Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Archívum

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2008.01.21. 21:42 tengerSAM (törölt)

Miért is jó játszani a... káosszal?

Új cikksorozatot indítok, amelyhez nem titkoltan Geistwald kolléga blogjáról jött az ihlet. Persze a színvonal és a részletesség finoman szólva NB II. szintű, de a lényeg talán így is átjön.

A Káosz

A legnagyobb szopás a káosz játékosoknak a friss és ropogós kódex, ami oly módon herélte ki a táposmákos sereg hírében álló CSM (Chaos Space Marine) frakciót, ahogy egy bullmasztiff érezheti magát ivartalanítás után.

Mire is gondolok? Eltűntek a "chaos gift"-ek amivel ürülékké lehetett tápolni a karaktereket. Elvették a spiky bits-et és a mastercrafted weapon-t (mindkettővel újra lehetett dobni egy-egy rontott közelharci támadást), nincs többé bionics (utolsó utáni 6+ mentő). A lordnak nincs többé retinue (testőrség), a nagy- és kisdémonok névtelenek és istenfüggetlenek lettek (és nem számítnak bele a FOC-ba), a nurglingek megszűntek létezni. Nincs démonlovasság és juggernautok. A járművek elvesztették az istenspecifikus upgrade lehetőségeiket. Az Oblik végelgyengültek: az 5-ös T a 4/5 átmeneti állapot után végleg lecsúszott 4-re. A defiler elsődleges munkaköre a támogató tüzérségből át lett sorolva közelharci gépezetté, ami fluffos, viszont hülyeség.
Pozitív változás, hogy az eddig Elite választású csapatok (berzerker, thousand son, plague marine - a noise marine Heavy volt) most már troop-ból is hozhatók, a drenya pedig Heavy helyett Elitből jön.
A pontszámok (és sok más egyéb) is változott, de most ezeket inkább nem sorolom fel.

A jelenlegi káosz sereg kicsit antitápnak tűnik (az előző verzióhoz képest feltétlenül), de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne erős.
Kezdjük ott, hogy standard marine értékek vannak az alapfiguráknál, ami az alábbiakat jelentik:

WS

BS

S

T

W

I

A

Ld

Sv

4

4

4

4

1

4

1

9

3+


Nincs kifejezett spec. szabály a káosznál - hacsak a démonok idézését nem számítjuk annak.

HQ:


Daemon prince
. "Must have" választás, erős, repülhet és varázsolhat is, közelharcban is kellőképpen halálos tud lenni, és nem drágább mint egy lord vagy egy sorcerer. Deep strike-olhat, vagy egyszerűen repülve odaérhet mindenhová. Hátránya, hogy elsődleges fontosságú célpontja lesz az ellenfélnek.


Lord
. Ő a default parancsnok, a legjobb upgrade lehetőségei neki vannak. Az értékei a legjobbak a nem démoni modellek közül, lőni is tud és a közelharcban is megállja a helyét, főleg a sok közelharci fegyveropció miatt.


Sorcerer
. Ki hinné: ő varázsol. Nem sokban marad el egy lord mögött (-1WS), de ami fontos: alapból megkapja a force weapon-t, amivel jobb esetben bármit egy csapással ki tud végezni. Nem nagyon vannak fegyveropciói, de ezt ellensúlyozzák a varázslatai.

ELITE:


Chosen
. Kicsit drágák, de hozhatnak 4 spec lőfegyvert vagy közelharci fegyvert, így mondjuk 4 power weaponnal (pláne lightning claw-val) brutális közelharci alakulat lehet, de 4 plasma gunnal akár terminátorokat is tudnak sütögetni. Mindezek mellé még egy nehézfegyvert is be lehet passzírozni az osztagba, szóval tűzerőben nem lehet hiány. Infiltrálnak is, ami elég kellemetlen lehet az ellenfélre nézve, ha az első közben közelről kapja a halálesőt. Szerintem megéri őket használni.


Terminator
. A páncélzat legendás, a tűzerő hatékony, néha még használni is lehet őket, de egy biztos: nem szeretik őket az ellenfelek. Nem olcsóak, viszont a 2+/5+ alapmentő csábító, plusz mindegyik power weaponnal rohangál - már ha nem cseréli le valaki még hatékonyabb gyilkolóeszközökre. Járművet ugyan csak közelharcban tudnak hatékonyan bontani (kivéve, ha egylövetű kombi-meltát vesz nekik az ember), de ott aztán irtanak, mint a... Terminátor. Egy nehézfegyverük lehet (max létszámnál 2), de a reaper cannon és a heavy flamer inkább csak gyalogság ellen hatékony. Deesp strike-ból kényes helykre tudjuk őket bepakolni, és a páncélozottságuknak köszönhetően talán még esélyük is van arra, hogy túléljék a teleportálás utáni kört.


