A tau a legújabb faj a W40k világában, első megjelenésük 2001-ben volt, azóta (2006-ban) már új kódexet és jópár új szabályt kaptak. A tyranidák mellett a másik W40K faj, melynek nincs megfelelõje a Warhammer Fantasy-ban. Egyrészt a manga imidzs miatt esett rájuk a választás (Graham McNeill követte el őket), másrészt pedig a több száz lehetséges terv közül választották ki, egészen pontosan nem is egy, hanem két új fajt (a kroot volt a másik), melyet végül összevontak. Az új kiadásban pedig egy harmadik fajt is hozzácsaptak a taukhoz, ők a vespidek.
A tauk egyébként tudásban valahol félúton vannak az IG és a necron sereg között, lőni eszetlenül tudnak, de a közelharc nem az esetük. Amiért utálni szokták őket, az a "kiugrok-a-fedezékből, lövök, visszaugrok-a-fedezékbe" metódus, valamint a brutálisan durva fegyverarzenál, amit magukra tudnak aggatni. De ha egy horda beér közelharcba, akkor bizony ott nem sok babér fog teremni a tau játékosoknak.
Hogy kicsit rámutassak a faj előnyeire, íme még néhány adalék:
- a méltán rettegett rail gun a legkeményebb 40k játékosok arcára is rá tudja fagyasztani a mosolyt, tudniillik a 40k világának legdurvább személyi lőfegyveréről van szó. 10-es erő, AP1, és 72"-re lő. Ennél jobb fegyver már csak a szupernehéz tankokon vagy titánokon található, vagy azért mert ugyanezt tudja, csak messzebbre lő (az erő és az AP ugyanis a létező legnagyobb), vagy azért, mert ráadásul még sablonos is. Esetleg mindkettő. Visszatérve a tau railgunhoz: a nehézpáncélzatú broadside modellek ebből KETTŐT cipelnek a vállukon. Alapból. Plusz még aggathatnak magukra más cumót is. Ollé...
- ott a plasma rifle, ami S6 AP2 (terminátort viszi, mint a vihar), és rapid fire. Hmmm...
- vegyük még a marinekiller (AP3) fegyvereket: rail rifle (36" S6 AP3 heavy1, pinning), vagy a vespid neuron blastert (csak 12" de S5 AP3 assault 1)
- markerlight, ami gyk. egy lézerpöttyölő, és lehet vele "ingyé'" rakétacsapást mérni (ha a játékban lévő valamelyik járművünkön van még seeker missile), BS-t boostolni, ingorálni a sötét hátrányait, Ld-t és/vagy fedezékmentőt csökkenteni a célpontnál.
- járműveknek lehet venni olyan cumót, amivel 12"-nél távolabbról érkezett lövések ellen AUTOMATIKUSAN (!!!) kitakart célpontnak számítanak, azaz kapnak egy 4+ cover mentőt. Ultratáp.
A sereg alapmodelljeinek értékei:
WS | BS | S | T | W | I | A | Ld | Sv |
2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 7 | 4+ |
Mint az jól látszik, nem harcra vannak kigyúrva a srácok, a 2-es WS és I bizony a leggyengébb az összes sereg közül. A 7-es Ld sem kifejezetten nagy, de ott a 4+ alapmentő, ami azért egész jó.
Bizonyos modellek ún. battlesuittal rendelkeznek, ami kb. szervópáncél, és különböző fegyvereknek vagy kiegészítő rendszerenek adnak helyet. Kis ízelítő a kínálatból:
Rendszerek:
- stabilizáló rendszer (nehézfegyverrel is lőhet mozgás után, mint S&P)
- éjjellátó
- dísztőr (félerő alatt is összeállhat az osztag)
- drone csatoló (irányíthat drónokat)
- detonátor (ha elbukja a közelharcot, akkor 8-as erővel, nagysablonnal berobbantja saját magát - az alkalyiba elbújhat mellettük)
- iridium páncél (2+ mentő, de az assault fázisban 6" helyett csak D6"-et mozognak)
- pajzsgenerátor (4+ invi mentő)
- célkövető (két fegyverrel is lőhet ugyanabban a körben)
- célzó (+1 BS)
- célbemérő (lőhet más célpontra, mint az osztag többi tagja)
Fegyverek:
- burst cannon (18" S5 AP5 assault3) tökéletes gyalogságirtó, de a könnyű páncélzatú járművekre is veszélyes lehet
- flamer
- fusion blaster (melta)
- missile pod (36" S7 AP4 assault2)
- plasma rifle (24" S6 AP2 rapid)
- SMS (smart missile system - 24" S5 AP5 heavy4, nem kell hozzá line of sight!!!)
