Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Archívum

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2014.10.13. 19:00 Petrow

Miért Jó Játszani az Imperial... bocs, Astra MIlitarum sereggel?

Nyerő csapaton ne változtass, vagy ahogy a mívelt ánglius mondja: ain't broken - don't fix it. Nagyjából ez lehetett a vezérelve a GW-nek az Imperial Guard új codexének a kiadásával, aminek a legnagyobb horderejű változása már a címlapon látható, ugyanis most már Astra Militarum néven fog futni.

Régen jelentkeztem MJJ cikkel, de a szokásostól eltérően most inkább a bő 5 évvel ezelőtti bejegyzésemre fogok visszautalni. Ennek oka, hogy az abban lefektetett változások szinte minimális módosítással utat találtak ide is.

A Birodalmi Gárda az emberiség legnagyobb hadereje. Lassú, mint egy bálna, kb. annyira kifinomult is, és annyira is érdemes az útjába állni. A könyv részletesen taglalja, hogy mégis, mekkora, emberi elmével felfoghatatlan haderővel kell itt számolni, ami még azt se nagyon érzi meg, ha mondjuk a Munitorium balf***sága miatt komplett ezredek kerülnek rossz helyre, vagy mondjuk Basilisk lőszert kapnak kiutalványozásra a diverzáns akcióban részt vevő storm trooperek.

Az 5. kiadás óta jelen lévő parancsnoki rendszer ezúttal is szinte változatlanul bekerült. Commander mondja parancs, osztag teljesít parancs - már ha nem akad el a kommunikációs hálóban a dolog. Az utasított osztagnak ui. Ld tesztet kell tennie, és csak akkor sikeres a parancs, ha ezt megdobta. Dupla 1-es esetén újabb parancs lesz a jutalmunk, míg dupla 6-osnál megtörik a lánc, és nem adhatunk ki több utasítást a körben.

wallpaper_warhammer_40,000_dawn_of_war_-_winter_assault_03_1680x1050.jpgA parancsok jelentősen bővültek, de egyúttal egyszerűsödtek is, többségüket felhozva valamilyen USR-nek megfelelő szintre. A legtáposabb utasításokat csak a Senior Officer státusszal rendelkező modellek adhatják ki, igaz, többségük egyből kettőt is.
Összességében elmondható, hogy még tovább tápolja a rendszert, és a körültekintő alkalmazásával még sokrétűbb szituációkra fel lehet készülni, mint eddig. Név szerint ezek a következők (SE jelöléssel ellátva az, amit csak a senior officer nyomhat):

Get back into the fight! (SE) - a szokásos összeállós, normál módon cselekvős parancs, a visszavonuló osztagok mentsvára. A 7. kiadásra gondolva már nem jár a +3" konszolidáció. Mivel most már a regroup követelményei sokat enyhültek, így nem akkora a szerepe, mint mondjuk az 5. kiadásban volt.

First rank fire, second rank fire! - nemes egyszerűséggel minden lasgun és az elit erők által hordozott hot-shot lasgun +1 lövést ereszt meg. Ez eddig is brutális lövési fázisokra adott lehetőséget, és ez után se lesz másképp.

Fire on my target! (SE) - Ignore cover képességgel roházza fel az osztag lövését. Hmm, kár, hogy járműveknek nem lehet parancsokat osztogatni. De az biztos, hogy a  Jinx save-ben bízó, shrouded-es nurgle nagydémonra más paranccsal nem lőnék. Szerintem az egyik leggyakrabban alkalmazott ukáz lesz.

Bring it down! (SE) - Monster Hunter és Tank Hunter képesség, vagyis újradobott sebzés, és átütés. mivel a járművek felerősödtek a 7. kiadásra, a repülő szörnyeknek pedig továbbra se alkonyul, ezért érdemes ezt a parancsot is feljegyezni.

Move, move, move! - futásra dobott 3D6-ból a legnagyobb számít. Kritikus pillanatokban jól jöhet, amúgy felejtős.

Take aim! - ez vidám, mert egy olyan szabályra hivatkozott eredetileg a codex, ami a 6. kiadásban még nem is létezett külön. A 7.-be viszont bekerült, így minden 6-os találati dobás célzottan arra mehet, akire szánjuk. Kicsit felemás a dolog, mert aki sokat lő, az tipikusan gyengét, aki meg erőset, az túl keveset ahhoz, hogy nagyon tudjunk alapozni egy 6-os bemákolására. Szóval, csak ha nincs jobb.
 
Smite at will! - Split fire szabály, YAY! Végre, van értelme nehézfegyvereket tenni a sima szakaszokba. Vagy, egy veterán osztag akár két célpontra is lőhet a meltáival / plazmáival. Nagyon hasznos apróság, érdemes fejben tartani.

