathat kihívásban akárkit, pláne ha S5 Ap2-es kétkezes pallossal, vagy AP3-as dobócsillaggal van felszerelve, de ez sovány vígasz. És sajnos a codex egyértelműen foglamaz, power SWORD van náluk, tehát a Grey Knight DK Assassinnál megnyitott kiskaput is bezárták, hogy esetleg power axe-ekkel, vagy mace-ekkel induljanak harcba. Meg mekkora blama már, hogy a Dire Avengereknek jut Counter Attack, nekik meg nem? Szóval, a Bansheek rendkívül nehezen használhatók lettek, és ha valami értelmeset akarunk belőlük kihozni, akkor nagyon komoly support, és taktikus helyezkedés kell hozzájuk.
Striking Scorpions: ha közelharcosokat akarunk választani, akkor itt a másik véglet - plusz 2 pontért egyel jobb páncélmentő, Stealth, Move Through Cover és infiltrate, ugyanolyan kezdeménnyel. Emellett ugyan csak AP6-os lánckard, de az legalább S4-el, és a főnük vehet magának akár S6 AP2-es energiaöklöt is (amivel normál kezdeménynél üt). Nem kérdéses, ki felé billen a mérleg nyelve. Már ha Eldákkal közelharcban gondolkodunk, ugye.
Fire Dragons: a legmegbízhatóbb elit választás, egy dologhoz értenek, de ahhoz nagyon. Konkretizálva: leölni bármit, ami kevesen van, és páncélértéke, vagy 3+-nál jobb mentője van. Mindenki fel van ui. szerelve meltagunnal (a főnök akár 18"-re vivővel is), és meltabombával is, ami a páncélos-sirató szinonímája. Mindemellett most már 3+ páncélban nyomulnak, de azért így is ajánlott őket egy Wave Serpenttel célba juttatni. Ha exarch-ot veszünk, akkor adja magát a fast shot upgrade, a többi exarch powerrel inkább ne vesződjünk. És számítsunk rá, hogy a transzportból való kiszállásuk egyben óriási "IDELŐJÉ!" feliratot is pingál rájuk.
Harlequins: Ian Watson regényeiből is jól ismert, vicces kedvű társulat, akik Pennywise és Ronald McDonald mellett újabb indokot adnak arra, hogy miért utáljuk a bohócokat. Anno a 4. kiadás idején az sereg signature egységeként ismertük őket, és mindenkinek a t*ke tele volt a nehézterepet lesz@ró, fleetelő, rendinges űrbohócokkal, ami olyan szinten tartozott hozzá a sereglistákhoz, mint a kocka és a mérőszalag. Aztán szép lassan alkonyulni kezdett a színésztársulatnak, olyannyira, hogy a 6. kiadásban leginkább a taktikus, profibb játékos arzenáljába találnak utat. A recept nem nagyon változott most sem: Harlequin's Kiss-el futtatva őket, az ellenség gyenge pontjára kell rohamozni, és reménykedni, hogy nem nagyon marad, aki visszaüssön, különben az 5++-os mentő nem sokáig védi meg színpompás harcosainkat. A Shadowseer-rel visszakaptunk egy darabot a régi Veil of Tears képességből, ami 24"-en kívül gyakorlatilag láthatatlanná teszi a brigádot (2*2d6"-re látnak el azok, akik a Harlequinekre akarnak lőni).
Swooping Hawks: mondanám, hogy felemás választás, de inkább azt mondom, hogy a bevezetőben megfogalmazott alapelvek szerint tipikus Elda egység. Sokat lő, de gyengén. Eszméletlen mozgékony, (Skyleap-el visszapattanhat reserve-be, szóródás nélkül deep strike-ol), de törékeny (4-es mentő, 3-as szívó). Bárhová le tud dobni gránátot (S4 AP4, akár nagysablonnal is), és van haywire gránátja is, de ehhez közel kell mennie a járművekhez. 16 pont darabja, ami nem túl kevés, de legalább kicsit sok. Így légy okos... Ha mondjuk megtartották volna valamit szabályszinten az előző codex fluffjából, és a repülőket tudnák ütni közelharcban, azt mondanám, must have választás, Így inkább csak azt, hogy egy próbát megérnek.