Possessed
. Sajnos a spec képességüket minden játék előtt random kapják, tehát erre nem nagyon lehet építeni. Csak közelharcra alkalmasak, de az 5-ös erő és az alap 2 támadás egész jónak mondható. Sajnos elég drágák (csak 4 ponttal olcsóbbak, mint egy terminátor), így nem sokszor érdemes őket használni.


Dreadnought
. Legnagyobb hátulütője, hogy minden körben 33% esély van arra, hogy nem azt csinálja amit mi szeretnénk. Ráadásul ilyenkor az esetek felében a legközelebbi célpontot lövi (amik szinte mindig saját modellek), vagy a legközelebib ellenség felé indul, hogy megrohamozza - ami pl. egy lövésre kombózott drenyánál nem épp a legjobb taktikai húzás. Tankvadász és gyalogosirtó fegyverekkel is felszerelhető, csak mivel jármű, ezért akár egy szerencsés lövéssel is kiiktatható, ezért használata meggondolandó - főleg hogy nem olcsó.

TROOP:


CSM
. Univerzális osztag, 1 nehézfegyver és 1 spec fegyver rakható bele, így gyalogság és járművek ellen is hatékony. Én 2-3 osztagot mindig hozok, jó választás.


Plague marine
. Nurgle mark miatt a magas T érték önmagában jó dolog, de emellett van még egy "feel no pain" speckó is, ami nagyon szívóssá teszi őket. Cserébe nem lehet nehézfegyverük, viszont két spec fegyvert hozhatnak. Picit drágák, de nagyon bírják a lövéseket. Megéri használni őket.


Noise Marine
. Inkább az érdekesség kategóriába sorolnám őket. Az alapfegyverré tehető sonic blaster annyival jobb egy sima bolternél, hogy vagy assault 2 vagy heavy 3 módban is lehet vele lőni, így elég kemény golyómennyiséget képesek az ellenfélre pumpálni. A blastmaster sem rossz, kb. egy heavy bolter/missile launcher kombónak tűnik kisebb eltérésekkel. De ami a lényeg: a komplett osztag képes lőni ÉS utána rohamozni, ami az 5-ös I-vel meglehetősen rossz hír az ellenfélnek.


Thousand Son
. Sima champion helyett kapásból sorcerer vezeti őket, és 4+ invi mentőjük van, ami alapból táp. Erre jön még az, hogy a lövéseik simán átviszik a power armourt, így gyalogság ellen hihetetlenül pusztítóak tudnak lenni. Hátrányuk, hogy se spec se nehézfegyvert nem vehetnek, így a járművek ellen csak mutogatni tudnak.


Rhino. Dedikált szállítójármű. Nem olcsó, viszont nem jó. A vékonyka páncélzata pont annyira elég, hogy sima kézifegyverekkel ne lőhessék át, de spec vagy heavy fegyverek simán szitává tudják lyuggatni. Mivel más dedicated transport jármű nincs, így jobb híján ezzel kell beérni. Előnye, hogy kombi-bolterrel is felszerelhető, ami néha jól jöhet. Ha nem akarunk egy helyben dekkolni a csapatainkkal, akkor bizony muszáj használni őket.

FAST:


Bike
. Gyorsreagálású erő, de általában komoly suicid hajlammal. Két spec fegyverrel szerelhetőek fel, hihetetlen távolságra képesek eljutni (ekkor ráadásul a mentőjük sebezhetetlen lesz), így az ellenfél járműinek, karaktereinek hátbatámadására ideális - esetleg egy ikon segítségével még démonokat is tudunk a segítségükket az ellenfél hátába idézni. Egy kis nurgle mark, és a 6-os T kifejezetten jó túlélőképességet fog nekik biztosítani. Hátrányuk, hogy meglehetősen drágák...