Forwards for the Emperor! - az osztag lő, majd fut egyet. Aki ismeri a Tauk jump&shoot&jump taktikáját, az tudja, mekkora kecsegségekre ad ez lehetőséget. Pláne mondjuk egy Chimera takarásában lévő plazmás osztagnál.

Supressive fire! - az osztag lövései pinning szabályt kapnak. Innentől a halál fog mesterlövészekre pontot költeni, ha a sima vízmelegítő (aka. zseblámpa, aka. lasgun) is ugyanúgy a földhöz tudja szegezni a hős spacemarine osztagokat. Egy eléggé OP képesség, ráadásul boldog-boldogtalan osztogathatja.

Clipboard02.jpgMivel a könyvben megjelentek a tankparancsnokok is, így nekik saját parancsok dukáltak, amiket azonban csak az adott vezértank, és az osztaga teljesíthet, és 9-es, vagy kisebb dobás esetén teljesül.

Full throttle - 6+D6 inch mozgás, hiába is heavy a jármű, ami kapja.

Gunners, kill on sight! - a parancsnoki tank külön célpontra lő az osztagától.

Strike and shroud - lőni és füstgránátot használni eddig nem lehetett egyszerre, de ezzel a paranccsal igen.

 
Nem maradhattak ki a saját Warlord trait-ek sem, amik között érdekes módon a "full használhatatlan" fokozat kimaradt, ellenben az igazán kívánatos eredményekből több is bekerült. Tankparancsnok warlordok csak az első háromból válogathatnak, vagyis, outflank D3 egységnek, a parancsnoki osztag Preferred enemy-t kap egy választott codex ellen, illetve a 12"-es körzetében a sereg nem dob moráltesztet a 25%-os veszteségre. Egy acélszörnyben ülve mindhárom eszméletlen jó lehet. Gyalogszerrel már kicsit más a leányzó fekvése, de még mindig többségében a helyén van a dolog. Az utolsó három egyrészt relentless képességet ad (so-so), másrészt távolabbi parancsolgatási lehetőséget, vagy +1 order kiadását körönként. A legjobb, hogy ha a warlord az utolsó kettőhöz nem rendelkezik parancsnoki képességgel, akkor azt is megkapja.

A már szokásossá vált, limitált példányszámú Relic holmik is bekerültek, Heirlooms of Conquest címszóval. Ezek mindegyike elég jól mért pontokért férhető hozzá, de egyiket sem találtam olyan köteöező felszerelésnek, mint pl. Marine megfelelőiknél a shield eternalt. Talán a parancsnokolást segítő auto-relay az, ami a legérdekesebb, ez ugyanis minden dupla dobásra plusz parancsnoki utasítást tud adni, de dupla 1-es esetén kikapcsol.

És ezzel rá is térhetünk az egységekre. Elárulom, minimális új modellel kell csak számolnunk, és sajnos rengeteg korábbi figura el is tűnt a két codex között a süllyesztőben.

 

Company command squad: a szokásos, 5 fős, agyba-főbe felszerelhető brigád, akiknek opciói jóval túlmutatnak a ténylegesen használható kombinációk számán. Közelharcra is lehet őket gyúrni, de alapvetően bármilyen közelharci USR nélküli S3 T3 figurákkal harcba menni? Nem a hosszú élet titka. Használjuk inkább ki a Regimental Officer Senior Officer státuszát, és hogy körönként 2 parancsot adhatunk ki vele. Emellett bármi, ami növeli a túlélésüket, jó választás lehet. A veteránok 4-es BS-ét pedig legjobban valamilyen lőfegyverrel tudjuk kamatoztatni.
Az osztag kiegészíthető Regimental advisorokkal is. Itt az általánossá vált "figurák nálküli karakter kuka" elv értelmében búcsút inthetünk a testőröknek, cserébe örvendezzünk a megmaradt Astropath-nak, aki LEvell 1-es, és a Telepathy diszciplinából válogathatnak, a Master of Ordnance-nek, aki még mindig egy pontatlan tűzcsapással operál (de legalább már ha látja a célt, levonhatja a 4-es BS-ét a szóródásból), és az Officer of the Fleet-nek, aki Ld teszt dobása után szabadon választhat aközül, hogy a saját reserve dobáshoz akar +1-et, vagy az ellenfeléhez -1-et adni. .