Aprólék: a drónok hasznos jószágok, ha másnak nem: golyófogónak. De van amelyik lőni is tud, vagy épp 4+ invi mentője van (hasznos!) vagy éppen tud markerezni, ami szintén nem hátrány (sőt így adhatunk az egyébként közepes lőkészségű osztagainknak +1 BS-t - már ha találunk a markerrel)
HQ:
Commander: A sereg vezére, van belőle egy olcsóbb alvezér (v1.0) és egy drágább fővezér (v2.0) kiadás is, a másfélszeres ár annyit jelent, hogy +1 WS, BS, W, A, Ld. Ők alapból egy Crisis (XV8) battlesuitban vannak, amire kötelező 3 rendszert felpakolni, valamint jetpack-ként funkcionál (deep strike, ugrálás...). Ez tetszés szerint lehet fegyver vagy kiegészítő rendszer, sőt az egyedi cuccok közül is válogathatnak. Vehető neki 1 vagy 2 bodyguard, akik ugyanazt tudják, mint a később kitárgyalásra kerülő Crisis osztag vezetője. A kis köcsögöknek vehető olyan cucc is, amivel feel no pain-jük lesz, azaz minden bekapott sebre (az egyéb mentők után) dobhatnak egy 4+-t, és vigyorogva mennek tovább. A főnök használata kötelező, ő még talán közelharcban is tud valamit csinálni (de azért ezt ne erőlétessük), viszont mozgó fegyverállványként elsörpően hatékony.
Ethereal: Ők a spirituális vezetői a népnek. Páncéljuk meglepő módon nincs, lőni nem tudnak, közelharcban iszonyat bénák, még egy holtrészeg birodalmi katona is leveri őket csukott szemmel és hátrakötött kézzel. Viszont minden tau modell aki LoS-ban van velük, újradobhatja a rontott morál-teszteket, és az osztag, amihez csatlakozik fearless lesz. Tesőrsége neki is lehet, elit tűzharcosok védhetik, ami nagyon ajánlott, mert ha meghal, akkor az egész sereg dobálhatja a moráltesztet. Használatához nem kis bátorság kell, de ha túléli, akkor jó szolgálatot tehet.
ELITE:
Crisis team: Nevüket a páncéljukról kapták, 3 rendszert kell rápakolni, és jetpack-ként mozognak. A páncél miatt 2 woundosak, és 3+ mentőjük van. Egyikőjüket ki lehet plusz pontokért nevezni vezetőnek, ő a spec cuccokból is válogathat. Kötelező választás, az ellenfelek által roppant módon utált kiugrom-qrvasokatlövök-visszaugrok módszer világbajnokai. Jól páncélozottak, kis odafigyeléssel nem okozhat problémát a védelmük.
Stealth team: lopakodó páncélt viselnek, így szintén jetpack-es urgómókusok, viszont vékonyabb a páncélzatuk. Cserébe úgy lő mindenki rájuk, mintha éjszaka lenne (2D6x3" látótáv). Fegyverük fix (burst cannon), és egy kiegészítő rendszert vehetnek még mellé. Egyikőjüket vezetőnek lehet kinevezni, ő más cumókat is zabrálhat. Ja, és infiltrálhatnak is. Fegyverzetüknél fogva jó gyalogságirtók lennének, de sajna ahhoz olyan közel kell menni az ellenfélhez, hogy a lopakodópáncél speckójából adódó védelem gyakorlatilag lutri lesz (2kockával 6-os kell dobni az ellenfélnek, hogy rájuk lőhessen, és nekik bizony csak T3 W1 a karakterisztikájuk - még jó, hogy a 3+ mentő azért védi őket). Jó taktikával igen eredményesen használhatóak, bár gyakran nem élik meg a csata végét.
TROOP:
Fire warriors: a sereg gerince. Alapból 4+ a páncéljuk, fegyverük pedig az egyik legjobb gyalogsági flinta: 6"-el messzebbre lő, mint másoké (30"), és ráadásul S5. Kemény. Egyikük vezetővé nevezhető ki, és ha az esetelges drónokkal együtt nincsenek többet 12-nél, akkor becuccolhatnak egy devilfish csapatszállítóba. Alapunit, kötelező használni!
Kroot squad: na ők nem tauk, nem vonatkozik rájuk semmilyen tau-specifikus szabály. Ocsmány kinézetű véglények, elvileg közelharcra vannak gyúrva, de semmi páncéljuk nincs és a szívóságuk is csak 3, így nem sok esélyük van a túlélésre. Erdő mélyére telepítve jól használhatóak, mert amíg csak 6"-re lehet oda belátni, ők 12"-re látnak ki, szóval ők ki tudnak onnan lőni, de vissza már nem. Ja, és infiltrálnak. Vannak akik esküsznek rájuk (sőt kifejezetten kroot sereget használnak), és speciel mindig utáltam őket. Használhatóságuk helyzet függvénye, a döntést mindenki maga hozza meg.