Raptor. Középdrága gyalogosok - bár ők inkább repülnek. Kettő spec weaponjuk lehet, és meglehetősen sokat mozognak így ők is alkalmasak a hátbatámadásra, vagy a megelőző csapásmérésre - bár közelharcban sem gyengék. Teleportálhatnak is, így jó esetben akár az ellenfél védett pontjai közvetlen közelébe is bekerülhetnek - csak éljék túl az első kört...

HEAVY:


Havoc. A káosz nehézfegyveres osztaga. A teljes skálából válogathatnak összesen 4 nehézfegyvert, így szó szerint pusztító tűzerőt képesek az ellenségre zúdítani. A fegyverekkel együtt közepesen drágák, de általában behozzák az árukat - és nagy előnyük nem lehet őket egy lövéssel leszedni, mint egy járművet.


Obliterator. A terminátorba oltott barbatrükk mesterei, gyakorlatilag beléjük van építve a komplett lőfegyverzet, csak minden kör elején el kell dönteni, hogy melyiket válasszuk. Ehhez mérten az áruk is kifejezetten borsos. Sajnos nagyon lassúak, viszont lehet őket teleportálni és a terminátorpáncél mellett a 2 sebpont is kicsit nagyobb túlélőképességet biztosít nekik. A hírük miatt ők is az ellenfél figyelmének a központjába szoktak kerülni...


Predator. Lövős tank. Alapvetően lehet anti-infantry vagy anti-vehicle kombóban hozni, a kettőt keverni értelmetlen. Mindkét esetben szép tűzerő fog a rendelkezésünkre állni (1 twin és 2 sima lascannon vagy autocannon + 2 heavy bolter), még az elülső páncélzat is biztatónak tűnik, de egy szerencsés lövéssel az egész mehet a levesbe, így használata esetén célszerű a káosz istenek mellett fortunához is fohászkodni, mert sajnos hamar le szokták lőni.


Vindicator
. Brutál tank, kis lőtávval. Relatíve közelre hatékony, de ott nagyon. Gyakorlatilag aki a nagy sablonja alá kerül, az megy is a levesbe, legyen az terminátor vagy karakter, tank vagy szörny. Szintén csak az elülső páncélzata erős. Megsemmisító ereje miatt számíthatunk rá, hogy az ellenfél legfontosabb célpontjai között fog szerepelni. Sajnos az a tapasztalat, hogy nem jut el odáig szegény, hogy a lőtávjába kerüljön bármi is...


Defiler. Ez a mechanikus óriáspók érdekes kombináció: a komoly tűzerőt (egy meglehetősen erős battlecannon, egy reaper cannon és 2 nehézlángszóró) ötvözi a remek közelharci képességekkel (fleet és 3 támadás). Egyetlen hibája, hogy a fenyegetés mértéke miatt szintén elsődleges célponttá válik, viszont most már nem tud fedezékből lődözgetni... Ára meglehetősen nagy, és nem garantált, hogy behozza a pontértékét.


Land Raider. A 40k-ban fogalommá vált ez a csapatszállító: ultrabrutál fegyverzet (két linkelt lézerágyú, a linkelt heavy bolterrel), ultrabrutál páncélzat (minden oldalról 14-es), nagy szállítókapacitás (10 marine vagy 5 terminator)... Kell ennél több? Persze, az, hogy ne lőjék ki egy lövéssel. Erre elég jó esélye van ugyan, de bármikor beüthet egy szerencsés lövés, és akkor a sok pontot érő járművünkből csak füstölgő roncsok maradnak. Ettől függetlenül a legjobb járműválasztás, a benne ülőknek reális esélye van arra, hogy el is jussanak oda, ahova indultak. Amiben pótolhatatlanok: kiszállás után lehet belőle rohamozni (és nem kell egy körig az ellenfél zárótüzében malmozni támadás előtt) valamint az egyetlen szállítójármű, amely terminátorokat is képes szállítani. Nagyon drága, de egy feltétlenül kell belőle a seregbe.

EGYÉB:
A démonok nem foglalnak helyet a FOC (Force Organisation Chart)-ban, ezért külön sorolom fel őket.


Greater daemon. Szerencsétlenek uniformizálódtak, a különböző káosz istenek nagydémonjai között már csak a modell kinézetében van különbség. Csak úgy kerülhet a pályára, hogy megszáll egy osztagvezetőt vagy karaktert (ami azt jelenti, hogy a figura meghal, a nagydémon meg bejön). Ez érdekes választás elé állíthat minket, ugyanis pont a championok (a karakterekről már ne is beszéljünk) tápolhatóak a legjobban, és nem mindig van szíve az embernek levenni egy olyan figurát, ami esetleg az osztag legütőképesebb eleme. Nem olcsó, de közelharcban igen komoly harcértéket képvisel - másra azonban nem alkalmas. Kimelkedő tulajdonságai ellenére óvatosan kell bánni vele, mert sok lúd ugye disznót győz...