Lord Commissar: Alapból váalsztható HQ, impresszív WS és BS értékekkel - ami azonban utána jön, az tipikus IG statline,. így ne nagyon gondolkozzunk a közelharcba küldésén. Használjuk inkább Aura of Discipline képességét, amivel 6"-en belül 10-es Ld-t ad, és figyeljünk rá, hogy csak akkor lehet warlord, ha más modell nincs a seregben Senior Offier képességgel.
Kistestvére, a sima Commissar most már csak bizonyos létszámban jöhet, mégpedig egy-egy darab, minden század, vagy szakaszparancsnoki osztag után. Őket a játék előtt be kell csatolni a fenti parancsnoki osztagok, vagy egy gyalogosszakasz valamelyik elemébe, esetleg egy veterán, vagy ogryn osztaghoz, ne adj isten a Scionokhoz. Ott aztán megmutathatja, hogy tud rendet tenni, hiszen bukott Fear, Morale vagy Pinning teszt esetén egy 3+-ra szabadon választott csóka kivégzésével bizonyítja, hogy jobban teszik, ha tőle félnek, és nem az ellenségtől. Kérdés persze, hogy mi történik 1-2 esetén? Nos, ilyenkor az áldozatot az ellenfél választja az osztagból. És nem, a Commissar nem löüvi le saját magát.

Primaris Psyker: egyedi pszíképesség ki, általános pszí szabályok be. Így lehet összefoglalni, ami a Primaris Psykerrel történt, aki ráadásul most már nem is töltheti ki egyedül a kötelező HQ követelményt. Alapból Level 1-es barátunk a Biomancy, Divination, Pyromancy, és Telekinesis képességekhez fér hozzá, +25 pontért pedig egy újabb szintet vehet magára. Továbbra is megmaradt az a kellemetlen szokása, hogy ha egy Commissar közelében perils támadást kap, akkor kalapos barátja golyót röpít a fejébe.

Techpriest enginseer: korábban felejtős - bár baromi dögös - figura volt, most a tankseregek kötelező része. A drágaság ugyanis mérsékelt harci értéke, és javításra való képessége mellett megtanulta a gépszellem áldását osztani, ami jelenleg egyedülálló a szaktársai között. Tessék megnézni az alapkönyvben, hogy mit is tud a Power of the Machine Spirit, és hogy szeretnénk-e egy ilyennel lövöldöző Leman Russ tankot az arcunkba..

Witch_Hunter_Confessor_Missionary.gifMinistorum priest: a Sisters Of Battle (Witchhunter) és Inkvizíciós "codexből" utat talált magának a Császár hű papja a gárdához is. Lényegében egy 7-es Ld-jű káplán, akik independent character, és nagyon durva csatahimnuszokkal, valamint az osztagnak átadott Zealot képességgel támogatja meg a hithű tömegeket. A SoB seregnél már zengtem róla egy sort, na most, gondoljuk el, ahogy 50 felajzott conscriptet, vagy 50, szuronyrohamos gárdistát buzdít csatába, esetleg beáll pár SM terminátor mellé osztani az igét...

Infantry Platoon: Az infantry platoon az IG szíve-lelke. MInden platoonhoz tartozik egy ötfős parancsnoki raj (platoon command squad), és 2-5 darab gyalogsági raj (infantry squad), egyenként 10 fővel, amiből 1 az őrmester. Alsó hangon tehát 25 figuráról beszélünk. A parancsnoki raj vígan osztogathat parancsokat a fentebb tárgyaltak közül, ami jó esetben még tovább emeli a szakasz egyes rajainak a harci értékét. Felszereltségüknek csak a csillagos ég szab határt, az egyszeri Chimera csapatszállítótól kezdve a nehézfegyvereken át a krak gránátokig szinte mindenhez hozzáférnek. Persze, az értelmesen használható kombinációk száma ennél nagyságrendekkel kevesebb. Eddig tiszta? Na akkor keverjük kicsit a szószt. A gyalogsági rajok összevonhatók kombinált szakasszá is, így akár egyetlen, 50 fős massza is hömpölyöghet az asztalon, az 5*10 helyett. Vigyázat, az egyszer összevont osztag a játék végéig nem lesz felbontható! És ha ez nem lenne elég, pluszban (de már nem kombinálhatóan) hozhatunk melléjük 5 nehézfegyveres (rakéta, gépágyú, lézerágyú, stb.), 3 speciális fegyveres (melta, plazma, lángszóró, stb.), csapatokat, és besorozott - értsd: ágyútöltelék - szakaszokat. Ez utóbbiak a legérdekesebbek, ugyanis mind harci képességük, mind pontértékük a Transpanency International sikerességi kilátásainak szintjén van. Hogy akkor miért jó őket hozni? Tessék hozzájuk csapni egy morc komisszárt, netán egy lelkes papot, és a hullámzó embertömeg rögtön megtörhetetlen húsmasszává áll össze. Ami nagyszerűen megakasztja az ellenfél 10-et ütő rohamszörnyeit. Ami élő falként akadályozza a Space Marine drop podok beérkezését tankjaink hátába. Ami utolsó vérig tartja az objektívát. Ami miatt egy fél marék kockát kell még pluszba vennünk. Jah, és tessék hozzávenni a Battle Brother státusz miatt adható, szövetséges Birodalmi csapatok karaktereit is. Milyen lenne, ha pl. Azraellel, meg egy pappal újradobható 4+ sebezhetetlen mentőben rohannának a srácok közelharcba?