Warp Spiders: az elda Assault Marine... lenne, ha nem kéne velük kerülni a közelharcot. Használjuk inkább arra őket, amiben remekelnek, a lövésben. Monofilament-es fegyverük ugyanis +1 erővel támadja mindazon szerencsétleneket, akik 4-nél kisebb kezdeménnyel rendelkeznek (ebbe beletartozik az is, akinek egyáltalán nincs ilyen, pl. a járművek). 6-os sebzésdobásra pedig AP1-el történik a találat. Azt hihetnénk, hogy 12"-el ez lófüttyöt nem ér, de nézzük csak meg jobban... ez nem Jump Pack, hanem JET PACK osztag. Vagyis, különleges ugrórakétájukkal mehetnek 6+2D6 inchet, majd battle focus D6"-re, fleettel, lövés 12"-re, majd rohamfázisban vissza 2D6"-et. Egy dolgot tartsunk észben, a hajtóművet használva dupla távolságnál egy random osztag-tagot elkap egy démon, és le kell venni. Ha meg mégis elérik őket közelharcban , van egy AP3-as karom a főnöknél, ileltve egy hit-and-run képesség. És ha már főnök; az Exarchnak érdemes megvenni a rapidoló, 18" AP1-es hálóvetőt. Extra interwebz pointz jár annak, aki Pókember mintásra festi őket.
Shining Spears: Elda motor, ami ugye jó, ezt már tárgyaltuk. Outflank, ami még jobb egy mobil hadviselést kedvelő seregnél. Skilled rider, ami egyenesen fantasztikus, hiszen a Dark Angels-nél megénekelt dolgok miatt nagyon könnyen összecsítelhetünk egy 2-3 körüli fedezékmentőt. 25 pont darabja, és powerweapon lehetősége a vezértnek, ami OK. Na de ehhez képest a kezükbe dobnak egy 6(!) inchre vivő laser lance-et? WTF? Szép dolog a mobilitás, de ezzel a nevetséges lőtávval pont a lényegüket, a jármű és szörnyek elleni kapacitást veszik el, ami miatt az ember esetleg őket hozná a Windrider motorosok helyett. Arról nem is beszélve, hogy ha ennyire közel kell menniük valamihez, jó eséllyel kaphatnak ellen-rohamot az arcukba. Ott meg a feezékmentő annyit ér, mint frissen bekerült képviselő ígérete a választások másnapján.
Crimson Hunter: újabb példa, amikor a fluff-költő elragadtatását nem értékeli kellőképp a szabályokat író csapattárs. Van itt nekünk egy Exarch pilótánk, hosszú évezredek harci tapasztalatával (BS5). Van egy elegáns, a fizika törvényeit meghazudtolni látszó manőverekre képes repülőnk (Vector Dancer). Van itt nekünk kisebb napok energiáját magában tároló fegyverzet (4 db S8 AP2-es lövés, precision shottal, és repülő elleni átütés újradobással). Na most, szabályíró barátunk úgy gondolta, hogy ezt az aerodinamikai csodát tegyük olyan páncélozottá, mint egy ork trukkot, és már mehet is a műanyag-kit belőle. Ez a Crimson Hunter története dióhéjban, ui. fantasztikus, körbe-AV10 -es páncélzatát az IG Lasgunon kívül bármilyen alapfegyver cafattá tépi, és ne adja az ég, hogy egy kósza autocannon átüsse... Figyelembe véve azt, hogy a CH elsősorban a többi repülő elhárítására (Necron kiflik, Vendetta, stb.) készült, nem mehetünk el a tény mellett, hogy ebben ugyan remekül teljesít, hiszen manőverezhetősége felülmúlja bármely konkurensét, de ára messze felette van ellenlábasainak. Nem mellékesen, a 100 pontos, szinte kötelező, interceptoros quad gun még az előtt lelövi, mielőtt esélye lenne megdolgozni a pontjaiért.