Lesser daemon. Az osztagok által hordozott ikonok 6"-es körzetében idéződhetnek meg. Annyiba kerülnek, mint egy alap marine, de csak közelharcra alkalmasak, és a csupasz 5+ invi mentő bizony nem egy "élet"-biztosítás számukra... Maximum az ellenfél megzavarására alkalmasak, de ahhoz meg egy cseppet drágák...


Spawn. Drága és ostoba. Agyatlanul mindig a legközelebbi ellenfél felé mozog (ráadásul még lassan is), és bár az ereje és a szívóssága átlagon felüli (5), és 3 sebpontja van, általában mégsem éri meg, hogy közelharcba kerüljön bárkivel is, mert ronggyá lövik, ugyanis semmilyen mentője nincs.

TAKTIKA.
A káosznál az a jó, hogy bármilyen sereg összerakható. Közelharci, lövöldözős, beteleportálós, kommandózós, gyorsreagálású, varázslós... s mi még szem-szájnak ingere. Így a taktikában is számtalan lehetőség közül lehet választani attól függően, hogy milyen a sereg.

Összefoglalva nem rossz a káosz, ha valaki kicsit hajlik a sötét oldal felé, és szereti a jól variálható sereget. Persze itt is igaz, hogy va valaki mindenben nagyon jó, akkor semmiben sem igazán jó, de az nem elhanyagolható szempont, hogy nem könnyű felkészülni egy káosz sereg ellen, hiszen általában nehéz előre kitalálni, hogy vajon milyen jellegű csapattal néz majd szembe az ember.

>> Itt folytatódik a post >>>" />

16 komment

Címkék: ismertető káosz miért jó játszani


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr16306440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.01.23. 13:27:00

Nagyon jó lett! Valsz nem ma lesz a napja, hogy belevágok egy 40k sereg összerakásába, de még pár ilyen írás, és elkezdem nézegetni, hogy miből élek :)

A freewebes címedről minden visszapattan, ezért itt mondom, hogy pénteken WM/Hordes meccs lesz a haciendámon, ha érdekel.

tengersam (törölt) 2008.01.30. 21:11:47

A szpészmariskák cikke is készülőben van, csak baromi lusta vagyok befejezni, de a héten még az is meglesz.

A meghívást köszönöm, élni fogok vele! Egyébként javaslom a freemail-es emilcímem használatát, az általában jól műxik.

Gábor 2008.06.26. 20:45:59

Nagyon bejön a blog, élvezetesek a seregleírások és sok a hasznos infó. A káosz nekem is bejön, bár figuráim egyelőre nincsenek, de egy haveromnak van egy kisebb DH serege, azt koptatjuk. Ami fontos volna: honnan tudok friss kódexeket letölteni, ha nincs zsbepénzem a hivatalosra?

tengersam (törölt) 2008.06.26. 20:52:18

A kódexek magyar fordításai ingyenesen és legálisan letölthetőek a Trollbarlang honlapjáról: trollbarlang.hu/wh40k_codex.php

Gábor 2008.06.27. 12:58:59

Köszi! Megnéztem és elértem, de találtam benne néhány következetlenséget. Pl. Daemon Prince-t áldozás nélkül is hozhatok? Illetve mi van a Thousend Sonok Lassú és módszeres képességével? Mert a varázslónak nincs meg, az tiszta sor, de akkor hogy mozog a csapat együtt? Illetve minek a megfelelője a "plazmapuska" és "hőpuska"? (Néhol kicsit zavaros a fordítás, persze jó, hogy egyáltalán van.) A válaszokat előre is köszi!

tengersam (törölt) 2008.06.27. 18:57:31

A daemon prince technikailag nem démon, azaz nem idézéssel vagy áldozással kerül a pályára, hanem ugyanúgy, mint bármilyen másik modell.
A mozgással kapcsolatban mindig úgy mozog egy osztag, ahogy a leglassabb modell képes menni, tehát ugyanannyit mozog a sorcerer mint a unit többi tagja.
plazmapuska: plasmagun
hőpuska: meltagun

Gábor 2008.06.30. 15:10:01

Kedves Sam! Még lenne pár kérdésem, remélem nem gond. Pl. melyek a Lord, a Sorcerer és a Terminator Champion pontos adatai, mert a fordításban össze vannak keveredve az értékek. Illetve a tau HQ-nál 1+Parancsnok kiírás mit takar? Előre is köszi, üdv!

Gábor 2008.06.30. 18:53:48

+Eldáknál a Lidércharcosokból hányszor formálhatok gyalogságot (fel lehet-e állítani belőlük a szükséges kettőt)? Meg mit tud a "Csapás az árnyak közül" képesség? Örök hála!

tengersam (törölt) 2008.07.02. 05:56:42

Lord: 6 5 4 4 3 5 3 10 3+
Sorcerer: 5 5 4 4 3 5 3 10 3+
Termi Champ: 4 4 4 4 1 4 3 10 2+/5+

Az 1+ azt jelenti, hogy legalább egy parancsnoki egységednek lenni kell.

A Lidércharcosok (wraithguard) nem gyalogság, hanem Elit egység.

Csapás az árnyak közül: a skorpió osztag megkapja az Infiltrálás képességet (beszivárgás - lásd szabálykönyv).

Gábor 2008.07.04. 13:24:29

Nagyon köszi, a wraithguardot meg azért kérdeztem, mert 10 fős osztagnál egy Léleklátóval úgytudom, hogy behozhatod gyalogságként, de gondolom akkor is csak egyet.

Gábor 2008.07.17. 11:57:00

Ha már eddig is ide írtam, akkor már itt teszem fel az a techinkai kérdést is, hogyha egy elda hadúr térugró generátorokkal csatlakozik egy Hiperpók osztaghoz, akik tudnak hit and runolni, akkor ő is megkapja ezt a képességet? Vagy teljesen felesleges ilyenekkel foglalkozni így az új szabálykönyv árnyékában? Egyébként is! Mi lesz a fleet of footal az új opció, a futás mellett?

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.07.17. 20:22:14

A run és a fleet között az a nagy különbség, hogy run után nem lehet assaultolni, míg fleet után igen. Elsőre nem tűnik nagy dolognak, pedig igen fontos!
És igen, az Autarch csak akkor kapja meg a Warpspiderek speckóit, ha megveszed neki a Warp Jump Generatort (ezt az elda FAQ-ban lehet olvasni).

FAQ: Frequently Asked Questions, magyarul GYIK (Gyakran Ismétlődő Kérdések), ami tulajdonképpen egy rövid kiegészítés és szabálymagyarázat a kódexekhez, szabályokhoz. A legújabbak (angolul) innen tölthetőek le: uk.games-workshop.com/news/errata/3/

Gábor 2008.07.18. 10:51:00

Köszi, ez nagyon jó hír (mármint az Autarchnak), viszont a futás és fleet különbsége... nos nagyon fontos, ez tény, de úgy érzem, az eldákat azért gyengítík azzal, hogy minden gyalogság tud majd ezentúl +D6-ot mozogni, arról nem is beszélve, hogy például a tyranidákat ez a húzás csak tovább tápolja... Na mindegy, én kicsit bosszankodom...

Gábor 2008.08.13. 14:38:13

Kedves Sam! Ismét pár kérdés, melyekre nem találtam választ, kérlek, ha még van kedved, próbálj felelni...

Szóval ismét káosz kapcsán: mi történik, ha felrobban egy obli plazmája (megsemmisül minden fegyvere, az a fegyveropciója vagy egyszerűen dob egy mentőt és kész?), illteve ha egy plague marine-é? (lehet-e feel no paint dobni neki sikeretelen mentő esetén?). Illetve, hogy a démonfegyver +d6 vagy csak sima d6 támadást ad-e?

Előre is köszi, üdvözlet!

ui.: hogy halad a 'nida csapat?

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.08.14. 11:26:16

Nem semmisül meg a plazmafegyver, csak túlmelegedik.

Feel no Pain: ami ellen nem lehet dobni: Instant death, AP1 és AP2 fegyverek, power weapon és más támadás ellen, ami ignorálja az armour save-t. Mivel itt szimpla túlmelegedésről van szó, ezért lehet ellene dobni FnP-t.

A Daemon weapon +D6 támadást ad (kivéve a Bloodfeeder, mert az +2D6).