Chimera: az ikonikus, úszásképes(!) csapatszállító kicsit változtatott magán. Tetején már csak ketten lőnek ki, de az oldalán újra értelmet kaptak a lasgunok, amiből 3-3 lőhet, a Chimera 3-as BS-ével, bármennyit is ment a gép. Snapshotot csak Shaken/Stunned esetén fognak lőni. És a legjobb, hogy a két array, a fire porton tüzelő emberke, és a gép saját fegyverzete külön célra is lőhet. Egy Heavy Stubberrrel még mindig nagyon jó kis firebase alakítható ki ebből a 12/10/10-es járgányból. Jah, meg ne feledjem, a bele tett Company/platoon command quad továbbra is osztogathat parancsokat - igaz, csak a nem gépben zötykölődő bakáknak.

vets.jpgVeterans: 10 fős, a korábbi inkarnációjukhoz képest jóárasított szakasz, akik leginkább azzal tűnnek ki, hogy 1.) vehetnek nehézlángszórót 2.) ha ezt nem teszik, vehetnek 3 speciális fegyvert (melta, plazma). A doktrínásdi továbbra is megmaradt, csak a szövegezés miatt most már akár keverni is lehet a dolgokat, és forward sentry demolition grenadiertt gyártani belőlük, aranyáron. Most 10 ponttal drágábbak alaphangon egy infantry squadnál, így simán érdemes elgondolkodni a behzatalukon, de azért tegyük hozzá, hogy a nagyot pukkanó játékszerek miatt az ellenfél elsőszámú célpontjai, így egy Chimera/Taurox/Vendetta szinte kötelezően beleszámítandó az árukba.

ogryn.jpgOgryn: Nagy, melák abhumán barátaink sok mindent megtartottak, többen között S5 T5 W3 statisztikájuk mellett a béka segge alatti Ld-jüket. Még mindig ugyanaz a bajom belük, mint az előző könyvben - egész egyszerűen túl sokba kerülnek. Egy conscript osztaghoz képest meg különösen. És még az "it's dark in dere, boss!" szabályukat sem adták vissza... De legalább már beférnek a Valkyre-be.

Ratling: az apró mesterlövészek kicsit olcsóbbak lettek, és kaptak egy lőj-és-fuss szabályt, az infiltrate + stealth mellé. Sajnos még mindig érvényes rájuk, hogy egy tüsszentéstől hullanak, 5+ armour ide vagy oda. Apró termetük (a figurákat nézve) egyszerre áldás és átok. Egyrészt, könnyen bújtathatók, másrészt, az Aegis defense line mögül nincs az az isten, hogy kilássanak.


Rough riders: nem fogom szóról szóra leírni, de még mindig ugyanaz a helyzet, mint 4 éve. Béna modellek, béna szabályok, nagyon jó konkurencia a Fast Attack slotban. Kicsit segít a dolgon, hogy a Hunting lance már S+2, I+2m AP3, de csak egyszer használatos fegyver, és mindez csak akkor, ha mi rohamoztunk.

Armoured Sentinel / Sentinel: szinte úgy vágják utánunk 40 pontért a 12-es frontpáncélú, nehézfegyvert hordozó lépegetőt, ami még lascannonnal is alig éri el az 50 pontot. Ehhez képest Open-topped társa szinte mehet is a kukába, mivel kettővel gyengébb páncélzata, az infiltrate és scout szabály mellett is 35 pontba fáj.



Tempestus Scions: leánykori nevükön storm trooperek. Amellett, hogy baromi dögösen összehozták a korai 40k dizájnt napjaink spec ops megjelenésével, nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy ebből a dobozból rengeteg mindent fel lehet használni konverziókhoz is. Minimum 1 db, 5-10 fős squadnak, és opcionálisan további 2-nek, illetve egy 5 fős parancsnoki osztagnak van helye egyetlen elit választásban, a hozzájuk tartozó szálíltóalkalmatosságokkal egyetemben. AP3-as lasgunjuk nem is annyira féelmetes, mint inkább a speciális fegyverek bősége, amit hozhatnak (szám szerint kettőt, illetve a command squad 4-et). Deep Strike és Move Through Cover tudásuk mellett egyedüli hozzáférésük van a Hot Shot volley gunhoz, ami egy S4 AP3-as okosság, és egy helyben állva, boltertávra 4-et lő. A command squad meg bből hozhat 4-et, hmm... A vezércsapat behozatalát azért is érdemes megfontolni, mivel a Tempestor Prime parancsolni is tud, emellett a többi Scion raj az ő, 9-es Ld-jét használhatja 18"-en belül a morál, pinning és Fear tesztekhez.

