Warhammer&Wargame

Blog a Warhammer 40k-ról és sok más wargame-ről

Cikkek a társblogon:

Nincs megjeleníthető elem

Archívum

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • TheNo02: Sziasztok! Valaki tudna segíteni hogy hogyan tudom meg nyitni az ide tartozó fordítást... :D előre... (2016.03.21. 15:42) Grétsi tanár úr nyomdokain - Szürke Lovag codex madjar nyelven
  • Ladislaus: Sajnálattal olvasom a híreket! :-( Persze teljesen érthető, nálunk is az X-ek meg a gyerekek növek... (2015.01.28. 10:07) Nekrológ
  • Sándor Kaba Sarkadi: Igazából csak magamnak és Nektek nyomtatnék a saját illusztrációimmal, de részemről okéjos. (2015.01.26. 12:59) Nekrológ
  • Utolsó 20

Számláló


Látogatók
2007.08.12. 20:00
óta.
Hobbies Other

Disclaimer

All names, trademarks, and images are copyright their respective owners.

2007.08.13. 11:28 tengerSAM (törölt)

Mi is az a "warhammer" (40.000)?

Mi is ez: A Warhammer egy úgynevezett "wargame", egy "asztali" stratégiai játék. Pontosabban fogalmazva: egy terepasztalon, átlag kb. 28-32 mm-es figurákkal játszott, körökre osztott stratégiai játék. Jelen esetben az egyszerűség kedvéért a "Warhammer 40.000" startégiai játékról fogok beszélni.
"A Warhammer 40000 világa az egyik legsötétebb jövőkép, melyet sci-fi író valaha is megálmodott. A negyvenedik évezredben járunk, amikor az emberiség már az egész Galaxist belakta, ám nem békében, hanem folytonos háborúban él saját magával, és az itt lakó egyéb fajokkal. Az emberi Birodalom fokozatosan haldoklik, elnyomó rendszere egyre jobban összeszorítja markát, de egyre több bolygó csúszik ki kezei közül. Az idegen fajok, kik egymással is háborúznak, be- betörnek a lakott vidékekre, és rabolnak, pusztítanak. Az emberiség egyetlen esélye a rég halott Császár, kinek pszichikus energiái mutatnak utat a hipertérben közlekedő hajóknak, s kinek nevében a Terra Lordjai kormányoznak. [...] A névadó Warhammer 40000 egy nagyon szépen kidolgozott asztali stratégiai játék, melyben gyönyörûen megmintázott modellekből álló seregek küzdenek egymással a zöld asztal mellett." (idézet)
A Warhammer 40.000 világát legjobban Ian Watson és Dan Abnett regényeiből lehet megismerni.

Mivel játsszák: Alapvetően 25 mm-es kör alakú talpakon (base) álló műanyag és ólom (egészen pontosan a nem mérgező "white metal") és műgyanta figurákkal. A játékban használatos (műanyag és "ólom") figurákat kizárólag a játék kiadója, a Games Workshop gyártja, a különlegesebb, kis példányszámú (műgyanta) modelleket pedig a "leányvállalata", a ForgeWorld. A nagyobb figuráknak nagyobb talpa van; a járműveknél ilyesmire nincs szükség.

Mi alapján játsszák: Mint minden játéknak, ennek is vannak szabályai. Elég bonyolultak ahhoz, hogy meglehetősen jól modellezzenek egy valós csatát, de elég egyszerűek ahhoz, hogy megtanulhatóak legyenek, és a különböző szabályok alkalmazása ne menjen a játékidő rovására. Nyilván nem 100%-osan "reálisak" ezek a szabályok, de a valós világot lemodellezni képtelenség lenne. Minden fontos dolog le van írva, az úgynevezett "Szabálykönyvbe" (Rulebook). Mivel angolszász játék, ezért sajnos az információk döntö többsége angol nyelvű, de néhány dolog magyarra is le lett fordítva, sajnos azonban ezek már nem elérhetőek, mivel megszűnt a Trollbarlang (korábbi GW termékeket áruló bolt) weboldala. :(
A Warhammer 40.000 világában 11 nagyobb fajt azaz seregtípust különböztetünk meg, mindegyiknek más figurái, szabályai, különleges képességei vannak.
A kezdők kedvéért lehet kapni egy ún. "alapdobozt", ebben minden szükséges dolog megtalálható ahhoz, hogy két ember el tudjon kezdeni játszani: 2 kisebbfajta sereg (régebben űrgárdista és tiranida, újabban tiranida helyett ork), néhány tereptárgy, kockák, mérőpálcák (angolszász mértékegységben inchben (jele: ", kb. 2,5 centi) mérnek a játékban), robbanás-sablonok, egy mini-szabálykönyv, és egy részletes bemutató füzet, amiben az összerakástól kezdve a festésen keresztül a próbajátékokig minden fontos információ benne van - angolul.