Vyper Squadron: az elda Landspeeder, körbe 10-es páncél, 2 hull pointtal, alaból élőerő ellen felfegyverezve. Fejlesztve meg bármi ellen jó. 1-3-as osztagban hozható, és fegyver-opcióihoz sem túl horror áron jut hozzá. És mivel a Landspeeder squadront szeressük', így a Vyper Squadront is szeressük'. Azt meg méginkább, hogy a Battleforce-ba is belekerült.
Hemlock Wraithfighter: újabb papírrepülő, a Crimson Hunterrel homlokegyenest ellentétes feladatkörben. Olyannyira, hogy légierő ellen teljességgel használhatatlan. Célja így a földi egységek abajgatása, és leüldözése a pályáról, valamint a sereg többi része által dobatott pinning és morál tesztek hatékonységénak növelése. Van ugyanis nála 2 db 4-es erejű, AP2-es kissablon, ami a Wraithguard-nál leírtak szerint 6-oson instant megöl bárkit, és egy Land Raidert is átüt. Emellett a pilóta pszí, aki a Telepátia iskolából a Terrify varázslatot tudja ellőni (elveszi a fearless kéepsséget, mindenkit Fear-t okozóként tekintenek, és morált is kell dobnia a célpontnak). Fentiek alapján egyértelmű, hogy nem minden seregben van ott a helye, viszont érdekes kísérletezni egy direkt erre kihegyezett listávall: pár Hemlock, sok Telepátia pszí, Pathfinder mesterlövészek, barrage fegyverek, szövetségesként Tau sniperek, stb.
Wraithknight: a "minden codexbe tegyünk egy b****ottnagy robotot" trend kezdődött a Grey Knight kódex Dreadknight-jával. Majd jó ideig kifújt, hogy immáron 2 codex óta újra folytatódjon. Fogadjátok hát szeretettel(?) a Tau Riptide után az Eldák óriáslépegetőjét, a Wraithknight-ot. Méreteiben egy monolith-tal versenyzik, a normál wraithlord éppen felér az ágyékkötőjéig. Kreativitásból egyes, hiszen a faj már eddig is el volt látva War Walkerekkel a lépegetők behozatalára, illetve Wraithlordokkal, az extra óriáslépegetők szekcióban. Nem mellékesen, faszányos titánokat gyárt hozzájuk a Forge World, de GW-ék valószínűleg elirigyelték a Warmachine / Hordes óriás gépeit-lényeit, és gondolták; ha ott hajlandó valaki kiadni 25-30000 pénzt egy modellért, akkor itt is ki fognak. Nah, elkalandoztam. Szóval, a játék legnagyobb, nem apocalypse modellje statjaiban pontosan olyan, mint kinézetre vártuk. Ha a Wraithlord kőkemény, akkor a Knight koporsószeg: T8 W6 és 2+-os mentő, vagyis a bolterlövések róla is hatástalanul pattognak majd lefelé. Mint az elda codexben minden mást, őt sem érdemes egyedül pofozkodni küldeni, lévén egy tarpit osztag kellemesen malmozgat majd csak vele a játék végéig. Ugyanúgy óvjuk őt az instant killes, különösen az előttünk ütő instant killes dolgoktól, mert könnyen kerülhetünk a Dávid és Góliát szitu rosszabbik végére. Megfelelő célpontnak nekieresztve azonban pillanatok alatt eltünteti azokat. Kettős pulzárvetője cudar dolgokra képes, az S10 AP2 mellett még a to-wound 6-os instant killes képessége is megvan, tehát egy T6-soksebes modell (Riptide, Nida dögök, Dreadknight, Greater Daemon) izgulhat azon, nehogy egyből menjen a lecsóba. Az atomágyúkat lecserélheti egy -csak látszólag - barátságosabb AP2-es kissablon-vetőre, vagy egy Rhino nagyságú kardra, és egy 5+-os invu-ra, ami minden mentés után Blind tesztet dobat a körben állókkal. Ha ez még nem lenne elég, két kiegészítő fegyverzetet is vehet, amiből az egyik mindenképp egy Scatter Laser legyen, ui. ha az betalál, a többi flinta twin linked lesz. Nem mellékesen ő is Jump infantry, és még inkább nem mellékesen, van neki Hammer of Wrath támadása (akár két forrásból is, lévén egyben Monstrous Creature is), ami S10-el leadva a járműveket már általában az előtt kilapítja, mielőtt még az 5-ös kezdeményű ütések egyáltalán szóhoz jutnának. De mondom, nem biztos, hogy közelharci pofozkodásra kell vele leállnunk. Akkor sem, ha egy Farseer spellekkel támogatja. Ha más nem, pánikkeltésre tökéletesen alkalmas a modell, lévén, tűzereje, ellenállósága, és böszme nagy termete ellenére meglepő mozgékonysága kitűnően alkalmas a nem-profi játékosok elleni pszichológiai hadviselésre.