Wyrdvane Psykers: várható volt, hogy az eddigi egyedi pszítábla helyett a srácok változáson esnek át, és így is lett. Az egység egy se íze-se bűze, Brotherhood of Psykaer LEvel 1-es osztaggá változott, akik a Biomancy, Divination, Pyromancy, és Telekinesis táblán guríthatnak maguknak valami tetszetőset.

 

Valkyre/Vendetta: Ha valahol, itt várható volt, hogy előkerül a nerfbat, de alapos ütlegelés helyett inkább csak némi simogatást kapott ez a két repülő. Ugyanúgy megtartották AV12-es páncélzatukat, ami a 40k repülői között kiemelkedőnek számít. A VAlklyre 135, a Vendetta 170 pontra kúszott fel, és utóbbi búcsút is mondott a száűllítókapacitása nagy részének (már csak 6 főt vihet). Így mondjuk érdemes elgondolkodni, hogy az eddigi veteránosztag mellett inkább az új Tempestus squadokat vigyük, ahogy azt a készítők mindig álmodták. A fegyverzetben továbbra sincs változás (3 db TL lascannon), ami továbbra is az egész IG legjobb légelhárítójává teszi.




Hellhound / Devidog / Banewolf: ezeknek a 12/12/10-es, FAST(!) gépeknek az ára némileg ment felfelé, de továbbra is nagyon hasznos kiegészítői egy mobilis seregnek. A Hellhound a védjegyének tekinthető, torrentes lángszóróval süt meg mindenkit, aki nek 3+ mentőben van, a BAnewolf már azokat is (igaz, torrent nélkül), a Devildog a kissablonos multimeltájával pedig mindenkit, aki a terepen áll. Figyelembe véve a játék jelenlegi helyzetét, ez utóbbinál jobb tankvadászt nehéz találni, ha nem akarunk VEndettát a seregbe.


Hyrda Flak tank: az 5. kiadás tápihápi tankjából lett egy lebutított gépezet, és most sikerült még tovább nerfelni. Egyrészt, open-topped lett (biztos, hogy jobban lásson a radar), másrészt, az eddigi jinx semlegesítő képessége is a múlté. Ágyúja továbbra is főként légi célpontokat és skimmereket tud abajgatni, de a szörnyekre vonatkozó landolási szabály, és a repülők sérülési táblájának  változásával most már csak a bevitt sebek / átütések számával tud operálni.



Basilisk: a PC-s játékok epikus tüzérsége továbbra sem igazán talál magára. Jó dolog az S9 Ap3-as nagysablon, de ugyanúgy Manticure betegségben szenved - jármű ellen nem igazán vehető komolyan. Talán (nagyon talán) a MEQ motorosok visszafogására / megrettentésére alkalmas, azoknak ui. most már a lövés előtt be kell jelenteni, ha jinx mentőt akarnak használni, és utána csak snap shot-ot lőhetnek. De így is megfontolandó, figyelembe véve a 36" minimum lőtávot a barrage mód esetében. Ez sokszor nagyobb, mint amennyi a két deployment zone között van.

Manticore Launcher: Sic transit gloria mundi. A korábbi Land Raider gyilkos a 7. kiadásban éppen csak ki fog tudni lőni egy Rhino-t, 3 kör alatt. Körönként indítható 1 db rakétája, 10-es ereje, és D3 nagysablonos Barrage képessége továbbra is megmaradt, mostanra viszont csak a többsebes, T4-5 egységek ellen van létjogosultsága. Ami valljuk be, nem folyik a csapból. A sima élőerő megritkítását meg sokkal jobban teljesítő cuccokra is rá lehet bízni.

 

Deathstrike Missile Launcher: A Deathstrike az IG filozofiájának kvintesszenciája. Ha nem elég brutális a hadosztálynyi tank, vagy a kisebb városok népességének megfelelő gyalogoshadosztály darálóba küldése, akkor vigyünk ICBM-et közvetlen a csatatérre! Az elgondolásnak az Epic által tárgyalt síkon talán még lenne is értelme, itt azonban mind fluff, mind játékszinten értelmetlen. A rakéta ui. dobástól függően indul, 6-oson automatikusan, amúgy minden pályán töltött kör +1-et, minden weapon destroyed effekt -1-et ad az eredményhez. A brutalitással nincs gond: S10, AP1, 10"(!) átmérőjű robbanás, és ignore cover, de csak egyszeri felhasználásra. 170 pontot azonban senki sem szívesen tesz fel kockapókerre, amikor ott van helyette a vendetta, vagy egy komplett, doktrínás veterán szakasz.