Devilfish: a csapatszállítók gyöngye. Nem olcsó, viszont legalább 12-es az elülső páncélja, és skimmer. Beépített burst cannonja van, és 2 gun drone, amit kibocsáthat, de lecserélheti egy SMS-re. Soha rosszabb csapatszállítót, nagyon jól használható, csak érdemes jól megpakolni extra cuccokkal, hogy nagyobb legyen a túlélése. Rakétaplatformként is jól funkciónál (a markerek által megjelölt célpontra indíthatóak csak a rakéták).
FAST ATTACK:
Gun drones: ezek a kis UAV-k külön is hozhatóak. lövöldözni tudnak, bár nem nagyon, mert a BS csak 2 (5+-ra találnak), de a twinlinked fegyvernek hála ez még akár sikerülhet is. 18" hatótáv, S5 AP5 assault1 és pinning(!). Ja, és jetpack-es egység, tehát akár deep strike-olva jól lehet zavarni vele az ellenséget.
Pathfinders: tau felderítők. Kötelezően devilfish-ben utaznak (melyben lévő spec cumó segítségével deep strike esetén újradohbatja a szóródást a beteleportáló saját egység), valamint scoutok is. A fegyverükben beépített marker van, így mobil célmegjelölőként tudnak működni. Max. 3 modell sniperkedhet is a rail rifle segítségével, csak azt ne felejtsük el, hogy az osztagnak egy célpontra kell lőnie. Jól használható egység, sok kellemetlen pillanatot tudnak okozni az ellenfélnek.
Pirahna: tau légisikló, gyenge páncélzattal, egy burst cannonnal és 2 gun dronnal. Rakétaplatformnak is jók, de ha lecseréljük a fegyverét fusion gun-ra, akkor akár gyorsreagálású páncélelhárító is válhat belőle. Posthumus. Kellemes játékszer, flankelő taktikához kifejezetten ajánlott.
Vespid stingwings: szintén nem tau népség. Repülgetnek (tkp. jump pack-ként mozognak), van nekik fleet of wing is, és ölég kemény a lövésük is. Amiért soha nem voltam velük megelégedve, az a 12" lőtáv. Mivel assault fegyver, ezért a roham előtti puhításra tökéletesen alkalmas lenne, plusz a repülés is jó közelharci potenciált rejt (12" mozgás), viszont a WS3 S3 és az 5+ páncél lófütty. Lövősnek tehát nem lövős (BS3, és az a nyomorult 12"), közelharcosnak nem közelharcos, hanem egy olyan kotyvalék, ami nem tudok magamban hova tenni. Bújtatni kell nagyon őket, mert páncélvédettség lövések ellen szinte nincs is, viszont meglehetősen drágák. Használhatóságuk kérdéses, inkább azt mondom, hogy taktika füüggvénye.
HEAVY SUPPORT:
Broadside team: két lábon járó élő tüzérség. Rettegett figurák, a twinlinked railgun nagyon durva dolog. Ehhez hozzájön a 2+ mentő (!) és a 2 wound, plusz még akár drónokkal is körbevehetik magukat. Brutálisak, na, nem is szaporítom tovább a szót.
Sniper drone team: érdekes próbálkozás, rail rifle + stealth kombóval felszerelt röppentyűk, akiket az operátor irányít (ottan a képen jobb oldalon , aki nagyon bele van bújva a kompjúterébe). Próbálkozásnak nem rossz, bár heavy-ből inkább valami keményebbet érdemes hozni.
Hammerhead gunship: tengeri névrokonához (gyk. kalapácsfejű cápa) hasonlóan gyilkos egy jószág, 13 front páncél, toronyban egy rail gun (vagy ion cannon: 60" S7 AP3 heavy 3 - marinekiller), kétoldalt meg burst cannon, SMS, vagy gun dronok. Plusz még felrakétázható, felturbózható. A tökéletes páncélvadász. Must have.
Skyray missile defence gunship: ugyanaz, mint a hammerhead, csak a toronyban 6 seeker missile van. Ami igazán faca az az, hogy van benne networked markerlight, azaz ugyanabban a lövési fázisban két különböző célpontra lőheti ki a rakétáit! Vaze. Plusz még a marker defenzív fegyvernek számít. Nem rossz, határozottan nem rossz.
ÖSSZEFOGLALÁS:
Egyértelműen lövős sereg, bár a BS átlagosan közepes, viszont a fegyverek messzire lőnek és erősek. A közelharctól feltétlenül óvni kell a figurákat, mert nagyon hamar lekapják őket, de tűzerőben nemigen akad párjuk. A legnépszerűbb a bújkálós-lövöldözős taktika, de ennél azért jóval több van ebben a seregben. Egy biztos: a rail gun minden ellenfelélre ráhozz a frászt, ezt garantálhatom.
Utolsó kommentek