Vaul's Wrath Battery: Korábban Heavy Weapon Platformként futottak, és a nevüket leszámítva nem is nagyon változott a funkciójuk. Ugyanúgy maradtak Artillery-k, annak minden előnyével, és hátrányával, fegyvereik viszont jelentősen felerősödtek. A Shadow weaver a nagysablonjával a lassabb hordaseregek, és a nehézpáncélosokat leszámítva a gépek réme lehet, a vibro cannon már a power armouros osztagoknak is fájhat, míg a D-cannon tipikusan az a fegyver, amire ránézve az IG aknavetősei csítet kiáltanak. Sokan nem szeretik őket rövidke lőtávuk és/vagy korlátozott mobilitásuk miatt, de bújtatva komoly (lelki hadviselő) eszközök.
Wraithlord: Señor Spectro (spanyolul tényleg ez a neve) a játék leginkább strapabíró lénye. Alapból ugyanis nincs még egy olyan egysége a játéknak, aki T8 értékkel rohangálna. Ez azt jelenti, hogy a Marine viszonylatban átlagosnak vett 4-es erő bizony meg se karcolja. No persze, az élelmes játékosok egyből körbenéznek a biomancy képességeknél, és jönnek a Swarmlord-dal, meg a Great Unclean One-nal, de a a Wraithlord mindenféle pszí hókusz-pókusz nélkül is szembe röhögi a boltereket. Ez persze magával vonja, hogy nem galacsinokkal fognak dobálózni ellene: ha ütik, vagy lövik, méltán számíthat az ellenfél nehézfegyverzetének nem túl kívánatos figyelmére. Esetleg a mérgezett lőszerek csinálnak belőle tűpárnát. Ereje ugyan kettővel csökkent, így már "csak" S8-al feszeng, de a Smash képességnek hála így is vagdalt hússá aprít szinte bárkit közelharcban. Ha meg megveszi a Ghost Glave-et, akkor smash se kell hozzá. Emellett távolsági harcban sincs elveszve, a két léngszóró még csak hagyja ám, de neki is lehet scatter lasere, brightlance-e, starcannon-ja, vagy rakétavetője - akár kettő is.
Dark Reapers: ejj, ha csak fele annyira használhatóak lennének, mint amennyire bírom őket... Pedig ez az egység minimális utángondolással az egyik legnagyszerűbb heavy support választás lehetne. Rakétavetős osztag, 3+ páncélban, akik ellen jinx save sem tehető... Csak éppen 30 pont darabja... Csak épp az erősebb rakétáért külön kell fizetni... Csak épp a légelhárításra az egyetlen Exarchjuk képes, azt is szumma +30 pontért... Csak éppen a relentless helyett egy slow&purposeful-t kaptak... Látható, hogy minden pozitívum mellé tehető egy negatívum is, így nem tudok másra gondolni, mint hogy az utolsó mesterforma is eltört, és nem akarnak többet eladni belőle.