Leman Russ: Ha jól látom, eddig csak szapultam a Heavy szekció egységeit, most akkor jöjjön egy kis dicséret is. A Russok mindegyike jelentősen olcsóbb lett. Eddig is bővében voltunk a különféle variánsoknak, de most már azokat is érdemes figyelembe venni, amit eddig ponttemetőként aposztrofáltunk. Ha tankparancsnokot akarunk, akkor egyenesen kötelező két darabot a seregünkbe venni, szóval, gondoljuk meg, mit választunk. A normál, battelcannon-os Leman Russ minden heroikus ködfelhő ellenére most már csak gyalogság ellen teljesít megbízhatóan, az Exterminator autocannon-os változat pedig továbbra is csak so-so. Mennybe megy viszont a Vanquisher az S8 AP2 Armourbane löveggel, ami a várhatóan nagyobb számban előkerülő gépek rémálma lesz. Az Eradicator a közepesen páncélozott és/vagy beásott gyalogosok életét rövidíti meg, de erre szerintem van jobb játékszer. A Demolisher továbbra is a pusztítás királya, nincs párja egy S10  AP2-es nagysablonnak. A plazmaágyús Executioner a heavy 3-as üzemmód és a gets hot miatt veszélyes üzemmé vált, de továbbra is könnyekre fakaszt bármilyen 2+ mentőjében bízó osztagot, emellett a könnyebb gépeket is sikerrel párologtatja el. A legérdekesebb azonban a gépágyús Punisher, ami a 2 kiadás óta eltelt változás, és a pontérték csökkenés okán újra érdekes választás lehet.

Pask: az öreg tankparancsnok csak egy Leman Russba ültethető, képességei pedig jelentősen fejlődtek. A páncélátütés újradobása igazi kincs a mostani, járműveket favorizáló időben, emellett, ha ő a warlord, akkor ő és osztaga preferred enemy-vel aprítja a célpontot. Sablont lövő tanknál a szóródást dobja újra, míg a nem-blastos fegyverek rending képességgel lesznek felruházva. Igen, a Punisher cannon is... Az Executioner ágyú pedig a 3 kissablon helyett lőhet egy nagyot.
Hogy akkor mi a gond vele? A pontja. Squadronban kell hozni, ergo minimum 2 tankot számolhatsz rá. Őkelme a standard tank-parancsnoknál 40 ponttal többe kerül, így minimálisan 310 pont le is lesz kötve, két tankodban (ami úgy elmehet 600-ig, mint a pinty). Szóval mindenképp ésszel kell felhasználni - de pont ezért tetszik, mert jól manőverezik a pontsüllyesztő és az auto-include mesgyén.

harker_1.jpgHarker: egy veteránosztag vezérét cserélhetjük le a nem túl éles eszű, de annál keményebb izmú vezérre, aki egy rendingelő Heavy Boltert visz magával - amiovel lőni is tud, relentless szabályának köszönhetően. Mondjuk EZ 55 pontot nem igazán ér meg, pláne, hogy a Grenadier doktrína ezzel ugrik a csapatnak.

 



straken.jpgStraken: Annak ellenére, hogy nincs Eternal Warrior szabálya, Straken talán az egyetlen, aki közelharcban is veszélyes tud lenni, 5 db (rohamból 6) S6 AP2-es támadásával. Szüksége is lesz rá, ui. a kihívásokat kötelezően el kell fogadnia. a 3+/5++ mentője mellett is. Katonáinak 6"-en belül (unit, nem modell) Furious Charge és Counter attack képességet ad, szóval ugyanaz érvényes rá, amit írtam korábban. Ha közelharcos IG-t képzelünk el, a csóka alappillére lesz a dolognak - kérdés, hogy megéri-e ebben gondolkodni. MIndenesetre Monster Hunter képességgel is fel van "szerelve" a gárda Vasember verseny győztese.



yarr.jpgYarrick: az öreg, armageddoni hős továbbra is inkább fluff-választás marad. Egy átlag commissarhoz képest van egy eternal warrior, és egy preferred enemy-orks szabálya. Nem mellesleg, egy S3 Ap3 lézere is van (szempiercingként, mert az a menő), és virít rajta még egy 4+-os invut adó mentő is. Hát tudja szösz, de nem az, amivel leállnék Ghazgullt pofozni...

Nork Neddog: a sör nem alkohol, a medve nem játék - egy felbőszült Ogryn pedig még kevésbé. Neddog egy platoon command squad testőre, és automatikusan közbelép, ha gazdáját bárki veszélyezteti - igaz, most már a túlbuzgó komisszárokat nem nyírja ki. Támadása bővült egy Thunderous Headbutt nevű tétellel, ami AP3 mellett 8-as erővel adódik le. Ez azért nem rossz, figyelembe véve, hogy ezt akár az utolsó woundja elfogyazstása után is megteheti, mielőtt lekerül a pályáról. Sajnos 85 pontos árcédulája miatt inkább a fun szekcióban lesz helye.

kell.jpgcreed.jpgCreed / Kell: Creed egy elég drága főtiszt, aki amellett, hogy 2 warlord traittel rohangálhat (akár külön táblázatokról is), körönként 3 parancsot adhat ki - melyekből a sikerteleneket újra kell dobnia. Ezek azonban csak a Senior Officer által hozzáférhető orderek lehetnek.
Kellnél már kevésbé rózsás a helyzet, őkellme (bocs) sokat romlott használhatóságban. Listen up, MAggots! szabálya csak Ld8-ra módosítja a prarancsot fogadó osztag Ld-jét, ami a "futottak még" kategória. És hiába van nála az ezredzászló, hiába dobja meg automatikusan a Look out sir! dobásokat Creedre, egész egyszerűen túl sokba kerül, hogy foglalkozzunk vele.


Újdonságok

bull.jpgBullogryn: egy szóval (el)ítélve: drága. Ugyanúgy brutális közelharci képességek és statisztikák, mint a normál Ogrynoknál (plusz Hammer of Wrath itt is), de darabja 45 pont. Túlélőképességben kicsit fejlődtek a srácok, lévén Slab shield-jük a 4+ alap mentőjüket egyel javítja, ha egy másik, hasonszőrű társukkal vannak talpkontaktban (nocsak, valaki warmahordázik a készítők közül?). Ezen felül a mögöttük araszolók fedezékmentője is egyel jobb lesz. Távolsági fegyverük kimerül egy 12"-re lövő gránátvetőben, amit 15 pontért a TEK-es oszlatópajzzsal egyetemben lecserélhetnek egy kisebb kivitelő, invut adó darabra, plusz egy power maulra, így S7-tel harcolva testközelből. Ha nem fizetnénk értük ennyit, még azt is mondanám, hogy jöjjenek, de amikor 3 maul-os figura áráért hozok 50 conscript-et pappal, ott nem kérdés, hogy mit választok.

wyw.jpgWywern: Igaz, hogy a tábori tüzérség nagy részét egy laza csuklómozdulattal kiszórták a könyvből, na de amit kaptunk helyette... Tessék elképzelni a Griffont, 1 nagysablon helyett 4 kicsivel, ami ugyan "csak" S4 AP6, de twin linked, és a rontott sebzést újradobja. És letojja a fedezéket. Bevezethetjük a precíziós zárótűz fogalmát. Ez a kis aranyos egymaga jó eséllyel pumpál bele annyi sebet egy bármilyen T3-5 osztagba, hogy tuti hullani fog pár baka, hiába van mentője ellene. 65 pontos árával, és battery-ben hozható mivoltával pedig szét lehet vele spammelni a pályát. Azt azért meg kell jegyeznem, hogy nem tudom, a GW tesztgárdája mennyire veszi komolyan a saját maguk által megalkotott szabáyokat. Ugyanis, ha lövésnél mindent a könyv betűje szerint játszunk le, minden fázis mellé odatehetünk legalább egy, de inkább 2 speciális szabályt. Találati dobás - barrage, de twin linked. Sebzés dobás, shred ÉS barrage, tehát jegyezd fel, hogy melyik seb hová talált, mert ez fontos lesz a veszteség-eltávolításnál. Mentődobás - a barrage miatt a sablon közepétől nézve ez is. Szóval, egy 3*4 sablonos sortűz kidolgozásával úgy el lehet húzni fél környi időt, mint a pinty. Ez baráti játékokon még szódával elmegy, na de versenyeken...

taur.jpgTaurox / Taurox Prime: Agyonfikázott kinézető IFV, ami nekem személy szerint tetszik, igaz, inkább féllánctalpasként tudnám elképzelni. Emellett kisebb átalakításokat sem árt rajta tenni, hogy a makettező szcéna se rögöhjön ki minket a sárvédő felett lifegő gépágyú okán. Önmagában se több, se kevesebb, mint egy Rhino, leszámítva, hogy alap fegyverzete durvább, és hogy a rontott nehézterep teszteket újradobja. Prime változatának 70 pontos ára már inkább elszállt. Ezt ugyan mindenféle funky fegyverrel fel lehet turbózni (Battlecannon light, 10-et lövő gatling, Typhoon rakétavető), de a papír páncélzat és a meglehetősen nehezen bújtatható, magas profil ezt nem teszi túl bölcs döntéssé.

Tank Commander: tovább ölelkezik a "normál" és az imperial armour kiadvány. Most már mindenféle armoured company lista nélkül tudunk a seregünkbe tankparancsnokot szerezni. Ahogy fentebb írtam, saját parancsai vannak, emellett 4-es BS dukál neki. Utóbbi miatt érdemes őkelmét olyan vasba ültetni, ami meghálálja, hogy egy igazi mesterpista ül a célzóka mögött. Csodabogár szerepeltetésének a hátulütője, hogy a commander sose jár egyedül, így minimum 2 tank + a parancsnok felárat ki kell érte fizetnünk, na de a feeling... aaz megfizethetetlen!