Hogyan játsszák: Mint említettem, ez egy terepasztalon játszott játék. A szabványos asztalméret 6' x 4' (' = láb, kb. 30 centi), azaz kb. 120x180 centis terület. Erre kerülnek fel a házilag gyártott vagy boltban megvásárolt tereptárgyak (dombok, fák, épületek, romok, stb.). A tereptárgyak felrakása után az adott scenáriónak (küldetésnek) megfelelően kell feltenni az asztalra a seregeket: általában meg van határozva, hogy pontosan hova lehet felpakolni az egyik, illetve másik sereget, ezt nevezik deployment zone-nak (felállási zónának). Ezután kezdődik a játék. Vagy véletlenszerűen (kockadobással) eldöntve vagy az adott küldetésnek megfelelően kezd egyik vagy másik játékos. Röviden összefoglalva az első játékos először mozgatja a modelljeit, utána lő, végül a közelharc következik (ha a két sereg ütéstávolságba ér). Ezután a másik játékos hajtva végre ugyanezt a saját seregével. Ez egy ún. "kör". A következő körben ismét az első játékos, majd a második játékos csinálja végig ugyanezt, majd jön egy újabb kör. Általában a játékok 6 körig tartanak, de vannak ennél több és kevesebb körig tartó csaták is.

A modellek értékei: A sereg ún. egységekből (unit) áll, ezeket általában több figura, vagy jármű alkotja. Az egységen belüli modellek (vagy járművek) egyszerre mozognak, egyszerre lőnek. Minden egyes modellnek illetve járműnek vannak számszerű értékeik, amik megmutatják, hogy mennyire erős, mennyire ellenálló, mennyire bátor, stb. 
Minden modell/jármű bizonyos pontértékbe kerül, ez azért fontos, mert ez alapján lehet összehasonlítani a két sereg erejét. Általában 1500-2000 pont közötti seregek vívják egymással a csatáikat.
Egy figurának az alábbi számszerű értékei (tulajdonságai) vannak: Közelharci képeség (Weapon skill: WS), Célzóképesség (Ballistic skill: BS), Erő (Strength: S), Szívósság (Toughness: T), Seb (Wounds: W), Kezdeményezés (Initiative: I), Támadás (Attacks: A), Vezetési Érték (Leadership: Ld) és Páncél (Save: Sv). A tulajdonságok értékei 0 és 10 között mozoghatnak, kivétel a páncélnál, ahol az az érték szerepel, amit egy kockával minimálisan dobni kell, hogy az adott támadás ellen védjen a páncél (aza ez 2+ és 6+ között változik - már ha van egyáltalán páncél). A járműveknél másképpen számoljuk a páncélzatot, ott 10 és 14 közötti értékek lehetségesek (itt a fegyver erejéhez hozzá kell adni általában egy kockadobás értékét, aminek minimum ugyanannyinak kell lenni, mint a páncélzat értéke, hogy sérülést okozzon).

A dobások: A játékban komoly szerepe van a kockáknak, hiszen ha valamelyik modell valamit tenni szeretne, általában kockával kell dobni, hogy sikerül-e az illetőnek, vagy sem. Mivel a dobásoknál nem egy konkrét számértéket (pl. 3) kell dobni, hanem általában egy minimális számot vagy nagyobbat, ezért a dobásokat úgy jelöljük, hogy a legkisebb elfogadható szám mögé egy "+" jelet teszünk, tehát a 4+ azt jelenti, hogy egy kockával 4-es, 5-ös vagy 6-os dobásra sikeres a dobás. A dobásoknál nagy általánosságban az adott cselekedethez köthető tulajdonság számértékét kell a megfelelő módon összehasonlítani valami mással (általában az ellenfél másik értékével). Például lövésnél a lövő fegyverének az erejét hasonlítjuk össze a célpont szívósságával és páncélzatával, így a nagyobb erejű fegyver nagyobb eséllyel lő keresztül egy gyengébben páncélozott célpontot, mint egy teljes testpáncélzatot. Egy másik példa: közelharcban az üt először, akinek nagyobb a Kezdeményezés értéke.
Gyakorlati példa a lövésre: egy űrgárdista lő a boltgun-jából (az űrgárdisták alapfegyvere) egy tiradnia génorzóra. Az űrgárdista Célzóképessége 4-es. Azt, hogy talál-e, kockadobás dönti el. Jelen esetben a Célzóképességet ki kell vonni 7-ből, így kapjuk meg, hogy egy kockával minimum hányast kell dobni ahhoz, hogy találjon. 7-4=3, azaz 3-as vagy nagyobb (4,5,6) dobása találni fog (1-es dobásra Célzóképességtől függetlenül úgy számít, hogy az illető mellélő). Ha nem talál (1-est vagy 2-est dob), akkor nincs további teendő, a lövés nem talált. Ha viszont sikerült legalább 3-ast dobni, akkor meg kell nézni, hogy mekkora ereje van a boltgunnak (4) és a génorzónak mennyi a Szívóssága (4). Mivel ez egyforma, ezért 50% esély van arra, hogy megsebzi a fegyver a génorzót, tehát 4-es vagy nagyobb dobásra (ez az ún. sebzés-dobás) megsebzi az űrgárdista a boltgunjával a génorzót. Ha megsebezte, ezután elvileg páncélmentőt lehetne tenni, de a fegyver sajnos akkora páncélátütő képességű (AP /Armour Piercing/ 5), hogy a génorzó páncélját (5+) minden további nélkül átlövi, tehát okozott egy sebet. Általában a vezetők vagy más különleges lények kivételével mindenkinek csak 1 sebe van, ha ez 0-ra csökken, akkor meghal vagy harcképtelenné válik - a lényeg az, hogy a játékból el kell távolítani.
Ez talán elsőre bonyolultnak látszik, de kis gyakorlás után már csak két vagy három gyors kockadobásról van szó, ami maximum 5 másodperc, egy osztag esetében pedig nyugodtan lehet (sőt ajánlott) egyszerre dobni a kockákat, így egy 10 fős osztag lövését is bőven le lehet zavarni maximum 10 másodperc alatt.