Falcon: Wave Serpent alváz, 6 fő szállítókapacitás, és minden ellen variálható fegyverzet. Mivel ezt - a pulse lasert nem nézve - a Serpent is tudja, wargear-ből ugyanahhoz férnek hozzá, ráadásul a Falconnak a fele akkora szállítókapacitás mellé még pajzs se jutott,nem is kérdés, hogy mit válasszunk. És tovább is van, mondjam még? 10 ponttal többe is kerül alapból, mint a konkurense, és Heavy Support helyet visz. Kommentekben meggyőzhető vagyok, hogy ennek az egységnek mégis van létjogosultsága - én egyelőre nem látom.
War Walker Squadron: a 60 pont elsőre brutálisan soknak tűnhet egy 10-es páncélzatú, 2 HP-s lépegetőért, amikor egy Sentinelt majdnem a feléért megkapunk. De ez már tartalmaz 2 suriken ágyút, valamint egy 5+ invus energiamezőt, és a Battle Focust. Bagóért pedig még tovább fejleszthető a fegyverzet, így a scout képesség megtartásával továbbra is nagyszerű választás egy kevés(?) kis extra dakka behozatalára.
Fire Prism: leegyszerűsödött, erősített, olcsóbbá tett tank, igazi nagyágyú. Ugyan fegyverei közül a suriken csak arra jó, hogy ne a fő ágyú hulljon le egy Weapon Destroyed esetén, a Prism Cannon háromféle üzemmódja az egyszeri elda cserkész jóbarátja lesz, bármilyen ellenséggel szemben. Van itt S5 nagysablon, AP2-es kissablon, és Lance üzemmód, Tau Railgunt közelítő 9.es erővel és AP1-el, ócskavas gyártásra. A Serpentnél ismertetett cover növelés, és Targeting Matrix ide különösen lól fog jönni. És hadd jegyezzek meg egy apróságot, ami a modell sajátsága: mivel a lövést a fegyver csövétől nézed, oldalra fordulva, a toronyt kiforgatva simán nyerhető még 2-3" távolság.
Nightspinner: ez a tank először teszi tiszteletét a codex lapjain, mivel eredetileg a szabályai White Dwarf Exclusive-ban jelentek meg a mezei 40k-hoz. Az óriási hálóvető nagysablonnal abajgatja az ellenfél gyalogságát. S7 AP6 monofilament tüzérségként (aminek specialitását már a Warp Spiders-nél írtam) a játékban minden járműre veszélyt jelenthet. Meg hát ugye barrage, amit ebben a kiadásban nagyon szeretünk. Nem csak azért, mert direkt lővonal nélkül is tudja osztani az áldást, hanem mert ebben a kiadásban barrage esetén fedezékmentőt a sablon közepétől nézzük. És ugye nem felejtettük el, a to-wound 6-osok AP1-es találatnak minősülnek. Ha mégis közel jönne valaki, akkor 12"-re ellőheti torrentes hálóvetőjét, szintén monofilament képességgel. 115 pontért igen jó ár-érték arányú tüzérség, még akkor is, ha ugyanennyi ponrét majdhogynem 4 hálóvető artillery-t hozhatunk. Azok ui. helyhez kötöttek, és egyel kisebb erővel lőnek.
Lélek, kő'?
Eljött a summázás ideje, legyen hát: az elda codex - jó codex (és most tegye fel a kezét, aki a summázásra sunázást olvasott). Biztos vagyok benne, hogy valahol, mélyen el van benne rejtve egy atomtáp, eszméletlen genyó kombináció, ami miatt minden második versenysereg Elda lesz majd, de ez egyelőre még nem nyilvánvaló előttem. És amíg ez nem lesz így, addig azt mondom, hogy egy igen jól megírt, a fajhoz maximálisan hű, kombinálásra - agyalásra építő codex került ki, minimális melléfogásokkal. Bátran ajánlott az Eldák hajnalának eljövetelét váró régi, és új játékosoknak egyaránt. Szóval, az alcímre a teljesen polkorrekt, oldalsemleges válasz: Igen, kő'. Mi az hogy, nagyon is, kedves barátaim! Az elda mestervilág jobban teljesít!
Utolsó kommentek