Szóval, Miért is jó velük játszani?

Visszautalva az 5. kiadásos értékelőhöz, az IG-vel megkapod azt a feelinget, mintha egy valós, földi haderő 40000 évvel későbbi változatát irányítanád. Nem szuperhősök, hanem közkatonák. Nem lidérccsont szörnyetegek és hipertéri ágyúk, hanem tank, repülő, tüzérség. Nem biomechanikailag tökéletesre fejlődött karmos gyilkológép, hanem szuronyroham.
Arról már nem is beszélek, hogy annyi, de annyi konverziós lehetőség és alternatív gyártó van a piacon, hogy tényleg MINDENKI megtalálja a számítását, akármilyen haderőt is akar lemodellezni.

---------------------------------------------------------------------------


So long, and thanks for all the fish

Itt általában már nem szokott semmi lenni, csak egy rövid beharangozó a következő MJJ-ről. Ami most elmarad. Előre láthatólag végleg.

Mert mi fog történni?

Nem írok több 40k codex ismertetőt. Nevezzük burnout syndrome-nak (a televanatököm modern szóhasználattal), de több faktor miatt is ott tartok, hogy az új, 40k-s cuccok iránti lelkesedésem a 0-hoz konvergál. Muszájból meg nem fogok firkálgatni, mert az senkinek nem jó.
Emellett pedig van egy olyan, új, lelkes generáció, akik továbbra is el fognak majd titeket látni friss, 40k-s dolgokkal, és én örömmel adom át nekik a stafétát. Elég pl. a D21 klub kezdőnapjait, vagy a nemrég újraéledt warhammer40k blogot megnézni. Hébe-hóba oda is fogok publikálni, de a MJJ-k nem fognak visszatérni.

Mi NEM fog történni?

Nem adom fel sem a tabletop hobbit, sem a 40k-t, sem a blogolást. A figurák, seregek továbbra is meglesznek, fogok makettezni, festeni, játszani, sőt, még az új codexeket is végig fogom nézni, ha úgy adódik.
Emellett azonban hangsúlyos váltás lesz a profilban, főként történelmi, illetve, skirmish + Warmahordes témakör felé. Ennek megfelelően pedig ezen a blogon is inkább ezekben a témakörben fogok alkotni, ha továbbra is lesz rá igény.

Köszönöm SAM-nek, hogy vihettem ezt a sorozatot, tényleg nagy élmény volt, és külön köszönöm nektek, akik olvastátok.

>> Itt folytatódik a post >>>" />

5 komment

Címkék: ig miért jó játszani


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr706787499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bulba 2014.10.13. 20:45:08

Kicsit sajnálom a sorozatot, mert - bár én nem játszok 40K-t, hanem Epicezek - mindig szívesen olvasgattam...
De a váltás nem rossz, még ha jómagam kissé belefásultam a Wm/H übertápolós szellemiségébe...

gerry666 2014.10.14. 00:40:56

Pont tegnap (már tegnap előtt) hajnalban kerestem az IG MJJ-t és lám pont ma (tegnap) írod le :D. Én nagyon sajnálom, hogy abba hagyod lényegében mindenhol ezeket olvasgattam. Mobilomon csak beírom a t betűt és már kijönnek az Mjj-s részek. De ahogy írtad igyekszem majd hasonló minőségi cikkeket írni. Igazából írhattál volna rosszabbakat mert így k*rva nehéz dolgom lesz ;)

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2014.10.14. 07:22:38

Köszönjük az eddigi áldozatos munkádat, és hogy még nagyobb sikerrel folytattad az általam elkezdett "miért játsszunk..." sorozatot!

Sándor Kaba Sarkadi 2014.10.16. 13:43:15

Köszönjük Petrow, én két éve már nem a 40k-s újdonságok miatt, hanem az intelligencs humorodért olvasgattam ezeket a cikkeket. Én simán kiadatnám ezt is egy könyvben, "Petrow bá' és a negyvenká fejlődése" címmel (közvetlenül a 'Bucsa bácsi megaszongya' kiadása után).

Ja, és máig hálás vagyok, amiért beleraktad egy istentelenül aljas mocsok rossz poénomat a Dark Eldar posztodba, köszönöm! :-)

Warmahócc és történelmi jöhet, amennyi belefér!!!

Ladislaus 2014.11.13. 15:54:04

Jó ismertető. Hiányozni fognak a MJJ cikkek. Még anno tavasszal játszottunk Ügyfélszolgálatossal egy 7th Ed.-es skirmish-t IG vs. Eldar-ral. Határozottan jobb lett az IG, olcsóbbak a tankok, a pszi-jük is használhatóbb az új rendszerrel. Mondjuk nekem Marbo (a gyűlölt demo-charge-al) nem hiányzott, de Ügyfélszolgálatosnak nagyon... :-)