Mozgások: A gyalogos modellek általában 6"-et tudnak mozogni a saját körükben, a járművek általában 12"-et  - de minél többet mozognak, annál kevésbé jut idejük és energiájuk a lövésekre. Többféle tereptípus van, vannak a nehezen járható terepek (ún. "nehéz terep"), pl erdő, sziklása domboldal, ahol már a kockadobás dönti el, hogy mennyit tud mozogni az adott gyalogos figura. Fontos, hogy általában csak arra az ellenséges egységre lehet lőni, illetve rohamozni, akit lát az adott egység! Lényeges, hogy a terep fedezéket is nyújthat, ami lövések ellen a takarás mértékétől függően (és a lövő fegyver páncélátütő képességétől függetlenül) ad lehetőséget mentődobást dobni a lövés ellen.

Lövések: Minden fegyvernek megvan a maga hatótávja, ereje, páncélátütő képessége és egyéb tulajdonsága (pl. mennyit lő egy körben, robban-e becsapódáskor, stb.). Minden modellnek van valamilyen fegyvere, az adott sereg kódexében megtalálható, hogy ezt ki lehet-e más fegyverre cserélni, és ha igen, akkor az adott egységből ezt hányan tehetik meg. Nagy általánosságban egy osztagban az alapfegyvereken kívül lehet egy nehézfegyver és egy különleges fegyver, de ez seregenként változik. Vannak sorozatlövő fegyverek, tüzérségi fegyverek (amik nagy területen robbannak), rohamfegyverek, pisztolyok, páncéltörő fegyverek, lángszórók, stb.

Közelharc: Ez a test-test elleni küzdelem. Úgy lehet közelharcolni az ellenséggel, ha ezt az ember előtte bejelenti ("rohamozok!"), és a saját, illetve ellenséges figura talpa összeér. Ilyenkor általában az üt hamarabb, akinek magasabb a Kezdeményezése, és általában annyit üt, amennyi Támadása van. Ha a Közelharci értéke magasabb, mint a megtámadottnak, akkor 3-ra vagy nagyobb dobásra eltalálja, ha nagyobb vagy egyenlő, akkor ehhez 4-es (egyes esetekben 5-ös vagy 6-os) vagy nagyobb dobás szükséges. Ha talál, akkor sebezni kell, ez hasonló a lövéshez, csak itt az adott figura erejét kell összehasonlítani a megtámadott szívósságával. Ha sebzett, jöhet a páncélmentő - de ezt bizonyos közelharci (pl. energia)fegyverek ellen nem lehet dobni. Ha sebez a támadás, akkor bizony egy sebet veszít az áldozat, ami általában azt jelenti, hogy le is lehet venni az asztalról.

Morál: Sok eset lehetséges, amikor egy egységnek bizony kemény próbát kell kiállni, mert olyan "sokkhatás" éri, hogy legszívesebben elfutnának. Ilyen lehet többek között az, amikor egy lövési fázisban elveszítik a létszámuk legalább 25%-át, vagy legyőzik őket közelharcban (több sebet veszítenek, mint az ellenfél). Ilyenkor két kockával kisebbet vagy maximum akkrát kell dobni, mint a Vezetési értékük, különben szépen elfutnak a csatatérről.

Győzelem: Az adott küldetéstől függ, hogy mikor győz az egyik vagy másik sereg, de nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy az győz, aki több pontértéknyi modellt semmisített meg az ellenfél seregéből - vagyis aki kevesebb pontot veszített.

>> Itt folytatódik a post >>>" />

Szólj hozzá!

Címkék: ismertető hobbi


A bejegyzés trackback címe:

https://tengersam.blog.hu/api/trackback/id/tr69229727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása